Barbamama

Farvel helligdage

40 indlæg i dette emne

Endnu en af de interessante debatter, der lige har været i nyhederne :) Der har jo været snak om at en eller to helligdage skal annulleres.. Jeg har hørt flere versioner af forslag:

- Farvel Store Bededag

- Farvel Store Bededag OG 2. pinsedag

- Farvel Skærtorsdag

- Farvel Kristi Himmelfart

- Farvel betalte frokostpauser

Og der er sikkert flere... Synes I at noget af det er en god idé? Og hvorfor/hvorfor ikke? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Med udgangspunkt i min personlige overbevisning, så vil jeg hellere opgive betalte frokostpause end helligdage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det helt fint.. De kan bare nuppe et par stykker.. Synes vi har så mange af dem og der er ikke andre af vores nabolande som har så mange som os..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er debatten rigtig intressant. Da jeg tænker til hvilken mening da vi har så stor arbejdsløshed, kommer vi til st tage arbejde fra de arbejdsløse.

Ideen er jo god hvis der var arbejde nok , men de er der ikke.

Jeg betaler selv min frokostpause nu, så det syntes jeg ville være fair at offentlige absatte også gjorde( altså ikke fori jeg gør), men deter en meget lille begyndelse.

Det blev lidt kludret, men håber i forstår

Jeg er ikke fortaler for at tage en helligdag, medmindre det kan redde DK

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det er en debat, som set i lyset af alle de aspekter der er i den, godt kan være eksplosiv.

Vi har gang i den inde på mit forfatternetværk, og der er den heftig ;)

Men du spørger om vi synes det er en god idé, og spørger ligeledes til hvorfor/hvorfor ikke.

Jeg vil se om jeg kan komme med et taktfuldt svar, men bliver der brølet, så er det altså rettet mod politikkerne ikk :P

Her kommer lige noget af en smørre.

De bør holde fingrene fra helligdagene. Jeg synes i det hele taget at denne regering har for travlt ved at pille ved alt muligt,som træder kraftigt på en bestemt gruppe af mennesker.. det er lidt som om de lige vil teste grænser for, hvad danskerne vil stå model til.

Og jeg synes ærlig talt det er frækt af regeringen at, at de vil vurdere om blasfemiparagraffen skal fjernes. Javist kæmper vi danskere for at man har ret til at kritisere religioner.. Nok mest i forhold til historien om muhammedtegningerne.. Men derfra og så til at fjerne blasfemiparagraffen, synes jeg er meget langt. Det virker som om de KUN gør det for at lukke munden på den danske kirke i denne sag.

Og jeg gad dælme godt se dem forsøge at pille ved f.eks. Ramadanen - med de samme argumentationer om besparelse.. Men de tør de ikke - For muslimerne kan GODT finde ud af at råbe højt nok, og rasle så meget med sablerne at regeringen bukker og nejer.. Hvorfor tør vi danskere ikke det?

Jeg er hverken kristen eller muslimsk, men har respekt for de forskellige trosretninger, og jeg synes det er frækt og uforskammet, den måde regeringen gør det på. " Nå? siger du nej? - Fint - så fjerner vi bare dit grundlag for at sige nej! ..Har du loven på din side siger du? FINT - den ændre vi da bare så.. Vi skal nok få det som vi vil have det!"

Jeg måtte le da Sass udtalte at de ikke havde vundet valget men tabt, og at de ikke havde så meget at sige, og derfor ikke kunne holde valgløfterne. Alle ved at Helle topstyrer hele lortet, og sidder på sin trone og meddeler "duer ikke" mens hun peger hist og hint med diagentstaven.

Jeg stemte ikke rødt - ej eller ikke blå, men blankt, for jeg kan vitterlig IKKE have hverken Lars Lykke eller Helle Thorning - det var et valg mellem pest eller kolera. Men jeg håbede da på en god forandring da Helle vandt. Jeg er blevet slemt skuffet!

Jeg synes at denne regering træder på sine vælgere, og straffer dem. Kan godt forstå at folk tænker "tak for lort".

Når jeg kommer de kristne til undsætning i mit synspunkt, så er det fordi vi bryster os i DK over at have mangfoldighed, her er plads til alle - og alle religioner. Lad os igen tage muslimerne. Muslimerne får moskéer og gravpladser. Det bliver respekteret at de har deres ramadan, og deres bededage - Og det er FEDT!

Vi ligger låg på vores ytringsfrihed, og bøjer os for at andre ikke finder vores sorte humor passende. Skoler og arbejdspladser bliver bedt om ikke at servere visse former for mad, og de skal ydermere sørge for specille badeskemaer.. for at tilgodese de forskellige religioner.

julefrokoster skal planlægges så det passer med. f.eks. ramadanen. Troende muslimske kvinder skal have ret til at bære slør eller burka - Også selvom denne er dagplejemor for børn med indfødte danske aner... uanset Om arbejdsgivere kan lide det eller ej. Og det er fordi at DE kan finde ud af at råbe højt.

Misforstå mig ikke, dette er ikke set i misundelsens lys, for jeg mener vitterlig at selvfølgelig har de da ret til at praktisere deres tro. Men jeg synes det er synd for de kristne der også ønsker at praktisere deres tro, at de ikke bliver hørt fordi de bliver betragtet som mindretal - og dermed ligegyldige. (Måske fordi DE ikke kan råbe så højt, og ikke har store lande bag sig.) Kirkerne protestere.. men det er mere med en hvisken.. Og derfor er det nemt for regeringen og sige - Jamen så fjerner vi bare jeres argumentgrundlag - altså Blasfemiparagraffen.

Jeg selv mener at der må kunne findes andre måder at spare på. F.eks. kunne vi måske skrue ned for praleriet og gøre ulandshjælpen en smule mindre.. Jo de har brug for hjælp, men det nytter jo ikke at sende 600 mio ud, hvis det hele vælter herhjemme. Jeg er da overbevist om at der må kunne spares andre steder, end de der allerede er tæret så voldsomt på.. Og ja ministrene kunne vel også spare.

Men KAN det ikke være anderledes, og valget står mellem at tage helligdagene, eller feriedagene ( som altså stadig forhandles via overenskomsten) Så stemmer jeg altså stadig for feriedagene!

At de så samtidig med denne debat melder ud at Topskatten skal ned - og at skattetrykket ikke skal stige yderligere, det forstår jeg ikke.. Sagde i ikke lige vi skulle spare? Eller tager i så bare lige en helligdag, eller feriedag mere fra, når det begynder at koste?

Og hvad sker der lige med Robin Hood aftalen :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ærlig talt hellere de skulle fjerne 1. Januar....... Det andet går ind og piller ved vores kultur, og det er en farlig ting at gøre.

Men er sådan set åben for idéen om at fjerne noget "fritid" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ærlig talt hellere de skulle fjerne 1. Januar....... Det andet går ind og piller ved vores kultur, og det er en farlig ting at gøre.

Men er sådan set åben for idéen om at fjerne noget "fritid" :)

God pointe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig det er en dårlig idé.

Som MLM skriver ender vi med at have taget arbejde fra de arbejdsløse. Flere fagforeninger har været fremme og tale forslaget ned heriblandt organisationer fra LO og FTF. Trepartsforhandlingerne bliver en hård kamp, hvor en afskaffelse af 2 helligdage kunne ende som et ultimativt krav. LO og FTF vil ikke være med og jeg har svært ved at se at HTS er interesseret i at de første forhandlinger i hendes regeringstid bryder sammen.

For mig er der et andet aspekt i forslaget. Jeg er månedslønnet pædagog. Hvis de tager 2 helligdage skal jeg så have mere i løn? Får jeg så ret til 2 ekstra feriedage? Eller forventer de jeg arbejder 2 dage gratis?

I forhold til diskussionen om betalt frokostpause for offentlige ansatte. Jeg vil da rigtig gerne betale min pause selv. Men så har jeg søreme også tænkt mig at bruge min pause som jeg vil. Jeg vil ikke længere holde møder, jeg vil have lov til at forlade institutionen og jeg har godt nok ikke tænkt mig at lade være med at holde den fordi vi mangler personale.

Jeg elsker mit arbejde og kunne ikke forestille mig at lave andet, så håber ikke det lyder som om jeg er en udbrændt mavesur pædagog. Bliver bare ked og træt af at det ofte er os offentlige ansatte der skal holde for i sparerunder og nedskæringer. Havde håbet på mere forståelse fra en rød regering men nej.

Det blev et langt indlæg :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig det er en dårlig idé.

Som MLM skriver ender vi med at have taget arbejde fra de arbejdsløse. Flere fagforeninger har været fremme og tale forslaget ned heriblandt organisationer fra LO og FTF. Trepartsforhandlingerne bliver en hård kamp, hvor en afskaffelse af 2 helligdage kunne ende som et ultimativt krav. LO og FTF vil ikke være med og jeg har svært ved at se at HTS er interesseret i at de første forhandlinger i hendes regeringstid bryder sammen.

For mig er der et andet aspekt i forslaget. Jeg er månedslønnet pædagog. Hvis de tager 2 helligdage skal jeg så have mere i løn? Får jeg så ret til 2 ekstra feriedage? Eller forventer de jeg arbejder 2 dage gratis?

I forhold til diskussionen om betalt frokostpause for offentlige ansatte. Jeg vil da rigtig gerne betale min pause selv. Men så har jeg søreme også tænkt mig at bruge min pause som jeg vil. Jeg vil ikke længere holde møder, jeg vil have lov til at forlade institutionen og jeg har godt nok ikke tænkt mig at lade være med at holde den fordi vi mangler personale.

Jeg elsker mit arbejde og kunne ikke forestille mig at lave andet, så håber ikke det lyder som om jeg er en udbrændt mavesur pædagog. Bliver bare ked og træt af at det ofte er os offentlige ansatte der skal holde for i sparerunder og nedskæringer. Havde håbet på mere forståelse fra en rød regering men nej.

Det blev et langt indlæg :balloons

Jeg er helt enig med dig omkring din fokost pause, men det er bare et intressant emne at smide op med den frokostpause. Jeg bruger også min frokost puse på møder osv. Men jeg kan også tage 5 minutter ved kaffemaskinen og tale privat med en kollega i ny og næ.

Og lige en side bemærkning mht til det altid er offentlige ansatte der skal spares på. Der forstår jeg godt din frustration fordi det altid er det offentlige der bliver belyst. Man høre ikke om det tre lokale smede som er blevet fyret,

I min kontakt på arbejdet står der jeg har ret til selvbetalt middagspause, jeg bliver nødt til at give min middagspause til min arbejdsgiver i ny og næ. Jeg bliver ikke betalt for overarbejde og jeg får ikke afspaserring. Og jeg har et LEAN team i ryggen for at optimere min røv hele tiden.

Det jeg mener er at vi alle bliver presset til sidste bloddråbe offentlig som privat ansat.

Men man høre eller ser ikke det privatemarkedssparerunder offentligt slået op i aviser og tv.

Og jeg ville ønske at der var råd til alle de pædagoer og offentlige ansatte der var brug for

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læs her

For mig er det helt fint.. De kan bare nuppe et par stykker.. Synes vi har så mange af dem og der er ikke andre af vores nabolande som har så mange som os..

Sjovt du slynger det ud, det passer ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læs her

Sjovt du slynger det ud, det passer ikke.

Nemlig.. Vi er dem i norden med de færreste helligdage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nemlig.. Vi er dem i norden med de færreste helligdage :)

Og dem skal de ikke skære ned, det er det mest tåbelige jeg har hørt, især i den her tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nemlig.. Vi er dem i norden med de færreste helligdage :)

Jeg undrede mig også, mener faktisk vi her i Bayern har 1 helligdag mere + at 1 maj er en fuld fridag for alle.

Jeg synes man skal se på om der er nogen effekt af at sløjfe en helligdag eller ej, jeg tvivler. Netop da det er overenskomstbaseret og hvad med de timelønnede og hvad med de arbejdsløse, skal de ikke i arbejde først. Der er mange steder at tage fat, før man sløjfer en helligdag efter min mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville faktisk også være ked af at give afkald på helligdagene, synes at de er en del af den danske kultur... og hvorfor skære Storbededag væk fremfor Grundlovsdag? Desuden er tiden, som flere nævner, ikke rigtig til det, så længe der er så stor arbejdsløshed...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg synes ikke de skal pille ved helligedagene. Hvis de dog alligevel vil det, så kan de tage 1. maj og det gør de røde jo nok næppe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For min skyld må de gerne tage kristi himmelfartsdag - der er ingen traditioner forbundet med den dag, og den ligger hele landet i dvale TO dage, fordi det ofte ikke kan "svare" sig at holde åbent fredag.. Det er simplethen for langt ude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ærlig talt hellere de skulle fjerne 1. Januar....... Det andet går ind og piller ved vores kultur, og det er en farlig ting at gøre.Men er sådan set åben for idéen om at fjerne noget "fritid" :)

Det havde jeg slet ikke overvejet, men det synes jeg faktisk er en rigtig god idé, hvis der skal fjernes noget! :)

Jeg synes virkelig det er en dårlig idé.Som MLM skriver ender vi med at have taget arbejde fra de arbejdsløse. Flere fagforeninger har været fremme og tale forslaget ned heriblandt organisationer fra LO og FTF. Trepartsforhandlingerne bliver en hård kamp, hvor en afskaffelse af 2 helligdage kunne ende som et ultimativt krav. LO og FTF vil ikke være med og jeg har svært ved at se at HTS er interesseret i at de første forhandlinger i hendes regeringstid bryder sammen.For mig er der et andet aspekt i forslaget. Jeg er månedslønnet pædagog. Hvis de tager 2 helligdage skal jeg så have mere i løn? Får jeg så ret til 2 ekstra feriedage? Eller forventer de jeg arbejder 2 dage gratis? I forhold til diskussionen om betalt frokostpause for offentlige ansatte. Jeg vil da rigtig gerne betale min pause selv. Men så har jeg søreme også tænkt mig at bruge min pause som jeg vil. Jeg vil ikke længere holde møder, jeg vil have lov til at forlade institutionen og jeg har godt nok ikke tænkt mig at lade være med at holde den fordi vi mangler personale.Jeg elsker mit arbejde og kunne ikke forestille mig at lave andet, så håber ikke det lyder som om jeg er en udbrændt mavesur pædagog. Bliver bare ked og træt af at det ofte er os offentlige ansatte der skal holde for i sparerunder og nedskæringer. Havde håbet på mere forståelse fra en rød regering men nej.Det blev et langt indlæg :balloons

Som jeg har forstået det, så er pointen at man skal arbejde de 2 dage ekstra gratis (og det er ikke for at tale hverken for eller imod det - jeg har bare forstået det sådan, at det var dét, der var pointen i det)

Og så kan jeg godt blive lidt stødt over at du - og andre i tråden - ender med at bruge jeres pauser til møder og ikke må forlade arbejdspladsen! Det synes jeg faktisk ikke er iorden, når man har pause, så har man sgu pause, og jeg tror på at mennesker har brug for pauser!! :klap (Hov, det lyder som om, at jeg skælder ud på jer, der (ikke) holder pauserne... Bare lige for at slå det helt fast, så skælder jeg ud på "jeres vejne" og ikke på jer. :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker meget ligesom MLM, at jeg ikke rigtig kan forstå, hvordan regnestykket skal gå op, sådan at det gavner samfundet, når nu der mangler arbejdspladser :unsure

Jeg har også lidt svært ved at man går ind og fjerner helligdage, fordi jeg tænker at de netop kan have betydning for de kristne. OG fordi jeg - sådan helt naivt og blåøjet - synes at helligdagene er med til at "løfte" forårsstemningen, og jeg føler at hele landet bliver gladere (og dermed måske mere produktivt?) af at få de der "tvungne" fridage, som jeg tror og håber at mange bruger med familien og/eller på det, der nu gør dem glade. :)

Men hvis det nu ER rigtigt, at det ville gavne samfundets økonomi, så er jeg vældig indstillet på at nappe noget af vores ferie, eller selv betale min frokostpause. Jeg har ikke noget imod at arbejde mere. Men jeg frygter at verden bliver en lille smule mere trist og grå (og kriseagtig...) hvis vi ikke har helligdags"pusterummene" hist og pist. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For min skyld må de gerne tage kristi himmelfartsdag - der er ingen traditioner forbundet med den dag, og den ligger hele landet i dvale TO dage, fordi det ofte ikke kan "svare" sig at holde åbent fredag.. Det er simplethen for langt ude.

Det er ikke alle der har lukket fredag efter Kristi Himmelfartsdag, alle butikker har da åbent, og det er en hverdag.

At man flere steder vælger at lukke ned om fredagen, er da fornuftigt nok, de ansatte bruger jo en feriedag, eller en feriefridag, og de skal jo bruges før eller siden. Så jeg forstår ærlig talt ikke hvad der er galt i det?? Man FÅR jo ikke en fridag foræret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke alle der har lukket fredag efter Kristi Himmelfartsdag, alle butikker har da åbent, og det er en hverdag.

At man flere steder vælger at lukke ned om fredagen, er da fornuftigt nok, de ansatte bruger jo en feriedag, eller en feriefridag, og de skal jo bruges før eller siden. Så jeg forstår ærlig talt ikke hvad der er galt i det?? Man FÅR jo ikke en fridag foræret.

Mange "får" da en fridag? Såfremt der holdes lukket, kan de vel ikke pålægges at anvende en feriedag/feriefridag?

Mange banker, butikker, børnehaver osv. vælger at holde lukket og skolerne er begyndt at kalde det "Kristi Himmelfartsferie"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange "får" da en fridag? Såfremt der holdes lukket, kan de vel ikke pålægges at anvende en feriedag/feriefridag?

Mange banker, butikker, børnehaver osv. vælger at holde lukket og skolerne er begyndt at kalde det "Kristi Himmelfartsferie"..

Man kan godt påtvinges at holde en feriedag, det er jeg blevet mange gange, fx dagenm efter kristi himmelfartsdag, hvis kommunen jeg har jeg har haft arbejde i holder lukket.

Jeg er ret sikker på at dagen efter kristi himmelfart er en selvbetalt feriedag for alle der holder den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange "får" da en fridag? Såfremt der holdes lukket, kan de vel ikke pålægges at anvende en feriedag/feriefridag?

Mange banker, butikker, børnehaver osv. vælger at holde lukket og skolerne er begyndt at kalde det "Kristi Himmelfartsferie"..

Det kan man da osse fint kalde det, men jo man FÅR ikke en dag foræret, på en eller anden måde betaler man selv for friheden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange "får" da en fridag? Såfremt der holdes lukket, kan de vel ikke pålægges at anvende en feriedag/feriefridag?

Mange banker, butikker, børnehaver osv. vælger at holde lukket og skolerne er begyndt at kalde det "Kristi Himmelfartsferie"..

Jo, det kan de godt! Vi skal dælme selv betale for den fridag, selvom vores afdeling holder lukket.. Vi kan ikke vælge at komme på arbejde og skal bruge en fridag, afspadsering el. lign på den!

Jeg vil helt personligt, hellere have at de fjerner en helligdag end mine betalte frokostpause og hvis jeg selv skal til at betale dem, så vil jeg også kunne forlade arbejdspladsen, ikke tvinges til møde i min pause eller blive nødt til at rende til og fra arbejde, som jeg gør nu.. Lønnen er dælme ikke alt for god når man er ansat i det offentlige og en af de goder vi har er da de betalte pauser.. Der er ikke nogle af de privatansatte bioanalytikerer jeg kender, der betaler deres egne pause, der får en ligeså lav løn som vi får i det offentlige sygehusvæsen..

Men jeg kan slet heller ikke se hvordan det vil løbe rundt eller give mening i forhold til at få flere i arbejde.. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er for mange firmaer faktisk ret fint at holde lukket den fredag efter Kr. Himmelfartsdag, så der er lukket ned resten af ugen, og ikke åbent fredag efter en lukket dag, det er besparende i forhold til at starte op for en enkelt dag, for derefter at holde weekend.

Nogle gange er det lagt ind i en overenskomst at man skal tage en fridag den dag(selvfølgelig skal man selv betale den på en eller anden måde), og andre gange er det op til de ansatte selv at finde ud af om de vil ha fri eller ej. Det er meget forskelligt alt efter hvor man er ansat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Princippet med denne ide er jo at gøre landet mere produktivt, og hvor vi arbejder længere kan arbejdspladserne lå mere/producere med om du vil... Og derfor vil der komme mere gang i produktionen, og være et behov for flere medarbejdere, således at flere så igen har penge til at "bruge penge", altså have et højere forbrug, hvilket igen vil øge efterspørgslen efter arbejdskraft.

Det er jo præcis det samme princip som at de ville have alle til at arbejde 20 minutter mere om dagen.

Virker ligesom brobygger effekten, som det normalt bliver kaldt.... Man bygger noget stort, og derfor kommer der flere i arbejde, som så tjener flere penge som de skal bruge, for dermed at der bliver efterspørgsel efter flere medarbejdere for at producerer flere produkter, når nu folk køber flere produkter.

Derfor vil det jo virke på samfundet, spørgsmålet er bare hvor meget 1 helligdag om året vil gøre, men er der vel lavet beregninger for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER