Verdier

E-cigaret

23 indlæg i dette emne

Har et vennepar der nu har valgt at skifte smøgerne ud med en E-cigaret.. Jeg ved ikke helt hvad jeg synes.. De har røget udenfor indtil nu og er begge godt trætte af det.. Og når man er ude og køre med dem, så skal der også holdes pause alle steder, hvilket jo er hamrende træls for os som ikke ryger.. Men jeg tænker at de nu har en god undskyldning for at måtte "ryge alle steder".. Tænker at konceptet er det samme, og de kommer absolut ikke til at ryge mindre af den grund, hvis de giver sig selv lov til det..

Kan godt være at jeg er en snerpe, men har da tænkt at de stadig skal gå udenfor herhjemme.. dry.gif Har en kæreste der ryger og har også selv røget i rigtig mange år, men har dog altid holdt os udendørs..

Hvad synes i omkring dette "fancy" tiltag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville personligt ikke have noget imod at der blev røget i mit hjem med en e-cigaret. Det lugter ikke og luften bliver ikke røget. Jeg er selv ikkeryger og dem med rigtige smøger skal ryge udenfor hos os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville personligt ikke have noget imod at der blev røget i mit hjem med en e-cigaret. Det lugter ikke og luften bliver ikke røget. Jeg er selv ikkeryger og dem med rigtige smøger skal ryge udenfor hos os.

Enig :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvad er en E-cigaret spørger den uvidne ikke-ryger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en el cigaret med nikotin, det er dog kun "vanddampe" der kommer ud..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det også ok, at der bliver røget inde med e-cigaret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uhh det har jeg vist ikke rigtig en holdning til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er det du synes de skal gå udenfor for at ryge en e cigaret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er det du synes de skal gå udenfor for at ryge en e cigaret?

Det har jeg også tænkt på?

Og det er bare et nysgerrigt spørgsmål..... Ikke nogen kritik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor er lige startet med e-cigaret og selvom jeg synes det er et rigtig rigtig godt skridt på vejen, så har jeg også haft mine betænkeligheder...

Jeg føler ikke, at jeg ved nok om e-cigaretten, og jeg er lidt skeptisk for om det virkelig kun er vanddampe, der kommer ud. Jeg synes ikke, at det ligner vanddamp... Det ser mere "gråt" ud? :unsure Og jeg har ikke lyst til måske at indånde nikotindampe, og bare fordi det hverken lugter eller kan ses ret længe kan der jo godt være noget skidt i det alligevel :unsure Jeg tænker da at det er MEGET bedre end cigaretrøg, men hvis der kommer nikotin med ud i dampen, så er jeg da også helst fri for at indånde det :unsure

Jeg har også tænkt en lille smule i forhold til signaler... Her er jeg snerpet, for ligesom jeg ikke har lyst til at mine børn skal se deres mormor gå og ryge, så har jeg egentlig heller ikke lyst til at de skal se hende gå og ryge en e-cigaret. Begge dele viser jo på et eller andet plan at man accepterer en usund afhængighed og det synes jeg ikke er helt uproblematisk...

DOG er min tanke pt. at min mor gerne må ryge e-cigaret indenfor, i hvert fald indtil at jeg evt. finder ud af at vi andre kommer til at indånde nikotin. Hvis det sker, så er det selvfølgelig slut med indendørs e-cigaret. Men ellers er jeg alt i alt positiv :) Mindre skidtstoffer til min mor, det er sgi da et plus! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama forklarer det så godt.. Nemlig lige mine tanker omkring det.. :-) Vi har også problemet på mit arbejde, hvor den ene dreng bruger den og nu føler han kan ryge overalt, men der er vi også enige om at samme rygere ler som de andre gælder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes da egentlig at det er positivt at dem som har svært ved at stoppe med at ryge kan erstatte den giftige cigaret med en uskadelig e-cigaret. Folk er altid skeptiske omkring nye tiltag, men jeg synes at man bør være meget åben omkring en elektronisk cigaret når det gælder folkesundheden og kampen mod alle de modbydlige følgesygdomme som er forbundet med rygning. Jeg har selv købt sådan en e cigaret og må sige at jeg er voldsomt imponeret over dens effekt. Jeg ryger stadig en smule til daglig, men har nedsat forbruget betydeligt nu så jeg er må indrømme at jeg fortaler for dette produkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes da egentlig at det er positivt at dem som har svært ved at stoppe med at ryge kan erstatte den giftige cigaret med en uskadelig e-cigaret. Folk er altid skeptiske omkring nye tiltag, men jeg synes at man bør være meget åben omkring en elektronisk cigaret når det gælder folkesundheden og kampen mod alle de modbydlige følgesygdomme som er forbundet med rygning. Jeg har selv købt sådan en e cigaret og må sige at jeg er voldsomt imponeret over dens effekt. Jeg ryger stadig en smule til daglig, men har nedsat forbruget betydeligt nu så jeg er må indrømme at jeg fortaler for dette produkt.

Jeg synes også det er fint, men der er jo stadig nikotin i, og tænker at når man nu er vant til at ryge udendørs, så må ens forbrug da også blive sta lidt op når man så vælger at ryge på den alle steder.. (Ihvertfald disse to mennesker!)

Men håber da inderligt at det kan hjælpe dem til at få stoppet helt på et tidspunkt, og ja, det er da et godt alternativ.. smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ryger ikke mere, jeg damper. E-cigaret er egentligt et forkert udtryk, for det har intet med en cigaret at gøre,udover de elendige man kan købe for en midre bondegård, der "ligner" en cigaret.

Det der er i MIN riva, er en rygevæske med smag, og vegetablisk glycerin/ Propylen glycol. Det er det samme, som der er i en astma inhalator. I med børn der har været indlagt med astma, kender dem godt, det er dem der bruges på sygehusene bla. med ventoline (mest brugt).

Jeg fandt denne undersøgelse i det forum jeg er på, omkring passiv dampning :

Probe 1 2 3 4 5 6

Einheit BG

Zugzahl / Cartridge -/- 30 30 30 35 30 30

Formaldehyd mg 1,6 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Nicotin μg 1 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Acrylamid μg 0,05 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Acrolein μg 5 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Propylenglycol mg 5 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Tallet efter stoffets navn er grænseværdien for bestemmelse.

u.B. betyder, at det målte stof er under bestemmelsesgrænsen. At u.B. står 6 gange i træk, betyder at det er 6 probanters resultat.

Man anvendte 18 mg Nikotinvæske hos alle, men der blev dampet på 6 forskellige e cigaretter.

Jeg damper inde, ude, i byen, på restaurenter osv. MEN jeg spørger altid om lov, eller tjekker at det er ok. Og det skal man sg, i mine øjne. Det er almindelig høflighed.

Efter vi er begyndt at dampe herhjemme (jeg er nu på 21. dag uden analoge :glad ), hoster ingen af vores børn mere. Der lugter ikke længere af klam cigaretrøg, maden smager bedre osv. Altså ligesom når man tager et helt rygestop. Jeg har dog ingen intentioner om at stoppe med at dampe, ej heller min mand. Min eksmand er hoppet med på vognen, og har nu været helt 100% røgfri i 8 dage :)

BTW; dette er min anden omgang dampnig, har for nogle år siden, dampet et års tid, inden jeg fik lyst til analoge igen. Bare så ingen sidder og tænker "nå hun er nok en rigtig kloge-åge" ;) ;)

Jeg kan henvise alle de nysgerrige til ecig-forum.dk Man behøver ikke en bruger, for at læse i trådene derinde :)

Der sidder meget kyndige mennesker derinde, som hellere end gerne besvarer spørgsmål, og så ligger der en masse godt læsestof derinde :)

Her er lidt nyttig læsning : Dampkemi.pdf

Og lidt generelt om at være e-ryger ;) Undersøgelse fra Boston University school of public health

Og så lidt mere læsning her: Cleartream Denne er godt nok et firma der også producerer smagsstoffer til e-damperen, men den skal med for en god ordens skyld ;)

Jeg vil ikke sige at dampning er sund, for man ved ganske enkelt ikke nok om det, da ingen har lavet længere studier. MEN det er BETYDELIGT sundere end analoge! Også for omverdenen! Og meget billigere, selvom man damper MEGET. Jeg har sparet allerede, minus det jeg har brugt på mit "udstyr" og væske (1 mdrs forbrug af væske) 800kr denne måned. Jeg røg så også knap 40 smøger før..Jeg damper ca. konstant nu ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en el cigaret med nikotin, det er dog kun "vanddampe" der kommer ud..

Bare for at rydde en misforståelse af vejen ; Det har INTET med vand at gøre, det er glycol også kendt som glycerin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig med barbamama ;)

Jeg oplevede nogen brugte den i bio, synes det var sådan lidt :S vi så det som røg, vi sad 5 rækker bag ved dem og synes det var ret underligt.. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan se en film uden.. Det så også ret klamt ud det damp YUK

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig med barbamama ;)

Jeg oplevede nogen brugte den i bio, synes det var sådan lidt :S vi så det som røg, vi sad 5 rækker bag ved dem og synes det var ret underligt.. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan se en film uden.. Det så også ret klamt ud det damp YUK

MHT. at ryge i bio, tja, det havde jeg nu også gjort hvis det var mig. Hvorfor? Tja..Hvorfor ikke?

Det nikotin jeg får ind ved damp er slet slet ikke i nærheden af det man får ind ved en smøg, ergo skal man dampe lidt oftere, og det kan være svært at holde en hel film så. Men kender ikke dem der røg, så skal ikke kunne sige hvorfor de lige præcis dampede i bio :)

MEN jeg havde så skjult det bedre;). Man har jo sine tricks ;) Så havde det været mig der havde dampet i din bio, jamen så havde du som slet ikke opdaget det ;)

Nå det var mine 2 cents i tråden. Hvis nogen har nogle spørgsmål omkring noget, så skriv endelig en PM. Vil ikke hijacke tråden længere, det var jo ikke det TS spurgte om, syntes bare jeg lige ville fortælle lidt om det, da jeg kunne se ud fra reaktionerne i tråden, at folk havde misforstået en hel del, og nok var en smule "uoplyste" (sagt på en positiv måde og et stort smil :D :D )Kan ikke lige finde et bedre ord lige nu, hukommelsen er ødelagt, undskyld. :kram2 :kram2

Til TS; Undskyld for "hijacking" :kram2 mht dit spørgsmål om hvad jeg synes om det; Det fremgår nok af mine indlæg :lolhit .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd, og rart med lidt insider viden.

Jeg kan ikke tilføje så meget, bare at min kæreste desværre er ryger og ja, jeg håber bestemt han stopper når augustbabyen ankommer men det er og blir jo hans valg. Men når han er her ryger han selvfølgelig kun udenfor, men han har købt en e cigaret for at reducere, og jeg gik hurtigt med til at han må "ryge" den hvor han vil, fordi den næsten ingen lugt har og ikke generer nogen af os. Han syns dog ikke den hjælper ordentligt på nikotin trangen, mere på vane rygningen. En del af vanen er jo også at trække vejret på en bestemt måde, så det gir vel mening. Jeg syns Barbamama har nogen rigtig gode pointer om forbilled værdien eller hvad man må kalde det. Desværre ryger en stor del af min familie, men jeg glæder mig meget over at nogen er stoppet efter mange år, fordi det giver nye forbilleder, nemli at man godt kan ændre sine dårlige vaner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke røget i 9 dage, og før det, røg jeg kun udenfor. Skulle jeg nu have købt en attrap som en e cigaret, havde jeg stadig gået ud på trappen. Vores hjem er et ikkeryger hjem, uanset hvilken form for cigaretter det er. Et barn ser det jo ikke som en attrap. Barnet ser det jo bare som en smøg. Og helt ærligt, så ønsker jeg ikke at mine fremtidige børn, samt bonus datter ser at det er ikke okay at ryge, men det er alligevel lidt okay hvis du ryger din nikotin igennem et platic rør. Det er selve signalet jeg ikke ønsker at udsætte mine børn for. Det er okay at børnene leger med mudder udenfor, alt det de vil og har lyst til, men de må ikke gøre det inde, selvom det er i et plastic rør ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Calla > Superfedt, at du har en masse info, men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår det så godt :blush

Men er det rigtigt forstået, at de dampe, der kommer ud er glycerin? Og hvad ved man i givet fald om skadeligheden af det? :unsure

Jeg tænker, at e-cigaretten ABSOLUT er bedre end den "almindelige" cigaret. Jeg tror bestemt på at det er sundere for rygeren. Men for os ikke-rygere, kan det godt bekymre mig, hvad vi modtager passivt. Tidligere fik jeg ingenting passivt, fordi der gik folk altid ud. Nu er der et nyt produkt, som gerne må bruges indenføre (= som gerne må udsende dampe indendøre) så min logik siger mig at jeg får mere "noget" indenbords. Og det bekymrer mig... Fordi jeg ved ikke, hvad det der "noget" er og hvordan det påvirker min krop. :unsure

Jeg kunne enormt godt tænke mig at se en dansk undersøgelse omkring e-cigaretten eller en udtalelse fra sundhedsstyrrelsen eller en anden "myndighed", men det synes jeg ikke, at jeg kan finde :unsure

Og ja, signalværdien er der uanset hvad, og den betyder noget for mig. Jeg er dog åben overfor e-cigaretten som en "overgangsfase", og på den måde kunne jeg godt se igennem fingre med at der blev dampet en smule hjemme ved os. Så ville man jo også kunne forklare børnene, at det er noget som personen gør, for at komme ud af en usund vane - istedet for at vise dem at afhængighed er helt ok, så længe det ikke direkte skader andre. :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Calla > Superfedt, at du har en masse info, men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår det så godt :blush

Men er det rigtigt forstået, at de dampe, der kommer ud er glycerin? Og hvad ved man i givet fald om skadeligheden af det? :unsure

Jeg tænker, at e-cigaretten ABSOLUT er bedre end den "almindelige" cigaret. Jeg tror bestemt på at det er sundere for rygeren. Men for os ikke-rygere, kan det godt bekymre mig, hvad vi modtager passivt. Tidligere fik jeg ingenting passivt, fordi der gik folk altid ud. Nu er der et nyt produkt, som gerne må bruges indenføre (= som gerne må udsende dampe indendøre) så min logik siger mig at jeg får mere "noget" indenbords. Og det bekymrer mig... Fordi jeg ved ikke, hvad det der "noget" er og hvordan det påvirker min krop. :unsure

Jeg kunne enormt godt tænke mig at se en dansk undersøgelse omkring e-cigaretten eller en udtalelse fra sundhedsstyrrelsen eller en anden "myndighed", men det synes jeg ikke, at jeg kan finde :unsure

Og ja, signalværdien er der uanset hvad, og den betyder noget for mig. Jeg er dog åben overfor e-cigaretten som en "overgangsfase", og på den måde kunne jeg godt se igennem fingre med at der blev dampet en smule hjemme ved os. Så ville man jo også kunne forklare børnene, at det er noget som personen gør, for at komme ud af en usund vane - istedet for at vise dem at afhængighed er helt ok, så længe det ikke direkte skader andre. :huh

Til det fremhævede:

Det der kommer ud i rummet er damp, med en lille smule af den duft som damperen nu har valgt at putte i sin rygevæske (underligt navn, for det er jo ikke rygning).

Jeg fremhæver lige den tyske undersøgelse igen. Det den betyder er at det IKKE er farligt for hverken damper eller omgivelserne ( passiv rygning), da værdierne i det der kommer retur, er så små at de nærmest ikke kan måles. Iøvrigt skal du tænke på at der trods alt også er nikotin i fx. tomater ;) Det er også ganske små mængder, men det er der. Sakset fra http://rygestop.roskildefjord.dk/

"Nikotin er nemlig ikke et farligt stof i mindre mængder. Faktisk findes spor af nikotin i naturlig form i f.eks. tomater, kartofler og visse peberfrugter."

Det er ABSOLUT sundere for både omverdenen OG rygeren, at dampe. En enkelt analog (smøg) indeholder over 4000 skadelige stoffer, hvor en e-damper (e-cig, vil helst ikke bruge ordet, da det IKKE har noget med en cigaret at gøre), kun giver damperen fordampet glyverin og nikotin. Hvis man vel at mærke vælger at bruge nikotin i væsken :)

Probe 1 2 3 4 5 6

Einheit BG

Zugzahl / Cartridge -/- 30 30 30 35 30 30

Formaldehyd mg 1,6 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Nicotin μg 1 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Acrylamid μg 0,05 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Acrolein μg 5 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Propylenglycol mg 5 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Tallet efter stoffets navn er grænseværdien for bestemmelse.

u.B. betyder, at det målte stof er under bestemmelsesgrænsen. At u.B. står 6 gange i træk, betyder at det er 6 probanters resultat.

Man anvendte 18 mg Nikotinvæske hos alle, men der blev dampet på 6 forskellige e cigaretter.

Jeg ville rigtig gerne ligge hele undersøgelsen op, desværre kan jeg ikke få min PDF fil til at åbne, da filen tilsyneladende er i stykker :( Jeg ligger den ind, så snart jeg har fået det til at fungere :)

Mht. signalværdierne; Mine børn har kun kommenteret at de synes det er sejt vi er stoppet med at ryge, at her ikke længere lugter, og at vi nu lever længere. De har ikke kommenteret vores damppinde overhovedet. Måske det signalere noget forkert, men jeg tror det i stor grad handler om, hvad man gør det til, hvordan man "blæser" det op (altsåfx. "Nu damper vi på den her, og det er meget sundere, smager bedre og bla bla bla" Det er KUN et eksempel, nothing else :) De har ikke engang spurgt til dem. Hvis du har et afslappet forhold til det at dampe, så tror jeg ikke børnene vil kommentere det, eller tænke nærmere over det. Men det er så kun min erfaring jo :)

Omkring det med en dansk undersøgelse; Ja den venter vi dampere også på! Det er sådan at i danmark må man gerne sælge, købe og damper helt lovligt. SÅ LÆNGE DER IKKE ER NIKOTIN I! Det er endnu forbudt at sælge nikotinvæsken til disse e-pinde. Der er et par enkelte sider på nettet der påstår de sælger det lovligt, men det er altså fis i en hornlygte! Iøvrigt kan jeg hilse og sige til evt.interesserede at disse produkter (e-ciggen ) på siderne, er noget bras. Og iøvrigt til totale overpriser.

Danmark er igang med at tage stilling til om det skal gøres lovligt at sælge nikotinen hertil. Indtil da må vi LOVLIGT købe vores nikotin produkter i England. (Her har vi iøvrigt også købt vores pinde,hos et specielt firma vi ALTID bruger, da det er billigst og af god kvalitet) ;)

Så snart der kommer mere info vil jeg meget gerne opdatere herinde. Jeg skal selvfølgelig nok ligge nyttig info, samt artikler og undersøgelser ind, løbende :)

SAGA74: Din mand har ret. Det giver ikke det samme som en smøg, det er en slags afvænning, ihvertfald fra at ryge lige så meget som før. Men det kan tænkes at han enten ikke har nikotin nok i hans e-pind eller måske det ikke er den rigtige e-pind der passer til ham. Hvis han virkelig gerne vil dampe evt. med henblik på rygestop, så synes jeg bestemt at han skulle prøve at oprette en profil på ecig-forum.dk da der er rig mulighed for at få al den hjælp han har brug for. Lige fra valg af pind, til smage, evt. bland selv væsker osv. Men det er en tilvænning i starten. De første tre dage er værst, da man ligesom deler nikotinen udover hele dagen, fremfor at få en stor mængde i en smøg. Giver det mening?

Jeg damper en blanding jeg selv har lavet. Smagstofferne vi dampere bruger, er faktisk essenser, der er godkendt af levnedsmiddelstyrelsen, og som bla. bruges i kagebagning :) Dette blander man jo så med enten VG eller PG og nikotin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for info Calla, den vil jeg la gå videre :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det fremhævede:

Det der kommer ud i rummet er damp, med en lille smule af den duft som damperen nu har valgt at putte i sin rygevæske (underligt navn, for det er jo ikke rygning).

Jeg fremhæver lige den tyske undersøgelse igen. Det den betyder er at det IKKE er farligt for hverken damper eller omgivelserne ( passiv rygning), da værdierne i det der kommer retur, er så små at de nærmest ikke kan måles. Iøvrigt skal du tænke på at der trods alt også er nikotin i fx. tomater ;) Det er også ganske små mængder, men det er der. Sakset fra http://rygestop.roskildefjord.dk/

"Nikotin er nemlig ikke et farligt stof i mindre mængder. Faktisk findes spor af nikotin i naturlig form i f.eks. tomater, kartofler og visse peberfrugter."

Det er ABSOLUT sundere for både omverdenen OG rygeren, at dampe. En enkelt analog (smøg) indeholder over 4000 skadelige stoffer, hvor en e-damper (e-cig, vil helst ikke bruge ordet, da det IKKE har noget med en cigaret at gøre), kun giver damperen fordampet glyverin og nikotin. Hvis man vel at mærke vælger at bruge nikotin i væsken :)

Probe 1 2 3 4 5 6

Einheit BG

Zugzahl / Cartridge -/- 30 30 30 35 30 30

Formaldehyd mg 1,6 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Nicotin μg 1 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Acrylamid μg 0,05 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Acrolein μg 5 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Propylenglycol mg 5 u.B. u.B. u.B. u.B. u.B. u.B.

Tallet efter stoffets navn er grænseværdien for bestemmelse.

u.B. betyder, at det målte stof er under bestemmelsesgrænsen. At u.B. står 6 gange i træk, betyder at det er 6 probanters resultat.

Man anvendte 18 mg Nikotinvæske hos alle, men der blev dampet på 6 forskellige e cigaretter.

Jeg ville rigtig gerne ligge hele undersøgelsen op, desværre kan jeg ikke få min PDF fil til at åbne, da filen tilsyneladende er i stykker :( Jeg ligger den ind, så snart jeg har fået det til at fungere :)

Mht. signalværdierne; Mine børn har kun kommenteret at de synes det er sejt vi er stoppet med at ryge, at her ikke længere lugter, og at vi nu lever længere. De har ikke kommenteret vores damppinde overhovedet. Måske det signalere noget forkert, men jeg tror det i stor grad handler om, hvad man gør det til, hvordan man "blæser" det op (altsåfx. "Nu damper vi på den her, og det er meget sundere, smager bedre og bla bla bla" Det er KUN et eksempel, nothing else :) De har ikke engang spurgt til dem. Hvis du har et afslappet forhold til det at dampe, så tror jeg ikke børnene vil kommentere det, eller tænke nærmere over det. Men det er så kun min erfaring jo :)

Omkring det med en dansk undersøgelse; Ja den venter vi dampere også på! Det er sådan at i danmark må man gerne sælge, købe og damper helt lovligt. SÅ LÆNGE DER IKKE ER NIKOTIN I! Det er endnu forbudt at sælge nikotinvæsken til disse e-pinde. Der er et par enkelte sider på nettet der påstår de sælger det lovligt, men det er altså fis i en hornlygte! Iøvrigt kan jeg hilse og sige til evt.interesserede at disse produkter (e-ciggen ) på siderne, er noget bras. Og iøvrigt til totale overpriser.

Danmark er igang med at tage stilling til om det skal gøres lovligt at sælge nikotinen hertil. Indtil da må vi LOVLIGT købe vores nikotin produkter i England. (Her har vi iøvrigt også købt vores pinde,hos et specielt firma vi ALTID bruger, da det er billigst og af god kvalitet) ;)

Så snart der kommer mere info vil jeg meget gerne opdatere herinde. Jeg skal selvfølgelig nok ligge nyttig info, samt artikler og undersøgelser ind, løbende :)

Hmm... Altså jeg er HELT med på, at det er bedre end analoge cigaretter. Uden tvivl. Men jeg er stadig ikke helt henrykt. :blush

Jeg tænker, at når man pt. ikke må sælge damp-produkter med nikotin i Danmark, så er det vel fordi man synes at der mangler undersøgelser, der viser om det skader. Det kan så være rigtigt eller forkert, men jeg tænker, at der mangler mere viden og flere undersøgelser. Jeg skal i hvert fald have mere, før jeg er overbevist, kan jeg mærke ;) Det lyder jo lovende med den tyske (som jeg stadig ikke helt forstår - jeg forstår godt at deres budskab er at det ikke er farligt - men det vil jeg gerne selv have lov at tage stilling til - men jeg forstår ikke udtryk som "At u.B. står 6 gange i træk, betyder at det er 6 probanters resultat"? :unsure), men for mig er det ingen garanti at det "nærmest" ikke kan måles. Og generelt har jeg det sådan lidt med grænseværdier på giftige stoffer, at grænseværdien siger noget om hvornår man må sælge det, og ikke nødvendigvis noget om, hvornår det begynder at være usundt. Og derfor er officielle grænseværdier heller ikke nødvendigvis de samme som mine personlige grænseværdier :)

Og det overbeviser mig heller ikke, at få at vide at der er nikotin i tomater, kartofler, osv (det har jeg iøvrigt aldrig hørt om før...). For mig svarer det til argumentet om at cigaretrøg (altså fra analoge cigaretter) er ok, fordi "man får jo alligevel også røg fra biler osv.". Jeg tænker, at bare fordi vi ikke kan undgå noget skidt fuldstændig, så giver det stadig mening at undgå det så meget vi kan. :) Og selvom det så (måske - vil jeg tillade mig at sige) er så lidt påvirkning at det næsten ikke kan måles, så kan jeg ikke rigtig forstå andet, end at det må være mere end ingenting (som man jo får hvis damperen ikke dampede eller gik udenfor og dampede).

Og så er der signalværdien. Det er jo et FEDT signal at kunne give til sine børn at "mor/far/mormor/en-eller-anden ryger ikke længere, nu bruger de noget andet, der er meget sundere!" Hurra for det! Og jeg tænker lidt at selvfølgelig tager børnene godt imod, at der ikke længere lugter og at mor og far lever længere. Men personligt (og sådan er vi jo så forskellige og al respekt for det) bryder jeg mig ikke om at signalere, at det er okay, at man så tilgengæld er afhængig af damperne... Og det er lidt det signal, som jeg oplever, at man udsender, hvis man synes at dampere er 100% ok og noget som man bare kan fortsætte med (det er selvfølgelig noget andet, hvis man bruger det som et middel til at holde helt op med at ryge). Og mange børn kan måske godt se det, uden at blive fristede til at prøve selv, men når der stadig er unge mennesker, der begynder at ryge cigaretter, så tænker jeg, at der også kunne være nogen, er blev fristet til at dampe? Eller i det hele taget bare få et mere afslappet forhold til afhængighed, end jeg personligt drømmer om at mine børn kommer til at have...

Som nævnt tidligere, så må man umiddelbart godt dampe hjemmehos mig, men jeg tænker bare at træerne vokser ikke ind i himlen... Der er stadig nogle ting i det, som jeg ikke synes er helt uproblematiske :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER