Barbamama

Hvad kunne stimulere mælkeproduktionen?

11 indlæg i dette emne

Det her udspringer sig af en anden tråd, hvor vi kom til at snakke om at hvidtøl (og måske også almindelig øl) kunne hjælpe, hvis man ikke producerer så meget mælk. Jeg troede at hvidtøl var sådan noget stort set alkoholfri øl, men hørte så at der alligevel kunne være et par procenter i. Og så tænkte jeg sådan lidt på, om der mon fandtes nogle alkoholfrie (måske lidt sundere) alternativer, der kunne tænkes at øge mælkeproduktionen? :)

Jeg ved jo ikke engang om det bliver nødvendigt endnu ;) Men tænkte at det da var interessant viden at have. Så hvis der sidder nogen derude, der har hørt at honningmelon gør en til en super-malkeko, eller har læst en undersøgelse om at agurk bare bremser alt i madkasserne, så kom frisk! :gp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved faktisk ikke om øl rådet holder. Men princippet hvis man ønsker at øge produktionen er, at man skal slappe af, ha væske, og amme ofte. En smule alkohol har jo ofte den virkning at man slapper lidt mere af, også der hvor man måske ikke lige vidste at man "spændte", derfor ku jeg forestille mig det gir mening. De råd jeg har fået er, gå i seng med den lille og lig som om du var syg hele dagen, bare slap af, læs og hvil og am så tit baby har lyst. Og selvfølgelig sørge for at få godt med væske at drikke. Om det lige bør/ikke bør være øl ved jeg ikke rigtig :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også hørt at man kan ligge med barnet på sit bare bryst, at se, dufte og føle barnet skulle hjælpe. Barnet skal kun have ble på så der er hud mod hud kontakt - jeg tror jeg læste det i en brochure eller et blad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hud mod hud og bare nyde baby hjælper... desværre (for mig) har jeg temmeligt meget mælk, så jeg har dryppende brystvorter indimellem... lidt træls at have mælk over det hele i sengen <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sørg for at spise og drikke regelmæssigt.. Det der med at springe måltider over kan medføre at produktionen falder - Der skal indtages noget for at kroppen kan producere jo ;)

Jeg oplevede at ½ hvidtøl morgen og ½aften i 1½ døgn satte min produktion væsentlig op - faktisk så meget at jeg begyndte at overproducere.

Det aller aller bedste råd er dog at lade barnet spise.. så ofte som overhovedet muligt - det vil sige HELE TIDEN! Skide usexet og tidskrævende at sidde/ligge med frit tilgængelig mælkebar hele tiden, men det virker altså! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min soester har en opskrift paa "ammebroed" - den skal jeg nok lige smide ind, naar jeg finder den(forudsat at jeg fik den med hjem sidst, ellers faar jeg det denne gang) rolleyes.gif

Laeser ogsaa i Rebecca Perssons at froe, kerner og rodfrugter goer godt - hvilket passer meget godt med ammebroedets ingredienser. Ogsaa forskellige krydderurter som basilikum, koriander, timian. Der staar i det hele taget en masse gode ammetips i den bog icone14.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvidtøl hjalp mig MEGET, da min fabrik gik i strejke, så det kan jeg klart anbefale :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Amme så tit og ofte, som babyen har behov for det - det er nok den største hjælp til at øge/stimulere mælkeproduktionen.

Jeg brød mig ikke om hvidtøl, så jeg drak amme-the :hophop det kan drikkes både varmt og koldt, og det smagte godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved også at min mor brugte hvidtøl da hun ammede os, og jeg eeelsker hvidtøl, så det skal ikke genere mig at drikke et par af dem hvis det er ;)

Ellers er det vist alment kendt i min svigerfamilie (arabere) at mandler skulle sætte gang i produktionen :)

Og ja, ellers er det "prof"råd jeg har hørt mest, det som de andre også nævner - hud mod hud kontakt og gøre brystet tilgængeligt så meget som baby overhoved er interesseret i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til baby Sam arrangementet i dag og det var vildt godt, (giver lige et resumé imorgen) sundhedsplejersken kom blandt andet ind på produktionen af mælk, hovedpunkterne som jeg husker dem var:

Spis fornuftig og varieret - hold blodsukkeret stabilt, vælg fx groft knækbrød frem for franskbrød når det skal gå hurtigt

Glem fedt forskrækkelsen og få de sunde fedtstoffet fx gennem fiskeolie, KOLDpressede olier og kokosolie (som også er godt for alt mulig andet).

Derudover anbefalede hun probiotika.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En kollega sagde en dag jeg drak æble juice at det var godt at dikke når man ammer. Tror egentlig ikke det var for produktionen men vist for at få den til at løbe ?! Kan ikke helt huske det. Noteret mig bare at det var godt ved amning. Det er noget tid siden hvor jeg ikke var så langt henne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER