tazdiginez

Putteritualer.

13 indlæg i dette emne

Til at starte på tænkte jeg at denne hørte mere ind under 0-1 år, men så ombestemte jeg mig og besluttede mig for at sætte den herind alligevel, da nogle med større børn måske har nogle geniale guldkorn til putningen.

Ja, hvordan ser jeres putteritual ud?

Gerne både dage, hvor der er bad og dage uden bad.

Jeg spørger om dette for at finde inspiration til at danne det perfekte putteritual for Maliva så hun får en bedre putning og ro omkring det end hun har nu.

På forhånd tak for alle jeres inputs. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg starter med at give Ronja nattøj og ren ble på inde på puslebordet.

Så går jeg ud og børster tænder på hende.

Tilbage til værelset hvor vi sammen lukker persiennerne og så sætter jeg mig med hende og læser en lille bog og hygger 5 min. (engang imellem er det Jonas der gør det og så kalder han når hun skal ammes)

Derefter ammer jeg hende. Inden jeg ligger hende ned kysser jeg hende, siger jeg elsker dig og godnat og giver dyne, sut og kanin.

Når hun er lagt går jeg ud, men vandrer frem og tilbage en del gange og giver sut og vender hende.

Rimelig kort, men vi prøvede længere og det virkede ikke. Vi bruger ikke bad ifbm putning :)

Edit: Ronja er 9 måneder og vi har brugt det siden start april hvor vi rykkede hende på eget værelse, så en måneds tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger heller ikke bad ifm putning, for hun kommer slet ikke i bad hver dag :)

Vi giver nattøj på på puslebordet i soveværelset og bruger gerne 10-15min på det med snak og sang. Derefter ligger jeg hende på vores seng med dyne, sut og Lulu og så ligger jeg mig helt tæt ved siden af hende og synger 'Solen er så rød mor', men jeg nusser hende og hun ligger og leger med Lulu og/eller sutten.

Så siger jeg, at jeg tager hende op, så hun kan få noget mad og så får hun flaske hos mig, mens jeg sidder på vores seng. Ind imellem nynner jeg imens og vugger stille. Derefter kommer hun op og bøvse og bliver tilbudt mere mad. Så får hun sutten og bliver puttet i dynen på min arm og så synger jeg vores godnatsang, som jeg har sunget siden hun kun var et par uger gammel. Nogen gange skal der flere omgange mad til før hun er mæt nok til at sove. Når hun sover, kysser jeg hende på panden og ligger hende ned i sengen. Så plejer hun at vågne lidt og kigge på mig, men når hun får Lulu, ligger hun hovedet til siden og sover. Jeg bliver lige hos hende og har hænderne på dynen til at tage de sidste urolige spjæt inden hun sover helt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores putteritual starter når Marlon er færdig med at spise sin aftensmad..... Han kommer op af stolen, og kommer ud på badeværelset, hvor han bliver puslet, får nattøj på og børstet tænder. Derefter får han sin nusseklud + sut, og så sidder han lænet op ad enten mig eller Kristian i sofaen mens fjernsynet kører (somme tider tegnefilm, og somme tider bare nyhederne :rolleyes ) Efter 5-10 min er han helt afslappet, og så tager Kristian ham i armene, og jeg kysser ham godnat. Kristian bærer ham så ind i seng (hvor gardinerne på forhånd er lukket) putter ham, slukker lyset og lukker døren.....

Og så hører vi ofte ikke mere til ham før næste morgen :7himmel

Det er meget bevidst at vi ikke synger/læser for ham, da det var vigtigt for Kristian.... Han ville hellere have et simpelt putteritual, og selv om jeg egentlig havde glædet mig til at læse godnathistorie, så kan jeg jo godt se at det er nemt på denne måde.... Og Marlon virker fuldkommen tryg i det, og tilfreds, så jeg tror det er en god løsning for os :)

2 gange om ugen kommer han i bad inden han får nattøj på.... Ellers ingen ændring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må også gerne få vores, selvom Josefine er 2½ nu :)

Der er sikkert lidt længere hyggetid efter maden, hun bliver puttet ca 19.30 nu - men efter maden hygger vi bare, leger lidt med lego, læser bøger, leger med modelervoks eller lign.

Hun får nattøj på og børstet tænder på vores badeværelse, derefter går vi på værelset og putter hendes dukker i klapvognen og dukkevognen :)

først læser vi lidt i en bog hun vælger, så synger jeg en sang efter hendes valg (de sidste 2 måneder har det været lille peter edderkop) så får jeg en natmysser, siger jeg elsker hende og går ud. Derefter skal far som regel ind og synge for hende også :biglove og her har det stået på "Puff" det sidste halve års tid ;) han siger godnat, kysser hende og går ud

og så er der som regel ro på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nicoline er 3 mdr gammel og vores putteritual starter med at vi går ud og får nattøj på ude på badeværelset...

Derefter går vi lige ind i stuen og snakker lidt med far og storebror og så går vi ud og laver en flaske...

Så bliver hun lagt i vuggen og får sin flaske.. Ofte falder hun i søvn med flasken i munden og så siger godnat og sov godt og jeg elsker dig og kysser hende i panden...

Hvis hun er faldet i søvn med flasken i munden, så skal vi oftest kun derop 1 gang og give sutten og ellers skal vi derop 3-4 gange..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian får lov at ligge 5 min i vores seng, men uden at sove. Han ligger og slapper af og vi taler sammen. Derefter går vi ind på hans værelse, jeg står der 1 min så siger jeg godnat, min mand står der 2 min og siger så godnat og så sover Sebastian.

Når far er på forretningsrejse sover Sebastian hos mig, men ved godt at han ikke skal sove der når hans far er hjemme.

I de første år, faldt han i søvn i smørhullet og så bar vi ham ind i seng, mem nu er han så tung at vi helst vil ha' han selv smutter i seng og han tog overgangen rigtig flot,

Cassandra er så lille, at hun falder i søvn til flasken og bliver derefter lagt i sin vugge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for alle jeres besvarelser :)

Jeg tror jeg vil sammensætte et putteritual, der er simpelt og lige til så vi kan putte uden historier, musik eller sang...

Så jeg tror det hedder skiftning til nattøj, hvor vi pludrer og nusser og får børstet tænder og hygger. Derefter får hun lov til at hygge lidt med far imens jeg gøre seng og værelse klar og så tager jeg hende med ovenpå og hyggeammer indtil hun bliver træt og så putter jeg hende med hendes kålorm (en bamse/rangle hun elsker), sut og dyne og så kysser jeg godnat, siger "jeg elsker dig" og går ud.

Det er det jeg gerne vil opnå, men vejen er lang pt. da hun vil ha mig LIGE ved siden af tremmesengen nu og der går ca. 1 time til 1½ fra hun er puttet til hun sover. <_<

Jeg forsøger mig fra i aften med at gå ud af værelset lige så stille og kun gå ind igen når hun brokker sig.

Jeg VED at det bliver en hård omgang, men det skal gøres og så håber jeg at hun tager godt imod det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for alle jeres besvarelser :)

Jeg tror jeg vil sammensætte et putteritual, der er simpelt og lige til så vi kan putte uden historier, musik eller sang...

Så jeg tror det hedder skiftning til nattøj, hvor vi pludrer og nusser og får børstet tænder og hygger. Derefter får hun lov til at hygge lidt med far imens jeg gøre seng og værelse klar og så tager jeg hende med ovenpå og hyggeammer indtil hun bliver træt og så putter jeg hende med hendes kålorm (en bamse/rangle hun elsker), sut og dyne og så kysser jeg godnat, siger "jeg elsker dig" og går ud.

Det er det jeg gerne vil opnå, men vejen er lang pt. da hun vil ha mig LIGE ved siden af tremmesengen nu og der går ca. 1 time til 1½ fra hun er puttet til hun sover. <_<

Jeg forsøger mig fra i aften med at gå ud af værelset lige så stille og kun gå ind igen når hun brokker sig.

Jeg VED at det bliver en hård omgang, men det skal gøres og så håber jeg at hun tager godt imod det.

Rigtig meget held og lykke og god karma! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig meget held og lykke og god karma! :goodluck

hihi :D

Tak for det!

En masse god karma til dig også ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det går fremad!?

Et råd er ikke at inkludere noget i putteritualet, som du ikke også kan gøre andre steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil for ca. 3 måneder siden har det altid været en godnatnat sang og så sov godt.

Men den seneste tid har vi indført en godnathistorie efter eget valg + en godnat sang.

Så putteritualet tager måske 15 min. Efter godnatsangen ligger Leo selv og falder i søvn, vi bliver ikke siddende hos ham, og har aldrig gjort det.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vi har min bonussøn hos os (6 år til August) vi har ham i dage også hvor han skal op og i skoleintro/børnehaveklasse efter sommerferien, så her er sengetiden i hverdage kl. 20.00 nogle gange sniger den sig op til 20.20 men så heller ikke senere.

Men han kommer i bad ca. 19.45, da han leger meget ude så han er godt beskidt og er en dreng der sveder meget når han leger og er aktiv, så her er det nødvendigt at han kommer i bad hver dag, dog er der dage hvor han ikke behøver at komme i bad alt efter hvad han har lavet i løbet af dagen. Dog får han ikke vasket hår hver gang, da det ikke er sundt.

Efter badet, hvor han også leger lidt deri, så får han sin badekåbe på og får lov til at sidde inde i sofaen og tørre.

Han tørre sig selv og tager nattøj på selv, og så børster vi tænder tisser af, og får natble på derefter. Da han endnu ikke er helt 100% renlig.

Vi siger godtnat, og så putter enten far eller jeg ham oppe på hans værelse. Lyset bliver tændt i gangen og det er nok for ham. Hans dør er så åben lidt, og ja så går der ikke længe før han falder i søvn, og så høre vi ikke mere fra ham resten af natten, medmindre han lige har en slem drøm. Her er vi så lige oppe ved ham og vende men det er aldrig værre end vi kort tid efter kan gå ned igen, det er som regel nok med et nus på kinden og et godtnatkys, da han næsten aldrig helt vågner op af sin drøm før han er væk igen.

I weekender og ferier får han lov til at være lidt længere oppe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER