Ezri

iPads i skolen

17 indlæg i dette emne

Jeg er lærerstuderende og skal næste år i min sidste praktik (4. år) i Odder, hvor alle elever har fået iPads. Jeg har specifikt søgt om at komme til Odder, for jeg synes det kan være et rigtig spændende redskab i undervisningen.

Hvad tænker I som forældre om at børn i folkeskolen får iPads?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg arbejdet sammen flere mødre med børn i Odder skolerne, og de er så glade for det! Udfra det jeg har hørt om projekter synes jeg det lyder rigtig godt og lærerigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er positiv stemt, nu er jeg ikke forælder men lige nu arbejder jeg som lære assistent i indskolingen.

Jeg ser en udvikling i samfundet som går i en mere digital retning, derfor syntes jeg det er vigtigt at børn lærer at håndtere de redskaber de skal bruge til at fungere på arbejdsmarkedet, også dem der ikke er bemidlede til selv at skaffe de hjælpemidler.

Problemet med IPad i undervisningen er at man jo altid lige kan spille, gå på nettet osv midt i undervisningen, men det er der sikkert råd for, og udviklet en metode til at undgå.

IPad er også et helt specifikt mærke som man måske kan diskutere om der i virkeligheden lugter langt væk af reklame og indoktrinering.

Måske er min grundholdning også at det i hvert fald først skal være fra 5-6 klasse, fordi man lige skal lære alt det grundlæggende først, hvor der ingen stavekontrol er.

Ja det er bare mine umiddelbare tanker :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, man må jo så håbe, at alle har råd til at købe en Ipad - eller ikke har det som mig, der nægter at have et Apple produkt i mit hjem :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, man må jo så håbe, at alle har råd til at købe en Ipad - eller ikke har det som mig, der nægter at have et Apple produkt i mit hjem :-)

På Odder skolerne har børnene fået hver deres de låner af skolen, fra start til slut, de har den med hjem hver dag og med hver dag i skolen ;)

Jeg ved at de fx har filmet forskellige naturting, spiller WF, skriver stil i note programmet, laver diasshow, osv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke forældre, men jeg synes personligt at det er noget fis... Eller, jeg synes det er at gå et skridt for langt i at børn skal have deres vilje i alt.

Jeg mener, i dag bruges der så enormt meget krudt på at børn skal synes at alt er sjovt, at alt er spændende, og at udfordringerne skal minimeres. Særligt indenfor special-verdenen fokuserer man rigtig meget på at børn skal synes at alt er interessant.

Det er for sin vis også en god måde at få børn til at have motivation for at lære, den er jeg med på. MEN når børnene så bliver bare lidt ældre, så har de ikke lært at tackle udfordringer. De har ikke lært at der er ting som kan være trælse, men det er også en del af livet. Så når børnene kommer ud af skolen, kan de ikke fungerer i et gymnasialt miljø hvor der ikke er nogen som sørger for at alt er tilpasset hvert enkelt barn 100%.

Og så alligevel er det også på vej, men det udskyder problemet til de videregående uddannelser eller arbejdsmarkedet.

På arbejdsmarkedet sættes der store krav om at arbejde sammen med andre, og at du skal indgå i en kontekst som er formet af andre, og din chef vil som oftest have krav til hvilke programmer der bruges, hvilke mennesker du skal arbejde sammen med, og hvilke produkter der skal laves - og det er altså langt fra altid at du i dit arbejde som du selv har valgt, at du kan lave lige præcis det som du synes der er spændende.

Jeg ser det som en slags "varmelampe-pædagogik" som det bliver kaldt i en dokumentar på DR, altså en pædagogik hvor du lærer børn at de kun kan fungerer når altid fungerer efter deres hovede, og det er ikke virkeligheden når de kommer ud af skolesystemet. Så jeg synes det er at gøre børn en bjørnetjeneste.

:ditto

Altså, man må jo så håbe, at alle har råd til at købe en Ipad - eller ikke har det som mig, der nægter at have et Apple produkt i mit hjem :-)

Jeg gider heller ikke de der appel produkter. Oftest er det mærket man betaler for. Endelig en som har det som mig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selve ideen er jo fantastisk :)

Synes dog, at de penge kunne være brugt på en DEL andre ting, som ville give mere til skolerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv er jeg lidt delt. Jeg er selv rigtig glad for min tablet og synes det er et fantastisk redskab i mit studie. Men der er jo forskel på at studere og være elev i folkeskolen. Mange af de opgaver man stiller eleverne, hvor de fx. skal udfylde et ark eller en diktat, slipper man for at rette. Det giver jo mere tid til at planlægge andre ting. Men jeg er lidt bange for at det et "quick fix". IPads kan jo ikke løse alle problemer og læreren skal vide, hvordan man bruger den mest optimalt i undervisningen. Jeg håber at skolen også har brugt penge på at uddanne lærerene til at undervise med iPads...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv er jeg lidt delt. Jeg er selv rigtig glad for min tablet og synes det er et fantastisk redskab i mit studie. Men der er jo forskel på at studere og være elev i folkeskolen. Mange af de opgaver man stiller eleverne, hvor de fx. skal udfylde et ark eller en diktat, slipper man for at rette. Det giver jo mere tid til at planlægge andre ting. Men jeg er lidt bange for at det et "quick fix". IPads kan jo ikke løse alle problemer og læreren skal vide, hvordan man bruger den mest optimalt i undervisningen. Jeg håber at skolen også har brugt penge på at uddanne lærerene til at undervise med iPads...

Jeg har selv arbejder på en skole, hvor der var iboards i alle lokaler, og bærbare computere til rådighed til alle elever.

Først, på mit andet år på skolen, kom vi på kursus i brug af Iboards - Og det kom vi udelukkende, fordi vi var TO lærere som brugte det, og VI stampede i gulvet, og sagde det var for ringe at bruge så mange penge på udstyr, som skulle stå og se fint ud, også blev det ikke brugt.

Ved selvfølgelig ikke hvordan andre skoler gør; De fleste sender en lærer på kursus, som så kan lære de andre det ;) Og for en som mig/dig, som er "så ung", så vi godt "tør" prøve os frem, så er det fint nok; men for en på 55-60 år, som stadigvæk synes det med computere kun hører til til dansk stil - der er det op af bakke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, ved ikke rigtigt. Tror jeg er enig med Majs i at børnene i de små klasser skal have det grundlæggende ind først og ganske enkelt lære at skrive så man kan læse det, og så kan undervisningen blive mere digital senere hen (omkring 6. klasse vil jeg mene).. Om man er for eller imod lige præcis Apples produkter kan barnet jo sådan set ikke bruge til noget, det er jo i den retning samfundet går! Jeg er rigtig dårlig til computere o.l., og det kan jeg da godt mærke er et problem i min hverdag, og jeg er endda kun 29! Dog har jeg lettere ved at gennemskue hvordan tingene hænger sammen end mine ældre kollegaer, men jeg håber da at mine børn får det ind under huden fra starten.

Det blev både langt og rodet. Det korte af det lange er at jeg synes det er en god ide, forudsat at børnene også lærer det grundlæggende. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en SUPER idé! Jeg havde selv enormt meget glæde af at bruge computer nærmest fra før børnehaven af, og jeg føler bestemt at det har fremmet min arbejdsglæde i skolelivet, og rustet mig til at bruge computere i arbejdslivet nu. Jeg er meget positiv. Og når jeg kigger på min 4-årige niece, der leger på hendes iPad, så tænker jeg bestemt at det vil være lige så godt for hende, som det var for mig at bruge computere. Så for min skyld, så må ungerne hellere end gerne få iPads så hurtigt som muligt! Og de skal da nok få masser af udfordringer i skolelivet alligevel, så jeg er bestemt ikke bange for at det hele bliver for nemt og "varmelampe" agtigt for dem :)

Jeg kan dog også godt se nogle "udfordringer"/ulemper/ting, jeg synes man bør have med i overvejelserne:

- Det er vigtigt at medtænke, at børnene OGSÅ for rørt sig, kommer ud i naturen, og jeg ser også gerne, at de får øvet noget finmotorik. Jeg har selv en ENORMT grim håndskrift (faktisk ulæselig, medmindre jeg anstrenger mig), og det kunne måske have været reddet, hvis jeg ikke havde fået lov at bruge så meget computer som barn ;)

- Økonomien. Jeg skal ikke kloge mig på skoleøkonomi, men jeg forstår regnestykket: Mange iPads = mange penge ;) Og jeg synes ikke, det vil være en god idé, hvis det pludselig blev påkrævet at forældrene skulle betale.

- Det der med mærker. Altså da jeg gik i skole var der ikke skyggen af Mac i computerrummet, det var Microsoft alt sammen. Og det er vel ikke meget anderledes, hvis det hele bliver apple nu. Men jeg synes da at det giver mening, at man overvejer grundigt, hvilket mærke, hver skole vil bekende sig til + jeg tænker, at der skal være frit valg blandt brands, hvis det ender med at forældrene selv skal betale. :)

Der er sikkert mange flere udfordringer end det, men sådan alt i alt, så er jeg meget meget positiv :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt om ideen som et redskab, or man til nogle opgaver kan tage den i brug, når det er relevant. Men synes egentlig ikke det hører hjemme i en skoletaske, og ved fra min lillebror på 8, at sådan en vil tage rigtig meget koncentration fra eleverne.

Kan egentlig heller ikke forstå at eleverne skal lave opgaver på den. En ipad kan rigtig meget, men den er ikke god at skrive på, og jeg har endnu ikke fundet et hodt regneprogram til min. Det er nu engang nemmere at markere og flytte fx på en traditionel pc end på en ipad.

Tror også man skal passe på med ikke at gøre børnene uselvstændige. Hvis man altid kan google et svar, hive lommeregnere frem, have ordbogs-app i engelsk, så lærer de ikke at tænke selv, og klare sig selv, hvis en dag - gud forbyde det- de står uden eletronik til at tænke for dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er super for nogle elever!

Herhjemme har vi 3 skolebørn, de er alle 3 meget forskellige!

Morten(8. klasse) HADER at læse i en bog men så snart han kommer hjem og kan bruge min iPad til det går det super godt for ham og han kan hurtigt få læst en rigtig masse gode ting. Han kan heller ikke finde ud af det der med at slå op i ordbøger det er jo også noget nemmere på en iPad og man kan spare utrolig meget tid på den måde.

Og efter vi har investeret i et tastatur til min iPad også er han også begyndt at skrive noget mere på den, da han noget bedre kan se hvad der står på iPadden end på hans computer, og det giver jeg ham helt ret i.

Men f.eks. vores yngste søn Mikkel som "kun" går i 3. klasse der synes jeg bestemt ikke det ville være i orden med ipad's nede, jeg vil mene at fra 7. klasse og opefter er det i orden, men ellers ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke forældre, men jeg synes personligt at det er noget fis... Eller, jeg synes det er at gå et skridt for langt i at børn skal have deres vilje i alt.

Jeg mener, i dag bruges der så enormt meget krudt på at børn skal synes at alt er sjovt, at alt er spændende, og at udfordringerne skal minimeres. Særligt indenfor special-verdenen fokuserer man rigtig meget på at børn skal synes at alt er interessant.

Det er for sin vis også en god måde at få børn til at have motivation for at lære, den er jeg med på. MEN når børnene så bliver bare lidt ældre, så har de ikke lært at tackle udfordringer. De har ikke lært at der er ting som kan være trælse, men det er også en del af livet. Så når børnene kommer ud af skolen, kan de ikke fungerer i et gymnasialt miljø hvor der ikke er nogen som sørger for at alt er tilpasset hvert enkelt barn 100%.

Og så alligevel er det også på vej, men det udskyder problemet til de videregående uddannelser eller arbejdsmarkedet.

På arbejdsmarkedet sættes der store krav om at arbejde sammen med andre, og at du skal indgå i en kontekst som er formet af andre, og din chef vil som oftest have krav til hvilke programmer der bruges, hvilke mennesker du skal arbejde sammen med, og hvilke produkter der skal laves - og det er altså langt fra altid at du i dit arbejde som du selv har valgt, at du kan lave lige præcis det som du synes der er spændende.

Jeg ser det som en slags "varmelampe-pædagogik" som det bliver kaldt i en dokumentar på DR, altså en pædagogik hvor du lærer børn at de kun kan fungerer når altid fungerer efter deres hovede, og det er ikke virkeligheden når de kommer ud af skolesystemet. Så jeg synes det er at gøre børn en bjørnetjeneste.

Jeg vil bare sige at jeg er meget enig med dig. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min største bekymring er også hvordan deres skrift vil blive, hvis man ikke øver sig i at skrive i hånden, ja så siger det sig selv, at man får en meget grim håndskrift, for det meste...

Synes det er fint, hvis det først starter fra 13-14 års alderen, og ikke bliver en forældre udgift, da ikke alle forældre har råd til dette..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hader tanken om røv til sæde undervisning - børn lærer forskelligt og tænker at ipads er en super ide´- har selv en der hjemme som bliver flittigt brugt (ikke kun spil)- teknologien har så mange muligheder og dem syntes jeg da vi skal bruge på bedste vis. teknologien skal på ingen måde erstatte en underviser, men give alle børn de bedste forudsætninger for at lære.

Som medlem af skolebestyrelsen i mine børnsskole vil jeg bare sige at vores skole ikke har råd til at indkøbe 700 ipads!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hader tanken om røv til sæde undervisning - børn lærer forskelligt og tænker at ipads er en super ide´- har selv en der hjemme som bliver flittigt brugt (ikke kun spil)- teknologien har så mange muligheder og dem syntes jeg da vi skal bruge på bedste vis. teknologien skal på ingen måde erstatte en underviser, men give alle børn de bedste forudsætninger for at lære.

Som medlem af skolebestyrelsen i mine børnsskole vil jeg bare sige at vores skole ikke har råd til at indkøbe 700 ipads!

Linda

Som redskab, på linje med fx computere, er det jo en FANTASTISK mulighed! Altså, fx at indkøbe 30 ipads til overbygningen - det ville give mange muligheder :) Men en til alle elever.. Puha.. Det ER bare MANGE MANGE penge, som virkelig kan bruges på meget andet..

I øvrigt, så er der et af trinmålene i dansk, some r at børnene skal lære at •skrive med sammenbundet og funktionel håndskrift. Så selvom man får ipads, så skal dansklæreren jo stadigvæk sørge for at alle elever lærer at skrive i hånden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER