Sign in to follow this  
Followers 0
Tmm

Trodsalderen

4 posts in this topic

Puuuuha altså , har en stor prinsesse på 4 år , hver evig eneste dag er der diskutioner og stædighed og jeg kunne blive ved , råben og skrigen, det er helt vildt .. helt kortfattet er det så den forbandede trodsalder? og hvornår går det dog over ? :( synes det topper lige nu , men det har stået på omkring 4-5 mdr :(

vil sige at det er trodsalderen.

Liva har været i den fase og det var på samme måde. Hun er kommet (nogenlunde) over den nu, men det begyndte at aftage da hun var omkring 5 år. Vi kan stadig have vores diskutioner, men hun er nem at overtale.

:kram til dig

Annonce ♥

Jeg tror personligt ikke på, at der er nogen alder som er trodsalder.. Derimod tænker jeg det anerledes - netop at det er en selvstændighedsfase. Og i netop denne fase har barnet, efter min opfattelse, brug for at få mere ansvar og få sat helt tydelige grænser for, hvad mor og far bestemmer og hvad de må bestemme.

Så derfor er mit råd i en sådan situation, at lade din lille prinsesse være en stor pige - giv hende mere plads og mere ansvar.

Eksempler:

- Bed hende om selv at gå i bad og hvis hun har brug for hjælp, så kan hun bare kalde

- Lad hende helt selv tage tøj på, så vidt det er muligt - og hjælp kun hvis hun beder om det

- Lad hende deltage i madlavningen, vasketøjet, rengøringen osv.

- Undgå at rette på hende - medmindre det er meget vigtigt.

- Lad hende begå egne fejl - og trøst når hun så bliver ked af det

Det er ihvertfald noget der hjælper meget på selvstændighedsfasen - barnet udvikler sig og moren og faren skal lære at deres lille barn ikke er så lille endda.

Dog skal det jo siges, at det til enhver tid er mor og far der bestemmer, hvad barnet kan bestemme.

Se positivt på diskussionerne - at din pige faktisk udvikler sig rigtig meget verbalt og mentalt.

Annonce ♥

Kunne ikke være mere enig med Betty87.

Jeg tror også det er vigtigt at vælge sine kampe/diskutioner med de små. Lad være med at ville have ret hver gang lade hende komme med hendes mening om tingene og accepter at hun er ved at være stor. Min datter er nu 6 år og vi kunne have mange kampe men jeg prøver at undgå dem og lytte til hende så vi ikke ender i en diskution hver gang vi skal ud af døren osv.

kh Janni

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0