Myliona

Tandlæge - Passer du på dine tænder?

25 indlæg i dette emne

Ja, det er måske lidt mærkeligt.. Men jeg har brug for at høre lidt om hvordan og om I passer på jeres tænder :)

Jeg er selv RIGTIG dårlig til at passe på mine tænder......

Jeg gik ikke til tandlæge fra jeg var 18 til jeg var 26.

Min kæreste tvang mig til et eftersyn, som viste 5 huller <_<

Fik lavet de 4 - blev så gravid, og tænkte "Jeg venter med det sidste til efter graviditeten".. Sidder nu her, 5½ måned efter med en meget øm tand - og kan vist ane et hul i en anden tand <_< IH!

Så bliver jeg alligevel nødt til at hoppe til tandlægen, og frygter lidt at hullet fra sidst, har udviklet sig og at der nu skal en rodbehandling til <_< IH igen!

Men hvad med jer? Hvor gode er I til at gå til tandlæge?

Hvordan passer I på jeres tænder? Har I huller?

Jeg har sammenlagt fået lavet 7 huller i mine tænder, og det er faktisk det - jeg mangler jo så lige dem jeg lige har opdaget ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har egentligt været ret god til at passe på mine tænder, men pga en fejl hos min gamle tandlæge blev jeg slettet i deres system og så tog de ikke imod nye patienter, så jeg er faktisk uden tandlæge lige pt og det er vel snart 3 år siden jeg sidst har været afsted.. Plejer at komme afsted en gang om året, fordi der aldrig er noget at komme efter...

Jeg har aldrig fået lavet et hul og tror bestemt heller ikke at jeg skal det nu her, når jeg finder en ny tandlæge, føler ikke at jeg har huller - men jeg får altid lavet en tandrensning, da jeg har ret meget tandsten, så det glæder jeg mig faktisk til at få gjort.. Kan sagtens mærke at der er en del :whistling

Jeg børster bare godt 2 gange om dagen og bruger tandtråd ca. hver aften inden seng, men kun når jeg husker det... Tror bare vi har gode tænder i min familie, for ingen af os har haft brug for tandlæger ret meget..

And on that note - nogle der kender en god (ikke alt for dyr) tandlæge i KBH?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger Godt Smil, i Odense - de har en afdeling i KBH :)

Jeg synes de er billige, og gode ;) Derfor jeg har valgt dem :)

Min kæreste har en anden tandlæge, som koster næsten det dobbelte ;) Men de har også en fancy fin villa, inde i Odense C ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger Godt Smil, i Odense - de har en afdeling i KBH :)

Jeg synes de er billige, og gode ;) Derfor jeg har valgt dem :)

Min kæreste har en anden tandlæge, som koster næsten det dobbelte ;) Men de har også en fancy fin villa, inde i Odense C ;)

Uh, det tjekker jeg lige med det samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

And on that note - nogle der kender en god (ikke alt for dyr) tandlæge i KBH?

Hvor bor du? Jeg har Peter Dumrath hos Amagerbro tandklinik - han er bornholmer og vildt sød :)

Søren har kæmpe tandlægeskræk, men er glad for Peter ;)

Jeg har haft bøjle på, så har altid haft tæt kontakt med tandlægebranchen. Nu går jeg til tandlæge een gang om året. Har vist 4 huller i alt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bor du? Jeg har Peter Dumrath hos Amagerbro tandklinik - han er bornholmer og vildt sød :)

Søren har kæmpe tandlægeskræk, men er glad for Peter ;)

Jeg har haft bøjle på, så har altid haft tæt kontakt med tandlægebranchen. Nu går jeg til tandlæge een gang om året. Har vist 4 huller i alt.

Vi bor på Østerbro... Så det er da også en mulighed, kender faktisk Amagerbro ret godt - har boet der i 4 år..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid, som i ALTID boerstet taender morgen og aften, uanset hvor traet eller fuld, jeg naermest har vaeret. Det er maaske 2 gange om aaret, den smutter for mig. Saa bruger jeg tandtraad - ikke saa meget som jeg burde, men alligevel...

Havde ogsaa en periode, hvor jeg ikke gik til tandlaege, for mente ikke, at jeg havde penge til det. Det var maaske 2-3 aar. Jeg skal til tandeftersyn paa tirsdag, fordi mine gummer er blevet lidt sarte. Men det er faktisk gaaet over efter jeg er begyndt med en bloedere tandboerste. Tager nu derind alligevel, for er glad for mine taender.

Mine kindtaender er ret krogede, saa de fleste af de store har plastikfyldninger - 7 ialt. Det har jeg ikke kunnet forebygge bedre, end mig og mine foraeldre har gjort med grundig tandboerstning og faa soede sager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er ret god til at passe mine tænder, jeg går til tandlægen en gang om året medmindre jeg har ondt eller noget (det sidste halvandet år har jeg været der en del gange fordi jeg skulle ha opereret to visdomstænder ud der ikke var kommet op endnu, og de ville jo ikke give problemer på samme tid, så var til tandkirurg 2 gange med et års mellemrum :( )

Jeg har mega tandlægeskræk men frygter endnu mere at have dårlige tænder <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv hvor træls med hullerne :kram

Jeg er sådan en særling, der ELSKER at være ved tandlæge :loveshower Men jeg har også bare verdens søøøøøøøødeste tandlæge. Der altid hyggesnakker om en helt masse, og har verdens mildeste latter og nynner når tandlægearbejdet gør at vi ikke kan snakke sammen. Han er bare så hyggelig. :biglove

Men jeg er så ikke så god til at få bestilt tid. Så selvom jeg får postkort med påmindelse om bestilling af tid hver 8. måned, så kommer jeg reelt nok "kun" afsted en gang om året. Sidste gang, jeg var afsted var i januar eller februar (jeg skulle lige over den værste graviditetskvalme) men jeg tænker faktisk på at tage afsted igen allerede inden fødslen. De siger jo, at ens tænder er mere sårbare, når man er gravid :unsure

Jeg synes også, at jeg er ok god til at passe på mine tænder i hverdagen. Jeg børster dem mindst to gange om dagen og bruger ofte (dog ikke hver dag) tandtråd. Det er så blevet nogle lidt mere "sjuskede" tandbørstninger her i graviditeten, da jeg desværre har fået en virkelig sensitiv :puke -refleks :rolleyes Men jeg havde da ikke huller eller andre problemer sidst, jeg var afsted :super

Har faktisk ikke haft nogle problemer med tænderne siden engang i de helt små klasser i skolen, hvor jeg fik tre huller i mine mælketænder sådan lige i rap + rykket en mælketand ud for at få ordentlig plads til en af mine voksentænder. Siden da har de altid været fiiiiiine :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går til tandlæge 1-2 gange om året. Det er vist nok ændret til hver 9. md pga. tandlægen mener at mine tænder er rigtig fine og jeg aldrig har fået lavet huller.

Jeg sørger for at børste tænder min. 2 gange om dagen og lige meget hvor sent jeg går i seng, så skal de børstes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har i de sidste 5 år egentlig passet mine tænder fint, men har ikke været afsted siden januar sidste år.. Og det var i Tyskland.. Jeg har efter at jeg sparede 2000 kr, ved at køre 20 km over grænsen, haft svært ved at få mig selv afsted til tjek her i DK, men regner med når jeg har født, at vi så smutter til Tyskland igen og får tjekket vores tænder begge to..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er god til at passe mine tænder. Har aldrig haft et hul og håber ikke jeg får det. Børster tænder 2 gange om dagen og går til tandlæge hver 9. Måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hader tandlæger, så det er sjældent jeg kommer af sted.

Sidste gang gjorde jeg meget ud af at fortælle, at jeg er MEGA tandlægeskræk, men det valgte han komplet at overhøre, så jeg kom hjem med sår i ganen og en regning på 900 kr for et "tjek". Forget it! :gal

Har flere gange sagt til mig selv, at jeg ikke har noget at vær bange for, men kommer hver gang hjem med en forfærdelig oplevelse. Har prøvet sår i ganen, at en elev i praktik mente, at hun skulle prikke hul på mit tandkød over hver tand, for det var sådan man så om der var carries under, at få taget aftryk med alt alt for meget aftryksvoks (Eller hvad det er) med resultat at det sluttede tæt om mit svælg, så jeg ikke kunne få luft og mange andre ting. Har SÅ mange gange fået at vide, at jeg bare skal lade være med at være pjattet, hvoefter de "da godt kunne se, at det nok ikke var så godt" :gal

Vil gerne have en tandrens og et tjek inden den lille kommer, men tør simpelthen ikke stole på endnu en fremmed tandlæge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg er så endnu en særling.... JEG ELSKER at være til tandlæge..... Jeg har fået en operativ fjernelse af en af mine visdomstænder, ellers har jeg aldrig fået lavet andet en tandrensninger og flourbehandlinger.... loveshower.gif

Og fordi jeg har så gode tænder skal jeg kun afsted en gang om året, øv øv... men dejligt at have gode tændersmile.gif

Og for det ikke skal være løgn så er jeg uddannet tandklinikassistent, bare fordi jeg er så vildt med detsmile.gif desværre har jeg indtilvidere kun oplevet at det er barskt at arbejde for tandlæger.... Jeg glæder mig til at finde fornuftige tandlæger at arbejde for, efter min fødsel og barsel!!!!! for de må da findessmile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker såmen også at gå til tandlæge - og passer generelt også på mine tænder..

Økonomisk set, sættes der bare en begrænsning for mig.. Og det tror jeg generelt der gør for rigtig mange.

Det er vildt, med jer der kun går til tandlæge en gang om året:

Hvis mit "lille hul", på 6 måneder, kan kræve en rodbehandling. og udover det, at der er opstået et SYNLIGT hul i en tand - og jeg passer på mine tænder.. Tænk sig hvad der så ikke kan udvikle sig på et år, hvis man fx løber ind i noget soms vækker ens tænder (fx en graviditet).. Puha ;)

Men det er jo ikke selve kontrollet der er dyrt; Inkl røngten koster et kontrol jo under 400 kr.. Det er jo kune hvis der er noget..

Mine kontroller springer jeg ikke over mere; minimum hver 6-7 måned fra nu af.. Det er mere de dyre poster som eksempelvis en rodbehandling :o PUHA!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg børster tænder 2 gange om dagen og bruger tandtråd ca 4 gange om ugen. Jeg arbejder hos en tandlæge og har flere gange set hvor galt det kan gå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sådan lidt småklaustrofobisk og hader at ligge ned i tandlægestolen og der er instrumenter og minimum 1 person meget tæt på. Men jeg kommer af sted til tjek ca. 2 gange om året hos PSH TandlægeCenter i Hillerød og de er virkelig søde og giver mig de pauser jeg lige har brug for, så jeg ikke panikker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hader tandlæger, så det er sjældent jeg kommer af sted.

Sidste gang gjorde jeg meget ud af at fortælle, at jeg er MEGA tandlægeskræk, men det valgte han komplet at overhøre, så jeg kom hjem med sår i ganen og en regning på 900 kr for et "tjek". Forget it! :gal

Har flere gange sagt til mig selv, at jeg ikke har noget at vær bange for, men kommer hver gang hjem med en forfærdelig oplevelse. Har prøvet sår i ganen, at en elev i praktik mente, at hun skulle prikke hul på mit tandkød over hver tand, for det var sådan man så om der var carries under, at få taget aftryk med alt alt for meget aftryksvoks (Eller hvad det er) med resultat at det sluttede tæt om mit svælg, så jeg ikke kunne få luft og mange andre ting. Har SÅ mange gange fået at vide, at jeg bare skal lade være med at være pjattet, hvoefter de "da godt kunne se, at det nok ikke var så godt" :gal

Vil gerne have en tandrens og et tjek inden den lille kommer, men tør simpelthen ikke stole på endnu en fremmed tandlæge.

Jeg har det lige som dig. Har rigtig meget angst for tandlæger og har haft det siden en rigtig dårlig oplevelse ved skoletandplejen, som siden blev forstærket af en dårlig tandlæge <_<

Jeg har ikke været til tandlæge siden freja blev født og kommer det ikke lige foreløbig pga økonomien.

Synes det er svært at finde en god tandlæge som faktisk har forståelse for at man vitterlig er bange for at komme der og er ved at kaste op af skræk.

Oveni har jeg det virkelig dårligt med smerter og hader når de priker med den der tingest i tænderne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, der kan man bare se.. Man skal IKKE lege sin egen tandlæge..

Jeg skal, desværre have en rodbehandling. Dog, ikke pga et hul - men fordi jeg simpelthen har slået et stykke af tanden, og det så har gjort noget ved roden/nerven - ØV!

Jeg troede jeg havde en masse huller - INTET! Nul huller til mig :7himmel

Jeg havde en sort plet, mellem to tænder.. Jeg var OVERBEVIST om at det var et hul - men nej.

Det er et gammelt, begyndende hul, som er gået i sig selv og jeg må bare leve med den misfarvning! Så, det var jo både godt og skidt at få at vide - Dejligt det ikke var et hul, skidt jeg skal gå og ligne en der har noget mellem tænderne(Heldigvis er det mellem kindtænderne!)

Hun roste mig meget for min mund hygiejne :)

Desværre er en rodbehandling en dyr fornøjelse.. Så jeg skal lige smide små 7000kr ved tandlægen til rodbehandling og påsætning af krone, i løbet af 2012 <_<

Hun ville gerne jeg fik krone på i august, altså efter 3 måneder - men eftersom vi har barnedåb i september, og økonomien hen over sommeren er lidt stram, har jeg valgt at vente til oktober/november :) Krone-delen er alligevel 3800 kr!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaah, rodbehandling sucks!

Har ogsaa faaet en tand rodbehandlet, men det kostede saa kun 2600 hernede... Bare ubehageligt, og havde daelme ondt baade foer, under og efter blink.gif Foeler saa stadig at den tand driller mig og overvejer faktisk, om den ikke bare skal ud og noget andet maa ind...

Var til tandlaege i tirsdags, for havde mistanke om hul ved tandkoedsranden. Nope, det er bare en sensibel tandhals, fordi jeg er gravid og skal bruge en bloed tandboerste. Men har saa et hul i den sidste store kindtand, der ikke har fyldning endnu. Det tager vi lige og borer i en anden dagwink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaah, rodbehandling sucks!

Har ogsaa faaet en tand rodbehandlet, men det kostede saa kun 2600 hernede... Bare ubehageligt, og havde daelme ondt baade foer, under og efter blink.gif Foeler saa stadig at den tand driller mig og overvejer faktisk, om den ikke bare skal ud og noget andet maa ind...

Var til tandlaege i tirsdags, for havde mistanke om hul ved tandkoedsranden. Nope, det er bare en sensibel tandhals, fordi jeg er gravid og skal bruge en bloed tandboerste. Men har saa et hul i den sidste store kindtand, der ikke har fyldning endnu. Det tager vi lige og borer i en anden dagwink.gif

Altså selve rodbehandlingen koster også kun 2800 kr heroppe jo... Det er kronen der er dyr.. Den kunne jeg vælge fra, men så var det tanden ville være mere udsat.. Også tænker jeg alligevel at jeg gerne vil give 3500kr ekstra..

Men "behandlingen" tager jo så også mere end 6 måneder og minimum 3 tandlægebesøg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså selve rodbehandlingen koster også kun 2800 kr heroppe jo... Det er kronen der er dyr.. Den kunne jeg vælge fra, men så var det tanden ville være mere udsat.. Også tænker jeg alligevel at jeg gerne vil give 3500kr ekstra..

Men "behandlingen" tager jo så også mere end 6 måneder og minimum 3 tandlægebesøg!

Ved faktisk ikke, om jeg har en decideret krone paa eller bare en god fyldning, men for min skyld kan den gerne rende og hoppe den tand og hvis den gaar i stykker, too lucky laugh.gif

Aj, jeg foeler faktisk bare at den er ved at blive skubbet ud, som om kroppen ikke vil have den... og den er jo faktisk doed! Hvor ulogisk er det saa at rende rundt med doedt hajs i sin mund, naar man saadan taenker over detblink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved faktisk ikke, om jeg har en decideret krone paa eller bare en god fyldning, men for min skyld kan den gerne rende og hoppe den tand og hvis den gaar i stykker, too lucky laugh.gif

Aj, jeg foeler faktisk bare at den er ved at blive skubbet ud, som om kroppen ikke vil have den... og den er jo faktisk doed! Hvor ulogisk er det saa at rende rundt med doedt hajs i sin mund, naar man saadan taenker over detblink.gif

Jeg må indrømme at jeg faktisk tænker lidt som dig ;) Det er nr 3 tand, hvis man tæller fra inderst(har mine visdomstænder). Så hvis jeg smiler, kan tanden ikke ses ;)

Så overvejer lidt at "droppe" kronen, også "bare" for den rodbehandlet og fyldt (2800 kr), og knækker den i svaghed, må den jo rives ud... Men på den anden side, så tænker jeg også bare.. at det jo er mine tænder :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme at jeg faktisk tænker lidt som dig ;) Det er nr 3 tand, hvis man tæller fra inderst(har mine visdomstænder). Så hvis jeg smiler, kan tanden ikke ses ;)

Så overvejer lidt at "droppe" kronen, også "bare" for den rodbehandlet og fyldt (2800 kr), og knækker den i svaghed, må den jo rives ud... Men på den anden side, så tænker jeg også bare.. at det jo er mine tænder :biglove

Same, same! Det er ogsaa den tand, jeg har rodet med - i mange aar. Som om der var noget, der gjorde ondt og dunkede i den, naar jeg gik, f.eks. Men ingen tandlaege har fundet noget mistaenkeligt. Jo, en, som sagde, at han ikke helt kunne se, hvad det dér var (en rodspisdsbetaendelse). Klovn!

For endelig fandt denne her italienske tandlaege, at den var gal og derfra... De fandt endda et stykke metal nede i tanden. Saa der har da vaeret noget galt i mange aar dry.gif

I den holistiske verden - hvis man altsaa vaelger at tro paa den slags - saa haenger de nervebaner fra den tand sammen med skjoldbruskkirtlen og stofskiftet. Og jeg har haft skingrende hoejt stofskifte og nu lidt lavt som gravid. Ved ikke, om der er en sammenhaeng, men du kan nok hoere at min sympati for den tand kan ligge paa et meget lille sted

wink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sådan lidt småklaustrofobisk og hader at ligge ned i tandlægestolen og der er instrumenter og minimum 1 person meget tæt på. Men jeg kommer af sted til tjek ca. 2 gange om året hos PSH TandlægeCenter i Hillerød og de er virkelig søde og giver mig de pauser jeg lige har brug for, så jeg ikke panikker.

Det er også min tandlæge og dem der har kureret mig for min skræk. Jeg passer meget på mine tænder men får ofte huller desværre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER