Barbamama

Farvel helligdage

40 indlæg i dette emne

Nu har jeg kun prøvet at være ansat, med uden betaling for pauserne, og med en det jeg vil kalde ringe løn.

Jeg synes det er meget meget rart med de fridage som helligdagene giver, og derfor ville jeg være ked af at undvære dem.

Jeg ville samtidig være det pga. min personlige tro, hvor de helligdage jo faktisk giver en mening for mig. og der er mange traditioner forbundet med dem, i min familie.

Jeg kan heller ikke se hvad vi skal med de ekstra arbejdsdage, nu hvor arbejdsløsheden er så stor. Det giver ingen mening for mig.

hvis de absolut skal tage fridage fra mig, så snakker vi om 1 januar og den slags.... (selvom det goså vil være træls at skulle tidligt op efter nytårsaften, så vil jeg hellere undvære den)smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Folk vil stadig få samme løn og arbejde mere. Derved få mere arbejde fra hånden og mere i kassen. Men dét hjælper ikke på arbejdsløsheden, for det bliver der ikke flere arbejdspladser af.

Jeg vil gerne beholde de kristne helligdage, fordi de er en del af vores kultur og er meget enig med det Joxi skriver :)

Synes også at de par helligdage giver en pusten til at kunne arbejde resten af tiden.

Har aldrig fået betalt frokostpause, men har da også brugt mine pauser på telefonpasning og møder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo præcis det samme princip som at de ville have alle til at arbejde 20 minutter mere om dagen.

Og den troede jeg så heller ikke på...Nej, det er en dårlig ide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg synes ikke de skal pille ved helligedagene. Hvis de dog alligevel vil det, så kan de tage 1. maj og det gør de røde jo nok næppe ;)

Nu er 1. maj jo altså ikke en fridag for os alle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo præcis det samme princip som at de ville have alle til at arbejde 20 minutter mere om dagen.

Ja det er det samme... Helt det samme faktisk.

Folket ville IKKE være med til at arbejde 20 min mere om dagen, så nu tvinger de os.

Jeg synes bare stadig det er SÅ forkert, at det bare bliver gjort på den måde.. F.eks. at fjerne Blasfemiparagraffen for at lukke munden på kirkerne og de kristne.. For så har de ikke noget at skulle have sagt.

Og uanset hvordan det vendes og drejes - Produktivt eller ej, så VIL det uomtvisteligt ikke gøre det bedre for det sløve arbejdsmarked. For hvis hver eneste ansat skal arbejde to dage ekstra (også selv om det er gratis) SÅ vil der jo være mindre brug for nye medarbejdere ikke sandt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde jeg slet ikke overvejet, men det synes jeg faktisk er en rigtig god idé, hvis der skal fjernes noget! :)

Som jeg har forstået det, så er pointen at man skal arbejde de 2 dage ekstra gratis (og det er ikke for at tale hverken for eller imod det - jeg har bare forstået det sådan, at det var dét, der var pointen i det)

Og så kan jeg godt blive lidt stødt over at du - og andre i tråden - ender med at bruge jeres pauser til møder og ikke må forlade arbejdspladsen! Det synes jeg faktisk ikke er iorden, når man har pause, så har man sgu pause, og jeg tror på at mennesker har brug for pauser!! :klap (Hov, det lyder som om, at jeg skælder ud på jer, der (ikke) holder pauserne... Bare lige for at slå det helt fast, så skælder jeg ud på "jeres vejne" og ikke på jer. :))

Det er jo det der er med betalt pause. Jeg står stadig til rådighed i de 29 minutter jeg holder pause :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg synes ikke de skal pille ved helligedagene. Hvis de dog alligevel vil det, så kan de tage 1. maj og det gør de røde jo nok næppe ;)

Vil bare lige sige at de ikke har 1. maj med ind over billedet, fordi det ikke er en helligdag, men en fridag i nogle overenskomster - Derfor er den slet ikke med i spekulationerne.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige sige at de ikke har 1. maj med ind over billedet, fordi det ikke er en helligdag, men en fridag i nogle overenskomster - Derfor er den slet ikke med i spekulationerne.

:balloons

Ja, det er helt rigtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange "får" da en fridag? Såfremt der holdes lukket, kan de vel ikke pålægges at anvende en feriedag/feriefridag?

Mange banker, butikker, børnehaver osv. vælger at holde lukket og skolerne er begyndt at kalde det "Kristi Himmelfartsferie"..

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan det er på dit arbejde, men jeg har godt nok aldrig hørt om, at man fik en fridag forærende fredagen efter Kr. Himmelfartsdag??

Mit arbejde er lukket den fredag - og det betyder, at jeg SKAL bruge en feriedag på at holde fri. Jeg kan ikke vælge at møde op.

Så jo - det kan man da sagtens blive pålagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er 1. maj jo altså ikke en fridag for os alle :)

Vil bare lige sige at de ikke har 1. maj med ind over billedet, fordi det ikke er en helligdag, men en fridag i nogle overenskomster - Derfor er den slet ikke med i spekulationerne.

:balloons

Det er jeg ganske godt klar over. Jeg er selv gået fra at have fri den dag til at skulle arbejde. Men derfor ændre det ikke på, at den godt kan fjernes for dem som har den. Men det kommer jo nok på tale når overenskomsterne skal til forhandling igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg ganske godt klar over. Jeg er selv gået fra at have fri den dag til at skulle arbejde. Men derfor ændre det ikke på, at den godt kan fjernes for dem som har den. Men det kommer jo nok på tale når overenskomsterne skal til forhandling igen.

Prøv at overvej ramaskriget hvis det kun er NOGLE der får frataget deres fridag, mens andre ikke bliver berørt, da de skal arbejde alligevel. Så skal den del der bliver berørte arbejde gratis den dag, mens de som ikke gør, får deres løn. Desuden er det ikke er alle der har fri den dag = så er den ikke lige så effektiv, som de andre helligdage hvor ALLE har fri.

Men jeg siger stadig.. Jeg vil hellere have kortet min ferie ned med 2 dage, fremfor at der skal pilles ved dansk kultur/kristendom

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er noget hø at fjerne helligdage. Der er så mange arrangementer o.l. der vil dø pga det - arrangementer der beror på at "alle" har fri en ekstra dag. Plus at jeg tror det giver mere udhvilede, veloplagte medarbejdere end feriedage nødvendigvis giver - f.eks. bruger jeg selv al min ferie på at rejse, mens helligdagene kan jeg bruge på at sove længe og nusse i haven osv.

Så hvis de absolut skal tage noget, synes jeg også de skal tage to feriedage.

Er vi virkelig dem med færrest helligdage i Norden? Altså Store Bededag er jo dansk, så den har vi ekstra, men så har Norge og Sverige vel deres nationaldag/midtsummar eller hvad det nu hedder... Hvilke andre helligdage har Norge og Sverige ekstra?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er noget hø at fjerne helligdage. Der er så mange arrangementer o.l. der vil dø pga det - arrangementer der beror på at "alle" har fri en ekstra dag. Plus at jeg tror det giver mere udhvilede, veloplagte medarbejdere end feriedage nødvendigvis giver - f.eks. bruger jeg selv al min ferie på at rejse, mens helligdagene kan jeg bruge på at sove længe og nusse i haven osv.

Så hvis de absolut skal tage noget, synes jeg også de skal tage to feriedage.

Er vi virkelig dem med færrest helligdage i Norden? Altså Store Bededag er jo dansk, så den har vi ekstra, men så har Norge og Sverige vel deres nationaldag/midtsummar eller hvad det nu hedder... Hvilke andre helligdage har Norge og Sverige ekstra?

Her er helligdagene i dk og i nabolandende.

Helligdage Norge

Heklligdage i Sverige

Helligdage Danmark

Helligdage Tyskland

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Besvaret (redigeret)

Princippet med denne ide er jo at gøre landet mere produktivt, og hvor vi arbejder længere kan arbejdspladserne lå mere/producere med om du vil... Og derfor vil der komme mere gang i produktionen, og være et behov for flere medarbejdere, således at flere så igen har penge til at "bruge penge", altså have et højere forbrug, hvilket igen vil øge efterspørgslen efter arbejdskraft.

Det er jo præcis det samme princip som at de ville have alle til at arbejde 20 minutter mere om dagen.

Virker ligesom brobygger effekten, som det normalt bliver kaldt.... Man bygger noget stort, og derfor kommer der flere i arbejde, som så tjener flere penge som de skal bruge, for dermed at der bliver efterspørgsel efter flere medarbejdere for at producerer flere produkter, når nu folk køber flere produkter.

Derfor vil det jo virke på samfundet, spørgsmålet er bare hvor meget 1 helligdag om året vil gøre, men er der vel lavet beregninger for.

Dette regnestykke forudsætter jo altså at der er en ordretilgang og dermed et behov for mere arbejde på de enkelte arbejdspladser. Da de 2 ekstra arbejdsdage, ikke vil ændre det store for den enkelt lønmodtagers pengepung, vil jeg mene, at et forslag som dette hører sig til tider med mangel på arbejdskraft, eller som minimum opsvingstider...

I stedet ender man nu med at producere til lager, hvilket er ren dødvægt for produktionsvirksomhederne.

Så min mening er ganske enkel: Nej, de helligdage skal forblive hellige, og de 4 milliader der mangler, må findes et mere fornuftigt sted.

Edit:

Og forresten så mener Dansk Arbejdsgiver forening at afskaffelsen af de 2 helligdagen vil øge arbejdsudbuddet med 10.000 personer :rolleyes

Jeg kan ikke tænke mig til én eneste virksomhed, der vil begyde at ansætte ekstra mandskab, pga. 2 ekstra arbejdsdage årligt. De ansatte der allerede er indenfor produktion, tager gerne en time eller 2 med overarbejde, i disse tider. Hvorfor så bruge ressourcer på at ansætte og oplærer..

Redigeret af Trine Kristensen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht til betalt pause så har jeg aldrig haft andet, tilgengæld har jeg nok i gennemsnit kun holdt 1 pause i ugen.

HVIS det at fjerne en helligdag eller 2 hjælper samfundet så fair nok, men jeg tvivler... og ja så hellere et par feriedage... middagspausen kan jeg virkelig ikke se hvad skulle hjælpe...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER