tazdiginez

Skimmelsvamp.

24 indlæg i dette emne

Vi har fået skimmelsvamp i soveværelset og er i gang med at fjerne det med Rodalon og masser af udluftning.

Vi har bestemt os for at vi ikke sover i værelset før det er væk og hele næste uge, vil gå med at lufte ud i dagtimerne og behandle de udsatte steder samt få vasket vores sengetøj.

Men er der andet vi kan bruge for at nedkæmpe det? - det er ikke så slemt igen, men jeg har boet i en lejlighed der havde fugtskader og skimmelsvamp og det var en pestilens og jeg blev så syg af det, så er der nogle gode tips og tricks til at fjerne det yderligere?

Og hvad med vores madrasser, skal vi gøre noget ved dem?

Ikke at det har siddet i vores sengetøj, men jeg syntes bare det er så klamt! :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Udluftning :)

Når I har behandlet det, så fortsæt med Rodalon i en periode, så man helt sikker..

For fremtiden, skal I holde det sted rent, tørt og helst ikke stille noget op af det :) (Hvis jeres seng fx står direkte op af stedet, så læg evt en klodt, så der er 5-10 cm til væggen, så den får luft hele tiden :)

Og sørg så for at lufte MEGET ud HVER dag - gerne to gange om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk varme i soveværelset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk varme i soveværelset.

Ja, det havde jeg glemt! Rummet må ikke være "fugtigt".. :) Lad være med at tørre tøj derinde fx..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udluftning :)

Når I har behandlet det, så fortsæt med Rodalon i en periode, så man helt sikker..

For fremtiden, skal I holde det sted rent, tørt og helst ikke stille noget op af det :) (Hvis jeres seng fx står direkte op af stedet, så læg evt en klodt, så der er 5-10 cm til væggen, så den får luft hele tiden :)

Og sørg så for at lufte MEGET ud HVER dag - gerne to gange om dagen.

Husk varme i soveværelset.

Ja, det havde jeg glemt! Rummet må ikke være "fugtigt".. :) Lad være med at tørre tøj derinde fx..

Jeg har tidligere boet i en lejlighed med fugt, så det med udluftning og varme er ikke det store problem, men der bliver normalt luftet ud om natten imens vi sover, da det er et lille rum der kræver at vinduet er åbent om natten ellers bliver der klamt, varmt og fugtigt.

Der luftes godt ud i en time om formiddagen og så fra middagstid til vi går i seng bliver rummet varmet op med en jævn varme.

Så det er ikke det der er problemet, men vi bor også i et gammelt hus, hvor den tidligere udlejer har været rigtig god til at skjule eventuelle fejl, så vi har først opdaget dem som huset er kommet i brug

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I allerede gør alle de ting, så tror jeg desværre ikke der er så meget at gøre :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit råd er desværre ret nedslående - nemlig flyt.

Men jeg har også virkelig set det væreste af det væreste med skimmelsvamp, nemlig min mors sygdom, som skyldes skimmelsvamp, og de skulle have hele huset renoveret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit råd er desværre ret nedslående - nemlig flyt.

Men jeg har også virkelig set det væreste af det væreste med skimmelsvamp, nemlig min mors sygdom, som skyldes skimmelsvamp, og de skulle have hele huset renoveret.

Jeg er så enig med Vanni jeg har set hvad det har gjort ved min nevø da han var spæd, trods min bror evig kamp for St gøre alt det rigtige kom det igen og igen.

Men ring til jeres udlejer vedkommende skal hjælpe med at skaffe det afvejen

Og kæmpe klem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det ikke liiiige sådan "bare" at flytte. Vi har søgt ny bolig i snart 8 måneder og der er kun kommet 3 tilbud.

Vores udlejer meldte sig konkurs og vi er nu under advokatfirma indtil huset ryger på auktion, så den er lidt kringlet og vi skal lige finde ud af hvordan vi står i denne situation.

Jeg skal altså lige sige, det er ikke så slemt et tilfælde, da vi heldigvis har opdaget det i tide og det er kun i soveværelset vi har set det. Så det er slet ikke nødvendigt at male fanden på væggen :)

Men nu spurgte jeg til om der var andet vi kunne gøre end at sprøjte Rodalon og lufte ud?

Vi vil som sagt bruge resten af ugen på at få det slået ned og derefter skal der nok gå et par dage med udluftning og så prøver vi at sove en nat derinde. Slår svampen ud igen, må vi jo flytte værelse, så soveværelset er andetsteds.

Men vi søger ny bolig i stor stil, de hænger bare ikke på træerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mine forældres hjem, var heller ikke slemt til at starte med, men min mor endte med at blive dødsyg af det, og fik taget en lungebiopsi, som viste at det var skimmelsvampens skyld, hun hendes blod kun iltet med 40 %. Og det blev helt skidt, da de begyndte at kigge på, hvor svampen var, for der bredte det sig.

Men nu er huset udbedret og min mor får ilt og får det bedre og bedre dag for dag.

Så jeg vil sige, lad være med at være i soveværelset, snak med forsikringen om at få en af deres særlige støvsugere, til at suge jeres soveværelsesmøbler, så de ikke sætter spore til andre rum eller nye lejlighed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bringer lidt dette emne op igen.

Vi har synlig skimmelsvamp på 1. salen i et enkelt rum.

Vi har kæmpet det hårdt ned og sørger for at lufte ud flere gange dagligt 5-10 minutter ad gangen, samt holder en nogenlunde fast temp. i hele huset.

Jeg er desværre begynde at mistænke at vi har usynlig skimmelsvamp i det bedste af huset.

Altså under tapetet og oppe under luftet, hvor vi ikke kan se det.

Min lille familie har været syge længe nu.

Jeg selv i over en måned og nu er min "forkølelse/allergi" begyndt at ramme min balancenerve.

Maliva har haft forhøjet infektionstal og hun får penecilin og det virker også, når vi har været væk fra huset, men lige så snart vi har været hjemme i lidt mere end 24 timer, så får hun forkølelsessymptomer igen.

Min mand har haft kronisk hovedpine siden vi flyttede ind, han har de sidste to måneder været forkølet og har haft svært ved at trække vejret ordentligt, når han har været hjemme.

Er han på arbejde er der ingen problemer og hans symptomer falder ned og lige så snart han er hjemme igen, blusser det op.

Han nævnte at det kunne være skimmelsvampen der spøger, men jeg slog det hen med at det sikkert bare var allergi.

Men nu er jeg sq selv kommet i tvivl, for jeg synes sq vi alle sammen har været syge længe nu og jeg synes egentligt også at den hovedpine jeg har kun er her når jeg er herhjemme...

Vi bor pt. i lejet hus under advokater, da udlejeren meldte sig konkurs et stykke tid tilbage.

Vi regner med at kontakte dem med dette problem og så skal de sende en fagkyndig herud til at tjekke for skimmelsvamp.

Hvis de ikke gør dette, må vi jo være nødsaget til at kontakte kommunen og få dem til at kigge på det, men hvad så derfra?

Hvis de fortæller os at huset er uboligt, kan vi så faktisk forlange at advokat firmaet enten fikser det eller vi finder et andet kompromis? (som f.eks. at vi slipper for at betale 3 måneders husleje ved fraflytning eller de betaler indskud til ny bolig?)

Jeg har ikke så meget erfaring og viden indenfor dette, men noget skal der da gøres...

Jeg ved godt at vi står og har mulighed for lejlighed pr. 1/7 - men det er jo kun hvis Århus kommune betaler indskuddet til dette, så den er jo ikke helt hjemme endnu og vi kan faktisk risikerer at skulle bo her alligevel, hvis det går i vasken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

undskyld for stavefejl, sofaen drejer den ene vej og huset modsat - så jeg er lidt "småfuld" og mine fingre for store til tasterne på computeren :rolleyes :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville i hvert fald kæmpe hvis jeg var jer - det kan ikke passe at I skal betale for husleje af noget, hvis ikke det er noget man reelt kan bo i! <_< Hvordan reglerne er ved jeg ikke - men det er i hvert fald for dårligt!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville i hvert fald kæmpe hvis jeg var jer - det kan ikke passe at I skal betale for husleje af noget, hvis ikke det er noget man reelt kan bo i! <_< Hvordan reglerne er ved jeg ikke - men det er i hvert fald for dårligt!!

Det var nemlig også det jeg har tænkt..

Det er da så tåbeligt at vi betaler 3 måneders husleje for noget der er ikke kan overdrages til nye lejere.

Jeg ved godt at advokaterne skal tilbagebetale den gæld udlejeren har sat sig i og har brug for pengene, men det kan sq ikke være mit problem.

Hvis huset bliver erklæret ubeboligt, så kan vi jo ikke bo her = så skal andre heller ikke.

Så uanset hvad er det jo tåbeligt at vi betaler 3 måneders husleje for noget der ikke kan bruges derefter.

Det står i lejekontrakten at ved fraflytning skal der betales 3 måneders husleje, men der står intet om denne situation.

De 3 måneders ekstra husleje er jo til at udlejer kunne få renoveret boligen.

Og fandme NEJ om vi skal ha' ekstra regning for det, eftersom vi ofte har klaget til udlejer over utætte vinduer, svamp i et værelse og mange andre ting!

Grrrr.... :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var jer, ville jeg ofre det det koster for at blive medlem af LLO - Lejernes Lands Organisation. De vil helt sikkert kunne hjælpe. Måske du kan finde noget om skimmel på deres hjemmeside?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De tre måneders husleje, er det ikke "opsigelsesperioden"? For det er ikke til at han skal sætte den i stand - det plejer kun at være 14 dage de har til i standsættelse..

Men er enig.. Man kan opsige og bede udlejer finde en ny lejer "hurtigst muligt", og det kan jeres udlejer jo ikke, hvis huset ikke er beboeligt!! Så ligemeget hvad, så ville jeg ikke mene i skal betale, fra i flytter ud medmindre huset altså er beboeligt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

husk nu at få lånt en af de støvsugere hos forsikringsselskabet, så i ikke tager sporer af skimmelsvampen med til den nye lejlighed...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

husk nu at få lånt en af de støvsugere hos forsikringsselskabet, så i ikke tager sporer af skimmelsvampen med til den nye lejlighed...

Det er ikke os der skal sørge for det, hvis her er skimmelsvamp. Det er udlejer og det er jo advokatfirmaet, men det skal da klart nævnes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha det lyder altså ikke rart :(

Men skulle I ikke flytte? :unsure Så løser problemet vel sig selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha det lyder altså ikke rart :(

Men skulle I ikke flytte? :unsure Så løser problemet vel sig selv :)

det skal vi jo, men kun hvis århus kommune bevilliger os indskuddet og det er jo ikke sikkert de vil det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke os der skal sørge for det, hvis her er skimmelsvamp. Det er udlejer og det er jo advokatfirmaet, men det skal da klart nævnes

ellers få det kørt igennem via jeres indbos forsikring

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det skal vi jo, men kun hvis århus kommune bevilliger os indskuddet og det er jo ikke sikkert de vil det.

Nåå okay. Det vidste jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ellers få det kørt igennem via jeres indbos forsikring

hvordan kan vi det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal ringe til din forsikring.

Jeg arbejder i skadeservice (SSG) og bekæmper tit skimmel. Det er godt nok udlejeren som skal dække jeres bygning, men jeres forsikring skal dække indbo. Og det kn være at det skades service firma som de sender ud, tager kontakt til udlejeren hvis der stadig er skimmel i boligen.

Men ellers er mit råd. søvsug som en gal og med HEPA-filter. Skimmel sider i støvet og kommer til "live" ved fugt :-)

På job bruger vi nogle gange O2 tabs hvis det er meget slemt.... men jeg synes ikke det lyder så slemt ved jer. Hvis det er noget hvid svamp som sidder på vægen er det nok "kun" saltudtræk. men hvis det er sort er det nok skimmel/svamp.

Pøj pøj med det :-)

nåå ja og hvis alt det ikke lykkes så prøv med en affugter i 2-3 uger :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER