Cloverblossom

Dagpleje eller vuggestue?

34 indlæg i dette emne

Tusind tak :) Har været derinde flere gange, men det betyder bare meget man lige får kigget på tingene i den rigtige rækkefølge - nu tror jeg, jeg knækkede koden :rolleyes :tak

Det var så lidt :) Jeg kender det godt. Jeg brugte også noget tid da jeg skulle finde dem på Brøndbys hjemmeside, men de er heldigvis nemmere at finde rundt i når man har prøvet et par gange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er mest til DP da jeg er bange for at Baby i for lille en alder bliver "glemt" eller ubevidst får lov til at gemme sig i mængden. Efter min overbevisning, er det for stor en omvæltning at komme hjemme fra mor og far til at skulle stå mellem 120 børn og x antal voksne. Så vil jeg hellere give mit barn den ro der er i en dagpleje, hvor baby får lov at lære stille og roligt.. Børnehaven kommer jo senere, hvor der bliver mere knald på.

Desuden går rigtig mange dagplejere dagligt en tur sammen med andre dagplejemødre/-børn, så det er jo ikke en hel dag lukket inde i dagplejens hus.

En anden ting.. Hvis man tager en mor med 3-4 børn kan hun jo sagtens håndtere dem uden der skal være en anden til stede. Jeg er ret sikker på det samme er gældende for dagplejemødre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isabella startede i DP da hun var 6 måneder, fordi jeg var tvunget tilbage på arbejde af økonomiske årsager :( På dét tidspunkt var det det helt rigtige for hende at starte i DP. Hun havde en del sanseintegrationsproblemer og kunne faktisk ikke så godt lidt andre mennesker end dem hun kendte, før hun blev 2 ;)

Hun skiftede til VS i august sidste år, da hun var 2 år og 1 måned pga uoverensstemmelser med DP kontoret :angry MEN det har været det helt rigtige for hende. Hun var klar til flere udfordringer. Hun har udviklet mig enormt siden hun startede i VS. Både motorisk, sprogmæssigt og socialt. Før gemte hun sig nærmest, hvis vi gik forbi andre på gaden. Nu siger hun lystigt "hej" til alle hun møder :D

Fordele ved DP (som jeg ser det):

- Tættere forhold mellem barnet og DP-mor

- kommer roligt og langsommere ind i en rytme med andre børn

- Mere ro og større mulighed for at indfri enkelte behov

Ulemper ved DP:

- Gæstedagpleje

- Legestue en dag hver uge (mest fordi Isabella hadede det)

- Samarbejdsvillige dagplejekontor

- Man selv have alt med som barnevogn, bleer, servietter osv

Fordele ved VS:

- Uddannet personale, der kan tilgodese specifikke problematikker

- Større mulighed for social udvikling

- Bedre muligheder for legeredskaber, gymnastik osv (Isabella går i idræts VS)

- Hurtigere udvikling af sprog (i mine øjne)

Ulemper:

- Meget larmende i perioder

- Kan være ret kaotisk at hente og bringe alt efter tidspunkt

- Mange børn og voksne at forholde sig til for det enkelte barn.

Og så vil jeg sige, at det selvfølgelig er individuelt fra DP til DP og fra vs til vs. Vi har været ret heldige med begge dele. Vi havde en super sød DP, der var rigtig god til at tage børnene med udenfor og på ture. Hun ringede stort set aldrig efter os. Kender mange, der langt fra har været så heldige.

Vuggestuen har givet Isabella rigtig meget. Men jeg vil også sige, at hun ikke ville have været klar til VS før sidste år. DP gav hende tryghed og mod på VS, hvis man kan sige det sådan. Selvfølgelig er der ting man gerne ville have anderledes, uanset hvor man er- så må man indgå kompromis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter min overbevisning, er det for stor en omvæltning at komme hjemme fra mor og far til at skulle stå mellem 120 børn og x antal voksne.

En anden ting.. Hvis man tager en mor med 3-4 børn kan hun jo sagtens håndtere dem uden der skal være en anden til stede. Jeg er ret sikker på det samme er gældende for dagplejemødre.

Der er jo ikke nogen institutioner hvor der er 120 børn samlet. På en vuggestue-stue er der 12 børn og 3 voksne. Det er 4 børn pr. voksen som i en DP.

Det må da vist være de færreste mødre, der har formået at få 4 børn i alderen 6 mdr. - 3 år. Jeg synes der er stor forskel på at passe sine egne eller passe andres børn. Når jeg afleverer min baby, så forventer jeg altså at han ikke er alene i et rum.

Men det er selvfølgelig helt fair at have forskellig holdning :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvor mange børn der er i en vuggestue. Jeg ved bare at mit barn under ingen omstændigheder skal i vuggestue. Det er JEG nemlig ikke tryg ved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt VS til vores Lise og har været rundt på besøg hos de mulige VS'er i vores område. Jeg ringede lige rundt først og fik aftalt et ca. tidspunkt vi ville kigge forbi og så var der nogen til at vise os rundt og fortælle om stedet.

Planen var at de he besøg skulle ske inden Lise blev født, men så kom hun før tid og det blev derfor efter fødslen. Men hun var så nem at have med - jeg havde bare sørget for at amme inden vi tog afsted, så det var ikke noget problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skrev Frederik op til vuggestue, fordi åbningstiderne er længere end hos en DP, samt at det er en fast sted han skal afleveres hver dag og ikke et nyt sted hvis DPéren er syg, hvilket vil stresse mig unødvendigt...

Men desværre kan vi i Odense ikke selv bestemme da vuggestuerne er meget eftertragtede og derfor næsten umulige at få en plads i - hvis man ikke har et barn i vugestuen i forvejen, så man får fortrinsret :angry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skrev Frederik op til vuggestue, fordi åbningstiderne er længere end hos en DP, samt at det er en fast sted han skal afleveres hver dag og ikke et nyt sted hvis DPéren er syg, hvilket vil stresse mig unødvendigt...

Men desværre kan vi i Odense ikke selv bestemme da vuggestuerne er meget eftertragtede og derfor næsten umulige at få en plads i - hvis man ikke har et barn i vugestuen i forvejen, så man får fortrinsret :angry

Synes du det er forkert med søskendefortrinsret? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som man også kan læse om her i tråden, så skal man huske at man kun kan ØNSKE om ens barn skal i det ene eller andet.

Vi havde valgt DP af følgende grunde:

Mere hjemmeligt/trygt

Geografisk tættere på

Økonomisk mere favorabel

Men vi kunne ikke få DP i vores kvarter, så nu skal Erica i VS og det er jeg faktisk glad for, da:

Stadig i gåafstand

Erica trænger til at blive stimuleret og det tror jeg hun bedre bliver i VS end i DP (hvor de andre børn måske er langt fra hendes alder)

Det er en integreret VS/BH, så det bliver en nem overgang = hun er sikret plads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER