enzian/snut14

Hvornår fik jeres lommepenge? Har de nogle pligter?

19 indlæg i dette emne

Hej Allesammen

Det er lang tid siden jeg har været herinde, men har allerede nydt godt af en del tråde inde i det her Emne. Men jeg fandt ikke lige det jeg er i tvivl om.

Vores den ældste Emil på 7 her til juni bliver han 8.

Indtil videre har han fået en 10 hvis han feks nogle dage i træk har hjulpet til med små opgaver uden at brokke sig. Ting som jeg mener man gør, fordi man er blevet gl. nok og at man er en del af en familie og vi skal alle sammen hjælpe til.

MEN nu har vi så fundet ud af at han gerne vil gå ud med affaldsposer og hente post, foruden de andre ting han skal gøre uanset evt. Lommepenge eller ej (lægge tøj på plads. rydde op på sit værelse evt. sammen med en af os forældre. Bære sin tallerken ud efter maden, dække bord osv.

Kan bare ikke huske hvornår jeg fik mine første lommepene (hi hi tror det var 3 kroner hvor jeg dirkete gik hen til den lokale købmand og købte en is, som så var spist inden jeg kom hjem ;-) )

Men han er ret god til at spare op og vil gerne spare op til nogle spil eller andre ting. Ligesom han skal spare op til en del af sine fødselsdagsønsker hvis det er nogle dyre ting.

Min plan er hvis han skal have lommepenge så har han nogle faste opgaver og hvis de ikke bliver gjort, så bliver lommepengene også minimeret eller ryger helt væk.

Hvornår fik jeres lommepene og hvor meget fik de? Har de opgaver eller får de lommepenge uden opgaver ?

Vh Sarah

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmmm min søn som lige er blevet 4 år tjener imellem 3-4 kr om dagen.

Han skal Sige tak or mad, sætte sin tallerken i opvaskemaskinen, gå selv i bad, rydde op på i sit værelse HVER dag ( hvis det er slemt hjælper vi ham). Finde sit tøj til næste dag, være sød når der skal børstes tænder og ellers opføre sig ordentligt.

Og det hjælper maks vi har et barn som tager ansvar for sit værelse og jeg vil ikke sende ham ud i verden og være en inkompetent mand som ikke kan finde ud af en skid. :whistling

Vi putter pengne i en krukke om aftenen og når hn har tjent nok køber vi hvad han ønsker. Og ud fra det ved han at han ikke får noget når vi handler = ingen plageri overhovedet. :balloons

Jeg vil mene det er tid til at han kan tjene nogle penge , med sådan nogle småopgaver

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Damn, et smart system, ML - det snupper jeg om en 4 aaricone14.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke huske at jeg ikke har fået lommepenge. Men kan huske at mine søstre begyndte rigtig tidligt. Mine forældre gav dem pligter de magtede, dække bord, rydde op på værelset osv og så fik de flere og flere som de blev ældre. Nogle af pligterne var ikke faste, men udløste en bonus på fx 1 kr for at feje i køkkenet, 3 kr for at rydde op i lege værelset (mor var dagpleje mor) og 2 kr for at rydde op andre steder end deres eget værelse. det var et super system fordi de både lærte at der bare er noget man skal gøre og at ekstra indsats belønnes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil mene at jeg, og min søster (som er 14 mdr yngre end jeg) begyndte at få lommpenge ved en 12-13 års alder. Vi fik 200 hver 14. dag for at vaske op efter aften hver 2. dag, tømme opvasker en uge af gangen hver 2. uge, og gå ud med skraldet.

Sara er 8 og sagde forleden at hun gerne ville til at have lommepenge. Vi aftalte derfor at hun tømmer opvasker når den er klar, dækker bord og tager af igen efter aften, og ellers passer sine pligter på hendes værelse med feks. oprydning. Det får hun 100 kr for i ugen..

Når jeg tænker over det er det VILDT mange penge for det "lidt" hun laver. Her tænker jeg på hvis hun skal hjælpe mere til ved en højere alder, så skal hun jo også have mere - så begynder det at blive en dyr affære for os :P heh.. Men lige pt får hun meget hjælp. Er manden eller svigermor hjemme hjælper de hende som regel med opvaskeren...

Hun er god til at sparer op, men vi er også sjældent ude at handle, og hun får ikke pengene i hånden. Det er noget der figurere på et stykke papir og så betaler vi når hun har fundet noget hun vil bruge pengene på.

For godt et år siden kørte vi også et pligt=lommepenge system, men manden insisterede på at pligterne skulle hun kun lave når hun havde lyst til det, så det fungerede sådan at hun fik en stjerne hver gang hun havde hjulpet, feks. med at tømme opvasker.. Hun fik en 10er pr. stjerne. Det gik dog hurtigt af mode for hende.

I dag har jeg lagt veto at de pligter hun har nu er noget hun skal - hun har ikke noget valg hvis hun vil have de lommepenge. Så enten har vi ordningen eller ej - synes det andet er åndssvagt.. Det er jo ikke pligter hvis man har et valg :rolleyes Dog, som skrevet ovenover, forbarmer manden eller min svigermor sig over hende og hjælper hende med hendes pligter når de er der... Kan godt pisse mig lidt af engang imellem for der er sgu ingen der hjælper mig med mine pligter :rolleyes (SORRY surt opstød, det er ikke det tråden skal handle om!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var dejligt med lidt blandede kommentarer, det er rigtig godt når man selv skal lave en middelvej eller løsning. Det er god inspiration.

Jeg har også en mand som er rigtig god til at hjælpe til, men det har taget sin tid hi hi han har intet lært hjemmefra. Det vil sige vaske tøj og lave mad, så det ønske har jeg at mine sønner kan når de flytter hjemmefra. Det må også give godt med selvværd. Plus så har de fået en mor der sørme ikke er rengøringsassisten, vaskedame og jeg hader at lægge tøj sammen. Alle de opgaver har jeg rigeligt af nu, med tre dejlige børn.

Jeg har den holdning at der der er nogle ting, som han uanset lommepenge eller ej, skal gøre af sig selv. Tage af bordet, dækkebord, finde tøj frem, gå i bad selv.

Dette vil han aldrig få lommepenge for, men et stort tak og et kram ;-) især når han ikke brokker sig!

Jeg gentager mig vist lidt, men lige nu handler det bare om at han bærer skraldet ud og henter post, det sidste i hård konkurrence med sin far, som har en mani med at hente post.

Senere vil det blive hjælp med at støvsuge, lærer at vasketøj OSV.

Det jeg vil væk fra er at han får noget i tide og utide, det skal være et lille beløb, så som ti kroner om ugen eller 15 hvoraf de fem går til noget velgørenhed, som han selv vælger eller en opsparing som skal gå til velgørenhed.

Derud over vil han så kunne få lidt ekstra hvis han hjælper med lidt større ting.

Det med de store beløb, tror jeg at jeg venter med til alderen med mobiler og modetøj starter (tænk jeg skriver det når det handler om en dreng, men tiderne har jo ændret sig)

VH. Sarah

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Din dreng er snart 8 og min er lige blevet 4 derfor er der forskel på pligterne. Når August bliver større får han pligter af en anden kaliber og så er de småting bare noget jeg forventer. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal til at have lavet nye pligter da jeg kommer til at gå hjemme som dagplejemor og derfor gør nogle af de ting som ungerne har som pligter, men efter sommerferien kommer de til at se sådan ud:

Xander på 8: Tømme opvaskemaskine hver morgen

Kristoffer på 11: Tage af bordet efter aftensmaden, sætte i opvasker og ordne køkkenet (tørre bord af mv.) + støvsuge drengeværelse om søndagen

Pernille på 14: Ordne ungernes badeværelse i kælderen mandag og søndag + støvsuge kældergangen om søndagen

P og K er her kun hver anden uge, så det er derfor P skal ordne badeværelset mandag og søndag, for så passer det med at det kan holde sig relativt pænt fra søndag til hun kommer igen næste mandag (de er her fra mandag til mandag hver anden uge).

De får alle 100,- om måneden og må bruge dem på ting - ikke slik, kage osv.

Jo - hvis de skal på tur må de godt tage lidt penge med og bruge til slik og is, men de må ikke bruge lommepengene i hverdagen på at købe slik.

Men de mangler ikke noget, så det er sjældent der bliver brugt penge.

Pernille får derudover også tøjpenge og skal selv holde sig med tøj (bortset fra overtøj og fodtøj).

Derudover skal de (uden at få penge for det): holde orden på deres værelser, lægge deres tøj til vask / på plads når det er vasket, sætte deres service ud efter måltiderne og så generelt hjælpe til når de bliver bedt om det ved at gå ud med skraldespanden, dække bord, se efter de små, rydde op osv.

Linus og Frida hjælper for det meste med at dække bord, men får endnu ikke penge for det. De kan dog godt få lidt mønter når jeg har for mange i min pung, men det er ikke i sammenhæng med at de skal gøre noget for dem.

De skal også hjælpe når de bliver bedt om det, men det er på et andet niveau end de tre store. Oprydning er f.eks. ikke noget de kan overskue alene men de hjælper mig når jeg beder dem om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min søster og jeg var små, lavede mine forældre et afkrydsnings- system.

Det var en ugeplan, med forskellige pligter, hvor man så kunne sætte kryds ud for det man havde gjort, ud for hvilken dag. Der var forskellige beløb. f.eks. Gå med hunden - 10 kr. Ud med skrald 2kr. tage ud af opvaskeren 5 kr. Osv. Selvfølgelig ( og ærgeligvis for os) Med de betingelser at skraldespanden altså skulle være fuld, og ikke kun indeholde en enkelt sammenmast mælkekarton.. og at gåturen med hunden SKULLE være på min. 15 min.

Så kunne vi selv bestemme om vi ville tjene penge, og hvor mange. Pengene fik vi en gang om ugen, hver fredag.

Så hvis an gik med hunden to gange om dagen, dækkede bord til morgen og aften, satte i og tømte opperen, hver dag i en uge, så fik vi en pæn sjat penge ud af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja (snart 13 år) er lige begyndt at få lommepenge. 150 kroner om måneden. Dem bruger hun på en bog, en cd, en dvd, lommepenge hvis de er på tur med klubben osv.

Hun skal vaske op hver anden dag og modsatte dag tage ud af bordet. Om aftenen skal hun læse godnat historie for Wilma (på den måde for hun læst 20 min om dagen)- Hun har altid super orden på sit værelse og ynder at lave orden i mit rod!

Buster på snart 10 år får ingen ting men skal stadig vaske op og bære ud af bordet!

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:)

Det er jo vidunderligt at et barn gerne vi hjælpe til med de opgaver du/ vælger.

Og jeg mener helt klart at udfra de opgaver, i end vælger til ham,- så har han fortjent en belønnig.

Belløningssystemet virker direkte og han lærer gradvist, at gør man disse, af forældrene udvalgte opgaver, så føles det også for ham at der er en gevinst at hente (antal kr. pr opgave).

senerehen som teenager får han en begyndende forståelse for at arbejde senerehen i livet fungerer på samme måde bare med andreOpgaver i et arbejde med arbejdsgivere/ og fårstår til den tid sammenhængen

opgaver i denne alder typisk :

Rydde op på sit rum

bære skrald ud

rive haven

tage tallerken (egen) af bordet

hjælpe med vasketøjet....

tjah som forældrer kender man sit eget barn bedst og kun DU ved hvilke ting han evt nøler lidt med,og hvor du kan motivere ham med en helt specielt indkøbt sparegris til dette "nye" formål.

:goodluck

1-2 kr pr opgave er ca. mellem 84 til 336 kr pr måned.

mindst 3 opgaver pr dag med belønning,

ved 13 års alderen typisk samme opgaver og ca 3 kr pr fuldført opgave.

Rigtig god held og lykke med projektet !!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min bonus søn på 6år skal sætte i opvaskemaskinen efter aftensmad og gå ud med skraldespanden. Derudover skal han ryde op på sit værelse og generalt ryde op efter sig. Det får han 100,- for om mdr. Det er meget nyt kun 2 mdr. Jeg synes jo så også at han skal bruge sine penge på de ting han gerne vil. men har lige 'opdaget' at far har købt en film til ham. Det er ikke noget vi har snakket om, men det tror jeg vist er nødvendigt. For ellers er der jo ingen ide i at give ham lommepenge ;)

Han får pengene i hånden og ligger dem i spare grisen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tidligere havde Cecilie, 6 år, og Amalie, 4 år, ikke faste pligter - de hjalp (oftest) gerne når vi bad dem om f.eks. at dække bord, hjælpe med aftensmaden, rydde op osv. De fik så engang imellem lidt mønter til sparegrisen og penge fra fødselsdage er også kommet i sparegrisen. For et par måneder siden tømte de så deres sparegrise og jeg havde dem på skift med i Toys r'us, hvor de havde fået lov at købe lige det de ville for de penge de havde. De gik meget op i det begge to og især Cecilie kunne jeg mærke var begyndt at få en forståelse for at man må vælge og ikke kan købe det hele. Hun er vild med playmobil og havde fundet 6 kasser som hun godt kunne tænke sig, så sad hun og lavede forskellige kombinationer af hvor mange hun kunne købe for de penge hun havde og det brugte hun lang tid på.

Jeg har sjældent set mine piger så stolte som da de hver især kom hjem med nyt legetøj som de havde købt for deres egne penge.

Derefter besluttede vi, at nu var tiden inde til at de skulle begynde at have lommepenge. De får hver 20,- kr. om ugen som de putter i sparegisen og sparer op til noget de ønsker sig - og især Cecilie bruger meget tid på at kigge i playmobil-kataloget og drømme om de ting hun gerne vil købe, når hun får råd til det.

For lommepengene skal de hver især tømme opvaskemaskine + dække på bordet til aftensmad 2 gange om ugen. Derudover skal de rydde op på deres værelse hver lørdag.

Jeg forventer stadig at de hjælper med andre ting uden at få lommepenge for det - f.eks. gik Cecilie til bageren i morges og gik ud med skraldespanden, mens Amalie hjalp med aftensmaden i går.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter på 6 år hjælper med at sætte sin tallerken i opvaskemaskinen og hun er også med til, at tømme maskinen når den har vasket.. Desuden skal hun rydde op på sit værelse og ordne buret med hendes marsvin én gang om ugen :) Hun går også ofte ud med skraldespanden og når vi laver mad om aftenen er hun også med. Det er mest salat der skal skæres, eller grøntsager.

Vi har en stor kalender i køkkenet hvor vi sætter et kryds for hver gang hun har hjulpet og så får hun 2-3 kroner pr gang.. Når måneden er gået tæller vi op hvor mange penge hun har tjent og de kommer så i sparegrisen.

Jeg har dog overvejet at give hende 100 kroner hver den første i stedet for.. Det tror jeg egentlig heller hun vil nemlig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mikkel får ingen lommepenge eller penge for at hjælpe herhjemme, istedet tjener han minutter som han kan bruge til at se tv eller spille xbox :) han får lov til at tømme min pung sidst på måneden (jeg plejer at lade omkring 50 kr i småpenge ligge i den ;)) dem spare vi op og sammen med den han tjener ved at hjælpe hos mine svigerforældre med at samle og stable brænde ind + fra fødselsdag og ligende køber han en stor ting :) da han tog på ferie i en uge i mandags gav jeg ham 50 kr i lommepenge.

Det fungere super godt ingen plageri og jeg har ikke et barn der plager for at se tv eller spille xbox for han ved hvor mange minutter han har og lærer på den måde klokken og tiden og han lærer at vi alle skal hjælpes af herhjemme for at tingen fungere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener vores Mads var 6 år, da han begyndte at få lommepenge.

Han havde pligter, det kunne være at tage af bordet, hjælpe med opvasken, vasketøjet el andet.

det er dog gået lidt i sig selv igen, men det skal da tage op igen.

Han er 8 år nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes ideen med at tjene minutter til at se tv/spille computer/xbox og lignende er en super god ide faktisk... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her vil Carl ikke få løn for at hjælpe til hjemme - hvad skal mor og far så have? :)

Så her vil der ikke blive betalt x antal kroner for en given opgave.

Nej vi er en familie og vi hjælper hinanden så vi hurtigere kan blive færdige med kedelig pligter og komme til at hygge os sammen.

Jeg ved ikke hvornår han får lommepenge men der går nogle år endnu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter på 6 år hjælper med at sætte sin tallerken i opvaskemaskinen og hun er også med til, at tømme maskinen når den har vasket.. Desuden skal hun rydde op på sit værelse og ordne buret med hendes marsvin én gang om ugen :) Hun går også ofte ud med skraldespanden og når vi laver mad om aftenen er hun også med. Det er mest salat der skal skæres, eller grøntsager.

Vi har en stor kalender i køkkenet hvor vi sætter et kryds for hver gang hun har hjulpet og så får hun 2-3 kroner pr gang.. Når måneden er gået tæller vi op hvor mange penge hun har tjent og de kommer så i sparegrisen.

Jeg har dog overvejet at give hende 100 kroner hver den første i stedet for.. Det tror jeg egentlig heller hun vil nemlig :)

Istedet for at hjælpe til?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER