Guest Diden

Lift eller autostol i bil efter fødsel?

39 indlæg i dette emne

Vi har omkring 50 minutter hjem fra sygehuset, så vi skal ha' en til Baby, men hvornår lejer man den fra? Det skal jo helst ikke være sådan at vi ikke når at få den, men samtidig heller ikke være sådan at man har betalt f.eks 1 måned og kun kan bruge den en uge

Den vi har lejet fra kære børn koster 400 kr. for 3 måneder, så der er ingen spildte penge der. Den kommer med ny madras og lagen.

Den er IKKE med liftnet, men med sikkerhedsgodkendte seler!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når man læser om det, så står der altså at det er "samlet" sidde stilling for baby, og at det er et gennemsnit..

Altså, hvis ens barn IKKE sidder i bæresele, og IKKE sidder i skråstol, kan de holde til at sidde længere i autostolen.

Samtidig, hvis man fx kun kører en gang om ugen, og holder pauser hvor babyen kommer ud og "bliver strukken", så kan baby side i en del længere tid.

Jeg ville til enhver tid hellere have mit barn i en autostol i 2 timer, end i en liftboks.. Det lyder måske hårdt, men autostolens risiko, er at baby får "lidt ondt i ryggen" og det kan man nemt "behandle og forebygge". Liftboksen er mindre sikker.. Også havde jeg altså valgt sikkerheden og forebygget de fik ondt i ryggen..

Den nye sikkerhedsgodkendte lift fra Kære Børn er IKKE med liftnet, men med seler som i en autostol.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den nye sikkerhedsgodkendte lift fra Kære Børn er IKKE med liftnet, men med seler som i en autostol.

Så vidt jeg har hørt, er autostolen stadigvæk mere sikkert.. Men det er bare noget jeg synes jeg har hørt..

Så kan man jo gradbøje sikkerhedsgodkendt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden tvivl er der en anden form for sikkerhed i en autokasse og en autostol. Men siden kassen findes og er saa godkendt, saa er den jo sikker... Det kommer vel ogsaa an paa om det er frontal eller sidestoed osv, men hvis jeg skulle koere langt, som i langt fra Italien til DK med nyfoedt, saa ville jeg ogsaa foretraekke en kasse.

Hvis jeg havde en time eller noget i den stil hjem fra hospitalet, saa ville jeg vaelge autostol og soerge for enten en pause eller for at loefte babys numse med en haand, for lige at hjaelpe med at skifte stilling, ligesom vi selv goer. Det er faktisk netsundhedspejerskens raad til laengere ture i autostol, uanset om de saa er en uge, en maaned eller flere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden tvivl er der en anden form for sikkerhed i en autokasse og en autostol. Men siden kassen findes og er saa godkendt, saa er den jo sikker... Det kommer vel ogsaa an paa om det er frontal eller sidestoed osv, men hvis jeg skulle koere langt, som i langt fra Italien til DK med nyfoedt, saa ville jeg ogsaa foretraekke en kasse.

Hvis jeg havde en time eller noget i den stil hjem fra hospitalet, saa ville jeg vaelge autostol og soerge for enten en pause eller for at loefte babys numse med en haand, for lige at hjaelpe med at skifte stilling, ligesom vi selv goer. Det er faktisk netsundhedspejerskens raad til laengere ture i autostol, uanset om de saa er en uge, en maaned eller flere.

Du har helt ret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg spurgt flere kyndige om det der med babyer og autostole og de 20 min af gangen i sådan en... og som de siger så er de regler/vejledninger lavet for folk som ikke selv tænker så langt... så dvs. at hvis man har en time hjem fra hospitalet så må baby godt sidde i stolen hele vejen.... så længe det ikke er så langt man kører hver dag... smile.gif det samme gjaldt når vi skulle til bryllup på bornholm.... vi skulle bare holde hyppige pauser på vejen, hvor baby lige kom ned og ligge lidt... så var det altså heller ikke noget vi skulle frygte for at baby tog skade af. igen så længe vi ikke kørte den slags lange ture dagligt... hvilket vi ikke gørwink.gif

så disse udtalelser vælger jeg at holde mig til, da Autostole er langt det sikreste for baby i tilfælde af ulykke... box2.gif og jeg tænker lidt, at man lige må tænke over hvor ofte man kører så lange ture, fordi at det trods alt må være vigtigst at baby har den optimale sikkerhed på køreturen... det er sådan vi har valgt at gøre.. og vi har købt en Rømer baby safe autostolwink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg har hørt, er autostolen stadigvæk mere sikkert.. Men det er bare noget jeg synes jeg har hørt.. Så kan man jo gradbøje sikkerhedsgodkendt.

Yes men det er også rigtigt. Autostole er det mest sikre i forhold til kørsel med små børn, men hvis alt skal lykkedes og baby skal være tilpas under en lang tur (her i mit tilfælde) så vælger vi det næstbedste i forhold til sikkerhed :)

Uden tvivl er der en anden form for sikkerhed i en autokasse og en autostol. Men siden kassen findes og er saa godkendt, saa er den jo sikker... Det kommer vel ogsaa an paa om det er frontal eller sidestoed osv, men hvis jeg skulle koere langt, som i langt fra Italien til DK med nyfoedt, saa ville jeg ogsaa foretraekke en kasse. Hvis jeg havde en time eller noget i den stil hjem fra hospitalet, saa ville jeg vaelge autostol og soerge for enten en pause eller for at loefte babys numse med en haand, for lige at hjaelpe med at skifte stilling, ligesom vi selv goer. Det er faktisk netsundhedspejerskens raad til laengere ture i autostol, uanset om de saa er en uge, en maaned eller flere.

Præcis! Er helt enig Camilla :) Vi har også talt med jordemoderen omkring det og hun anbefalede ikke at Anna skulle sidde i autostol i så mange timer i træk og med pauser hver halve time, vil det simpelthen blive for bøvlet. Derfor fandt jeg frem til denne her nye kasse som er ideel til det her formål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen af jer der har erfaring med Rømer baby sleeper? Om den er nem at få med ud af bilen?

Vi har lejet en lift med godkendt sele i Babysam, det fungere sådan set godt, bortset fra det ikke er til at tage liften med ud af bilen når den først er monteret. Ind i mellem kunne det være rart at kunne tage sovende baby med ud af bilen uden at skulle have hende ud af sele og lift.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en autostol til 0-13 kg hvor meget det nu er, men mener også jeg har hørt at den lille pode kun må ligge i liften til at starte på..

Er der nogen der ved præcist hvordan og hvorledes eller har noget link? Også med hvor længe den evt skulle være i liften før den må komme over i en autostol :)

tak!

Ja den lille har ikke godt af at sidde i sin autostol i længere tid end max. 30 min. og ikke hver dag. Fordi ryggen er så blød! Du kan, hvis du har langt at køre, leje en easy-lift i BabySam, hvor baby er spændt fint fast ligesom i en autostol, men bare hvor baby ligger ned på hele turen. Vi har en alm. 0-13 kg. Römer autostol, som vi brugt fint til Frederik. Der gik dog et par måneder inden vi kørte længere ture på 1-2 timer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De maa altsaa godt sidde i autostolen 30-45 minutter og spoerger mig selv, hvor man vil tage hen hver dag med en nyfoedt... Men hvis man samtidg har dem meget i autostolen udenfor bilen, har en skraastol man synes de skal sidde i, har dem i baeresele osv. saa sidder de for meget og det kan deres ryg bare ikke holde til.

De maa ogsaa godt koere i flere timer, hvis det er en sjaelden gang. Baby skal vaere maet, skiftet og saa kan man selv lige hjaelpe dem med at skifte stilling, saa de ikke sidder helt statiske i hele koereperioden. Hvis de bliver utilfredse, saa holder man selvfoelgelig en pause og har dem paa armen, skifter, giver mad osv. Det er jo ikke en pind anderledes end vores voksne behov, naar vi en gang imellem koerer langt - vi skal ogsaa have tilfredsstillet de basale behov, have et knus, skifte stilling og straekke ud undervejs.

Vi vil maaske gerne besoege nogle venner i Venedig i september, hvor Noah vil vaere 2,5-3 md. Det er en koeretur paa smaa 3 timer og jeg regner da med at vi goer, som vi plejer og holder en fin pause ca. halvejs, nyder udsigten, faar lidt at spise og saa koerer vi videre. Noah skal have det sikkert og godt og naar det ikke er laengere, saa bliver det i autostolen. Han skal nok blive taget sig helt eminent meget af paa den tur og komme i sin lift, naar vi naar frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Liftselen er IKKE sikker og ikke godkendt så jeg siger autostol og kun ca 30 min adgangen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Liftselen er IKKE sikker og ikke godkendt så jeg siger autostol og kun ca 30 min adgangen

Joo det er den, hvis det altså er en easylift du hentyder til

Godkendelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er den ny for jeg tænker på de liftnet som var så in for nogle år siden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er den ny for jeg tænker på de liftnet som var så in for nogle år siden

Det er heller ikke et net, det er en decideret sele som babyen bliver spændt fast i - næsten ligesom autostolen. Nettet er ikke spor sikkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER