babybaby

hvad ville lave om på i forhold til rutiner o.lign

50 indlæg i dette emne

Overskriften siger vist det meste..

Jeg starter da gerne:

Jeg fortryder at jeg lyttede så meget til mange min svigermors (ligegyldige)råd.

Var for dårlig til at give mig hen og lade andre skifter og made Julius.

Med nr 2: han/hun skal ligge i sin egen seng fra dag 1 af så jeg undgår en hysterisk unge.

Være mere standhaftig hvad angår amning og afvænning.

Hvad med jer andre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm.... Vil forsøge at undgå at vænne lillebror til at barnevognen skal trilles med når han skal sove, og så håber jeg vi bliver bedre til at "larme" når han sover. Det er anstrængende at skulle gå sådan på listefødder hele tiden, og jeg tror sagtens de kan vænne sig til lidt mere larm :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan jeg jo af gode grunde ikke sige, hvad jeg ville lave om - men det er dejligt, at kunne få sådan nogle råd med på vejen.. Det er jo jer med børn der har været igennem det hele, så rart at høre hvilke "kampe" der er en god ide at tage fra starten af :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vænne til sut noget tidligere så det forhåbentlig ikke bliver en kamp (2./3. dagen)

Indfører putteritual tidligt. Jeg ville helt sikkert undgå at bruge amningen som en del af putteritualet for så kan andre også putte.

Vænne til at falde i søvn selv tidligt

Som troldemor også skriver vænne til at barnevognen ikke skal rulle for at falde i søvn.

Lade andre skifte og made når det er muligt.

Introducerer flaske med mm tidligt og holde fast i min 1 flaske om ugen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uha kom gerne med flere gode råd!! Jeg synes også at det er guld værd at høre fra jer der i forvejen har børn... :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vænne til sut noget tidligere så det forhåbentlig ikke bliver en kamp (2./3. dagen)

Indfører putteritual tidligt. Jeg ville helt sikkert undgå at bruge amningen som en del af putteritualet for så kan andre også putte.

Vænne til at falde i søvn selv tidligt

Som troldemor også skriver vænne til at barnevognen ikke skal rulle for at falde i søvn.

Lade andre skifte og made når det er muligt.

Introducerer flaske med mm tidligt og holde fast i min 1 flaske om ugen.

Mht. flaske med modermælk, hvor tidligt har du da gjort det? jeg vil nemlig gerne gøre det, så min kæreste kan give flaske ind imellem, men min jm sagde, at det kan forvirrer barnet, da der bruges forskellige suttemetoder..!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. flaske med modermælk, hvor tidligt har du da gjort det? jeg vil nemlig gerne gøre det, så min kæreste kan give flaske ind imellem, men min jm sagde, at det kan forvirrer barnet, da der bruges forskellige suttemetoder..!

Jeg startede da hun var ca. 2 måneder, mener jeg det var, og hun tog den heldigvis bare herhjemme. Men der er flere der har haft problemer hvis de er startet sent. Nu her vil hun ikke rigtig tage flaske mere og jeg tror det er fordi vi ikke rigtig har holdt ved, men har også hørt om dem der har holdt ved og så lige pludselig vil den lille ikke mere. Det er lidt at prøve sig frem hvad der virker bedst for jer :)

Der er en risiko ved at give flaske fordi den lille så hellere vil det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lade barn nr 2 blive passet tidligere. Julius var 1½ første gang han blev passet. (man får jo ikke børn for at få dem passet :whistling )

Familien får først besked om fødslen når det er overstået, gider ikke at svigermor ringer i tide og utide mellem veerne <_<

skal helt klart have min veninde med til fødslen, så vi kan få nogle billeder (det glemte manden alt om sidst) og så kan man bare mærke hvad en anden kvinde har behov for (eller hun kan)

JEG bestemmer hvornår folk på komme på besøg, synes det var hårdt med så mange mennesker samme dag som jeg havde født.

Sut fra dag 1 af og flaske efter 14 dage så manden også kan made

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gøre MEGET anderledes ved lillebrøster!

  • Lytte til mig selv fremfor andre.
  • Stole på mig selv i min moderrolle.
  • Den skal få sut fra start.
  • Flaske om natten i stedet for amning.
  • Sove i egen seng fra start.
  • Indføre putteritual fra start.
  • Gå til aktiviteter sammen.
  • Være i mødregruppe.
  • Give slip indimellem og lade andre overtage.

Der er sikkert flere ting, jeg kan bare ikke komme på dem nu. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville faktisk ikke lave det helt vilde om... Uden at lyde hellig, men det som mange af i andre skriver i ville lave om det har vi faktisk gjort fra starten... men der er et par småting som jeg ville om:

Ville lade hende ligge og græde lidt,(har været meget hurtigt ude ved hende bare hun sagde den mindste lyd)

Ville lade kæresten komme meget mere ind over

Ville være bedre til at lade andre komme ind over generelt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gøre MEGET anderledes ved lillebrøster!

  • Lytte til mig selv fremfor andre.
  • Stole på mig selv i min moderrolle.
  • Den skal få sut fra start.
  • Flaske om natten i stedet for amning.
  • Sove i egen seng fra start.
  • Indføre putteritual fra start.
  • Gå til aktiviteter sammen.
  • Være i mødregruppe.
  • Give slip indimellem og lade andre overtage.

Der er sikkert flere ting, jeg kan bare ikke komme på dem nu. :)

Hvorfor? Åh, hvor ville jeg dog ønske jeg kunne amme om natten i stedet for det flaske-show!

Jeg ville:

  • Stole på, at baby godt selv kan styre sult og mæthed og at det er okay, hvis h*n siger nej tak i en længere periode.
  • Tage forbi en kiropraktor allerede omkring 3-4 uger og få tjekket nakke og ryg for evt. ømhed/stivhed
  • Lade baby ligge MEGET mere på maven som helt spæd
  • Indføre bamse/sovedyr tidligt. Vi indførte Annas bamse, Lulu, da hun var omkring 2,5 måned, men tror sagtens vi kunne have gjort det før - den betyder SÅ meget. Hvis hun er ked af det, kan Lulu mod hendes kind få hende til at falde ned :7himmel
  • Huske at tage tøjet af barnet, når det har feber efter vaccinen :rolleyes

Anna har altid sovet i sin egen seng og det har jeg været SÅ glad for vi gjorde. Hun elsker sin seng og den er et af de steder hun kan falde ned igen, når hun er kørt helt op i en spids.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor? Åh, hvor ville jeg dog ønske jeg kunne amme om natten i stedet for det flaske-show!

Jeg ville:

  • Stole på, at baby godt selv kan styre sult og mæthed og at det er okay, hvis h*n siger nej tak i en længere periode.
  • Tage forbi en kiropraktor allerede omkring 3-4 uger og få tjekket nakke og ryg for evt. ømhed/stivhed
  • Lade baby ligge MEGET mere på maven som helt spæd
  • Indføre bamse/sovedyr tidligt. Vi indførte Annas bamse, Lulu, da hun var omkring 2,5 måned, men tror sagtens vi kunne have gjort det før - den betyder SÅ meget. Hvis hun er ked af det, kan Lulu mod hendes kind få hende til at falde ned :7himmel
  • Huske at tage tøjet af barnet, når det har feber efter vaccinen :rolleyes

Anna har altid sovet i sin egen seng og det har jeg været SÅ glad for vi gjorde. Hun elsker sin seng og den er et af de steder hun kan falde ned igen, når hun er kørt helt op i en spids.

Jeg ville også lade hende ligge meget mere på maven, for det har jeg desværre ikke været ret god til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor? Åh, hvor ville jeg dog ønske jeg kunne amme om natten i stedet for det flaske-show!

Jeg ville:

  • Stole på, at baby godt selv kan styre sult og mæthed og at det er okay, hvis h*n siger nej tak i en længere periode.
  • Tage forbi en kiropraktor allerede omkring 3-4 uger og få tjekket nakke og ryg for evt. ømhed/stivhed
  • Lade baby ligge MEGET mere på maven som helt spæd
  • Indføre bamse/sovedyr tidligt. Vi indførte Annas bamse, Lulu, da hun var omkring 2,5 måned, men tror sagtens vi kunne have gjort det før - den betyder SÅ meget. Hvis hun er ked af det, kan Lulu mod hendes kind få hende til at falde ned :7himmel
  • Huske at tage tøjet af barnet, når det har feber efter vaccinen :rolleyes

Anna har altid sovet i sin egen seng og det har jeg været SÅ glad for vi gjorde. Hun elsker sin seng og den er et af de steder hun kan falde ned igen, når hun er kørt helt op i en spids.

Fordi i min situation er det meget nemmere end at stå 8 måneder senere med en baby der ikke kan sove uden et bryst i munden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette ændrede jeg ved andet barn, som jeg havde tænkt over inden fødslen!

- samsovning fra starten

- lærte at amme sovende

- alle lure i barnevogn der IKKE bevægede sig

- svøbte og blokamning

- accept om at barsel handler om baby og ikke om hjemmet/praktiske opgaver

- fuldamme I mindst 6 mdr. (endte med 8 mdr) og delvist til 12 mdr. (endte med 16 mdr)

Og jeg havde den dejligste barsel, fyldt med ro og kærlighed og overskud! :D i modsætning til første barsel som var ret stressende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- accept om at barsel handler om baby og ikke om hjemmet/praktiske opgaver

Uh ja den vil jeg også ændre. Næste gang skal vi ikke i gang med et større projekt på huset inden den lille kommer så man ender med hele barslen går med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der en speciel grund til, at I vil lade barnet sove på maven tidligere?

Spørger en helt uvidende :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der en speciel grund til, at I vil lade barnet sove på maven tidligere?

Spørger en helt uvidende :blush

Tror ikke der er nogen, der har ment at de vil lade barnet sove på maven :)

De må ikke sove på maven, før de selv kan trille derom.

Jeg er ret sikker på at der er tale om at lægge baby mere på maven i dagtimerne :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd :)

Som majsen1985 skriver, så er der faktisk heller ikke vildt meget jeg ville have gjort anerledes.

Jeg er meget glad for at Theo fra start af sov i sin egen vugge (senere tremmeseng). Jeg er glad for at jeg da han var 4 mdr. gammel lærte ham at falde i søvn selv i stedet for at amme ham og vugge ham i søvn i mine arme for det var hårdt :unsure Desuden er jeg glad for at jeg stoppede med at vugge ham i søvn i barnevognen, da det faktisk viste sig at være unødvendigt. Nu bliver han bare lagt ud og så falder han selv i søvn :)

Til gengæld:

  • vil jeg RIGTIG gerne lære mit næste barn at tage flaske. Det har været meget frustrerende at Theo kun ville have bryst, så jeg følte mig meget fanget.

  • jeg vil introducere sutten fra START - kæmpede flere måneder før han blev glad for den. Og det er jeg virkelig glad for nu! Ville virkelig ikke undvære den sut :baby3

  • jeg tror også godt jeg kunne finde på at indføre en godnatflaske som supplering til amningen. Har virkelig haft problemer med at barn, der ikke har sovet særlig meget om natten. Da jeg stoppede med at amme, da han var knap 8 mdr. og gik over til MME af glas (:rolleyes), så begyndte han at sove meget bedre og mange flere timer i træk. Men man får jo at vide at det ødelægger amningen at supplere med flaske. Det ville jeg altså tage mere stille og roligt 2. gang. Tror ikke det havde ændret noget i forhold til Theos kærlighed til brystet ;)

Hold nu op et langt svar jeg fik lavet :blush

Men det er jo også dejligt selv at kunne gå tilbage og læse, når man på et tidspunkt får brug for det :stork

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor? Åh, hvor ville jeg dog ønske jeg kunne amme om natten i stedet for det flaske-show!

Det kan jeg godt forstå. Jeg tænker altså også at det da netop må være en af ulemperne ved flasken. At man er nødt til at stå op og begynde at varme mælk osv. frem for bare at hive barnet over i sengen, amme liggende og lægge det tilbage igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå. Jeg tænker altså også at det da netop må være en af ulemperne ved flasken. At man er nødt til at stå op og begynde at varme mælk osv. frem for bare at hive barnet over i sengen, amme liggende og lægge det tilbage igen :)

Præcis - jeg synes det var SÅ meget nemmere, da jeg ammede. Nu har jeg en flaske med kogt vand med op og afmålt pulver i bæger, flasken bliver pakket ind og har så den rette temperatur, når der er gået 3-4 timer, hvilket som regel er der hun vågner... Men når hun f.eks. vågner før, er det noget rod! Heldigvis er hun pænt ligeglad med om maden er nærmest kold :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd :)

Jeg er meget glad for at Theo fra start af sov i sin egen vugge (senere tremmeseng). Jeg er glad for at jeg da han var 4 mdr. gammel lærte ham at falde i søvn selv i stedet for at amme ham og vugge ham i søvn i mine arme for det var hårdt :unsure Desuden er jeg glad for at jeg stoppede med at vugge ham i søvn i barnevognen, da det faktisk viste sig at være unødvendigt. Nu bliver han bare lagt ud og så falder han selv i søvn :)

[*]jeg tror også godt jeg kunne finde på at indføre en godnatflaske som supplering til amningen. Har virkelig haft problemer med at barn, der ikke har sovet særlig meget om natten. Da jeg stoppede med at amme, da han var knap 8 mdr. og gik over til MME af glas (:rolleyes), så begyndte han at sove meget bedre og mange flere timer i træk. Men man får jo at vide at det ødelægger amningen at supplere med flaske. Det ville jeg altså tage mere stille og roligt 2. gang. Tror ikke det havde ændret noget i forhold til Theos kærlighed til brystet ;)

Puha, hvor ville jeg ønske vores puttesceancer kunne være sådan! Desværre, så kæmper vi jo stadig med Anna og flasken, så det kan tage sin tid og flere omgange spisning, før hun endelig er mæt. Og jeg kan jo ikke lægge hende før jeg er sikker på hun er mæt :unsure

Håber virkelig snart det bliver bedre, for jeg er træt af at bruge 30-90min af mine aftener på at være i soveværelset! Og det er jo ind imellem ikke engang hyggeligt, fordi hun bliver så vred, når hun er træt, men ikke sover endnu :rolleyes

Jeg tror heller ikke en flaske ind imellem skader amningen - man skal bare huske at bruge en sut, hvor der stadig skal arbejdes for at få det ud!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk umiddelbart noget jeg vil lave om, udover at jeg vil have tid til at træne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis - jeg synes det var SÅ meget nemmere, da jeg ammede. Nu har jeg en flaske med kogt vand med op og afmålt pulver i bæger, flasken bliver pakket ind og har så den rette temperatur, når der er gået 3-4 timer, hvilket som regel er der hun vågner... Men når hun f.eks. vågner før, er det noget rod! Heldigvis er hun pænt ligeglad med om maden er nærmest kold :rolleyes

Det er da altid noget ;)

Puha, hvor ville jeg ønske vores puttesceancer kunne være sådan! Desværre, så kæmper vi jo stadig med Anna og flasken, så det kan tage sin tid og flere omgange spisning, før hun endelig er mæt. Og jeg kan jo ikke lægge hende før jeg er sikker på hun er mæt :unsure

Håber virkelig snart det bliver bedre, for jeg er træt af at bruge 30-90min af mine aftener på at være i soveværelset! Og det er jo ind imellem ikke engang hyggeligt, fordi hun bliver så vred, når hun er træt, men ikke sover endnu :rolleyes

Jeg tror heller ikke en flaske ind imellem skader amningen - man skal bare huske at bruge en sut, hvor der stadig skal arbejdes for at få det ud!

Jeg er ked af at I skal kæmpe så meget med den spisning :(

Og jeg kan godt huske hvordan det var at bruge en stor del af sin aften i soveværelset <_<

Håber sådan for jer at det snart bliver bedre :goodluck

Kan I ikke skiftes lidt eller vil hun kun have moar? En ting jeg er glad for nu er at farmand også kan putte. Synes det var hårdt dengang det kun var mig og :hophop der duede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kun have et besøg om dagen efter den første dag... Havde masser af overskud til besøg i tankerne, men når vi så var i det blev det ofte for meget... Silje havde også en tendens til at sove når vi havde besøg og så vågne bagefter... Så når vi havde brug for at slappe af skulle vi være på med hende <_<

... Ellers er der ikke meget jeg ville ændre. Men havde også meget jeg var obs på til at starte med..

..Hun fik sut da hun var 3 dage gammel

..Hun sov i sin egen seng helt fra starten af

..Hun har ligget rigtig meget på maven

..Hun blev fra starten vænnet til at om natten snakker vi ikke med hende, vi ordner kun ble/mad og så bliver hun puttet igen.

... Har dog stadig lidt problemer med at gennemskue hvornår hun er træt om aftenen, men ved ikke hvordan man kunne ændre på det, det er jo et spørgsmål om at lære sit barn at kende og det tager jo bare lidt tid :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den med kun ét besøg om dagen ville jeg også klart vælge næste gang!

Jeg blev vildt stresset over alle dem, der skulle komme på besøg i starten :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER