Min første

Spørgsmål om modermælkserstatning - er forvirret...

9 indlæg i dette emne

Hej Allesammen

Håber i kan hjælpe en forvirret nybagt mor... :unsure Efter en lidt hård start, måtte vi erkende at det ikke kunne lykkedes med amningen er og vi er nu hoppet på modermælkserstatning. Det er gik bare så stærkt for prinsessen skulle jo bare mættes og manden købte det der hedder Nan, som var det man kunne få her... Men jeg ville egentligt gerne vide lidt mere om det.... Men synes det er rigtig svært at blive klog på modermælkserstatning - hvilket mærke skal jeg vælge? Hvad er forskellen? Tager mit barn skade af modermælkserstatning? osv. osv.... Pyh... ved godt det er mange spørgsmål, men vil i dele ud af jeres erfaringer og har i evt. gode links til sider, hvor jeg kan læse mere?

:tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er god Info HER

Vi brugte også NAN, og det har fungeret rigtig godt for os.... Men det er lidt individuelt hvad der fungerer bedst for hvert barn.... Hvis hun får maveproblemer kan det somme tider hjælpe at skifte mærke.

Men ellers ville jeg nok også benytte mig af sundhedsplejersken for at få svar på alle spørgsmålene..... Du kunne evt ringe og bede om et ekstra besøg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger NAN og det er et meget bevidst valg.Vi valgte NAN, da det indeholder mange gode ting så som DHA og noget immun fremmende. Det er ikke alle erstaninger der gør det.

Hvis jeg var dig ville jeg læse lidt på denne side flaskebarn Der står mange gode ting. Bla et af de få steder der sætter spørgsmålstegn ved det gode ved amning. Det kan være godt til at pakke den dårlige samvittighed væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med den lille ny :loveshower

Vi startede ud med Nan HA, da min mand havde læst, at den skulle være lettere at fordøje og med mindre risiko for mælkeallergi (fordi proteinet er spaltet). Den er lidt dyrere end den almindelige Nan og fås ikke alle steder (fx har Netto den ikke). Da hun var omkring 4 måneder (mener jeg), skiftede vi til den almindelige Nan. Vi har aldrig haft problemer med maven, men det er selvfølgelig forskelligt fra barn til barn.

Og nej, dit barn tager ikke skade af modermælkserstatning! Min holdning er: der er en grund til, at naturen har indrettet det sådan, at baby skal ernæres af modermælk. MEN!!!! Der er et fuldgyldigt alternativ i MME, når det af den ene eller anden årsag ikke kan fungere med amning! Der er fordele og ulemper ved begge dele, men det vigtigste er nu engang, at baby får mad.

Som andre allerede har skrevet, så kontakt din SP og få en snak med hende - de har jo erfaring med lidt af hvert :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi bruger allomin, og er meget godt tilfredse med det, der har aldrig været problemer.... jeg tror ikke der er ret meget forskel på mærkerne, i skal bare finde det som i synes er det rigtige for jeres barn.... men ja, jeg vil også sige, snak med jeres sp om det.... og du skal ikke være bange eller nervøs for at gi dit barn mme.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede også med nan men lillemanden gylpede meget og vi forsøgte os derfor med nan h.a og den var meget bedre men desværre også noget dyrere. Da han blev større skiftede vi tilbage til alm nan.

Der findes også nan 2. Det er det samme som nan 1 men med lidt mere jern i(vist nok dobbelt mængde i forhold til nan 1), men selvom de får den skal de have jerntilskud fra 6 mdr (eller er det 4?) med mindre de får min 400 ml mme i døgnet inkl det der evt puttes i grød o.lign.

Allomin er alternativet til nan og fungerer fint for mange, men jeg kender også en del, der har problemer med maven pga den og bruger grøn allomin i stedet, som er syrnet og derfor mild mod maven.

Du må skifte mellem mærkerne som det passer dig. Der er meget strenge krav til mme derfor kan du ikke vælge noget som ikke har alt det dit barn har brug for.

Der er også hipp som er økologisk. Jeg har ikke brugt den for den er svær at ryste ordentlig ud syntes jeg.

Alle mærkerne har en færdigblandet variant, man kan tage med på farten men de er dyre. Arla har lavet en variant de kalder babymælk og den står på køl ved den alm mælk. Det betyder ikke, den skal stå på køl når man har den derhjemme kun hvis den er åben. Det gælder alle de færdigblandede varianter, de kan stå i et alm køkkenskab og er dermed drikkeklar med det samme, hvis ikke dit barn vil have det skal være varmt (nogle børn nægter mme hvis det ikke er lun).

Når du blander mme kan du med fordel koge f.eks en liter vand og sætte den på køl i flaskerne uden pulver. Når du skal bruge en flaske smider du den i mikroen og putter efterfølgende pulver i. Du kan også putte pulver i det afkølede vand og lune når der er brug for det. En færdigblandet flaske der ikke har været varmet kan holde sig 24 timer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle :balloons

Jeg synes det er så træls, at det er svært at finde god info om modermælkserstatning. Jeg har lige fundet et supergodt sted at købe det on-line - det hedder www.modermælk.dk og det kørte superglat. Derinde har de en læge der forklarer en masse om emnet, som man også kan stille spørgsmål. Der er en masse artikler om emnet, der fortæller om de officielle råd, så man ikke gør noget forkert.

Held og lykke med det hele :loveshower :loveshower :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg stadig er gravid og ingen erfaring har, tillader jeg mig lige at blande mig :)

Herhjemme har både manden og jeg meget allergi overfor alt muligt forskelligt, hvilket gør det ekstra vigtigt med amningen. MEN både JM og min læge har sagt, at hvis jeg ikke kan amme, er det ikke ligegyldigt, hvilken modermælkserstatning jeg bruger. Der er noget, der er bedre til at forebygge allergi og har en mere positiv indvirkning i den retning end andre.

Ved dog ikke hvilken en det er, ville bare sige det, hvis nu en af jer har allergi....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se her - Rebecca Persson har et godt svar med flere loesningsforslag :)

Der er ogsaa en guide til kogtvandsklude her!

Jeg har ogsaa laest om kogtvandskludene og desuden om silkeindlaeg i bleerne... de kan koebes fra maerket Popolini og skulle ogsaa goere undervaerker, selvom det selvrfoelgelig er en dyrere loesning at skulle koebe dem ind, fremfor at klippe stof til kogtvandsklude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER