rusternille

Sut eller ej????

35 indlæg i dette emne

Hej med jer... :baby2

Jeg spekulerer lidt over de sutter der, -jeg har ikke noget imod et barn med sut, men jeg undrer mig over at man skal vænne babyen til at bruge den, for derefter at have et stort besvær med at vænne barnet fra at bruge den igen senere..

Jeg er godt klar over at den kan give meget trøst og at den kan være en god løsning... Men overvejer alligevel hvordan det ville være ikke at introducere den, -der er jo et samfundsbillede med at babyer har sut, -og sådan er det..

Er der andre der har gjort jer tanker om dette? og er der nogen der har prøvet at undvære den, -med eller uden success?

Mvh Pernille :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har egentlig i lang tid haft en klar holdning til at vi ikke ville introducere sut. Netop det at det virker til bare at være noget man pr. automatik gør, generede os lidt, og det at vænne barnet til at skulle have noget bestemt for at kunne trøstes, virkede lidt som at gøre barnet en bjørnetjeneste.. Og så kan det også risikere at gå ud over tænderne..

Men på det sidste er vi blevet lidt i tvivl om, hvorvidt det måske alligevel kan betale sig. Det er jo også positivt at barnet har noget det som udgangspunkt kan finde tryghed og trøst i. Og vi kom til at tænke på, at er det ikke sutten, der trøstes med, vil det højst sandsynlig bare blive noget andet, som jo for eksempel kunne blive tommelfingeren. Og den er jo svær at "administrere" så brugen er hensigtsmæssig, for den har barnet jo ligesom altid lige ved hånden...

Så ja, lige nu lader vi det stå åbent indtil bettemanden er kommet til verden og vi kan vurdere, hvad vi finder bedst når vi engang står i det.. Men der er ingen tvivl om, at kommer sutten til at blive introduceret, bliver det ikke før amningen er oppe og køre fuldstændig på skinner, så det ikke går ud over det..

Kan i øvrigt tænke mig at vælge en sutteklud frem for sut, som "tryghedselement", måske kunne være en god mellemvej, men det bliver jo nok noget med at prøve sig frem og se hvad der fungerer... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klart SUT, det er bare super at kunne trøste sit barn med andet end MAD hvis man bliver nødt til at ligge til for at falde til ro.

Og så er det super at baby kan lære at falde i søvn uden babs og jeg kunne blive ved :balloons

De mødre jeg kender hvis børn ikke vil tage sut har været så kede af det i mange henseener.

Og vi skal lige tænke på baby har også et sutte behov udover måltider.

Men i skal gøre hvad i finder bedst for jeres barn o for jer der er intet der er mere rigtig end forkert :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har egentlig i lang tid haft en klar holdning til at vi ikke ville introducere sut. Netop det at det virker til bare at være noget man pr. automatik gør, generede os lidt, og det at vænne barnet til at skulle have noget bestemt for at kunne trøstes, virkede lidt som at gøre barnet en bjørnetjeneste.. Og så kan det også risikere at gå ud over tænderne..

Men på det sidste er vi blevet lidt i tvivl om, hvorvidt det måske alligevel kan betale sig. Det er jo også positivt at barnet har noget det som udgangspunkt kan finde tryghed og trøst i. Og vi kom til at tænke på, at er det ikke sutten, der trøstes med, vil det højst sandsynlig bare blive noget andet, som jo for eksempel kunne blive tommelfingeren. Og den er jo svær at "administrere" så brugen er hensigtsmæssig, for den har barnet jo ligesom altid lige ved hånden...

Så ja, lige nu lader vi det stå åbent indtil bettemanden er kommet til verden og vi kan vurdere, hvad vi finder bedst når vi engang står i det.. Men der er ingen tvivl om, at kommer sutten til at blive introduceret, bliver det ikke før amningen er oppe og køre fuldstændig på skinner, så det ikke går ud over det..

Kan i øvrigt tænke mig at vælge en sutteklud frem for sut, som "tryghedselement", måske kunne være en god mellemvej, men det bliver jo nok noget med at prøve sig frem og se hvad der fungerer... :)

Mht til at ødelægge amningen er der delte meninger da jeg fødte August i Herning frabrød de sig alle sutter og var helt hysteriske. Da jeg født Astrid i Skejby var det næsten noget af det første som kom i munden på hende for at stimulere sutterefleksen. Og jeg må nok sige at Astrid havde det bedste sut af dem begge. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var faktisk også lidt i tvivl om hvad vi skulle inden vi fik Marlon, men jeg havde dog en sut med på sygehuset. Og vi valgte at bruge den, da amningen viste sig ikke at ville lykkedes.

Jeg kan sagtens følge dit argument med at det er en "fjollet" ting at vænne babyen til noget som man så skal kæmpe med at vænne fra igen! Men jeg ved så også at vi har prist os så lykkelige for at have sutten, når det brænder på.... Det er altså rarere at sutten kan give ro (i vuggen/sengen fx) end at det er dine arme altid, eller som en anden nævner tommelfingeren, som man ikke sådan lige kan lægge op på en hylde ude af syne.

Vi holder så en rimelig streng suttepolitik herhjemme.... Sutten får man til at "falde ned på" 5 min før man skal sove (sammen med en nusseklud) og så spytter han den oftest ud når han sover.... Dn kommer IKKE med op fra sengen/barnevognen når man vågner.

Og ellers er den kun til når man er syg/har slået sig og i andre "nødsituationer"

Vi er meget glade for at have den som et "værktøj" til at skabe ro og tryghed.... Også hvis man fx er i uvante omgivelser.... Så har man altid noget velkendt og elsket med.

Marlon falder totalt til ro når han får den, og det er skønt at se hvor meget han nyder den tryghed han finder der :7himmel

Nu har jeg ikke selv prøvet at have et barn som ikke have nogen sut, så reelt kan jeg ikke sige så meget om det, men jeg kender flere hvor ét af børnene ikke ville have sutten, og det har bestemt været en ulempe i forhold til. Altså det siger de mødre som har prøvet det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klart SUT, det er bare super at kunne trøste sit barn med andet end MAD hvis man bliver nødt til at ligge til for at falde til ro.

Og så er det super at baby kan lære at falde i søvn uden babs og jeg kunne blive ved :balloons

De mødre jeg kender hvis børn ikke vil tage sut har været så kede af det i mange henseener.

Og vi skal lige tænke på baby har også et sutte behov udover måltider.

Men i skal gøre hvad i finder bedst for jeres barn o for jer der er intet der er mere rigtig end forkert :balloons

Enig barnet har et kæmpe suttebehov, hører tit at de børn som ikke får en sut, hænger i mors bryster hele tiden :( her oplevede vi det allerede første nat G levede, hun ville hele tiden ha brystet, men var jo ikke sulten og blev meget frustreret.. Så gav jeg hende min lillefinger og det hjalp, til sidst fik hun sutten.. Men det var fordi jeg havde hørt de skulle være så og så gamle, for det ikke skulle skade amningen, men det er de gået væk fra igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger sut til Johan, men vi har først introduceret den for ham da han var 1 1/2 måned. Vi bruger den fordi han har et større sutte behov end amningen kan opfylde alene og til hygge når han er træt. Den bliver ikke puttet i munden pr. automatik men når vi kan se, at han måske har brug for den.. Det er dog ikke altid han vil have den og så ligger vi den bare væk igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tuuusind tak for alle jeres svar, -i er jo faktisk meget enige :D

Jeg regnede egentlig også med at have en med eller liggende hvis jeg skulle finde ud af at det var ret uundværligt.. -og det vil jeg med 100% sikkerhed have nu..

Tænker også lidt at det måske er rart i forhold til at faren også kan trøste på den måde, og det ikke altid behøver at være mor :hophop

Men det er dog stadig interessant, og jeg vil måske have det med i mine overvejelser om sutten er løsningen for mit barn..

Jeg vil endelig gerne høre flere meninger, -bare kom an...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os har sutten været guld værd. Freja havde stor brug for den tryghed der var i det, selv efter hun blev opereret i læben (vi fik at vide at de børn aldrig ville bruge sut efter, men selv de erfarende sygeplejerske måtte bukke sig og lave en sut til hende, for ellers kunne hun ikke finde ro, da vi var indlagt)

Liva brugte den også en del.

Jeg synes ikke det var så slemt at vænne dem af med den. Det gik forholdsvis nemt.

Kan se for nogle af mine veninder, hvor deres børn ikke brugte sut, at de stadig kan kæmpe med tommelfingeren, som er en del svære at fjerne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et bette trick :-) lad være med at tro at baby ikke vil tage sutten fordi den bliver spyttet ud med det samme. Det kræver tilvænning. Og sommetider kan man lige gå en str op det har vi gjort ved begge vores og det har været fantastisk :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barnet har et meget stort suttebehov der går langt ud over amningen. Sutterefleksen er også med til at udvikle dem og at sutte sut stimulerer f.eks. også tarmsystemet, så det kan afhjælpe ondt i maven.

Her introducerede vi sutten, da Anna var 8 dage. Hun græd og vi havde prøvet ALT, da Søren pludselig fandt på at hente sutten og VUPTI, så faldt hun til ro :)

Anna er slet ikke kæmpe suttefan. Hun gider kun have den når hun er træt, så vi bruger den faktisk nogen gange til at tjekke om hun er træt, da hun er meget svær at tolke ellers.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica har aldrig gidet sutten - vi forsøgte over flere gange og med 2 forskellige slags, men da det ikke var super vigtigt for os at hun tog den, så har vi ikke presset yderligere på. Og jeg må indrømme at jeg ikke har savnet den og jeg er sindsygt glad for ikke at skulle op 2-3 gange hver nat fordi hun har tabt sutten (som jeg kan læse flere herinde skal, samt flere i min mødregruppe).

Men vi har nu også altid haft en nemt barn at trøste, bare man tog hende op og evt gik lidt rundt med hende så var hun trøstet - og det var stort set lige meget om det var mig, eller min mand eller en fremmed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har købt en sut af mærket hevea (mener jeg det hedder) som skulle være af naturgummi og meget bedre end andre... men nu må vi se... jeg har i hvert fald pakket den ned i fødetasken sammen med den sut man fik i babyboksen fra matas.

Vi har ikke rigtig tænkt over hvorvidt vi egentlig skal bruge sut, men som andre også skriver vil vi hellere bruge sut end at tommelfingeren bliver brugt non-stop, og amningen skal i hvert fald være godt igang eller opgivet, hvis det bare ikke fungerer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forleden laest i Grobags soveguide, at sutten er med til at beskytte mod vuggedoed.

Der landede jeg, fordi vi har arvet nogle af de her Grobags, som baby kan sove i og de bruger meget i UK. Men grundlaeggende maa vores baby gerne bruge sut og jeg tror ikke paa, at den oedelaegger amningen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

iiiiih hvor er i gode ;) tak tak tak....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow en interessant tråd! :loveshower Jeg har faktisk aldrig gjort mig tanker om det med sutten, jo lidt - at det er bedre end tommelfingeren, men ikke videre. Men i har da sat nogle tanker i gang, fx det med at sutten hører til barnevogn/seng, man bruger den til trøst, til at falde ned på og hvis man er syg - det lyder VIRKELIG fornuftigt. Jeg kendte engang en dreng der brugte sut konstant og hans tænder blev skæve af det, fortænderne døde faktisk (men mon ikke der var noget sukker stads indover også? - kan ikke huske det, jeg var vel 13 år på det tidspunkt) og så syntes jeg faktisk det er lidt fjollet at give et barn en sut når nu de ikke lige står og har brug for den - har set flere der propper sutten i munden på et barn der går/sidder/ligger lige så fint og kigger/leger.

Så fornuftigt brug af sut HVIS barnet vil have den - kan jo være den ikke har behovet!

Jeg er ikke bekymret for afvænningen, hvis man venter til barnet er klar til at give slip og gør det på en fornuftig måde så går det nok, også uden traumer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er for at barnet får sut, men kan høre at de anbefaler, at man ikke giver sutten før end amningen er godt oppe at køre, så de mener barnet først skal have tilbudt den efter 6 uger... så det vil vi nok forsøge at rette os efter... som andre siger er en sut god at have til at trøste barnet med og den er god når barnet skal sove - den giver tryghed...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er imod sut. På trods af det har jeg et "suttebarn" som er total slave af disse åndssvage dimser.

Nanna har aldrig brugt sut. Mikkel har aldrig brugt sut. Og ingen af dem har været svære at trøste hverken af mig eller af andre selvom de ikke havde et fast vedhæng i munden.

Men Frida, hun er slave af sin. Da hun var 14 dage gammel fik hun H1N1 (svineinfluenza) og var meget påvirket af det bl.a. med kramper. Vi blev indlagt på børneafdelingen hvor personalet automatisk gav hende en sut. Jeg brokkede mig ikke for jeg kunne se hvordan min afkræftede syge datter fandt tryghed i den. Men for f*nden hvor er jeg træt af den gummidims.

Men til december er det slut. Så får julemanden dem. Hun er desværre ikke klar til at undvære dem endnu.

Der er iøvrigt også klar forskel i tandstillingen hos Nanna og Mikkel kontra Frida. Frida har fået "sutte-tænder".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower Endelig en der er i mod!!!!! Dejligt at du kom på banen også nafrimi.. Tak :D og puuuih hvor er det godt hun kom over influenzaen.

Jeg synes ligesom majs at det er skide interessant det her emne, og jeg har slet ikke overvejet færdig, -men okey det kommer nok ikke helt på plads før bebs er der..

Men skriv endelig videre, -vi kan ikke få nok... :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte også over det med sut inden og ville også vente og se tiden an. "De kloge" anbefalede at vente til amningen var ordentlig i gang så vi ventede noget tid med at indfører den. Men til sidst var det nødvendigt selvom amningen ikke kørte 100%. Jeg havde så ondt i brysterne og hun ville kun finde trøst hos mig og det kunne jeg ikke holde ud så vi tog sutten i brug. Det var en kamp at få hende til at tage den i starten men jeg var stædig for ellers havde jeg opgivet amningen. Så hos os helt klart et must.

Jeg har også tænkt meget over hvordan vi bruger den og i øjeblikket bruger hun den nok for meget, så det skal vi nok til at skære ned på, men det bliver ikke lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng gad ikke bruge sut, selvom vi prøvede flere forskellige typer, og det blev aldrig noget problem for os :) Han var nem at trøste og lå kun få gange og havde gang i sin sutteklud, men det var vist bare mest hygge ;)

Jeg ved ikke, hvad vi gør denne gang, men kan lillesøster klare sig uden sut, så er det helt fjong med os ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her der bruger vi også sut og det har vi faktisk gjort fra hun var 1 uge gammel...

Vi kunne ikke rigtig få amningen til at køre og som nogen af de andre skrev, så skulle mine :hophop ikke bruges som trøst..

Er glad for at vi har den i dag... Hun får den når hun skal sove og når hun har sin "fantastiske" ulvetime...Så jeg vlle nødig undvære den...

Min tidligere chef havde en datter som ikek ville tage sutten, så hun kunne faktisk ikke tage nogen steder om aftenen, for deres datter kunne ikke sove hvis hun ikke hang i hendes mors :hophop Det må være så træls både for mor og far...

Med hensyn til afvænning, så frygter jeg den heller ikke... Min datter kommer ikke til at rende rundt med den konstant nogensinde, for kan ikke klare synet af unger med sutten i morgen konstant(undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne)

Har et sæt venner hvis datter rendte rundt med den hele tiden når hun kom hjem fra dagpleje og børnehave, på trods af hun sagtens undvære den hele dagen i DP og BH...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores ældste har aldrig brugt sut. Ikke fordi vi er imod det, hun ville bare ikke have den under nogen omstændigheder. Og så fik hun da lov at slippe. :P Og hun har aldrig manglet den. Hun har været nem at trøste for os selv og andre. Ingen problemer der :)

Nr. to var en anden sag.

Da hun var lille ville hun - ligesom sin storesøster - ikke have sutten. Hun var imidlertid overhovedet ikke nogen nemt barn, hun var tryghedssøgende ud over det sædvanlige, og havde et suttebehov der sagde spar to. Så hun hang i babsen konstant <_<

Vi prøvede derfor meget ihærdigt at introducere hende til sutten, men lige lidt hjalp det - pigebarnet nægtede. <_<

Da hun så var 14 måneder, skulle vi flytte. Jeg var ved at pakke lejligheden sammen, og i et skab fandt jeg en pose med alle de forskellige sutter som jeg gennem hendes første halve år havde forsøgt at sælge til hende.Jeg lagde posen på sofabordet, fordi jeg ville smide dem ud senere, og pludselig ser jeg så tøsen komme gående med en sut i munden! :blink

Og fra den dag, var hun bare så glad for sutten, og var pludselig meget nemmere at putte og trøste, også for andre end os. Så hun fik lov til at beholde den, selvom mange sikkert vil mene, at det er fjollet at introducere en sut for så stort et barn. Men sådan blev det altså. Hun var helt utrolig sutteglad, og jeg frygtede for den dag hun skulle af med sutten igen.

Men ligesom hun selv bestemte at nu ville hun bruge sut, så bestemte hun også fra den ene dag til den anden, at nu skulle det være slut. Så for lidt over en måned siden sagde hun pludselig til mig, at hun ikke ville bruge sut mere. Og som sagt, så gjort. Vi hængte sutterne på suttetræet, og hun fik lov at lave en bamse i build a bear. Og det var så det - hun har overhovedet ikke savnet den. Den første aften græd hun i mindre end 5 minutter, og derefter har hun kun nævnt sutten når hun ville fortælle folk at hun ikke brugte sut mere :)

Jeg kan i øvrigt tilføje, at hun havde et ret tydeligt suttebid, men det har rettet sig rigtig meget allerede. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var aldrig i tvivl om at jeg ville have at min dreng skulle bruge sut. Det er et fantastisk redskab i rigtig mange situationer. Både for forældre og barn.

Jeg forstår godt dine tanker omkring at det virker fjollet at vænne barnet til noget for så at vænne det af igen. Men det er bare det hele værd, synes jeg :)

Jeg kæmpede i 4-5 mdr. tror jeg før min dreng blev rigtig glad for sutten. Og det har jeg virkelig ikke fortrudt.

Han har den aldrig i løbet af dagen. Han bruger den kun, når han skal sove. Jeg synes ikke at børn skal lege med sut i munden, det er ikke det den er til. På den måde tror jeg også at det bliver nemmere at vænne ham fra igen senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en af de famøse mødre der begik den store fejl ved at tænke "jo senere jeg præsentere sutten, jo nemmere kan det blive at vænne hende fra den, da hun måske ikke viser interesse så" - ganske rigtigt og ikke nok med at jeg er omvandrende fodervogn så er jeg også hendes sut <_< hvilket er enormt frustrerende til tider, men jeg har accepteret at det er sådan nu og så holder det vel op når hun starter i dagpleje :unsure

En ting er sikkert, her hjemme bliver lillebrøster præsenteret for sutten så snart han/hun kan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER