rusternille

Sut eller ej????

35 indlæg i dette emne

Det har jeg ogsaa laest om - har altsaa sutter til nyfoedt paa listen, for jeg synes jeg har flere fordele end ulemper i sutteregnskabet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

da vi var til MD, viste det sig, at møffepigen lå og suttede på sin tommelfinger. Faktisk havde hun allerede bevægelsen til NF. Da jeg fortalte det til min mor, sagde hun "Nåhr, hun ligner sin mor". Herefter fortalte min mor, at jeg næsten var kommet til verden med tommelfingeren i munden, og at det havde krævet yderst meget stædighed at vænne mig fra fingeren og til sutten i stedet. Og så vidt jeg er orienteret, er det meget sværere at blive vænnet fra sin tommelfinger end en sut. Derfor vil jeg helt sikkert sørge for at tage kampen med min datter om at tage imod sutten fremfor sin lille tykke tommeltot :)

Men alt med måde selvfølgelig. Jeg tror bare, at det for de fleste børn er et spørgsmål om tryghed og komfort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min soester suttede tommeltot og var meget svaer at vaenne af med at goere det... handsker, bitter neglelak, betikkelse... stakkels barn blink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg suttede fingre til jeg var 7, det var barsk afvænning med anti-neglebide neglelak, som i øvrigt sætter sin ækle smag fast inde i munden når man er kommet til at putte fingrene i munden i søvne, jeps jeg kan huske det. Og sidenhen 4 år med tandbøjler af forskellig slags...

Nå men egentlig er jeg imod sut. Jeg er især imod at børn automatisk skal ha sutten, fordi den er faldet ud af munden. Alle mine 3 børn har dog brugt sut, de to ældste fik den efter et par uger fordi de havde så stort sutte behov og mine bryster ikke kunne holde til at være sut. Der gik hul og det gjorde ondt... Min yngste ville bestemt ikke ha sut (eller flaske) selv om vi prøvede ihærdigt. Men da hun var 1 år gammel var hun syg og græd gennem en hel nat hvor jeg sad alene med hende, til sidst fandt jeg en sut som jeg puttede i munden på hende en 5-10 gange selv om den kom ud igen, og pludselig blev den der og hun elskede den. Kan ikke huske hvornår, måske i 1½ års alderen går sutten over til KUN at komme frem når det er sove tid.

Jeg kan nu se at i nogle tilfælde kan sut være en fordel fordi med den putter barnet ikke ALT hvad det finder i munden, og det er jo ikke alle steder og situationer hvor det er praktisk, hvis man fx er ude og barnet kravler rundt, eller i legestue hvor man ikke ønsker at baby deler de andres legetøj på DEN måde osv.

Jeg går ind for tidlig afvænning, har taget sutten fra mine børn omkring 2-2½ års alderen, da jeg ikke syns der er et reelt suttebehov i den alder, blot et tryghedsbehov, som jeg meget gerne vil opfylde på andre måder. Bruger en kær bamse og masser af kram og trøst og så tar det 5-7 dage, så blir der ikke længere spurgt efter sutten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var meget obs på at Silje skulle have sut hurtigt... Da hun var 4 dage gammel fik hun den, og der har aldrig været problemer... Hvis hun er sulten gider hun ikke sutten, men faderen kan bruge sutten til at trække sulten ½ time, hvis jeg nu er ude af døren... Hvis hun derimod bare gerne vil sutte og jeg giver hende brystet bliver hun vildt hysterisk, så hun ved godt at der er forskel på de to. Tit tager vi sutten fra hende når hun er faldet i søvn, så hun ikke vender sig til at have noget i munden konstant.

Da jeg var lille ville jeg ikke have sut, hvilket medførte at jeg suttede meget hos min mor og derved gylpede vildt meget, da jeg bare fik alt for meget mad. Så derfor var jeg meget obs på at det samme ikke skulle gå med Silje. Dengang introducerede min mor sut da jeg var 14 dage, og der var det allerede for sent.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iiiih hvor er i gode, er glad for at i synes at det er et godt emne :D

-Jeg vil godt lige give tommeltotten en lille smule medvind!! -Jeg gad ikke sut, men var derfor dybt afhængig af min venstre tommel, -det var ikke et overdrevet forbrug, mest når jeg skulle sove, mine forældre kunne styre det i løbet af dagen.. Min mor siger at det ikke var et stort problem at vende mig fra den, og det skete et årstid inden børnehaven.. Mine tænder har aldrig været skæve eller i nærheden af bøjler!!

-Bare lige et godt eksempel også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine har begge haft sut. Den første fik den på barselsgangen af sygeplejerskerne da han var tungesutter. DVS han kunne ikke die, da han hele tiden suttede på sin tunge. Derfor var der brug for at lære ham at sutte på andet en sin tunge.

Nr. 2 valgte vi selv at give sut. Han havde et stort suttebehov som jeg ikke kunne dække for så ville han hænge der 24 timer i døgnet.

Begge børn er vænnet af med sutten uden de store problemer. Tror det er vigtigt at vente til barnet er klar og så stå fast på beslutningen når først den er taget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har virkelig ændret mening omkring sut efter at have læst det her indlæg. Jeg har tideligere været imod, fordi alle professionelle anbefaler at man venter indtil amningen er godt etableret eller at man slet ikke introducerer sutten, og fordi alle med små børn i min familie hele tiden propper sutten i munden på deres babyer selvom de ikke græder eller har brug for den... men nu er jeg godt nok tilbøjelig til at ville starte på sut med det samme.. har dog lige et par spørgsmål..

Hvordan ved man om ens barn har et stort suttebehov, er det noget man bare lærer hen ad vejen eller er der nogle tegn som man kan forberede sig med? og er der nogle som har oplevet at deres barn ikke ville amme fordi de fik sut for tidligt? jeg vil nemlig virkelig gerne amme og er bange for at ødelægge den mulighed pga en sut...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har virkelig ændret mening omkring sut efter at have læst det her indlæg. Jeg har tideligere været imod, fordi alle professionelle anbefaler at man venter indtil amningen er godt etableret eller at man slet ikke introducerer sutten, og fordi alle med små børn i min familie hele tiden propper sutten i munden på deres babyer selvom de ikke græder eller har brug for den... men nu er jeg godt nok tilbøjelig til at ville starte på sut med det samme.. har dog lige et par spørgsmål..

Hvordan ved man om ens barn har et stort suttebehov, er det noget man bare lærer hen ad vejen eller er der nogle tegn som man kan forberede sig med? og er der nogle som har oplevet at deres barn ikke ville amme fordi de fik sut for tidligt? jeg vil nemlig virkelig gerne amme og er bange for at ødelægge den mulighed pga en sut...

Jeg viste det fordi Ronja hele tiden ville lægges til, men det var ikke hver gang hun spiste. Så suttede hun et par gange og faldt i søvn.

Vi gav først sutten da hun var 2-3 uger fordi jeg også havde hørt det med amningen men det var det lige før hun ikke ville tage den, men fordi jeg havde så ondt var jeg stædig og hun fik den til sidst. Næste gang vil jeg helt sikkert introduceret den tidligere. Vi havde ingen problemer med amningen efter vi havde introduceret den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har virkelig ændret mening omkring sut efter at have læst det her indlæg. Jeg har tideligere været imod, fordi alle professionelle anbefaler at man venter indtil amningen er godt etableret eller at man slet ikke introducerer sutten, og fordi alle med små børn i min familie hele tiden propper sutten i munden på deres babyer selvom de ikke græder eller har brug for den... men nu er jeg godt nok tilbøjelig til at ville starte på sut med det samme.. har dog lige et par spørgsmål..

Hvordan ved man om ens barn har et stort suttebehov, er det noget man bare lærer hen ad vejen eller er der nogle tegn som man kan forberede sig med? og er der nogle som har oplevet at deres barn ikke ville amme fordi de fik sut for tidligt? jeg vil nemlig virkelig gerne amme og er bange for at ødelægge den mulighed pga en sut...

Når de vil lægges til brystet, men ikke spiser. Der er stor forskel på hvordan de sutter når de dier og når de bare har et suttebehov. Begge mine har fået sut inden for de første 24-48 timer og jeg har ammet til de selv har sagt fra som ca. 8 mdr gamle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER