Barbamama

Tror du på rumvæsner?

27 indlæg i dette emne

Lige en strøtanke, fordi jeg lige faldt over et program i tv om rumvæsner. En eller anden professor sidder og argumenterer for hvorfor det skulle være MEGET sandsynligt, at der findes intelligent liv andre steder end på jorden.

Og mit øjenbryn løfter sig skeptisk helt op i panden, mens jeg tænker "Ej come on!!!!!" :rolleyes

Jeg kan simpelthen ikke få det over mit sind at tro på, at der skulle være rumvæsner...

Nogen vil måske mene, at det er helt tosset IKKE at tro på rumvæsner (med argumenter som "hvorfor skulle vi være de eneste?") men jeg kan bare ikke se, hvorfor der skulle være andre end os?

Som jeg ser det, så ved vi ikke præcis hvorfor der lige netop er opstået intelligent liv på vores planet. Vi ved lidt om betingelserne for at det kunne opstå, men det er vel ikke det samme som at vide hvorfor det er opstået?

Nå, jeg har slet ikke tænkt det igennem, men efter at de sagde i det dokumentarprogram at et eller andet SKYHØJT antal mennesker troede på rumvæsner, så slog det mig: Gad vide, hvor mange af de skønne BK-ladies, der tror på det?

Og selvom jeg bare SLET ikke tror på det, så vil jeg da gerne forholde mig så ydmygt, at jeg anerkender at jeg måske tager fejl ;) Og det er da en interessant tanke :)

Hvad tror I på, og hvorfor? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ALtså.. Jeg tror ikke på små grønne mænd i tallerkner, eller ulækre monster-uhyre med syreslim, rendende ud af gabet.

Men jeg tror til gengæld heller ikke at vi skulle være den eneste levende planet i HELE universet. Et eller andet sted i en fjern fjern galaxe (indsæt starwars tema her :P ) skal der nok være en planet, der ligger i den perfekte bane om en brændende stjerne, som vores sol, hvor der nok skal være en form for liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er der jo blevet påstået at vi har flere solsystemer lign. vores i denne galakse, så ja.

Jeg tror bestemt på at der er andet intelligent liv derude.

Der er ingen der ved, hvor stort universet er, men vi ved at der er flere galakser.

Denne galakse som vores solsystem er i, indeholder rigtigt mange andre solsystemer med lign. planeter som jorden. Nogle sågar med lignende vand/land forhold.

Når der så bliver påstået at der er flere solsystemer som vores, så tror jeg på at vi ikke er alene... Måske er vi det i denne galakse, men i universets helhed, så nægter jeg at tro på at vi kan være alene, når sansynligheden taler for det modsatte. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke på "we come in peace - take me to your leader"-rumvæsner, med grå slimet hud og kæmpe øjne.. Det er for langt ude til mig! Men er åben for, at der nogle steder i dette kæmpe store uendelige univers er nogle bakterie eller mikrobelignende livsformer.. Men at de holder øje med os og vil spise vores hjerner - not so much ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror også på at der er mere derude end os. Men heller ikke på de der grønne små mænd, som vil overtage vores planet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rumvæsner lyder så "far out"...... Men jeg tror da helt sikkert på det er meget sandsynligt der findes liv andre steder i universet.... Om det er intelligent liv, kan man jo ikke rigtig sige noget om, men det kan jo heller ikke udelukkes :)

Men er der mulighed for liv i form af amøber ol. et sted.... Så kan det nok også udvikle sig, som her, til en eller anden form for intelligens....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mej, det tror jeg ikke på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det sgi ikke rigtig.

Tror ikke på små grønne marsmænd, men der må da være en eller anden form for levende organismer et sted derude :)

Det er sådan en ting som jeg i virkeligheden har enormt svært ved at forholde mig til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er bestemt åben for ideen om andet liv end os et sted i universet, men sim de fleste andre skriver, tror jeg ikke på at der sidder nogle små grønne væsner med kæmpe hoveder og konspirerer om hvordan de skal overtage jorden. Men jeg er åben og tror lidt på alt mellem himmel og jord. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke på rumvæsener, eller at der skulle findes anden form for liv i universet.... til gengæld tror jeg på at der er mere mellem himmel og jord end vi er bekendt med... whistling.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det som de fleste andre herinde, jeg tror på der er liv i en eller anden form i det kæmpe store uendelige univers, nogle mere primitive end os og nogle er måske endnu længere fremme i udviklingen end os, men er heller ikke afvisende overfor at jorden måske er den eneste planet med intelligent liv.

De flyvende tallerkener, UFOer og science fiction væsenerne er lidt for weird til mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:7himmel E.T :7himmel

Ej, tror helt sikkert at der er "noget" derude.. Men ikke små grønne mænd ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Interessant :) Jeg har to ting:

1. (til dem der tænker sådan) Hvorfor er det mere sandsynligt at der er bakterier og mikrober derude end grønne mænd? Planeterne er jo forskellige, så hvorfor ikke også forskellige livsformer, hvis det nu endelig var?

2. Jeg synes stadig, der ser ud til at være et gennemgående argument a la "Der må være liv, når der er så mange planeter/galakser/solsystemer udover vores." Dertil har jeg en lille hjemmestrikket logik... Ved ikke om den holder vand, men vil gerne dele den med jer :) Here it goes:

Lad os antage, at jeg en dag var så heldig at finde en diamant i en pakke rosiner (I should be so lucky! :rolleyes ) Jeg ved, at der findes riiiiiiiiiiiigtig mange pakker rosiner i verden. Ville jeg forvente, at der også var en diamant i andre pakker derude?

Hmm... Jeg ved, at betingelsen for at diamanten kan være i rosinæsken er opfyldt ved mange andre æsker: Æsken er stor nok, og rosiner spiser ikke diamanter. Omvendt gælder disse betingelser også for mange andre ting, der OVERHOVEDET ikke har noget med diamanter at gøre. F.eks. æblekerner, muselorte, kontaktlinser og p-piller.

Men jeg ved ikke, hvordan diamanten er havnet i rosinæsken. Er den vokset frem af rosinerne? Har nogen lagt den der? Og i givet fald, har de så langt flere diamanter, eller har de kun haft den ene? Jeg ANER det ikke. Jeg ved ikke, hvordan diamanten er havnet der...

Jeg ville derfor konkludere, at jeg ikke kan udelukke, at der findes diamanter i andre rosinæsker, men at jeg omvendt ikke kan vide, om det er sandsynligt, at der er det - uanset hvor mange millioner af rosinæsker, der så findes. Og i betragtning af hvor forunderligt det er, at diamanten var i rosinæsken til at starte med, så ville jeg som udgangspunkt gå ud fra at det var et enestående tilfælde.

Ok, det er måske et lidt spøjst billede at bruge. :blush Og der ER sikkert huller i logikken. F.eks. i og med at diamanter jo ikke er levende ;) Men jeg tænker lidt, at selvom vi kender betingelserne for liv på jorden, så ved vi vel ikke, hvad det er, der har gjort at livet et opstået? Jeg kunne have en æske med vand og ilt i hundrede år uden at der opstod liv i den... Jeg kan ikke udelukke liv på andre planeter, men jeg kan ikke rigtig forstå, hvorfor det skulle være sandsynligt :unsure Kan I følge min tankegang, eller er det helt åndssvagt? :unsure :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke så meget herinde mere, men Taz synes lige jeg skulle kigge på denne tråd, da emnet interesserer mig meget :-)

Jeg tror på at der er andet intelligent liv derude, men om det er noget vi kan observere, noget der befinder så langt væk at vi aldrig vil finde ud af at de eksisterer, eller det er liv i en form som vi ikke vil kunne forstå (p.t), f.eks. silicium baseret liv(i stedet for kulstof baseret som vi er), det tør jeg ikke sige noget om.

Men under alle omstændigheder, så er betingelserne for liv ret velkendte efterhånden, og hvorfor det er opstået også(her kan vi så komme ind på kreationisme mod evolution) også velkendt af videnskaben.

Sandsynligheden for andet intelligent liv i universet kan beskrives med følgende ligning (stjålet fra Wikipedia, kunne ikke huske den i hovedet):

-----------------------------------------

Drakes ligning ser således ud:

N = R * fp * ne * fl * fi * fc * L,

hvor:

N er antallet af observérbare (se note) civilisationer.

R er den hastighed, hvormed nye stjerner dannes i galaksen.

fp er den andel af de dannede stjerner, der har et planetsystem omkring sig.

ne er det gennemsnitlige antal af planeter der kan huse liv, per solsystem

fl er den andel af egnede planeter, hvorpå der rent faktisk udvikles livsformer.

fi er den andel af planeter med liv, hvor det levende kan opfattes som intelligent.

fc er den andel af planeter med intelligent liv, der har evnen til at kommunikere interstellart (dvs fra et solsystem til et andet).

L er det tidsrum en given civilisation forventes at kunne opretholde en sådan evne.

Note

At en civilisation er "observérbar" betyder i dette tilfælde, at den kan opdages med en eller flere af de teknikker, mennesket har udviklet til at studere universet. En observation behøver ikke være visuel (den vil med al sandsynlighed IKKE være visuel) men kan lige så godt være modtagelsen af et radiosignal eller anden elektromagnetisk stråling stammende fra et fremmed solsystem.

------------------------------------------

Hertil kan man så sætte Fermis paradoks; som så simpelt går ud på spørgsmålet: Hvis der er liv som Drakes ligning beskriver; hvor er de så?

Her er lidt omkring den også fra Wikipedia:

------------------------------------------

Visse teoretikere acceptere, at den tilsyneladende mangel på beviser godtgør fraværet af udenjordisk liv og forsøge at forklare hvorfor. Andre tilbyder mulige rammer, hvor tavshed kan forklares uden at udelukke muligheden for sådanne liv, herunder antagelser om ikke-jordisk adfærd og teknologi. Hver af disse hypoteser/forklaringer er i alt væsentlighed argumenter for at underminere styrken af en eller flere af betingelserne i Drakes ligning. Argumenterne udelukker generelt ikke hinanden. For eksempel kunne det være, at både liv er sjældne, og tekniske civilisationer tendens til at ødelægge sig selv, eller mange andre kombinationer af forklaringerne nedenfor.

5.1 Der findes i øjeblikket ingen andre civilisationer

o 5.1.1 Ingen andre civilisationer er opstået

o 5.1.2 Det er naturligt for intelligent liv at ødelægge sig selv

o 5.1.3 Det er naturligt for intelligent liv at ødelægge andre

o 5.1.4 Mennesket blev skabt alene

5.2 De findes, men vi ser ingen tegn

o 5.2.1 Kommunikation er umuligt på grund af målestok

o 5.2.2 Kommunikation er umuligt af tekniske årsager

o 5.2.3 De vælger ikke at interagere med os

o 5.2.4 De er her ubemærket

-----------------------------------------

Når man tager alt relevant information i betragtning; så synes jeg ikke man kan ikke påvise den ene eller den anden vej p.t.; men alt sandsynlighed siger at der er, har været, eller vil opstå yderligere intelligent liv. Det er i hvert fald min opfattelse. (Jeg ville også mene at der ikke er ret meget intelligent liv på Jorden ;-p )

tl;dr

Blah blah, nørd, blah blah xD

Jesper

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke så meget herinde mere, men Taz synes lige jeg skulle kigge på denne tråd, da emnet interesserer mig meget :-)

Jeg tror på at der er andet intelligent liv derude, men om det er noget vi kan observere, noget der befinder så langt væk at vi aldrig vil finde ud af at de eksisterer, eller det er liv i en form som vi ikke vil kunne forstå (p.t), f.eks. silicium baseret liv(i stedet for kulstof baseret som vi er), det tør jeg ikke sige noget om.

Men under alle omstændigheder, så er betingelserne for liv ret velkendte efterhånden, og hvorfor det er opstået også(her kan vi så komme ind på kreationisme mod evolution) også velkendt af videnskaben.

Sandsynligheden for andet intelligent liv i universet kan beskrives med følgende ligning (stjålet fra Wikipedia, kunne ikke huske den i hovedet):

-----------------------------------------

Drakes ligning ser således ud:

N = R * fp * ne * fl * fi * fc * L,

hvor:

N er antallet af observérbare (se note) civilisationer.

R er den hastighed, hvormed nye stjerner dannes i galaksen.

fp er den andel af de dannede stjerner, der har et planetsystem omkring sig.

ne er det gennemsnitlige antal af planeter der kan huse liv, per solsystem

fl er den andel af egnede planeter, hvorpå der rent faktisk udvikles livsformer.

fi er den andel af planeter med liv, hvor det levende kan opfattes som intelligent.

fc er den andel af planeter med intelligent liv, der har evnen til at kommunikere interstellart (dvs fra et solsystem til et andet).

L er det tidsrum en given civilisation forventes at kunne opretholde en sådan evne.

Note

At en civilisation er "observérbar" betyder i dette tilfælde, at den kan opdages med en eller flere af de teknikker, mennesket har udviklet til at studere universet. En observation behøver ikke være visuel (den vil med al sandsynlighed IKKE være visuel) men kan lige så godt være modtagelsen af et radiosignal eller anden elektromagnetisk stråling stammende fra et fremmed solsystem.

------------------------------------------

Hertil kan man så sætte Fermis paradoks; som så simpelt går ud på spørgsmålet: Hvis der er liv som Drakes ligning beskriver; hvor er de så?

Her er lidt omkring den også fra Wikipedia:

------------------------------------------

Visse teoretikere acceptere, at den tilsyneladende mangel på beviser godtgør fraværet af udenjordisk liv og forsøge at forklare hvorfor. Andre tilbyder mulige rammer, hvor tavshed kan forklares uden at udelukke muligheden for sådanne liv, herunder antagelser om ikke-jordisk adfærd og teknologi. Hver af disse hypoteser/forklaringer er i alt væsentlighed argumenter for at underminere styrken af en eller flere af betingelserne i Drakes ligning. Argumenterne udelukker generelt ikke hinanden. For eksempel kunne det være, at både liv er sjældne, og tekniske civilisationer tendens til at ødelægge sig selv, eller mange andre kombinationer af forklaringerne nedenfor.

5.1 Der findes i øjeblikket ingen andre civilisationer

o 5.1.1 Ingen andre civilisationer er opstået

o 5.1.2 Det er naturligt for intelligent liv at ødelægge sig selv

o 5.1.3 Det er naturligt for intelligent liv at ødelægge andre

o 5.1.4 Mennesket blev skabt alene

5.2 De findes, men vi ser ingen tegn

o 5.2.1 Kommunikation er umuligt på grund af målestok

o 5.2.2 Kommunikation er umuligt af tekniske årsager

o 5.2.3 De vælger ikke at interagere med os

o 5.2.4 De er her ubemærket

-----------------------------------------

Når man tager alt relevant information i betragtning; så synes jeg ikke man kan ikke påvise den ene eller den anden vej p.t.; men alt sandsynlighed siger at der er, har været, eller vil opstå yderligere intelligent liv. Det er i hvert fald min opfattelse. (Jeg ville også mene at der ikke er ret meget intelligent liv på Jorden ;-p )

tl;dr

Blah blah, nørd, blah blah xD

Jesper

Vældig interessant og jeg kan godt følge ligningen.. (Drakes) MEN jeg synes der er ret mange ukendte værdier i den. Ved vi f.eks. hvad værdien af fl (den andel af egnede planeter, hvorpå der rent faktisk udvikles livsformer) er? Og hvis bare én af de værdier er 0, så bliver N jo også 0... I mit hoved er det faktisk et ret godt argument for at det IKKE er sandsynligt, at der er intelligent liv i rummet.

Jeg er enig i at vi strengt taget ikke kan udelukke det. Men ligefrem at kalde det sandsynligt, det ville jeg nu stadig ikke...

Og jeg synes stadig det er uklart, HVORFOR der er opstået liv. Du er inde på kreationisme og evolution... Men hvordan kan vi reelt vide, hvilken af de to (om nogen) der er det "sande"? Kan vi overhovedet det, uden at genskabe det? Eller sagt med andre ord: Ved vi reelt og med sikkerhed hvorfor vores liv er opstået, før den dag hvor vi selv kan skabe nyt liv (og her taler jeg ikke om :baby2 ;))?

Om der findes intelligent liv på jorden er nok et spørgsmål om at definere intelligens. :) Men det, som jeg har i tankerne i denne tråd, har ikke noget at gøre med IQ. Her definerer jeg det (vistnok) ved at livet har en bevidsthed af en art :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mine øjne, som professoren i det program også siger, er det naivt at tro at vi er de eneste levende intelligente væsner i hele det uendelige univers. Sansynlighed taler for at der et eller andet sted derude er liv på andre planter, sikkert både intelligent og "uintelligent"...

Men jeg tror næppe at det andet liv derude vil formaste sig til at komme og indvadere jorden bare fordi de kan :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mine øjne, som professoren i det program også siger, er det naivt at tro at vi er de eneste levende intelligente væsner i hele det uendelige univers. Sansynlighed taler for at der et eller andet sted derude er liv på andre planter, sikkert både intelligent og "uintelligent"...

Men jeg tror næppe at det andet liv derude vil formaste sig til at komme og indvadere jorden bare fordi de kan :P

Men hvor kommer den sandsynlighed fra? :help Hvorfor er det sandsynligt at der er intelligent liv på andre planeter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvor kommer den sandsynlighed fra? :help Hvorfor er det sandsynligt at der er intelligent liv på andre planeter?

Einstein sagde det bedst in his glory days.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." :P

Så vil jeg gerne spørge dig, hvorfor mener du at der IKKE er sandsynlighed for andet liv i universet? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvor kommer den sandsynlighed fra? :help Hvorfor er det sandsynligt at der er intelligent liv på andre planeter?

Jeg forstår godt hvor du vil hen :) - det jeg tænker er at hvis en planet som vores eksisterer, med det liv som det indeholder, må der som minimum være et andet solsystem/galakse - whatever, hvor der er en eller anden form for liv, enten i form af bakterier, virusser, dyr eller ja sågar intelligent liv.

jeg tænker tit over at det er vildt fantastisk at man som menneske kan tænke, føle, sanse osv. Hvor er vi heldige at vi er til.

Med den tankeføring tror jeg også på at vi umuligt kan være det eneste væsen i dette kæmpe univers der er "velsignet" sådan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Einstein sagde det bedst in his glory days.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." :P

Så vil jeg gerne spørge dig, hvorfor mener du at der IKKE er sandsynlighed for andet liv i universet? :)

Det er et meget skægt citat, men det overbeviser mig ikke om, det er er sandsynligt, at der skulle være liv i rummet. Det tætteste det kommer, er det argument, som jeg tidligere har skrevet, at jeg ikke synes holder: At det skulle være sandsynligt ene og alene fordi der findes mange planeter.

Som jeg skrev tidligere, vil jeg ikke sige, at det er UMULIGT at der findes intelligent liv på andre planeter. Men jeg kan ikke få mig til at konkludere, at det skulle være sandsynligt, alene ud fra ikke at have grunde til at det ikke skulle være sandsynligt. Der skal være noget, der taler FOR (og ikke bare "neutralt") at det skulle være sandsynligt. Og jeg mener ikke, at man (eller i hvert fald jeg) kan påpege noget, der taler FOR, sålænge jeg ikke ved præcist hvorfor vores egen livsform er opstået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår godt hvor du vil hen :) - det jeg tænker er at hvis en planet som vores eksisterer, med det liv som det indeholder, må der som minimum være et andet solsystem/galakse - whatever, hvor der er en eller anden form for liv, enten i form af bakterier, virusser, dyr eller ja sågar intelligent liv.

jeg tænker tit over at det er vildt fantastisk at man som menneske kan tænke, føle, sanse osv. Hvor er vi heldige at vi er til.

Med den tankeføring tror jeg også på at vi umuligt kan være det eneste væsen i dette kæmpe univers der er "velsignet" sådan :)

Der tænker jeg måske modsat at når livet er så utroligt, kompliceret og forunderligt, hvor exceptionelt ville det så ikke være at det skete to steder uafhængigt af hinanden? :)

Og den med flere solsystemer, der holder jeg fast i min rosinæske-logik, indtil nogen kan overbevise mig om at den ikke holder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der tænker jeg måske modsat at når livet er så utroligt, kompliceret og forunderligt, hvor exceptionelt ville det så ikke være at det skete to steder uafhængigt af hinanden? :)

Og den med flere solsystemer, der holder jeg fast i min rosinæske-logik, indtil nogen kan overbevise mig om at den ikke holder ;)

Forstår godt dit argument :)

Hmm jeg tror dog ikke det bliver i vores levetid at du bliver overbevist xD hihi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror godt at der er en mulighed for at der er liv et andet sted i universet end her. Men tror ikke 100% på noget før det er bevist.

Da jeg så overskriften, tænkte jeg "selvfølgelig er der det", men efter jeg har læst tråden igennem, så er jeg faktisk blevet lidt i tvivl. Lad os antage at ved Big Bang, der blev dannet en kopi af vores solsystem et andet sted i universet, med samme organismer, mulighed for liv, vand, grønt, ilt osv. I mit hoved, er sansyligheden for at disse to verdner vil udvikle sig ens. Så måske der har været anlæg til liv et sted, men det udviklede sig ikke. Lidt ligesom et befrugtet æg. Nogen gange blivet det til et skønt barn. Andre gange gør det ikke :rolleyes

I bund og grund tror jeg det handler om hvad folk har det bedst med at tro på.

For nogen er der større sansynlighed for at Jesus har levet, for andre at den afskyelige snemand eksisterer, nogen at Gud/Allah/Muhammed osv., nogen tror på spøgelser og ånder,

og andre tror på noget helt andet.

Jeg tror bare alle i større eller mindre omfang, har behov for at tro på noget man ikke helt kan forklare :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer også an på hvordan men definere liv, efter min mening.

Spørges der om jeg tror der er liv i rummet, og der hermed menes mennesker så.. Nej.

Men jeg tror da på, at hvis omstændighederne er rigtige - så kan der sagtens være liv på andre planeter.. Dyreliv måske.. eller en form for dinosaurer - Der kunne måske endda være intelligent liv derude. Men jeg tror ikke på det ville være en slags Parallel verden, at de ville være som os.. eller små og grønne for den sags skyld.

Men når universet er uendeligt, og så stop fuld af galakser der minder så meget om vores.. tja hvorfor så ikke?

Hermed ikke sagt at det er et fast standpunkt jeg har. For jeg ved det ikke - og jeg er ikke sikker på hverken for og i mod. Men når jeg grubler over det, kan jeg ikke se noget der skulle tale imod at der kunne være "noget" derude et sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER