Guest

Æblebørn

14 indlæg i dette emne

Jeg var til babysam arrangementet i går og der var sundhedsplejerske Anette opstrup ude og holde foredrag.

Jeg ved ikke helt hvorfor men lige præcis hendes holdninger passer mig så super godt.

Jeg er ikke den ekstreme øko-fan (selvom jeg gerne ville være det), det alternative tager jeg ikke altid for gode varer syntes der er RIGTIG meget humbug derude, er faldet i så mange gange (fx forever living products) så er nok med tiden blevet lidt skeptisk.

Jeg tror dog på naturen men med en lille stemme der siger at så længe jeg gør det så godt jeg kan uden at det bliver besværligt så er det godt nok til mig, mit barn og min (total ligeglade) mand.

Jeg syntes bestemt heller ikke jeg dømmer dem der ikke har den samme holdning som mig (selvom jeg omvendt føler mig dømt ret ofte hvis jeg lufter mine tanker og holdninger).

Nå men det var vist et sidespor - håber i stadig er med :whistling

Men til foredraget i går stod der en der både er uddannet sygeplejerske og sundhedsplejerske og fortalte hendes personlige historie om hvad kost og kosttilskud har gjort for hende selvom ingen af hendes uddannelser har berørt det emne.

Jeg er super begejstret fordi hun på ingen måde løftede en pegefinger af nogen og hele tiden sagde "tag det du kan bruge af råd fra dine forældre, venner, læger, sundhedsplejersker og mig MEN kig på dit barn føl efter og gør det der giver mest mening for dig og dit barn"

Derfor vil jeg gerne dele min nye viden:

Hun talte rigtig positivt om bæreseler (dog ikke babybjörn) og slynger og forklarede:

- hvorfor det er bedre at børn vender indad mod en fremfor udad.

- Hvor trygge børn bliver af den tætte kontakt og på længere sigt får mere mod på at udforske verden

- at slynge børn græder mindre

- at man ikke skal falde i fælden og tro man overforkæler sit barn, men tro på at det er det rigtige at gøre.

Hun fortalte at alle mennesker har en bakterie flora i deres tarme, mange bakterier er gode, men der er også mange dårlige. Når et barn ligger i maven er der ingen bakterie flora men så snart det er ude arver det sin mors bakterie flora. Derfor anbefalede hun at man tager probiotika (som mange af jer også har sagt - syntes i hvert fald at have læst det herinde). Ens bakterie flora i tarmene har en ikke ubetydelig indvirkning på immunforsvaret og så skitserede hun 2 undersøgelser:

- I den ene undersøgelse havde man fået gravide kvinder til at tage probiotika fra 3 mdr før fødslen til 6 mdr efter og der var en betydelig forskel i forhold til kontrol gruppen. Færre børn havde allergi (syntes også hun nævnte at færre havde kolik, men det må i ikke hænge mig op på).

- I den anden undersøgelse havde de taget 2 vuggestuer og givet den ene probiotika dråber, og den anden nogle falske dråber over en periode der dækkede 2 vintre, og dem der fik probiotika havde langt færre sygedage end de andre.

Hun fortalte hvad man selv kan gøre for at hjælpe amningen på vej.

- kost betyder noget

- alt man spiser går i mælken, også hvis dit blodsukker svinger, Man skal derfor have noget let ved hånden der holder blodsukkeret stabilt fx groft knækbrød og MASSER af vand

- fedt er godt, men kun det gode fedt: KOLDT pressede olier, kokos olie (som er godt for næsten alt) og fiske olie.

- hud mod hud kontakt

- probiotika

Hun var også inde på søskende:

sæt ord på at

- det altså nogle gange er lidt træls at lillebror/søster tager så meget tid

- det godt kan være lidt træls at der skal ammes når man gerne vil lege med Lego

- det er træls at babyen græder hele tiden

- det er DEJLIGT at være storebror/søster

- babyen er sød

De små sætninger gør det legalt at man nogle gange godt kan syntes at det ER lidt træls at dele, når nu ALLE andre i verden syntes at babyen er det bedste i verden så er det godt at få at vide at man ikke er "forkert", for man syntes jo samtidig også babyen er sød.

Indrag søskende i alt det de kan inddrages i så bleskift fx er et fælles projekt.

Hvis man har et flaskebarn så anbefalede hun at man gav dem bio Gaia (som er probiotika til børn) OG fiskeolie samtidig - tror ikke hun nævnte hvornår man må begynde på det, men det kan man nok undersøge ret nemt.

FLOT HVIS I STADIG ER MED!!! :super

Nå men jeg var i hvert fald begejstret og skal have fat i noget probiotika så hurtigt som muligt. Jeg har også fået et lille boost i forhold til mine madvaner som jeg gerne vil lave lidt om så sukker og andet snansk kommer ud.

MEN det bedste ved foredraget var dog at min svigermor var med og hun blev lige så fanget af det som jeg så nu har hun fra en sygeplejerske/sundhedsplejerske fået ord for det jeg hele tiden har sagt + lidt mere så nu er hun helt på min side når vi snakker ingen parfume, parabener, bly etc som hun ellers nok har været lidt forbeholden overfor. OG hun syntes da at en slynge vil være SKØN lige pludselig. Så hun har RIGTIG taget tingene til sig :wee

jeg vil lige dele et par link - ved ikke om det er reklame eller ej, men vil lade det være op til jer selv at vurdere, i kan jo altid bare lade det være ;)

https://www.facebook.com/pages/%C3%86bleb%C3%B8rn/145157632194191

http://www.xn--blebrn-oua2m.dk/Aebleboern.aspx (syntes især fanebladet "ny viden" er god med alle de fantastiske artikler)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Rigtig godt indlaeg, Majs loveshower.gif

Det er jo desvaerre stadig kontroversielt at foelge de tankegange, og ses ofte som "hysterisk". Meget af det, du fik med hjem er det, som Rebecca Persson taler om i sin bog, som saa ganske vist ikke er sundhedsplejerske/sygeplejerske og hun er en anelse mere ligepaa og haardt. Men ikke desto mindre er jeg bekendt med Aebleboern, som jeg ogsaa synes har en dejlig afslappet holdning til den levevis, som bogen er fortaler for rolleyes.gif

Budskabet maa vaere,, at der er grundlaeggende principper, som man relativt nemt - og uhysterisk - kan faa ind i sit og sine boerns liv og som vil skabe et sundere og mere harmonisk barn og dermed familie.

Jeg tager ogsaa probiotika og har anskaffet mig en straekvikle - glaeder mig til at blive mor 7himmel.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig dejligt indlæg :)

Vil du lige høre om der var nogen grund til hvorfor hun ikke anbefalede lige præcis BabyBjörn bæreseler?

Var egentlig oprindeligt nået frem til jeg ville have en slynge/vikle, men arvede så en Babybjörn sele af en veninde, og tænkte at det da også var fint nok så - den vil manden også gerne være bekendt at gå med i modsætning til en slynge/vikle, som jeg tror ville kræve en del overtalelse at få ham i :rolleyes

Så ja, derfor bed jeg mig lige fast i at hun ikke anbefalede BabyBjörn?? :)

Ellers synes jeg det er nogle super pointer du har fået taget med dig, og nu deler med os - som Camillat siger er det desværre nogle ting der af en eller anden grund af mange opfattes som hysteriske holdninger og valg, men synes nu også det kan gøres ganske udramatisk til gavn for både sig selv og sin familie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig dejligt indlæg :)

Vil du lige høre om der var nogen grund til hvorfor hun ikke anbefalede lige præcis BabyBjörn bæreseler?

Var egentlig oprindeligt nået frem til jeg ville have en slynge/vikle, men arvede så en Babybjörn sele af en veninde, og tænkte at det da også var fint nok så - den vil manden også gerne være bekendt at gå med i modsætning til en slynge/vikle, som jeg tror ville kræve en del overtalelse at få ham i :rolleyes

Så ja, derfor bed jeg mig lige fast i at hun ikke anbefalede BabyBjörn?? :)

Ellers synes jeg det er nogle super pointer du har fået taget med dig, og nu deler med os - som Camillat siger er det desværre nogle ting der af en eller anden grund af mange opfattes som hysteriske holdninger og valg, men synes nu også det kan gøres ganske udramatisk til gavn for både sig selv og sin familie :)

Camillat er en lidt større ekspert end mig på det her område, men som hun forklarede i går og det jeg har forstået på Camillat's indlæg så er det ergonomien i selen - børnenes ben hænger slapt ned og ryggen er lige - barnets hoved vejer ekstremt meget i forhold til resten af kroppen og det belaster den skrøbelige rygrad, derudover er barnets naturlige benstilling bøjet op foran i en omvendt N stilling stilling og ryggen i en C stilling.

NÅR det så er sagt så sagde hun nu også at den sagtens kan bruges man skal bare være opmærksom på hvor længe barnet sidder i den helst ikke meget mere end en 10 minutters tid af gangen.

Hvis du fx køber en slynge/vikle til dig selv og manden så bruger baybjörnen tror jeg ikke du kan klandres for noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne da godt finde på at give Anna Bio Gaia, men når jeg googler det, så står der, at man ikke må give det til børn under 1 år uden at konsultere læge eller SP... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne da godt finde på at give Anna Bio Gaia, men når jeg googler det, så står der, at man ikke må give det til børn under 1 år uden at konsultere læge eller SP... :unsure

Rebecca P. har en laege ind over alle sine anbefalinger i bogen Baby og hun anbefaler det ogsaa. Jeg ville ikke betaenke mig et sekund...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rebecca P. har en laege ind over alle sine anbefalinger i bogen Baby og hun anbefaler det ogsaa. Jeg ville ikke betaenke mig et sekund...

Okay, så vil jeg gå i Matas i morgen og se om de har noget. Måske Annas afføring så kunne finde på at blive gul i stedet for forskellige nuancer af grøn :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anette er også både sygeplejerske og sundhedsplejerske og det lød da ikke umiddelbart som om hun mente at de skulle være over et år, så jeg ville heller ikke betænke mig et sekund hvis jeg følte det kunne være en løsning!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camillat er en lidt større ekspert end mig på det her område, men som hun forklarede i går og det jeg har forstået på Camillat's indlæg så er det ergonomien i selen - børnenes ben hænger slapt ned og ryggen er lige - barnets hoved vejer ekstremt meget i forhold til resten af kroppen og det belaster den skrøbelige rygrad, derudover er barnets naturlige benstilling bøjet op foran i en omvendt N stilling stilling og ryggen i en C stilling.

NÅR det så er sagt så sagde hun nu også at den sagtens kan bruges man skal bare være opmærksom på hvor længe barnet sidder i den helst ikke meget mere end en 10 minutters tid af gangen.

Hvis du fx køber en slynge/vikle til dig selv og manden så bruger baybjörnen tror jeg ikke du kan klandres for noget :)

Okay, det var også af den grund (ergonomien) at jeg egentlig havde besluttet mig for en slynge/vikle. Tænkte der måske var en helt speciel ulempe ved Babybjörn ift. andre bæreseler.. Men har da vist også hørt at man kan få nogle seler der tager bedre højde for ergonomien.. Men ja, har så fået den her foræret og har bestemt tænkt mig netop at være opmærksom på at han ikke kommer til at være i den for længe af gangen og i det hele taget vente med at tage den sådan rigtigt i brug til rygrad og så videre er blevet betydeligt styrket, så det ikke belaster så meget som når de er helt små og skrøbelige...

Kan sagtens være jeg ender med at gøre som du foreslår og anskaffe en slynge/vikle også, men vil vente og se om jeg føler et behov for det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad angaar baereselerne...

Der findes forskellige paa markedet - selv har jeg faaet foraeret baade en Babybjoern og dens onde tvilling Chicco, som jeg hverken vil eje eller have. Hvorfor ikke?

Jo, jeg har haft en Babybjoern paa - inkl. 7 maaneder gammel barn - og jeg fik saa jaevla ondt i mine skuldre efter ganske kort tid. Selen er ergonomisk helt foraeldet i forhold til mange ergonomiske alternativer. Baeres paa skuldrene, ikke fordelt paa skuldre, ryg og hofte. Det er belastende for baerer, men skam ogsaa for baby. Selve stykket, som holder baby i bunden er meget smalt, saaledes at babybenene haenger og dingler lodret ned. Smaa drengeboern sidder direkte paa pungen, smaa stakler. I en ergonomisk baeresele, lad os sige Manduca, Beco eller Ergobaby, har baby sine to ben i en M-position, som er den, de er foedt med. Langsomt vil de straekke deres ben ud, men indtil da har det bedst af at have dem i den M-position, saa hofteskaalene boejer let udad. Hvis man loefter baby op, saa traekker den selv sine ben op i den position... Derudover er babys ryg ikke faerdig, om man saa maa sige, altsaa stadig bloed og rundet som et C, som de er inde i maven. Langsomt vil de blive staerkere og kunne sidde op, men indtil da, saaa har de bedst af at ryggen er formet som et C. Paa den maade hviler hovedet heller ikke ovenpaa den bloede rygsoejle, og baby er ikke tvunget til at holde sit hovede selv. Hovedet er ikke stoettet, hvilket det skal vaere. Altsammen faktorer som ikke bidrager til en positiv ergonomisk udvikling. Hovedet vil desuden falde og derved risikerer man lukning af luftvejene.

Ligesom vi jo heller ikke lader dem sidde ret op og ned i en stol som smaa, heller ikke 10-20 minutter, saa vil vi heller ikke putte dem i en baeresele, hvor de skal sidde ret op og ned, skulle JEG mene. Om andre saa mener, at det ikke er saa slemt og maaske naermere fantastisk, fred vaere med det.

En anden ting er, om baby boer vende med hovedet udad. Jeg forestiller mig, at foernaevnte barn har faaet nok af folks "bella", dikkedik og "ciaooooo", meget hurtigt, Hun laerte i hvert fald hurtigt at sige NO meget hoejt og er ikke specelt udadvendt idag. Et lille barn vil vaere bedre tjent med at kunne sige til og fra ved at vende sig vaek fra omverdenen og vaere trygge hos mor eller far, fremfor at faa den praesenteret i en lind stroem uden mulighed for at sige fra. Igen tillader en sele som Babybjoern, med smalt siddestykke, at vende udad med hovedet. De fleste ergonomiske tillader indadvendt front, ryg og maaske hofte. Men fra ryggen kan baby jo opleve verden ret fint. Naar barnet bliver stort, vil det maaske ogsaa vaere for stort at have foran sig, hvis det er for at have haenderne frie til andre goeremaal.

Well, enhver skal jo bruge den baeresele, de foeler for. Bare rent oekonomisk er der ikke meget forskel mellem ergonomisk og ikke.ergonomisk, hvis overhovedet nogen, ved koeb fra ny.

Jeg kan lige tilfoeje, at jeg selv har anskaffet mig en straekvikle i turkis fra Hppediz, koebt paa abeunger.dk. Min mand vil ikke vikle noget som helst, saa naeste baeredims bliver med stor sandsynlighed en Ergobaby med indsats til nyfoedt. Saa kan manden ogsaa blive en laekker baerefar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager Bio Gaia og skal nok give en update på min lille prinsesses mavetarmflora når den tid kommer.

Det må gives til børn over 2 uger.

Hvis man oplever "bivirkninger" (ondt i maven eller lignende) skal man ikke tage det, da det betyder at man har rigeligt med mælkesyrebakterier i tyndtarmen. Hvis man ikke mærker noget eller mærker bedring betyder det at det har gavnlig effekt ifølge Rebecca Peerson og Anette Opstrup

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager Bio Gaia og skal nok give en update på min lille prinsesses mavetarmflora når den tid kommer.

Det må gives til børn over 2 uger.

Hvis man oplever "bivirkninger" (ondt i maven eller lignende) skal man ikke tage det, da det betyder at man har rigeligt med mælkesyrebakterier i tyndtarmen. Hvis man ikke mærker noget eller mærker bedring betyder det at det har gavnlig effekt ifølge Rebecca Peerson og Anette Opstrup

Jeg gav hende det i går, men glemte det i dag... Der står man kan blande det i modermælk, erstatning eller mad... Betyder det, at man ikke må give det på ske i forbindelse med et måltid ligesom d-dråberne? :unsure

Anna spiser stadig svingende og spiser ofte ikke op, så det er lidt satset at blande det i falsken...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gav hende det i går, men glemte det i dag... Der står man kan blande det i modermælk, erstatning eller mad... Betyder det, at man ikke må give det på ske i forbindelse med et måltid ligesom d-dråberne? :unsure

Anna spiser stadig svingende og spiser ofte ikke op, så det er lidt satset at blande det i falsken...

Det optages bedst i forbindelse med et måltid, men om du giver hende det på ske alene eller sammen med noget andet er ligegyldigt.

Det smager meget fed alene og kan være liiidt kvalm, men hvis hun bryder sig om det rent så er det jo fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Cammilla for dit indlæg. Jeg vil genoverveje grundigt om den bæresele vi har fået foræret skal bruges.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER