Forunderligt

Vaccinationsdebat?

97 indlæg i dette emne

Vi er lige kommet hjem fra lægen hvor Cassandra blev vaccineret. For mig er der ingen diskussion om at hun skal vaccineres, men de små risici der er forbundet kan jeg da ikke lade være med at tænke på. Jeg ser dog hellere hun er syg i 1-2 dage end i længere tid af sygdommene, som man ikke ved om de måske skader.

Her i Tyskland er vaccinene delt over 3 gange, så hun bliver vaccineret omkring de 4 mdr og så igen når hun er 5 og 6 mdr. Man vaccinerer så også for mere, jeg kan ikke huske alle, men hun er nu vaccineret mod lungebetændelse, HPV og hepatitis og det finder jeg værdifuldt.

Jeg må tilstå at jeg tror ikke at man gavner immunforsvaret specielt ved at lade børnene få børnesygdommene. Jeg ved godt det er en yderst lille stikprøve, men min søn som er vaccineret har ikke været syg over 1 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fuldstændig enig i det hele :ditto

Til det med rødt: Jeg talte med min læge om folk, der fravælger vaccinerne og han hidsede sig især op fordi det har vist sig, at i takt med at flere forældre vælger vaccinen fra, så er flere af de gamle sygdomme begyndt at dukke op igen <_<

Og uden at ville træde nogen over tæerne, så forstår jeg faktisk godt min læges forargelse.

Min svoger forsker indenfor det område og har samme holdning som din læge.

Vacciner er jo til for at forbedre folkesundheden og udrydde sygdomme. Det er jo noget vi skal arbejde sammen om. Så forstår godt din læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine piger er vaccineret og jeg har aldrig været i tvivl om andet.. Jeg kunne ikke drømme om ikke, at få dem vaccineret. De har begge reageret med lidt feber samme dag, men slet ikke noget der har gjort dem syge som sådan :)

Min læge var også frustreret fordi bla mæslinger er på vej tilbage, da der er mange der fravælger vaccination. Men det er jo individuelt hvad man ønsker for sit barn og jeg kan læse der er flere forskellige grunde til, at fravælge det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne her har jeg svært ved at se som en grund til IKKE at vælge vaccinen. Jeg vil da personligt hellere udsætte mit barn for feber i én dag end udsætte ham for at skulle gennemleve en HEL sygdom, hvis resultatet er det samme.

Jeg føler mig lige lidt misforstået her :) så jeg vil lige afklare denne grund.

Resultatet er netop ikke det samme. At komme igennem den rigtige sygdom giver i de fleste tilfælde livslang immunitet hvorimod vaccinen slet ikke garanterer immunitet overfor sygdommen.

Bivirkningerne ved sygdommene er færre end ved vaccinen, men det er utrolig svært at få lægerne til at anerkende bivirkningernes sammenhæng med vaccinen. Dødelighed og varrige skader er sjældne både ved sygdom og vaccine.

Børn har også ved nogle sygdomme dannet antistoffer uden at have gennemlevet en alvorlig sygdom.

Uanset kan vi jo ikke komme udenom at vaccinationer generelt svækker immunforsvaret og dermed det enkelte menneskes sundhed til trods for at det kan yde beskyttelse mod visse infektionssygdomme.

Jeg synes også det er interessant at vi har et stigende antal børn med væske i ørerne og dermed risiko for nedsat hørelse og hæmmet sprogudvikling; børn med allergiske sygdomme som eksemer, høfeber, astma, kronisk bronkitis og lungebetændelse; et hastigt stigende antal børn der er hyperaktive, adfærdsforstyrrede og psykisk syge og der er selvfølgelig mange forskellige årsager til dette, men man burde måske også kigge lidt på at der er et stigende antal vacciner børnene bliver udsat for...

Der kom lige lidt flere ting med i indlægget end oprindeligt planlagt :)

Ps. Jeg har ikke valgt fra fordi jeg vil undgå et par dages feber og det vil jeg give dig ret i ikke er særlig meget grund til at vælge fra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler mig lige lidt misforstået her :) så jeg vil lige afklare denne grund.

Resultatet er netop ikke det samme. At komme igennem den rigtige sygdom giver i de fleste tilfælde livslang immunitet hvorimod vaccinen slet ikke garanterer immunitet overfor sygdommen.

Bivirkningerne ved sygdommene er færre end ved vaccinen, men det er utrolig svært at få lægerne til at anerkende bivirkningernes sammenhæng med vaccinen. Dødelighed og varrige skader er sjældne både ved sygdom og vaccine.

Børn har også ved nogle sygdomme dannet antistoffer uden at have gennemlevet en alvorlig sygdom.

Uanset kan vi jo ikke komme udenom at vaccinationer generelt svækker immunforsvaret og dermed det enkelte menneskes sundhed til trods for at det kan yde beskyttelse mod visse infektionssygdomme.

Jeg synes også det er interessant at vi har et stigende antal børn med væske i ørerne og dermed risiko for nedsat hørelse og hæmmet sprogudvikling; børn med allergiske sygdomme som eksemer, høfeber, astma, kronisk bronkitis og lungebetændelse; et hastigt stigende antal børn der er hyperaktive, adfærdsforstyrrede og psykisk syge og der er selvfølgelig mange forskellige årsager til dette, men man burde måske også kigge lidt på at der er et stigende antal vacciner børnene bliver udsat for...

Der kom lige lidt flere ting med i indlægget end oprindeligt planlagt :)

Det er muligt, at jeg bare er uvidende (og derfor skal dette indlæg bestemt ikke opfattes som et angreb, men derimod som oprigtigt undrende), men du skriver sørme mange ting, som jeg troede var helt anderledes... :huh

Er pointen med vaccinen ikke netop at garantere livslang immunitet for sygdommen? Jeg skal da ikke kunne sige, om det er kikset i nogle tilfælde, men jeg har i hvert fald personligt aldrig hørt om nogen, der f.eks har fået mæslinger efter at de er blevet vaccineret :unsure Og hvis det sker, så kunne jeg da godt være interesseret i om den slags vitterligt sker oftere end at det sker, at man får sygdommen igen efter at have haft den første gang? Om der er enkelttilfælde, hvor vaccinen ikke har gjort en immun, eller ej, så er det da også min opfattelse at man i de fleste tilfælde er immum (eller i hvert fald ikke får sygdommen...)?

Og hvorfor kan vi ikke komme udenom at vaccinationer generelt svækker immumforsvaret og det enkelte menneskes sundhed? Jeg ved godt, at jeg ikke lige kender et repræsentativt udsnit af befolkningen, men jeg kender personligt ikke til at folk skulle have dårligere immunforsvar fordi de er vaccineret :unsure Og hvis det var indiskutabel fakta, så forestiller jeg mig da egentlig, at lægerne ville råbe vagt i gevær?

At bivirkningerne skulle være færre ved sygdommen end ved vaccinen må vel være påstand mod påstand, hvis lægerne siger ét og du siger noget andet? Er der nogle lægerne, der også tror på at bivirkningerne ved vaccinen er større? Jeg er ikke læge, og ved ikke rigtig noget om vacciner, sygdom og bivirkninger, men det virker "logisk" for mig, at svækkede vira giver færre bivirkninger end vira "i fuldt flor"...

Jeg er meget enig i det sidste du skriver, at det er "interessant" at der er stigning i diverse dårligdomme hos børn. Og jeg kan ikke udelukke, at det kunne have noget med vacciner at gøre. Men jeg har omvendt aldrig hørt forskning, der tydede på en sammenhæng? Og som du også skriver, så kunne dårligdommene jo også skyldes en hel masse andet (f.eks. konserveringsmidler, farvestoffer, parfume, forurening og aaaaalt muligt andet).

Håber det er ok, at jeg spørger ind, der er bare en del i dit indlæg, der er en del anderledes end i min tankegang, så undrer mig lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke taget min endelige stilling til vaccinerne endnu, Jeg ved simpelthen ikke nok! Men jeg er nød til at udtrykke nogen ting, som forarger mig lidt i denne debat!

Jeg stoler ikke blindt (som mange af jer andre gør) på lægerne, de er et punkt nummer et: mennesker som bare er på job og skal tjene penge, derudover stammer de alle fra den samme uddannelse som virkelig ikke levner meget plads til at tænke anderledes! Vores samfund har ophøjet lægeuddannelsen som at være den mest fantastiske man kan tage, og ved aldrig at sætte spørgsmålstegn ved deres metoder og overbevisning, får vi ikke udviklet uddannelsen i den mest gavnlige retning, men derimod i en enkeltsporet retning som hviler på medicinalindustriens opfindelser af vacciner og nye mediciner!

Jeg synes at vi har mistet tilliden til hvad vores eget immunforsvar kan, og dette skyldes lægernes og medicinalindustriens mirakelkure! Hvor mange af jer har taget antibiotika mod en halsbetændelse, som jeres krop sagtens selv kan kurere?? Hvor mange af jer har taget hovepinepiller mod hovedpine, på trods af at det er bevist at de er den største grund til at man overhoved får hovedpinen??

Jeg synes at det er helt ok at størstedelen af befolkningen vælger vaccinen, Der er altså et meget lille mindretal af personer der vælger den fra, det synes jeg i den grad afspejles af denne tråd, som jo faktisk ligger under alternativt!

Jeg kan godt forstå at i vælger at vaccinere, men jeg synes ikke at der bliver givet plads til en anderledes tankegang, uden at man bliver stemplet som nogen der ikke vil samfundet det bedste! -hvis vaccinerne virker hvorfor er lægerne så, så bange for at det ikke er alle der vælger den? deres børn er jo "beskyttet", for mig vidner det mere om at de er bange for ikke at tjene penge på at vaccinere!

Det undrer mig at der er så mange der ikke skænker det en tanke hvad det er der bliver sprøjtet ind i deres spædbørns blodbaner, eller i det mindste ikke forarges over at andre gør det! Jeg hælder absolut ikke til at give mit barn en vaccine når immunforsvaret og barnets generelle system er så ungt og sårbart, men jeg tror godt at jeg kunne finde på at vælge det når barnet er noget større! Jeg blev ikke vaccineret som lille, -har aldrig haft en eneste af sygdommene, mine forældre valgte dog at vaccinere mig som 12 årig, blandt andet på grund af de røde hunde som jo er ret skræmmende for piger! Min mand blev vaccineret som lille og han har haft flere af sygdommene og blandt andet forårssygen 2 gange! Nu er det selvfølgelig mange år siden, men det giver i den grad mig blandede signaler om vaccinen!

Det blev en rigtig lang en den her, men jeg vil bare rigtig gerne at i tænker 2 gange over at pege fingre af os der tvivler, eller af dem der vælger noget andet i den tro om at det er det bedste for deres barn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

-hvis vaccinerne virker hvorfor er lægerne så, så bange for at det ikke er alle der vælger den? deres børn er jo "beskyttet", for mig vidner det mere om at de er bange for ikke at tjene penge på at vaccinere!

Jeg ved ikke med lægerne, men kan da fortælle hvad jeg selv tænker :)

Min datter blev vaccineret som 4 mdr. og er altså ikke dækket før. Hvis der er mange smittekilder, kan hun risikerer at få det før hun bliver vaccineret, hvis de fleste er vaccinerert er sandsynligheden mindre. Derudover hvis flere vælger den fra, så er der jo flere der bliver smittet med en potientiel farlig sygdom. Den bedste vej at få den udryddet er hvis ingen får den - tænker jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke taget min endelige stilling til vaccinerne endnu, Jeg ved simpelthen ikke nok! Men jeg er nød til at udtrykke nogen ting, som forarger mig lidt i denne debat!

Jeg stoler ikke blindt (som mange af jer andre gør) på lægerne, de er et punkt nummer et: mennesker som bare er på job og skal tjene penge, derudover stammer de alle fra den samme uddannelse som virkelig ikke levner meget plads til at tænke anderledes! Vores samfund har ophøjet lægeuddannelsen som at være den mest fantastiske man kan tage, og ved aldrig at sætte spørgsmålstegn ved deres metoder og overbevisning, får vi ikke udviklet uddannelsen i den mest gavnlige retning, men derimod i en enkeltsporet retning som hviler på medicinalindustriens opfindelser af vacciner og nye mediciner!

Jeg synes at vi har mistet tilliden til hvad vores eget immunforsvar kan, og dette skyldes lægernes og medicinalindustriens mirakelkure! Hvor mange af jer har taget antibiotika mod en halsbetændelse, som jeres krop sagtens selv kan kurere?? Hvor mange af jer har taget hovepinepiller mod hovedpine, på trods af at det er bevist at de er den største grund til at man overhoved får hovedpinen??

Jeg synes at det er helt ok at størstedelen af befolkningen vælger vaccinen, Der er altså et meget lille mindretal af personer der vælger den fra, det synes jeg i den grad afspejles af denne tråd, som jo faktisk ligger under alternativt!

Jeg kan godt forstå at i vælger at vaccinere, men jeg synes ikke at der bliver givet plads til en anderledes tankegang, uden at man bliver stemplet som nogen der ikke vil samfundet det bedste! -hvis vaccinerne virker hvorfor er lægerne så, så bange for at det ikke er alle der vælger den? deres børn er jo "beskyttet", for mig vidner det mere om at de er bange for ikke at tjene penge på at vaccinere!

Det undrer mig at der er så mange der ikke skænker det en tanke hvad det er der bliver sprøjtet ind i deres spædbørns blodbaner, eller i det mindste ikke forarges over at andre gør det! Jeg hælder absolut ikke til at give mit barn en vaccine når immunforsvaret og barnets generelle system er så ungt og sårbart, men jeg tror godt at jeg kunne finde på at vælge det når barnet er noget større! Jeg blev ikke vaccineret som lille, -har aldrig haft en eneste af sygdommene, mine forældre valgte dog at vaccinere mig som 12 årig, blandt andet på grund af de røde hunde som jo er ret skræmmende for piger! Min mand blev vaccineret som lille og han har haft flere af sygdommene og blandt andet forårssygen 2 gange! Nu er det selvfølgelig mange år siden, men det giver i den grad mig blandede signaler om vaccinen!

Det blev en rigtig lang en den her, men jeg vil bare rigtig gerne at i tænker 2 gange over at pege fingre af os der tvivler, eller af dem der vælger noget andet i den tro om at det er det bedste for deres barn!

Jeg kan godt lide grundlaget for dit indlæg (hvis jeg har forstået det ret): At man skal være kritisk, søge viden, selv tage stilling og at kroppen faktisk kan mere end vi tror. Men der er samtidig rigtigt meget af det du skriver, som jeg gerne vil stille mig op imod. Jeg tror jeg er nødt til at dele det op i flere indlæg. :blush

Mht. læge industrien: Jeg synes det lyder til, at du har et meget klart billede af, hvad læger er. Og det er helt fair, at det er DIN opfattelse af dem, men jeg synes den lyder en smule unuanceret?

Måske er lægerne ikke "bare på job og skal tjene penge". De har sikkert nok brug for at tjene penge, men personligt tror jeg faktisk på at nogle af dem har valgt deres job, fordi de gerne vil menneskeheden noget godt. :) Vi forventer vel også at pædagoger faktisk vil børn noget godt, selvom de skal tjene penge. Og at kokke faktisk kan lide at lave mad, selvom de skal tjene penge.

Det undrer mig også lidt, det du siger om uddannelsen. Der er jo i hvert fald tre lægeuddannelser: En i Kbh, en i Århus og en (industrialiseret medicin, eller hvad den hedder) i Aalborg. Dertil kommer, at nogle læger kommer fra udlandet og måske har nye idéer med derfra. Lægeuddannelsen i Kbh og Århus (som mig bekendt er de eneste danske uddannelser, der giver ret til at arbejde som læge) er måske nok bygget ens op, men mit indtryk er da at der er plads til at tænke anderledes. Jeg ved ikke, om du har taget uddannelsen og derfor kender den bedre end mig, men jeg er nu åben overfor at de nok også er lidt kritiske. Det er mig bekendt et krav på de fleste videregående uddannelser nu om stunder.

Hvis du med "ikke plads til at tænke anderledes" hentyder til, at de forholder sig til den traditionelle medicin og f.eks. ikke levner meget plads til hypnose, zoneterapi, homøopati og hvad det ellers kunne være, så synes jeg egentlig også, at det er meget at kræve af dem. De er jo ikke universal-helere, de skal vel holde sig til "deres område", ligesom homøopater ikke skal udtale sig om kirurgi o. lign. I øvrigt er det mit indtryk at lægevidenskaben ER åben overfor visse alternative tankegange, f.eks. i form af at man er begyndt at tilbyde akupunktur mod kvalme og ve-smerter.

Så fint at være kritisk, men noget godt, tror jeg nu nok, at de har gjort :) Og btw: det med at de skal på job og tjene penge, det kan man jo også sige om alle de alternative behandlere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. at have mistet tilliden til hvad vores immunforsvar kan:

Delvist enig. Jeg kan også blive ærgerlig over, når nogen tager medicin for de mindste smågener og fylder sig med (hvad jeg opfatter som) "unødvendig" medicin.

Men måske har vi ikke KUN mistet tilliden til hvad vores egne kroppe kan, men også FÅET tillid til, hvad lægevidenskaben kan? Og er det så slemt? Jeg tænker at levealderen stiger, og det tror jeg personligt blandt andet skyldes, at der er nogle dygtige mennesker, der forsker i hvordan visse sygdomme kan undgås. Ja, de skal tjene penge, men jeg tror nu også at nogle af dem brænder for at redde mennesker :)

Og ja, vi bliver også vaccineret mod sygdomme, der ikke er livstruende, men hvem siger at kroppen "behøver" at helbrede sig selv, bare fordi den kan? Jeg tror ikke nødvendigvis at alle vacciner er gode, og jeg er også skeptisk overfor nogle af de stoffer der er i dem, men jeg tror samtidig på at det kan være "the lesser of two evils" og at det faktisk godt kan være sundere for kroppen at blive skånet for f.eks. mæslinger, end at få sygdommen og være skånet for tilsætningsstofferne? Det er jo op til den enkelte, hvad man tror, min tanke er bare, at man vel sagtens kan have tillid til at kroppen KAN helbrede sig selv, uden at tro på, at det er det mest ønskværdige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at det er helt ok at størstedelen af befolkningen vælger vaccinen, Der er altså et meget lille mindretal af personer der vælger den fra, det synes jeg i den grad afspejles af denne tråd, som jo faktisk ligger under alternativt!

Jeg kan godt forstå at i vælger at vaccinere, men jeg synes ikke at der bliver givet plads til en anderledes tankegang, uden at man bliver stemplet som nogen der ikke vil samfundet det bedste! -hvis vaccinerne virker hvorfor er lægerne så, så bange for at det ikke er alle der vælger den? deres børn er jo "beskyttet", for mig vidner det mere om at de er bange for ikke at tjene penge på at vaccinere!

Her vil jeg starte med at sige ditto til det, som Sebastians-mor siger ;)

Og så mht. det samfundsmæssige: Jeg tror ikke at der er nogen, der har LYST til at deres børn skal vaccineres. Det ville være dejligt hvis vi ALLE kunne undgå det. Så for mig handler vaccinen ikke kun om, at MIT barn ikke skal være sygt, men også om, at hvis ALLE fik vaccinen, så tror jeg på at sygdommen kunne UDRYDDES, sådan at mit BARNEBARN (eller måske oldebarn eller hvor lang tid det nu tager) slet ikke BEHØVER at få vaccinen. :)

Som jeg ser det, så er man med til at (risikere at) holde sygdommen i live (i længere tid) ved at fravælge vaccinationen. Og dermed vil det i længere tid være nødvendigt for dem, der vil være sikker på ikke at få sygdommen, at blive vaccineret.

Jeg har forståelse for, at man kan have sine specifikke og personlige grunde til at fravælge vaccinen, men alene ud fra et samfundsmæssigt synspunkt har jeg svært ved at se, hvordan man bidrager til samfundet, ved ikke at få vaccinen, tilgengæld kan jeg se, hvordan man bidrager til samfundet, hvis man får den. (Man kan jo så bidrage til samfundet på 117. andre måder, så lad os droppe alt sådan noget med at jeg stempler ikke-vaccinerede som dårlige mennesker osv. :rolleyes Det er bare på dette lille punkt og ud fra et samfundsmæssigt argument, at det for mig virker mest solidarisk at lade sig vaccinere - intet andet :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og nu skal jeg nok stoppe, undskyld for mega spam :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. læge industrien: Jeg synes det lyder til, at du har et meget klart billede af, hvad læger er. Og det er helt fair, at det er DIN opfattelse af dem, men jeg synes den lyder en smule unuanceret?

Det undrer mig også lidt, det du siger om uddannelsen. Der er jo i hvert fald tre lægeuddannelser: En i Kbh, en i Århus og en (industrialiseret medicin, eller hvad den hedder) i Aalborg. Dertil kommer, at nogle læger kommer fra udlandet og måske har nye idéer med derfra. Lægeuddannelsen i Kbh og Århus (som mig bekendt er de eneste danske uddannelser, der giver ret til at arbejde som læge) er måske nok bygget ens op, men mit indtryk er da at der er plads til at tænke anderledes. Jeg ved ikke, om du har taget uddannelsen og derfor kender den bedre end mig, men jeg er nu åben overfor at de nok også er lidt kritiske. Det er mig bekendt et krav på de fleste videregående uddannelser nu om stunder.

Hvis du med "ikke plads til at tænke anderledes" hentyder til, at de forholder sig til den traditionelle medicin og f.eks. ikke levner meget plads til hypnose, zoneterapi, homøopati og hvad det ellers kunne være, så synes jeg egentlig også, at det er meget at kræve af dem. De er jo ikke universal-helere, de skal vel holde sig til "deres område", ligesom homøopater ikke skal udtale sig om kirurgi o. lign. I øvrigt er det mit indtryk at lægevidenskaben ER åben overfor visse alternative tankegange, f.eks. i form af at man er begyndt at tilbyde akupunktur mod kvalme og ve-smerter.

Så fint at være kritisk, men noget godt, tror jeg nu nok, at de har gjort :) Og btw: det med at de skal på job og tjene penge, det kan man jo også sige om alle de alternative behandlere. :)

Jeg kan godt forstå at du synes jeg er unuanceret omkring lægerne, det er jeg, -men jeg er jo ikke mere unuanceret end alle jer andre, i sidder bare i den anden lejr!??

Jeg er ikke i tvivl om at lægerne gør det bedste de kan, og at de vil menneskeheden det bedste, og jeg mener også at de gør en hel masse god ting hver eneste dag! Jeg benægter jo ikke at antibiotika er fantastisk effektivt, jeg synes bare det er forkert at vi ikke lader vores egne kroppe klare mosten istedet, uanset om det tager længere tid!? De gange jeg har været til læge over de sidste mange år bærer det præg af at der er stor tidsmangel (der er rigtig mange syge mennesker og vi bliver stresset igennem konsultationerne) der er ikke tid til andet end at konkludere hvad medicin der skal gives mod det ubehag patienten kommer med, eller hvor patienten skal sendes hen! Vores samfund er dybt afhængige af det hurtige fix istedet for at stresse ned og tage den tid det tager!

Jeg har tit hørt nogen brokke sig over deres læge, fordi de kom ned efter at have været syg i længere tid, og lægen havde svaret dem; gå hjem, slap af og pas på dig selv - hvor på jeg tænker det lyder som en klog læge..

Så jeg brugte lægerne som kasteskyts mod den måde vores samfunds-opfattelse er på..

Med hensyn til kritikken på deres uddannelse® går den på at det hele bygger på forskning og beviselige resultater, der er ikke plads til en anderledes tankegang omkring alle de uendelige ting man ikke kan måle, såsom psykens indvirkning. Akupunktur blev først anerkendt inden for lægeverdenen da der lå rapporter med beviselige virkninger! Det er også helt fint for mig at der er en instans som virker på den måde (det kommer de immervæk langt med) men det bliver forkert for mig når der i samfundet er en SÅ stor tro til at det er det eneste rigtige, så enhver anderledes tankegang forkastes og rystes på hovedet af!

Og det var disse ting jeg håbede på at sætte lidt tanker i kraft om, ikke om læger er gode eller dårlige! Eller om alternative behandlere er bedre, dem har jeg slet ikke snakket om, -de vaccinerer jo ikke nogen! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå at du synes jeg er unuanceret omkring lægerne, det er jeg, -men jeg er jo ikke mere unuanceret end alle jer andre, i sidder bare i den anden lejr!??

Jeg er ikke i tvivl om at lægerne gør det bedste de kan, og at de vil menneskeheden det bedste, og jeg mener også at de gør en hel masse god ting hver eneste dag! Jeg benægter jo ikke at antibiotika er fantastisk effektivt, jeg synes bare det er forkert at vi ikke lader vores egne kroppe klare mosten istedet, uanset om det tager længere tid!? De gange jeg har været til læge over de sidste mange år bærer det præg af at der er stor tidsmangel (der er rigtig mange syge mennesker og vi bliver stresset igennem konsultationerne) der er ikke tid til andet end at konkludere hvad medicin der skal gives mod det ubehag patienten kommer med, eller hvor patienten skal sendes hen! Vores samfund er dybt afhængige af det hurtige fix istedet for at stresse ned og tage den tid det tager!

Jeg har tit hørt nogen brokke sig over deres læge, fordi de kom ned efter at have været syg i længere tid, og lægen havde svaret dem; gå hjem, slap af og pas på dig selv - hvor på jeg tænker det lyder som en klog læge..

Så jeg brugte lægerne som kasteskyts mod den måde vores samfunds-opfattelse er på..

Med hensyn til kritikken på deres uddannelse® går den på at det hele bygger på forskning og beviselige resultater, der er ikke plads til en anderledes tankegang omkring alle de uendelige ting man ikke kan måle, såsom psykens indvirkning. Akupunktur blev først anerkendt inden for lægeverdenen da der lå rapporter med beviselige virkninger! Det er også helt fint for mig at der er en instans som virker på den måde (det kommer de immervæk langt med) men det bliver forkert for mig når der i samfundet er en SÅ stor tro til at det er det eneste rigtige, så enhver anderledes tankegang forkastes og rystes på hovedet af!

Og det var disse ting jeg håbede på at sætte lidt tanker i kraft om, ikke om læger er gode eller dårlige! Eller om alternative behandlere er bedre, dem har jeg slet ikke snakket om, -de vaccinerer jo ikke nogen! ;)

Se det her synes jeg jo var meget mere nuanceret :D (Jeg vil dog godt have tørret den der med "men jeg er jo ikke mere unuanceret end alle jer andre, i sidder bare i den anden lejr!??" af mine skuldre, jeg er bestemt ikke i nogen "lejr" :rolleyes )

Jeg tror personligt også, at det ville være godt hvis nogen stressede ned og lod kroppen arbejde istedet for quick-fixes, men 1. Jeg er ikke i deres kroppe, så jeg synes egentlig ikke at jeg kan afgøre om de har brug for afstressning eller medicin og 2. Jeg synes egentlig også at der er langt fra en holdning om at man skal lade en hovedpine fikse sig selv med tiden, og så til at vi skal undlade at vaccinere mod sygdomme, der kan have alvorlige konsekvenser.

Og så er jeg ikke sikker på at det ALTID er det bedste at lade kroppen klare det naturligt. Det lyder flot og fint, men hvad er egentlig argumentet for at det er bedst? Er naturligt altid og pr. definition bedre end unaturligt? Det tror jeg faktisk ikke. :)

Mht. lægeuddannelserne, så tror jeg det er rigtig svært IKKE at bygge dem på forskning og resultater. Jeg har i hvert fald svært ved at se, hvordan man skulle vide, hvad uddannelsen indebar - og dermed svært ved at se hvordan man skulle kvalitetssikre den - hvis man oprigtigt var åbenover for metoder, som man ikke kendte noget bevis for. Jeg ville frygte at det blev så rodet, og at jeg kunne få MEGET forskellige behandlinger afhængig af hvilken læge jeg gik til, og det ville jeg synes var ret utrygt. Når det så er sagt, så tror jeg også, at det ville gavne samfundet, hvis det i et eller andet omfang er åbent overfor andre muligheder end dem lægerne foreslår. Men det synes jeg personligt også, at det er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som jeg ser det, så er man med til at (risikere at) holde sygdommen i live (i længere tid) ved at fravælge vaccinationen. Og dermed vil det i længere tid være nødvendigt for dem, der vil være sikker på ikke at få sygdommen, at blive vaccineret.

Jeg har forståelse for, at man kan have sine specifikke og personlige grunde til at fravælge vaccinen, men alene ud fra et samfundsmæssigt synspunkt har jeg svært ved at se, hvordan man bidrager til samfundet, ved ikke at få vaccinen, tilgengæld kan jeg se, hvordan man bidrager til samfundet, hvis man får den. (Man kan jo så bidrage til samfundet på 117. andre måder, så lad os droppe alt sådan noget med at jeg stempler ikke-vaccinerede som dårlige mennesker osv. :rolleyes Det er bare på dette lille punkt og ud fra et samfundsmæssigt argument, at det for mig virker mest solidarisk at lade sig vaccinere - intet andet :))

Jeg kan udmærket godt se at det ville være fantastisk hvis sygdommene blev udryddet, men det bliver de jo ikke når vaccinerede børn kan få dem alligevel!

Sebastians-mor siger også noget som giver mig dårlig samvittighed ved ikke at vælge at vaccinere mit barn, jeg ville da have det elendigt hvis mit uvaccinerede barn var skyld i at hendes 0-4 måneders barn fik en af sygdommene, -men hvad er riscicien for det? Jeg har ikke tænkt mig at mit barn nødvendigvis skal møde andre bebser på det tidspunkt, og jeg vil bestemt også informere andre hvis mit barn var sygt, og i øvrigt beholde det hjemme indtil smitten var overstået! (når alt dette er sagt, så skal mit barn nok vaccineres, for det ønsker min mand!)

Men barbamama du mener jo ikke at det skal være tvunget at vaccinere sit barn vel!? Og hvis man ikke mener det, hvorfor skal det så være så forkert i samfunds-øjemed at vælge det fra??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoler ikke blindt (som mange af jer andre gør) på lægerne, de er et punkt nummer et: mennesker som bare er på job og skal tjene penge, derudover stammer de alle fra den samme uddannelse som virkelig ikke levner meget plads til at tænke anderledes! Vores samfund har ophøjet lægeuddannelsen som at være den mest fantastiske man kan tage, og ved aldrig at sætte spørgsmålstegn ved deres metoder og overbevisning, får vi ikke udviklet uddannelsen i den mest gavnlige retning, men derimod i en enkeltsporet retning som hviler på medicinalindustriens opfindelser af vacciner og nye mediciner!

Jeg synes det er meget fornuftigt ikke at stole blindt på læger. For ja de er mennesker og nej de ved ikke alt og ja de gå også på arbejde for at tjene penge. Men de allerfleste læger går på arbejde for at gøre det allerbedste for deres patienter.

Det er ganske rigtigt at lægeuddannelsen uddanner indenfor lægevidenskab! Dvs at der skal være videnskab bag det man lære. Jeg har lidt svært ved at se hvordan viden bygget på videnskab, ikke er den mest gavnlige retning.

Det går det nok ensporet, men det er det man har at holde sig op ad.

Ja læger gør det meget i medicin, men det er det de er uddannet i (til dels). De er ikke alternative behandlere og hvis det er det man ønsker så skal man ikke gå til en læge.

Mht det du skriver at læger vaccinerer for at tjene penge, er det bare ikke sandt. De får penge for børneundersøgelsen lige meget om du bliver vaccineret eller ej, det ekstra de får for at vaccinere dit barn er meget lidt. Og de fleste læger har faktisk nok at lave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan udmærket godt se at det ville være fantastisk hvis sygdommene blev udryddet, men det bliver de jo ikke når vaccinerede børn kan få dem alligevel!

Sebastians-mor siger også noget som giver mig dårlig samvittighed ved ikke at vælge at vaccinere mit barn, jeg ville da have det elendigt hvis mit uvaccinerede barn var skyld i at hendes 0-4 måneders barn fik en af sygdommene, -men hvad er riscicien for det? Jeg har ikke tænkt mig at mit barn nødvendigvis skal møde andre bebser på det tidspunkt, og jeg vil bestemt også informere andre hvis mit barn var sygt, og i øvrigt beholde det hjemme indtil smitten var overstået! (når alt dette er sagt, så skal mit barn nok vaccineres, for det ønsker min mand!)

Men barbamama du mener jo ikke at det skal være tvunget at vaccinere sit barn vel!? Og hvis man ikke mener det, hvorfor skal det så være så forkert i samfunds-øjemed at vælge det fra??

Det var nu ikke for at give dårlig samvittighed :kram2

Hvis det er 1 barn i flokken kan man bedre skærme barnet fra at møde andre babyer/børn. Men er det nr. 2,3,4.... så har man omgang med mange børn i daginstitutioner, venner m.m og når nr 1 barn skal hentes, så må nr. 2 komme med og bliver derved udsat for smitte. Der er selvfølgelig mange andre sygdomme det lille barn kan få, men jeg er da personligt glad for smitten er minimeret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan udmærket godt se at det ville være fantastisk hvis sygdommene blev udryddet, men det bliver de jo ikke når vaccinerede børn kan få dem alligevel!

Sebastians-mor siger også noget som giver mig dårlig samvittighed ved ikke at vælge at vaccinere mit barn, jeg ville da have det elendigt hvis mit uvaccinerede barn var skyld i at hendes 0-4 måneders barn fik en af sygdommene, -men hvad er riscicien for det? Jeg har ikke tænkt mig at mit barn nødvendigvis skal møde andre bebser på det tidspunkt, og jeg vil bestemt også informere andre hvis mit barn var sygt, og i øvrigt beholde det hjemme indtil smitten var overstået! (når alt dette er sagt, så skal mit barn nok vaccineres, for det ønsker min mand!)

Men barbamama du mener jo ikke at det skal være tvunget at vaccinere sit barn vel!? Og hvis man ikke mener det, hvorfor skal det så være så forkert i samfunds-øjemed at vælge det fra??

Mit indtryk er at der trods alt er mindre sandsynlighed for at få sygdommen, hvis man er vaccineret (og at man dermed stadig bidrager til at udrydde sygdommen), men jeg indrømmer gerne at jeg ikke har set statistik på det. Har du? :)

Og nej, jeg mener ikke at det skal være tvunget at vaccinere sit barn. Som sagt mener jeg, at der kan være individspecifikke grunde til at undlade at vaccinere, og derudover har jeg jo ikke mere ret til at lave love end dem, der er imod vacciner :) Men som sagt kan jeg se et bidrag til samfundet ved at lade sig vaccinere, og intet bidrag til samfundet ved ikke at lade sig vaccinere.

I øvrigt synes jeg ikke at alt, der er forkert i samfundsmæssigt øjemed, skal forbydes ved lov. Jeg synes også at man bidrager til samfundet ved at tage cyklen istedet for bilen, ved at købe økologisk, ved at kvitte smøgerne, ved at smide sit tyggegummmipapir i skralderen istedet for på gaden, osv. - Men uden at det betyder, at jeg synes de folk, som ikke gør det, skal kriminaliseres. :)

Og så er jeg forresten heller ikke sikker på, om jeg vil gå så vidt at sige, at det er FORKERT i samfundsmæssigt øjemed, ikke at lade sine børn vaccinere. Jeg siger, at jeg ikke kan se, at det bidrager, mens jeg kan se et bidrag ved at lade dem vaccinere. Men om jeg synes at det er decideret forkert? Hmmm... Det kommer nok an på situationen og på definitionen af forkert. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se det her synes jeg jo var meget mere nuanceret :D (Jeg vil dog godt have tørret den der med "men jeg er jo ikke mere unuanceret end alle jer andre, i sidder bare i den anden lejr!??" af mine skuldre, jeg er bestemt ikke i nogen "lejr" :rolleyes )

Jeg tror personligt også, at det ville være godt hvis nogen stressede ned og lod kroppen arbejde istedet for quick-fixes, men 1. Jeg er ikke i deres kroppe, så jeg synes egentlig ikke at jeg kan afgøre om de har brug for afstressning eller medicin og 2. Jeg synes egentlig også at der er langt fra en holdning om at man skal lade en hovedpine fikse sig selv med tiden, og så til at vi skal undlade at vaccinere mod sygdomme, der kan have alvorlige konsekvenser.

Og så er jeg ikke sikker på at det ALTID er det bedste at lade kroppen klare det naturligt. Det lyder flot og fint, men hvad er egentlig argumentet for at det er bedst? Er naturligt altid og pr. definition bedre end unaturligt? Det tror jeg faktisk ikke. :)

Mht. lægeuddannelserne, så tror jeg det er rigtig svært IKKE at bygge dem på forskning og resultater. Jeg har i hvert fald svært ved at se, hvordan man skulle vide, hvad uddannelsen indebar - og dermed svært ved at se hvordan man skulle kvalitetssikre den - hvis man oprigtigt var åbenover for metoder, som man ikke kendte noget bevis for. Jeg ville frygte at det blev så rodet, og at jeg kunne få MEGET forskellige behandlinger afhængig af hvilken læge jeg gik til, og det ville jeg synes var ret utrygt. Når det så er sagt, så tror jeg også, at det ville gavne samfundet, hvis det i et eller andet omfang er åbent overfor andre muligheder end dem lægerne foreslår. Men det synes jeg personligt også, at det er :)

Jeg tror vi er ved at være så godt enige som vi kan blive ;)

Det med lejr'en er jeg godt klar over var ret provo, men jeg ville bare gerne fortælle at jeg ikke synes at jeg er mere unuanceret end du eller andre er, uanset hvilken overbevisning man har!

Lægeuddannelsen er ok som den er, men jeg prøver bare at komme frem til at jeg synes det er forkert at lægge al sin lid til EN slags tankegang, uden at være kritisk, eller give plads til at andre er kritiske!

Hvad angår om det hurtige fix er mindre rigtigt end at lade kroppen selv klare ærterne, så er der jo mange forskellige situationer.. Men hvad angår antibiotika, så stiger vores resistens for alle de forskellige slags voldsomt med mængden af indtagelsen, -og så ender vi jo i en situation som er rigtig grim!

men nu har jeg vist efterhånden også spammet denne tråd rigeligt med ikke særlig meget angående vaccinationer i sig selv! UNDSKYLD for dette! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var nu ikke for at give dårlig samvittighed :kram2

Hvis det er 1 barn i flokken kan man bedre skærme barnet fra at møde andre babyer/børn. Men er det nr. 2,3,4.... så har man omgang med mange børn i daginstitutioner, venner m.m og når nr 1 barn skal hentes, så må nr. 2 komme med og bliver derved udsat for smitte. Der er selvfølgelig mange andre sygdomme det lille barn kan få, men jeg er da personligt glad for smitten er minimeret.

Det kan jeg godt se, og det har jeg ikke overvejet, -at man skal overveje det endnu mere med de efterfølgende børn, også at chancen for at alle ens børn bliver syge når bare en af dem kommer hjem med mæslinger eller andet ;)

Det er virkelig en svær en at tage stilling til, og jeg ved ikke om jeg nogensinde finder ud af hvad jeg synes er bedst <_<

Men jeg er nu glad for at der er så mange meninger om det, både for og imod!! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi er ved at være så godt enige som vi kan blive ;)

Det med lejr'en er jeg godt klar over var ret provo, men jeg ville bare gerne fortælle at jeg ikke synes at jeg er mere unuanceret end du eller andre er, uanset hvilken overbevisning man har!

Lægeuddannelsen er ok som den er, men jeg prøver bare at komme frem til at jeg synes det er forkert at lægge al sin lid til EN slags tankegang, uden at være kritisk, eller give plads til at andre er kritiske!

Hvad angår om det hurtige fix er mindre rigtigt end at lade kroppen selv klare ærterne, så er der jo mange forskellige situationer.. Men hvad angår antibiotika, så stiger vores resistens for alle de forskellige slags voldsomt med mængden af indtagelsen, -og så ender vi jo i en situation som er rigtig grim!

men nu har jeg vist efterhånden også spammet denne tråd rigeligt med ikke særlig meget angående vaccinationer i sig selv! UNDSKYLD for dette! :P

Jeg tror faktisk, at vi er ret uenige, men det kan jeg også sagtens stadig leve med :D

Jeg er dog meget enig i, at det ikke er særlig hensigtsmæssigt at sætte sin lid til én tankegang, men tilgengæld ret uenig i at der ikke er plads til at være kritisk.

Det med at være unuanceret ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal kommentere uden at det bliver en løftet pegefinger overfor dig, men det er vist også rimelig off-topic at diskutere i sig selv, så jeg vil nøjes med at opfordre til at vi alle prøver at forholde os åbne i fremtiden. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er helt i orden at sætte spørgsmålstegn til vaccination. Det er vigtigt at have en holdning og så må man handle ud fra den.

Jeg vil lade mit barn vaccinere, fordi jeg mener at risikoen er mindre end fordelene. Både for mit barn og for samfundet.

Må faktisk sige at i den verden vi lever i er vaccination nok en af de mindste risici jeg udsætter mit barn for.

Derudover:

Ved at være mange der er vaccineret kan man beskytte dem som ikke kan vaccineres. Fx svært syge børn.

Mange af sygdommene kunne raske formentlig komme over, men der er altså en del der hvert år alligevel ville dø eller få varige men af sygdommene.

Pneumokokker findes i bedste velgående her i landet og giver lungebetændelse, melleørebetændelse, blodforgifting og hjernehindebetændelse. Primært hos børn/spædbørn og ældre. Og det er altså noget man kan blive ganske syg af (og dø af), samt få men efter.

Man har faktisk set at antallet af ældre der får infektioner med pneumokokker, er faldet efter man er begyndt at vaccinere børn. (feks. bedste og oldeforældre).

Difteri og mæslinger findes i udbrud i østeuropa og der der risiko for at folk bringer det hertil. Man kan derfor godt blive smittet.

Det er sygdomme vi ser meget sjældent i DK, også læger! Der er derfor en mulighed for at lægen faktisk ikke lige tænker den tanke hvis dit barn kom ind og var syg af det.

Stivkrampe kan vi alle få.

Som jeg sagde til at begynde med så må folk selv vælge om de vil have deres børn vaccineret eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit indtryk er at der trods alt er mindre sandsynlighed for at få sygdommen, hvis man er vaccineret (og at man dermed stadig bidrager til at udrydde sygdommen), men jeg indrømmer gerne at jeg ikke har set statistik på det. Har du? :)

Og så er jeg forresten heller ikke sikker på, om jeg vil gå så vidt at sige, at det er FORKERT i samfundsmæssigt øjemed, ikke at lade sine børn vaccinere. Jeg siger, at jeg ikke kan se, at det bidrager, mens jeg kan se et bidrag ved at lade dem vaccinere. Men om jeg synes at det er decideret forkert? Hmmm... Det kommer nok an på situationen og på definitionen af forkert. :)

Nej jeg har ingen statistik set, jeg kender bare til eksempler hvor børn har fået sygdommen på trods af vaccinen! -OG jeg underkender ikke dermed at den ikke er virkningsfuld, jeg tror bare godt vi kan skyde en hvid pind efter drømmen om en sygdomsfri verden..

Er glad for at du siger at du er i tvivl om det er forkert ikke at vaccinere! -Det føles bare sådan over de sidste 2 sider i denne debat, og det var lige præcis det der gjorde mig ked af det, og lige præcis derfor jeg var nød til at skrive mit indlæg, -jeg har nok brugt for kraftige billeder og udtrykt mig for skarpt... Men brøds mig ikke om at blive stemplet som forkert fordi jeg tænker lidt anderledes! :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så er jeg forresten heller ikke sikker på, om jeg vil gå så vidt at sige, at det er FORKERT i samfundsmæssigt øjemed, ikke at lade sine børn vaccinere. Jeg siger, at jeg ikke kan se, at det bidrager, mens jeg kan se et bidrag ved at lade dem vaccinere. Men om jeg synes at det er decideret forkert? Hmmm... Det kommer nok an på situationen og på definitionen af forkert. :)

Hvis man skal være sort/hvid så er det FORKERT i samfundsmæssigt øjemed, ikke at lade sit barn vaccinerer. Tror at op mod 95% (kan ikke lige huske det rigtige tal) skal være vaccineret at få den optimale "dækning" af samfundet og mulighed for at udrydde sygdomme. OG der findes børn der ikke kan vaccineres pga. sygdomme.

Men synes ikke det skal være et krav at blive vaccineret, det må være forældrenes valg.

(mht lægers harme over at folk ikke lader deres børn vaccinere er det mere på det samfundsmæssige end på deres egne børn)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er glad for at du siger at du er i tvivl om det er forkert ikke at vaccinere! -Det føles bare sådan over de sidste 2 sider i denne debat, og det var lige præcis det der gjorde mig ked af det, og lige præcis derfor jeg var nød til at skrive mit indlæg, -jeg har nok brugt for kraftige billeder og udtrykt mig for skarpt... Men brøds mig ikke om at blive stemplet som forkert fordi jeg tænker lidt anderledes! :blush

Jeg blander mig lige.

Jeg har lige skrevet at det sort/hvidt er forkert samfundsmæssigt ikke at lade sit barn vaccinere. Men det betyder jo ikke at det personligt er det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg har ingen statistik set, jeg kender bare til eksempler hvor børn har fået sygdommen på trods af vaccinen! -OG jeg underkender ikke dermed at den ikke er virkningsfuld, jeg tror bare godt vi kan skyde en hvid pind efter drømmen om en sygdomsfri verden..

Man kan sagtens få sygdommen selvom man er vaccineret, i hvertfald nogen af dem (fx pneumokokker). Det er fordi der er flere forskellige "slags". Ofte vil man få et mildere forløb.

Men vaccination hjælper altså til at fald og på sigt også udryddelse af (nogen) sygdomme. (fx kopper - som dog nu er kommet igen fordi man ikke vaccinerer mere).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER