HenrietteBuchvaldt

På stoffer fra nyfødt, Gabriellas liv på stoffer

23 indlæg i dette emne

Jeg tænkte,, jeg lige ville dele vores erfaringer med stofbleer til nyfødte til blefri (selvom vi ikke er der endnu :whistling )

Det første er sakset fra andet sted, der er en nuværende status nederst.

De første 5 dage brugte vi binde metoden med en pul buks udover og det fungerede helt perfekt :ja: men derefter begyndte trunten at tisse mere og det gik igennem...

Vi har dog fundet ud af at hvis vi folder en stofble/gylpeklud og putter ind som indlæg kan det fint holde tæt, så denne metode benytter vi os af, når vaskeriet ikke er ledigt når vi skal vaske bleer :D

Vi havde købt nogle forskellige bleer nogle brugt og andre nye...

2 fuzzibunz lommebleer - fine bleer holder tæt uden problemer

4 swaddlebees lommebleer - de dur ikke til Gabriella, hun tisser igennem ved lårene. Kun med disse bleer har vi haft uheld...

4 P´Tit Technic - Vores favorit ble, med en pul eller uldbuks udover.. De er super nemme at bruge og utrolig lækre... Vi bestilt forrige uge 4 mere af dem og jeg har her til morgen bestilt 4 mere, da de stadig er på bud :loveshower

Lommebleer Blueberry onesize - Også nogle af de bleer vi er særlig glade for, de fungere rigtig godt og giver hende en super lækker blerumpe

5 Happy Heiny lommebleer - Hun har endnu ikke prøvet HH, da de stadig er for store til hende, dem glæder vi os til at få gang i, da vi lige nu er nødt til at vaske hver anden dag for at ha rene bleer..

1 Bumware AIO - fin ble, synes dog den virker lidt lille i størrelsen, så bruger den ikke så meget...

2 Basic Doodlez wild blue - virker som de skal, jeg er dog irriteret over den lange tørretid, tumbler dem i en 1 time og derefter hænger de til tørre en halv dag

3 Blebukser fra Thirsties - Fungere perfekt som blebuks udover vores forskellige bleer

2 Babyology Uld cover - rigtig lækre, elsker at bruge dem...

Vores oplevelse med stofbleer går helt over forventningerne, vi havde regnet med mange uheld men kan fortælle vi kun har haft vådt tøj 3 gange

Mange sagde til os, at vi efter 2-3 uger ville gå over til engangsbleer, da vi ville blive trætte af at skulle rende ned i vaskeriet hele tiden og det ville koste os for mange penge i vask..

Vi er trætte af at rende derned men i stedet for at købe engangsbleer, har vi købt en vaskemaskine som kommer en af dagene, den er sparet ind om 9 mdr. så det kan kun betale sig

09.11.09 Det er vidst tid til en opdatering

Fuzzibunz lommerbleer - de holder ikke tæt længere :( det er til trods for de kan bruges op til 7 kg, Gabriella vejer blot 4,7.. Hvis hun kommer af med afføring i bleen er det i tøjet da bleen ikke slutter tæt om benet og det samme sker hvis hun tisser for meget. Vi bruger dem derfor ikke længere

HappyHeiny lommebleer - er stadig for store selvom de kan bruges fra 4 kg, musen er ikke fed nok på lårene og maven endnu :lol

P'tit - stadig en favoritble har ingen uheld med dem OG kan i dag (20/4) sige det er den ble jeg glæder mig mest til at bruge igen, den var fantastisk

Lommebleer Blueberry onesize - fungere stadig perfekt, trunten er dog blevet så stor at vi er gået en knap ud i længden

Blebukserne og uld coverne - stadig gode, dog er blebukserne ved at være lidt små i det til vores P'tit bleer ;)

Nye Bleer i samlingen:

2 Basic Doodlez AIO - god ble, dog er der noget lidt mærkeligt : vi bestilte to i str. s og den ene er større end den anden = vi kan først bruge den stor nu vi har haft den siden starten af oktober

4 Lommebleer Blueberry bambus onesize - fungere ligesom de andre Blueberry virker dog lækre i stoffet

Vi har i fredags fået vores vaskemaskine hjem og det er bare fantastisk.. vi har nu så mange bleer at vi kun behøver at vaske 2 gange i ugen :yay Uheld ser vi heller ingen af, når vi altså ikke bruger Fuzzibunz bleerne

Billeder af G som nyfødt på stoffer :

2zyy3ye.jpg

173hw2.jpg

Status i dag 20/04/12

Vi bruger stadig stofbleer og det har været det rigtige valg for os.. Desværre måtte vi ikke bruge vores vaskemaskinen for vores boligforening, fordi den stod forkert og vi har ikke haft pengene til at få den flyttet og fikset (læs 4000 kr ) men vi har et vaskeri tæt på og det har været super lækkert.. MEEEEN vaskemaskinen skulle gerne blive fikset nu her i weekenden, håber jeg... Vi har en bekendt som vil gøre det for os :yay

Desværre har vi ikke længere tørretumbler ( håber dog jeg kan overtale S til at købe en), men vaskeriet er tæt på, så det går nok, det er lige pt lukket til 12 maj pga renovering.. Men min mor bor tæt på og vi vasker der, det er lidt mere besværligt, men tiden har vidst G er yderst sart og derfor er papirbleer ikke en mulighed..

Jeg ville ønske, jeg kunne skrive G ALDRIG havde haft en papirsble på, men det er desværre ikke sandt. Dp var en dag i legestue og havde ikke fået nok bleer med, derfor fik G en papir på, det resulterede i svamp/bleeksem som udviklede sig til stafylokokker :boo Så jeg håber ALDRIG det sker igen og kunne ikke drømme om at give hverken G, lillesøster eller fremtidige børn papir på...

Det ville være en stor fed løgn, hvis der ikke har været tidspunkter hvor man synes det har været træls, fx de gange hvor man er kommet ned med en kæmpe sæk bleer og vaskeriet er helt optaget, men her har vores forældre været så skønne til at hjælpe... Vi har, når vi har været på udenlandsrejse altid haft stofbleer med, det har på ingen måder været besværligt, udover den ene gang G og jeg var på Gran Carnaria da hun var 2-3 mdr, her havde jeg glemt neutral vaskemiddel og det var svært at finde dernede, fandt noget der virkede allergivenligt og parfume fri, men G fik udslæt.. Men heldigvis var vi hurtigt hjemme igen og siden da har vi aldrig glemt sæben...

Vi har siden sidst anskaffet en del flere bleer :whistling blandt andet Coola baby onesize lommeble, det er en rigtig god ble, dog begynder velcoet nu at være lidt løst, men det oplever jeg også ved vores bumgenius, som også er nye i samlingen, så de skal vidst lige fikses inden lillesøster bliver født, heldigt at man har en symaskine

Rigtig mange har spurgt "hvad sagde DP, gider hun virkelig bruge dem" vores dp har været så imødekommende, så længe hun ikke skulle vaske dem.. Hun er rigtig god til at sige hvis en ble ikke fungere mere og det er bare lækkert, for det er jo der G er mest... Det eneste som har været lidt træls er, at deres krav fra dp kontorets/dpens side har været at det skulle være velco og det holder ikke ligeså godt som knapper.. Det har gjort vi har anskaffet flere bleer i forbindelse med dp, end vi havde forventet og vi har nok lidt for mange bleer :badgirl man bliver af og til grebet :whistling Det eneste sted vi har oplevet rigtig mange problemer var i vores gæstehus (en slags vuggestue for børn hvis dp har fri/er syg) de har virkelig været uforstående og jeg har mange gange måtte forklare/forsvare vores valg.. De har ment det har været grunden til G's røde numse (sygehuset siger så det er hvedeallergi, hvilket vi tror mest på) De har generelt bare været trælse, så det er ikke noget jeg gider bruge min energi på...

Vores familie har været så gode og dygtige når de har passet G, de har aldrig været trætte af vores stofbleer, udover når vi har været på besøg og glemt en :whistling

Til andre vil min anbefaling lyde : køb gerne med velco, så dp/vuggestue kan bruge dem og stå fast på jeres valg, det er jeres barn og ikke deres.. Jeg vil varmt anbefale stofbleer og synes vores stofble liv med G har været skønt, selvom det til tider har været udforende.. Jeg glæder mig til at putte endnu en nyfødt i stofbleer :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fantastisk indlæg! :loveshower Meget inspirerende og god info! Og skønne billeder af smukke lille G med fiiiine stofbleer! :loveshower Men nu har jeg jo også en masse spørgsmål (hmm, kan jeg mon huske dem alle sammen?)

Først bare et nysgerrighedsspørgsmål: Hvordan kom I på idéen om stofbleer?

Og så en masse praktiske (og lidt af nysgerrighed):

- Hvordan kan det være, at I prøvede jer frem med ble + blebuks? Vi har valgt AIO/lomme fra starten af, fordi jeg synes det virkede nemmest, og jeg har aldrig rigtig fattet hvad fordelen skulle være ved "samlesæt". Er der noget, jeg ikke har opdaget? Vil du anbefale at vi får skaffet nogle "samlesæt"-bleer inden fødslen?

- Hvordan er uld? Jeg forestiller mig at det er meget varmt for den lille rumpe om sommeren :unsure

- Har du tal på, hvor mange bleer du IALT har købt? Jeg tænker lidt, at ud fra dine erfaringer, så har der nok ikke været mange penge at spare (som jo ellers også er et af argumenterne for stofbleer) i forhold til engangsbleer? Pengene er så heller ikke min primære motivation for at gå på stofferne, så jeg spørger bare sådan lidt af nysgerrighed. Det er også fint at være advaret, hvis det alligevel kommer til at koste en masse :P

- Hvad vasker du dine bleer på? Jeg har indtil videre vasket alle mine på 95 og det har de klaret (men har jo så kun vasket dem to gange, da de ikke er kommet i brug endnu...) men jeg synes der står "60" og endda "40" på mange af de bleer, jeg har set :unsure

Hmm, jeg synes der var flere, jeg vender nok tilbage :P Håber det er okay :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk indlæg! :loveshower Meget inspirerende og god info! Og skønne billeder af smukke lille G med fiiiine stofbleer! :loveshower Men nu har jeg jo også en masse spørgsmål (hmm, kan jeg mon huske dem alle sammen?)

Først bare et nysgerrighedsspørgsmål: Hvordan kom I på idéen om stofbleer?

Tanken kom fordi jeg er utrolig sart og så var der nogle på et andet forum som brugte det

Og så en masse praktiske (og lidt af nysgerrighed):

- Hvordan kan det være, at I prøvede jer frem med ble + blebuks? Vi har valgt AIO/lomme fra starten af, fordi jeg synes det virkede nemmest, og jeg har aldrig rigtig fattet hvad fordelen skulle være ved "samlesæt". Er der noget, jeg ikke har opdaget? Vil du anbefale at vi får skaffet nogle "samlesæt"-bleer inden fødslen?

Vi prøvede os frem for at finde ud af hvilke bleer de var bedst egnet.. Jeg har været rigtig glad for måde formbleer med blebuks og for AIO/lomme.. Jeg vil klart bruge begge dele igen, især fordi der er stor forskel på sugeevnen, nogle af bleerne, fx bumgenius, de egner sig rigtig godt til nat, men er måske lidt for voldsomme om dagen (de kan fint bruges) hvor i mod thirties som er formble med blebuks udover er rigtig gode om dagen, de fylder ikke ret meget, men suger tilpas.. Vi bruger stadig begge dele, dog har vi ikke ret mange thirties (eneste formble G kan passe nu) tilbage i den store størrelse..

- Hvordan er uld? Jeg forestiller mig at det er meget varmt for den lille rumpe om sommeren :unsure

Uld har den evne at holde baby varm når det er koldt og kold når det er varmt, så det er intet problem.. Vi kom aldrig rigtig i gang med uld, da S kogevaskede vores og det kan de bestemt ikke tåle, derudover er det lidt mere besværligt, fordi de skal håndvaskes.. Det er ikke sådan jeg vil anbefale dig at holde dig fra det, men det kræver noget mere arbejde..

- Har du tal på, hvor mange bleer du IALT har købt? Jeg tænker lidt, at ud fra dine erfaringer, så har der nok ikke været mange penge at spare (som jo ellers også er et af argumenterne for stofbleer) i forhold til engangsbleer? Pengene er så heller ikke min primære motivation for at gå på stofferne, så jeg spørger bare sådan lidt af nysgerrighed. Det er også fint at være advaret, hvis det alligevel kommer til at koste en masse :P

Jeg tror, vi har brugt 3-4000 på bleer.. Men vi har ALT for mange, vi kunne fint nøjes med mindre, men vi har nydt at ha mange, så vasker man heller ikke så tit... Vores vask har selvfølgelig været lidt dyrre pga vi har brugt vaskeri, men jeg tror stadig vi har sparet penge og lillesøster er så godt som gratis.. Har købt lidt brugte bleer til hende, fordi G stadig bruger ble, men det er ikke for mere end 300 kr.. Vi har faktisk kun 3 bleer som er blevet smidt ud, fordi de var slidte, dem overvejer jeg at købe igen, da det var blueberry, som var rigtig gode

- Hvad vasker du dine bleer på? Jeg har indtil videre vasket alle mine på 95 og det har de klaret (men har jo så kun vasket dem to gange, da de ikke er kommet i brug endnu...) men jeg synes der står "60" og endda "40" på mange af de bleer, jeg har set :unsure

Vi vasker på 95 og har aldrig gjort andet... Lige en sidebemærkning, husk du kun skal bruge ganske lidt sæbe 1-2 spsk fuld er længe nok..

Hmm, jeg synes der var flere, jeg vender nok tilbage :P Håber det er okay :)

Du spørger endelig igen, jeg skal nok prøve at svare...

Så er der lidt svar :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget lærerigt! :loveshower

Og nu flere spørgsmål :whistling

Gør du noget ved bleerne inden de ryger i vasketøjskurven? Skyller dem eller noget? Jeg tænker, at hvis I kan vente med at vaske et par dage, så kommer de vel til at lugte fæææææælt, hvis man ikke gør noget ved dem. Eller hvad? :unsure Jeg forestillede mig egentlig at kyle dem direkte i kurven (i et stofnet og selvfølgelig minus blepapir med bæ) og så vaske hveranden dag... :unsure

Og bruger du egentlig blepapir? Har hørt om nogen, der ikke gør, og tænker at det da sikkert er blødere for bebs, men jeg tænker også at det sviner meget mere :unsure

Og er der rigtigt forstået at den primære fordel ved formbleer er at de giver en mindre rumpe på babyen? Jeg kan nemlig umiddelbart godt leve med at lillemanden har en bred bagdel :D Og jeg er liiiidt nervøs ved at kaste mig ud i formbleer. Jeg forestiller mig, at når jeg trækker blebuksen af, så kommer der tis ned af benene, hvis formbleen indeni er våd :blink Det gør der vel ikke, men jeg kan bare ikke rigtig lige greje, hvordan det virker... (Og når jeg er bange for at kaste mig ud i det, så får jeg da aldrig min mand eller - særdeles skeptiske - mor med på idéen :P)

Dejligt med økonomien. Vi har vist allerede brugt 3000 på bleer :whistling Men selv inkl. vask, så er der altså også LANGT op til de 10.000 som min bror mente at han havde brugt til sin datters tid på engangs. + man kan genbruge bleer til lillebrøsteren senere :loveshower

Og godt at vide med sæben!!! Jeg har forresten fået noget, der hedder "Potion" i forbindelse med bestilling af nogle tots bots bleer. Der står på pakken at det er uden parfume osv, og at man kan nøjes med at vaske bleerne på 30 (!!!!) grader med det. :o Jeg er lidt skeptisk, er det noget, du har erfaringer med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget lærerigt! :loveshower

Og nu flere spørgsmål :whistling

Gør du noget ved bleerne inden de ryger i vasketøjskurven? Skyller dem eller noget? Jeg tænker, at hvis I kan vente med at vaske et par dage, så kommer de vel til at lugte fæææææælt, hvis man ikke gør noget ved dem. Eller hvad? :unsure Jeg forestillede mig egentlig at kyle dem direkte i kurven (i et stofnet og selvfølgelig minus blepapir med bæ) og så vaske hveranden dag... :unsure

Vi skylder kun hvis der er meget bæ i bleen, hvilket er sjældent... Deruover putter vi dem i en spand, hvor vi har et babydynebetræk i, så er det lige til at svipse i vaskemaskinen.. Det lugter ikke som sådan, kun når posen tages op..

Og bruger du egentlig blepapir? Har hørt om nogen, der ikke gør, og tænker at det da sikkert er blødere for bebs, men jeg tænker også at det sviner meget mere :unsure

Vi bruger rispapir, det er superblødt, så synes kun det er en fordel, det er så ultratyndt, bruger popli ;)

Og er der rigtigt forstået at den primære fordel ved formbleer er at de giver en mindre rumpe på babyen? Jeg kan nemlig umiddelbart godt leve med at lillemanden har en bred bagdel :D Og jeg er liiiidt nervøs ved at kaste mig ud i formbleer. Jeg forestiller mig, at når jeg trækker blebuksen af, så kommer der tis ned af benene, hvis formbleen indeni er våd :blink Det gør der vel ikke, men jeg kan bare ikke rigtig lige greje, hvordan det virker... (Og når jeg er bange for at kaste mig ud i det, så får jeg da aldrig min mand eller - særdeles skeptiske - mor med på idéen :P)

Der render ikke tis ned af benet, jeg åbner den, som man åbner en papirsble, fjerner ikke først blebuksen også bagefter formbleen, jeg fjerner det sammen.. Der er sikkert også andre fordele.. Jeg elsker også brede blenumser, det kan dog give lidt irritationer i forhold til tøjstr.. Hvor de om maven skal have en pga bleen, men i længden en anden..

Dejligt med økonomien. Vi har vist allerede brugt 3000 på bleer :whistling Men selv inkl. vask, så er der altså også LANGT op til de 10.000 som min bror mente at han havde brugt til sin datters tid på engangs. + man kan genbruge bleer til lillebrøsteren senere :loveshower

Måske vi har brugt mere, jeg har faktisk ikke tænkt på de penge jeg bruger på rispapir, men jeg er virkelig lige glad, jeg tror det er billigere og hvis jeg kun spare 2000, jamen så er det penge og lillesøster bliver jo næsten gratis.. Man bruger jo også ekstremt meget på papir, mener det er 16.000 jeg har læst :o

Og godt at vide med sæben!!! Jeg har forresten fået noget, der hedder "Potion" i forbindelse med bestilling af nogle tots bots bleer. Der står på pakken at det er uden parfume osv, og at man kan nøjes med at vaske bleerne på 30 (!!!!) grader med det. :o Jeg er lidt skeptisk, er det noget, du har erfaringer med?

Jeg har ikke brugt det, eller hørt om det.. Men jeg bruger KUN neutral og vil ALDRIG vaske så lavt, bleerne er jo fyldt med bakterier.. Jeg tænker sæben må være fyldt med noget, som de ikke lige oplyser om.. Jeg er alså lidt skeptis.. Neutral ved man hvad er :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjek!

Og jeg er helt enig mht. at vaske på de lave grader, det var også de tanker, jeg havde. Men det kunne jo være, at du vidste et eller andet fantastisk ;)

Mht. papirsbleerne, så tror jeg at 16.000 er "worst case scenario". Jeg har i hvert fald hørt om flere, der kunne gøre det for 10.000 og så lavt som 4-5000. Men jeg er faktisk ligeglad, pengene er ikke den primære motivation for mig :) Det var mere, hvis det gik op for mig at stofbleerne pludselig ville rende op i de der 10.000-15.000, så var der rart at være forberedt :P

Hmm, måske man skulle ønske sig et par formbleer i barsels eller dåbsgave. Kan godt se at en stor mås er upraktisk i forhold til bukser... Synes dog mine bumgenius virker ok små. :)

Vores første rulle papir er forresten også popli (tror jeg da... Eller hed det popolini?) så det lyder da lovende, at det er det, som I også bruger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjek!

Og jeg er helt enig mht. at vaske på de lave grader, det var også de tanker, jeg havde. Men det kunne jo være, at du vidste et eller andet fantastisk ;)

Mht. papirsbleerne, så tror jeg at 16.000 er "worst case scenario". Jeg har i hvert fald hørt om flere, der kunne gøre det for 10.000 og så lavt som 4-5000. Men jeg er faktisk ligeglad, pengene er ikke den primære motivation for mig :) Det var mere, hvis det gik op for mig at stofbleerne pludselig ville rende op i de der 10.000-15.000, så var der rart at være forberedt :P

Hmm, måske man skulle ønske sig et par formbleer i barsels eller dåbsgave. Kan godt se at en stor mås er upraktisk i forhold til bukser... Synes dog mine bumgenius virker ok små. :)

Vores første rulle papir er forresten også popli (tror jeg da... Eller hed det popolini?) så det lyder da lovende, at det er det, som I også bruger :)

Det er dem vi bruger, rullen brugte vi da det var Ammebæ og nu bruger vi kasserne som er egnet til stor pige bæ :D

God ide med barselsgave, det har jeg aldrig tænkt på :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige nogle spørgsmål angående stofbleer og institution, som jeg håber du vil svare på :)

Vi bruger stof til Johan og elsker det. Han bliver aldrig rød eller får ble udslæt. Vi har enkelte gange haft brugt papir til ham og så bliver han rød! :(

Jeg er bekymret for hvordan det bliver når han starter i vuggestue, for vil ikke have han skal have papir på, for kan ikke have tanken om, at han så skal få rød numse og have ubehag af det :(

Hvordan gjorde I da G skulle starte, hvordan taklede I det overfor personalet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige nogle spørgsmål angående stofbleer og institution, som jeg håber du vil svare på :)

Vi bruger stof til Johan og elsker det. Han bliver aldrig rød eller får ble udslæt. Vi har enkelte gange haft brugt papir til ham og så bliver han rød! :(

Jeg er bekymret for hvordan det bliver når han starter i vuggestue, for vil ikke have han skal have papir på, for kan ikke have tanken om, at han så skal få rød numse og have ubehag af det :(

Hvordan gjorde I da G skulle starte, hvordan taklede I det overfor personalet?

Vi spurgte hvad de sagde til det og de sagde, at eftersom det var vores barn, bestemte vi hvilken ble vi brugte.. Ligsom de ikke kan bestemme om man bruge pampers eller bleer fra lidl.. Det eneste krav de havde var velco, pga en dp knapper mange knapper op i i hver dag, som er hårdt for deres håndled..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder dejligt, håber det sted Johan ender også er positivt stemt for stof :)

Hvor mange bleer har I til DP i alt ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder dejligt, håber det sted Johan ender også er positivt stemt for stof :)

Hvor mange bleer har I til DP i alt ?

Vi har 4 med af gangen, tror vi har en 12 stk med velco, men er ikke sikker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Virkelig god traad, Henriette BKSTREET.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bliver nødt til at spørge da jeg er en af kritikeren omkring stofbleen.

Men de billeder du viser af jeres vidunderlige barn, der syntes jeg at der næsten er mere ble end barn. Hvordan er det muligt at udvikle sig motorisk? Har jeres barn været bagefter ?

Og jeg forstår det nok ikke men bleerne er de fulde af afførring og urin når de vaskes ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bliver nødt til at spørge da jeg er en af kritikeren omkring stofbleen.

Men de billeder du viser af jeres vidunderlige barn, der syntes jeg at der næsten er mere ble end barn. Hvordan er det muligt at udvikle sig motorisk? Har jeres barn været bagefter ?

Og jeg forstår det nok ikke men bleerne er de fulde af afførring og urin når de vaskes ?

Overhovedet ikke, G har altid været foran motorisk, trillede fra mave til ryg som 1 mdr gammel og fra ryg til mave som 2 1/2 mdr, kravlede da hun var 5 mdr, rejste sig selv op som knap 7 mdr og begyndte at går rundt ved tingene der, gik næsten da hun var 9 mdr men flere indlæggelser og meget sygdom gjorde hun var helt afkræftet og derfor blev sat lidt tilbage i sin udvikling, hun gik endeligt da hun var 13 mdr.. Så her har det ikke været noget problem, det er kun i starten bleerne fylder så meget ;)

Vi bruger rispapir, ultratyndt miljøvenligt papir som skyldes ud i toilettet når der er afføring og vaskes igen hvis det er urin... Urin er der selvfølgelig i bleerne, når de vaskes...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vaerd at taenke paa, at der ca. 5 grader mere i en plastikengangsble... jeg taenker at det maa ogsaa haemmende. Maakse isaer for min lille dreng, der skal igennem sine foerste maaneder om sommeren med op til 40 grader om dagen og 30 om natten.

Den varme ble er faktisk under mistaenke for lavere fertilitet hos drengeboern. Har dog ikke laest mere om det end selve paastanden, for det er ikke det springende punkt for mig..unsure.gif.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder altså spændende med sådan nogle stof bleer. Desværre er vores vaskeri ret dyrt og vi må ikke have vaskemaskine i lejligheden, så tror de det ville ende blive lige så dyrt som engangs + det er svært at få tid dernede og vi skal rende op og ned af trapper med baby, så det ville meget bøvlet.

Jeg kan godt se det fra øko numse siden, men jeg er virkelig bange for at jeg ville køre surt i det, hvis jeg skulle bøvle sådan med vask.. Men det er helt sikkert noget jeg ville huske, hvis vi ved næste barn bor et sted hvor vi har egen vaskemaskine osv.. Det er jo super fedt, at I har familie tæt på, så I kan vaske der, hvis der er problemer med vaskeriet.. (Og ender vi med et sart barn, er det jo bare det man må tage med!)

Noget andet der lige slog mig - de ser meget farvede ud! Smitter farven af? Tænker at farvestoffer kan da umuligt være sundt for en lille en.. Og hvis der bliver tisset igennem osv, om I nogensinde har været ude for at det smitter af. Ved godt, at man vasker dem først, men har da oplevet at tøj smitter af efter mange vaske..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har aldrig været ude for farven smitter af, så det tror jeg bestemt ikke der er noget farligt i ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heldigvis vaskemaskine og toerresystem paa et varmt badevaerelse med vindue, saa vask vil ikke blive noget problem. Jeg regner med en ekstra vask hver anden eller hver tredje dag. Det betyder tid til at saette en vask over(5 min), tid til at haenge op(15 minutter) og tid til at pille ned, samle og laegge sammen (20 min som klares nemt foran TV). Det giver ca 3x40 effektive minutter ekstra ugentligt, som jeg gerne "ofrer" til fordel for min dreng og vores oekonomi

Ingen af mine har smittet af og de roeg allesammen i maskinen sammen fra nye. De skal ogsaa vaskes en 3-6 gange foer de er helt optimale i brug - altsaa suger, som de skal. De faas desuden i mange udgaver - ensfarvede, hvide, moenstrede, med flaeser eller dyreoerer, i jeansdesign - ja, vaelg selv rolleyes.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. farve, så har en af mine bleer faktisk smittet af på et hvidt indlæg. Men det er også en MEGET blå ble, som jeg valgte at kogevaske sammen med det hvide, fordi jeg ikke gad dele vasken op :whistling Jeg tænker at det er ligesom med tøj, der er noget overskudsfarve, og efter nogle vaske, så er det væk (eller i hvert fald så meget væk at det er sundere end lim og plastik fra engangsbleer :))

Henriette, det med at vaske rispapiret med, hvis der kun er tis i bleen. Jeg har hørt flere, der gør det, men jeg kan simpelthen ikke forestille mig det i praksis. :blink Fiser papiret ikke ud og smuldrer i vaskemaskinen??? Og hvis ikke, kan det så tåle at blive vasket flere gange, eller skal man holde øje med om det har været genbrugt en gang eller? Kan du ikke skære det ud i pap for mig? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rispapir smuldre ikke ved vask og kan vaskes 4-5 gange, man kan se når det ikke fungere mere, da det enden krymper eller får revner ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rispapir smuldre ikke ved vask og kan vaskes 4-5 gange, man kan se når det ikke fungere mere, da det enden krymper eller får revner ;)

Hmm, nu sidder min mand så og er totalt bekymret for om det så stopper toilettet, fordi det så åbenbart ikke "forsvinder" helt (a la toiletpapir) når det kommer i vand :lolhit Ved ikke rigtig hvad jeg skal sige for at berolige ham, men går da ikke ud fra at det er et problem :unsure

Noget helt andet: Når bebs er nyfødt: Ble over navlestump eller ble under navlestump? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velcro skulle vaere svaert kritisk for navlestumpen.... Jeg tror da bare man skal lave et langt rykke ud i toilettet, naar man smider rispapir i rolleyes.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, nu sidder min mand så og er totalt bekymret for om det så stopper toilettet, fordi det så åbenbart ikke "forsvinder" helt (a la toiletpapir) når det kommer i vand :lolhit Ved ikke rigtig hvad jeg skal sige for at berolige ham, men går da ikke ud fra at det er et problem :unsure

Noget helt andet: Når bebs er nyfødt: Ble over navlestump eller ble under navlestump? :unsure

De fleste af vores bleer havde et lille nedbuk, så der var plads til navlen, så det var intet problem..

Ang rispapir, så er det intet problem at trække ud, toilettet stopper ikke til og er helt ufarligt.. Amme rispapiret jeg brugte var på tykkelse med billigt toiletpapir og det vi bruger nu er ultra tyndt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER