Faith_2012

Mit veganske eventyr..

12 indlæg i dette emne

Det er lidt skræmmende at starte denne tråd op.. For når ordene først står på papiret, så fanger bordet, ik?

Det hele startede da jeg blev gravid med min ældste søn, som i dag snart er 6 år gammel. Dengang havde jeg aldrig skænket min kost en tanke. Jeg var ung og ligeglad med hvad jeg puttede i munden og i min krop- jeg sorterede efter smag. Så jeg spiste en del junkfood og drak en hel del sodavand hver dag. Da jeg så blev gravid fik jeg den underligste craving for rå broccoli... Jeg måtte bare have det HVER dag... Samtidig fik jeg den største aversion imod svinekød og komælk. Jeg kunne bare ikke få det ned, uanset hvad jeg gjorde- jeg kastede simpelthen op! :rolleyes

Da jeg havde født, kom "kernesund familie, sådan!" rigtig frem i medierne.. og for første gang fik jeg øjnene op for at det var vigtigt hvad der kom indenbords.. så jeg ændrede langsomt men sikkert madvaner, og da jeg så blev alene med min lille søn på 6 mdr. gik jeg "all in" og levede rent økologisk i et lille års tid og tabte mig i omegnen af 35 kg. :) Det var omkring den tid hvor jeg mødte min forlovede.. og i forelskelsens rus, røg de sunde madvaner liiiige så langsomt ud og blev erstattet med brun sovs og kartofler. Sådan var hán vokset op, og jeg ville gerne være en god hustru og lave mad til ham som han kunne lide... Selvom jeg på nuværende tidspunkt også er begyndt at løbetræne, sniger kiloene sig langsomt på igen.. ikke kun på mig selv men også på min forlovede.... åh hvor vi hadede det... men det er bare rigtig svært at ændre indgroede vaner.. Jeg forsøgte flere gange at give vores lille familie en total makeover.. men de der ekstreme forvandlinger hang bare aldrig rigtig ved...

I mellemtiden får jeg læst rigtig mange bøger.. Jeg køber dem i boghandlen eller læser på nettet og får langsomt men sikkert en masse viden omkring kost og motion- vitaminer og mineraler... Jeg er tit helt opslugt, men får aldrig overført min viden til handling. Køkenrevolution på høje hæle udkommer- jeg køber den dog ikke, men en af Thorbjorks egne bøger- 9 veje til vitalitet... Senere blev det til sundhedsrevulotion for hele familien, IForm abonoment og Herrerevolutionen.... Min forlovede var på daværende tidspunkt allerede begyndt at træne, men da jeg købte herrerevolutionen blev han helt opslugt og trænede endnu mere.. Jeg var virkelig stolt af ham- for træning var bare aldrig noget jeg sådan rigtig havde fundet motivationen til.. kosten kunne jeg nemmere slutte min hjerne omkring... Jeg synes heller ikke jeg havde tid? Hvordan skulle jeg passe fuldtidsarbejde, graviditet og senere skolegang og børnepasning ind sammen med træning?

Ikke destro mindre købte jeg igen igen igen et fitnessabonoment.. 3 uger efter fødslen af vores fælles datter.. Jeg kom der fast 2 gange om ugen og fulgte noget zumba-hold.. men åh altså.. det var bare ikke rigtig mig?

Jeg elsker at røre mig, og har altid vidst at motion er så vigtigt.. Sidste år læste jeg "born to run" og sad og smågrinede lidt ved mig selv over en artikkel jeg læste i sidste nummer af IFORM.. Tænk at det først er nu, at barfodsløb er ved at være "in".. Det føles som flere år siden at jeg stødte på det begreb og blev interesseret... Jeg ejer et par gamle løbesko, som til nød kan gå.. men min svangsene ender altid med at nive når jeg bruger dem til mere end et par kilometer.. Jeg trives bedst i bare tær..

Jeg har virkelig været langt omkring på nettet.. Set timevis af personlige beretninger om alt fra sirup-faster til cris kruegers transformation superchallenge... men intet har fået mig til virkelig at stoppe op. Der er bare så langt fra ord til handling.

Så jeg ved ikke præsis hvad det er der nu har givet mig motivationen tilage til at ændre mit liv, men det føles anderledes.. Det er nu et par dage siden, at jeg valgte at blive "veganer".. af flere årsager... men vigtigst af alt, for min sundheds skyld.. Jeg under mig selv lidt fisk i ny og næ, men thats it. Jeg lever af grønstager, nødder, frø og frugt.. og jeg har det fantastisk- hvis man lige ser bort fra bragende detox-hovedpine de sidste par dage.. Min krop føles bare så ren og let.. Aldrig tung og træt når jeg har spist.. Det er virkelig fantastisk! jeg oplever ingen cravings endnu, og har ikke gået rundt og været sulten :)

I aften vil jeg fejre med lidt hjemmelavet sushi, og glæde mig til min lækre boccolisalat i morgen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er det efterhånden nogle dage siden jeg oprettede denne tråd, og jeg vil lige smide lidt billeder ind af hvad jeg har spist :)

x1azyv.jpg

o1uoo.jpg

33ff5w3.jpg

Har ikke taget billede af alt jeg har spist- men sådan ser min frokost somregel ud.. Jeg drikker også smoothies af bær, soyamælk, olivenolie/kokos"olie" og spinat, som smager helt fantastisk!! :loveshower og grøn the om morgenen...

Her i de første par uger er der røget 2,4 kg. og jeg har ikke engang været ude og gå noget særligt, andet end for at handle ind :whistling

Føler mig bare så dejlig tilpas.. Let og frisk, efter jeg har spist.... Savner slet ikke den der tunge dovne fornemmelse og trang til gigantisk overspisning, som min tidligere kost gav mig... Jeg kan mærke at jeg stadig føler trang til sukkersøde ting.. men det hjælper at putte lidt frugt i min salat, heldigvis..

Lige nu bruger jeg enormt lang tid på at snuse rundt inde på www.vegetarkontakt.dk.. rigtig lækkert og aktivt forum :)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hat lige læst din tråd her og synes det er spændende.... fedt at du har så meget selvdiciplin til at gennemføre det.... det savner jeg lidt hos mig selv, tror jeg mangler overskud for tiden.... :/

vil bare lige sige til dig at jeg er glad for at du ikke er på helt ren veganer kost, da mange undersøgelser efterhånden viser at det ikke er optimalt for kroppen med udelukkende veganer mad.... men man kommer nu langt med fisk, frugt og grønt... som du jo også gør.... :)

jeg vil selv gerne være bedre til at leve det sunde liv.... kunne dog ikke gå så langt som dig, da jeg har svært ved at undvære kød og mælk.... dog har jeg siden starten af graviditeten holdt mig udelukkende til mini mælk og det bliver jeg ved med.... :D og af kød spiser vi mest fjerkræ og fisk.... og vi får ikke kød hver dag....

motion er jeg også så småt kommet igang med igen, jeg løber, rider, går mange ture i rask tempo og svømmer....

det lyder ellers rigtig spændende med din kost forvandling.... held og lykke med det fremover.... :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det blevet sommerferietid- og min sunde kost røg lidt overbords i den uge vi var i sommerhus <_< Lige så snart jeg får bare lidt "cooked food" så får jeg så meget trang til mere mad... mere og mere- og har man først spist "forkert" den ene dag, så smitter det af på den næste dag, og derfor har jeg ikke helt kunne finde tilbage til min RawVegan livsstil efter vores tur i sommerhus.. øv! Jeg fik det heller ikke planlagt ordenligt- skulle have taget et par kasser med fra aarstiderne, som jeg plejer at få frugt og grønt fra, men da vi skulle fylde 2 biler i forvejen blev det ikke til så meget... Ingen undskyldninger, men det er forklaringen..

Så jeg skal -Back on Track!

og derfor er jeg ved at køre i stilling til først 1 uge med 80/10/10 Raw Vegan, og forhåbentlig kan det korte korte mål sætte rigtig skub i at jeg får den livsstil inkorporeret bedre i mit liv igen :) Det ER den vej jeg vil gå.. der er bare rigtig mange udfordringer der skal tages højde for konstant, såsom besøg hos venner og familie, højtider, sommerferie osv. men det kræver vel bare lidt øvelse..

Tror lige jeg vil smide et par links med i denne tråd- som vil fungerer som en slags madblog i den næste uges tid, når jeg starter min "challenge". Jeg henter rigtig stor inspiration fra disse sites- hvem ved, måske jeg kan inspirerer andre, og sprede det gode bedskab :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IIhhhhh hvor er jeg glad! :yay

Kim har altid været meget åben overfor mine ideer og alternative tanker, og igennem årene er han selv blevet sundere og har fået lyst til at leve en sundere livsstil. Han begyndte bl.a. at styrketræne og gjorde det fast 3 gange om ugen indtil vi fik vores yngste datter, som nu er knapt 6 mdr- med det resultat at han tabte sig ned til en stabil og flot vægt på 78 kg. med tydeligt defineret brystkasse, skuldre, arme og ryg.. Han cykler også på arbejde hver morgen og inkasserer derfor 12 km om dagen, uanset vejret.. Er simpelthen så stolt af ham, og synes jo bare han er smadder flot at se på også :loveshower

Nå men.. I forbindelse med mine sidste dages tunge research til min "challenge", har han i aften siddet og set videoer sammen med mig i sofaen- og faktisk blev han så inspireret og nysgerrig, at han har sagt "go" for at vi de næste 7 dage smider alt ud af vores skabe og køleskab og går 99% LowFatRawVegan, med den lillebitte undtagelse at vi spiser kogt økologisk havre/byg/perlespelt/quinoa til aftensmad sammen med en grøn salat- fremfor ren raw grøntsager hele dagen :glad

Så i morgen er ryd op og "smid ud" dag. Tror jeg vil forære indholdet af vores køleskab til hans lillebror der bor 10 mins gågang væk, for på den måde ikke at bare smide maden i skraldespanden. Jeg glæder mig sindsygt meget til mine kasser kommer fra aarstiderne. Jeg har bestilt en stor 10kgs frugtkasse med almindelig håndfrugter som pære, æble og bananer, en specialfrugtkasse som indeholder melon, jordbær, ananas og 2x dogmekasser som er grøntsager kun fra dansk leverandør der indeholder gulerødder med top, sommerhvidkål, spinat og fenikel...

Nu skal jeg bare have lavet "madplanen" og så have kørt alting i stilling til Onsdag morgen :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Åh jeg er træt i dag! :zzz Lillepigen, har efterhånden kunnet vende sig fra ryg til mave i en måneds tid nu, og nu er hun begyndt at gøre det om natten også! <_< Så det resulterer i, at jeg i nat havde en pige der vågnede 4-5 gange fordi hun vendte sig- og derfor skulle puttes igen... føler nærmest ikke jeg har sovet, for øjnene hænger godt nok i dag...

Jeg SKAL bare have ryddet ud i hele køkkenet, og fundet ud af hvordan min juicer til min foodprocessor virker, så vi kan komme igang i morgen når mine kasser kommer... Jeg må bare gå tidligt i seng så...

Havde ikke tænkt at denne tråd skulle være en "dagbog" men det er det vidst blevet lidt alligvel :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Så er dagen snart gået, og jeg vil lige komme med en hurtig update på hvordan det er gået:

I dag har jeg spist:

Havre/hirse/speltgrød, hvad der svarer til en kop kaffe- med jordbær, cantaloupemelon og en ordenlig håndfuld blåbær - 3 bananer - 2 blommer - salat lavet af 2 store håndfulde frisk spinat, 2 store blade spidskål, 1 æble og 3 gulerødder, overhældt med saften fra en halv citron - ca. 25 økologiske usvovlede abrikoser - 3 valdnødder - en stor portion kogt suppe lavet af, kartofler, forårsløg, tomater og gulerødder og ca 3 l. vand :)

Synes faktisk det er gået ret godt! Det har ikke være 100% raw, og det er okay- det kan ikke være anderledes lige nu pga økonomien, men jeg har ikke snydt og har virkelig været godt tilpas og ikke været sulten på 1 eneste tidspunkt af dagen :) Med den her diet må jeg spise så meget jeg har lyst til.. og det er virkelig en anderledes tilgang til tingene. Alt jeg spiser er økologisk og smager simpelthen så frisk og godt, at det har hjulpet meget på de "dårlige" tanker igennem dagen...

Jeg gør jo ikke det her fordi jeg ikke kan lide kød. Jeg elsker faktisk smagen af kød... elsker røde bøffer, andesteg, flæskesteg, brun sovs og kage og slike og chokolade og chips osv! Elsker det!....... men det kan simpelthen ikke forsvares rent etisk at blive ved med at spise alt det kød! og det med alle de undersøgelser der efterhånden er lavet omkring kød og kræft og andre sygdomme, heller ikke forsvares helbredsmessigt... Alle de andre ting jeg nævner er også sindsygt dårlige for helbredet... Jeg har bare ikke lyst til at blive syg når jeg bliver ældre!... Det kommer virkelig til at kræve en koloenorm stor anstrengelse fra min side, hvis jeg skal vænne mig til at leve uden alle de her ting i mit liv. Måske finder jeg en eller anden mellemstation hvor jeg tillader mig selv at spise det, 1 dag om ugen... måske.... Lige nu vil jeg gennemfører min challenge som går på 7 dage straight, og så må vi se hvordan jeg har det når de 7 dage er gået. Jeg ved jo nemlig med min fornuft at ens indstilling 100% forandre sig, når man bare lige kommer over på den anden side, og kan mærke hvor dejligt man har det. Ligesom når man lover sig selv at man vil begynde at løbe eller dyrke en anden form for motion. Man kæmper og det gør ondt og lungerne gør ondt og hjernen kværner at man bør stoppe osv.osv.osv. - men allerede 2. eller 3. gang man trækker i løbeskoene kan man mærke "hey, det her er faktisk ret lækkert" og så mister man lige så stille alle de gode undskyldninger for ikke at gøre det.... Samme med rygning og andre former for afhængighed. Så jeg satser virkelig stærkt på at jeg om 7 dage vil se verden anderledes, og ikke føle at jeg går lige så meget glip af noget som jeg måske gør nu. Bare fordi jeg har taget en beslutning, betyder det jo ikke at jeg ikke længere synes at daim-chokolade smager vidunderligt :whistling

Så det var lige dagen update- i (hvem der end kigger med) skal ikke snydes for et par billeder af de kasser der stod ude foran vores hoveddør i morges :loveshower

2rzqwdx.jpg

ok4nmh.jpg

33e2zau.jpg

205wf0z.jpg

www.30bananasaday.com er simpelthen sådan et godt forum!! og så har jeg i dag brugt www.cronometer.com til at holde øje med at jeg har fået nok Kcal :)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så gik dag nummer 2!

og jeg har bare været sååååh sej!!!! :D Jeg havde mine dejlige veninder med ind og se Iceage4 sammen med min ældste søn og hans veninde- har stået omgivet af alverdens slik, popkorn og sodavand.. og jeg røre det ikke. Ikke engang 1 sølle popkorn! bagefter var vi på burgerking og tog mad med hjem- jeg røre intet og sad bare med min kæmpe skål salat og vand, imens de andre guffede burger.

Booya! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dag nr 3

I morges sagde badevægten -2,7 kg :loveshower

Jeg kan tydeligt mærke at der sker noget vægtmæssigt, og Kim kan se det i mit ansigt :P Rigtig nice sidegevinst ved at leve så sundt... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dag 4 :)

Vægten sagde i morges -4,2kg. :7himmel Damn!

Jeg har haft den skønneste dag sammen med Kim i dag- min ældste søn er på ferie hos sin far, så vi havde kun lillepigen at tage os af... Vi tog en tur ind til byen ved middagstid, og tog på den lækreste sushi-restaurant :loveshower Åååh vi har bare haft den dejligste dag sammen.. virkelig rå-hygget os. Han lærte mig at spise med pinde og vi sad bare og nød hinanden og maden imens lillepigen tog en lur i barnevognen lige uden for vinduet..

Ellers er det gået super godt med min nye diet. Jeg nyder virkelig den følelse jeg har i kroppen når hovedparten af min kost kun består af grøntsager og frugt- men jeg er også klar over, at skal jeg kunne beholde denne ivsstil, så er jeg nødt til at give mig selv et lille frirum. Derfor behøver maden ikke altid være Raw (fx kogte ris eller suppe) og jeg nyder virkelig at spise fisk og skaldyr (fx sushi) og så sneg der sig et lille økologisk æg ind her til aften :P Jeg havde simpelthen sådan lyst til scrambled eggs, så jeg stegte i lidt olivenolie -persille, hvidløg, spinat, tomat i tern og et æg og tog en skive af det bager-rugbrød vi har.. selvfølgelig uden smør! og det var himmelsk! :)

Så egentlig er min challenge allerede "brudt"- men jeg er simpelthen så glad og stolt, at det er fuldstændig ligemeget :)

I går aftes var vi ude ved svigermor og spise, og jeg skulle lave alt maden som var hakkebøffer med brun sovs, bløde løg og kartofler- og de nye "tjips" til "desert".. Jeg rørte intet. Sad og spiste min kæmpe salat lavet af revet gulerod, revet æble, jordbær i tern og friske ærter + en banan og lidt dadler (altsammen økologisk).. Mmmm... ah ja- og så spiste jeg en lille pose økologiske pistacienødder..

Slik og alt sådan noget i den dur er bandlyst.. nårh ja, og så indgik jeg også et væddemål med Kims lillebror om at jeg indtil Januar 2013 ikke rører andet kød end fisk og skaldyr og æg... hvis jeg "vinder" så giver han en middag på MASH i Aarhus *haha* :D omvendt så skal jeg betale for en middag der, hvis jeg ikke kan holde vores væddemål- men det skal nok gå... Den store test bliver til jul når andestegen og flæskestegen drypper :P Så må jeg bare få et stykke godt laks- eller noget :ba

Nå men... So far so good. Det går jo bare forrygende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER