Mommy Wannabe

PCOS erfaring hos kvinder uden overvægt

20 indlæg i dette emne

Hej,

Jeg har selv PCOS i meget svær grad. Jeg startede sidste år op med fertilitetsbehandling uden at opnå nogen som helst effekt. Jeg har altid været tynd, til tider ekstremt tynd. De sidste år har jeg dog kæmpet seriøst for at tage på og ligger nu på en rimelig vægt.

Jeg har læst en del tråde igennem herinde om PCO og PCOS. Det lader til at de fleste døjer med overvægt - hvilket 3/4 af kvinder med PCO gør. Men hvad med den sidste 1/4 som jeg tilhører? Er der nogle der hører under den kategori som kan dele ud af deres erfaringer?

Har læst meget om forskellige behandlinger men også om kost. Men de fleste diæter lægger jo op til et vægttab og det skal jeg jo på ingen måde ud i. Er der diæter for os der ikke vejer for meget? Har nogen erfaringer med det?

Hvis nogen som mig har prøvet at starte i hormonbehandling og få et resultat der er præcist det samme som inden man begyndte? Min krop reagerer SLET IKKE på hormonerne. Fik pergotime uden resultat mine æg voksede slet ikke. Skulle starte på sprøjter men valgte at vente til i år hvor det er mindre dyrt. Startede på p piller for at øge chancen for et godt resultat når jeg skal starte på sprøjterne. Er der andre der har prøvet at tage pergotime eller lignende og så senere prøve noget andet hvor der rent faktisk var held ved det?

Har nogen oplevet at der gik over 20 dage før æggene begyndte at vokse? Lægen siger det ikke er muligt, men måske i har oplevet noget andet?

Kunne være rigtigt dejligt at vide om det kan lade sig gøre at blive gravid selvom man har svær PCOS :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg er selv overvægtig, men har en veninde, som også har fået konstateret PCO og hun er normalvægtig og det er lige som dig, hun skal på igen måder tabe sig.

Man kan dog godt leve efter nogle af principperne bag pco-kosten uden at skulle tabe sig. Fordi man jo siger, at PCO er det modsatte af sukkersyge, fordi man producere for meget insulin. Derfor handler det om at undgå hurtige kulhydrater.

Jeg mener også susanne, som er mor til Anna, og som er herinde har PCO, og bestemt en af de slanke af slagsen, hun har vist også levet efter den huskeregl og undgået brød. Prøv at snak med hende om det. Hun ville være god at have med på råd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svarer lige senere, er nemlig på arbejde :) Men lige et velkommen til :balloons :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er selv overvægtig, men har en veninde, som også har fået konstateret PCO og hun er normalvægtig og det er lige som dig, hun skal på igen måder tabe sig.

Man kan dog godt leve efter nogle af principperne bag pco-kosten uden at skulle tabe sig. Fordi man jo siger, at PCO er det modsatte af sukkersyge, fordi man producere for meget insulin. Derfor handler det om at undgå hurtige kulhydrater.

Jeg mener også susanne, som er mor til Anna, og som er herinde har PCO, og bestemt en af de slanke af slagsen, hun har vist også levet efter den huskeregl og undgået brød. Prøv at snak med hende om det. Hun ville være god at have med på råd.

Tak for dit svar. Vil lige sige at jeg meget gerne vil have erfaringer fra alle med PCOS. Dog er der nogle ting der er anderledes når man er undervægtigt/normal vægtigt i forhold til når man er overvægtig. Har ikke kunnet se noget specifikt om PCOS uden overvægt herinde og det savnede jeg, derfor den lidt måske agressive overskrift :) Feks i forhold med det med kost er der jo nogle ting der er anderledes. Har læst mig frem til at der findes en bog der hedder spis dig gravid som mange herinde anbefaler så den har jeg bestilt på biblioteket. SÅ må jeg se om der er noget jeg kan bruge derfra. Tror også jeg burde tage en snak med min gynækolog om hvor meget af det der vil være relevant for mig. Men vil da også prøve at finde Susanne som du nævner, kunne være interessant at høre om hun havde nogle erfaringer jeg kunne få glæde af :)

Jeg bliver også nødt til at læse lidt op på det faglige - for der er noget der ikke giver mening i min verden mht kosten og insulin osv. Jeg er i risiko gruppe for at få sukkersyge, og kender andre PCO piger som har sukkersyge pga deres PCO så forstår ikke det flere siger om at det er det modsatte. Og hvis det er det modsatte hvorfor skal man så spise efter samme princip som hvis man har sukkersyge? Det må jeg lige forske lidt mere i :) Kan være det hele giver mere mening hvis får sat mig bedre ind i det. Har aldrig hørt om det med at spise bestemt i forhold til PCO var først igår da jeg oprettede mig herinde at jeg kunne se at alle snakkede om det :) Sjovt at min læge ikke har nævnt noget som helst om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg i sin tid fik konstateret pco sagde gynækologen, at der er insulinresistens ligesom ved en sukkersyge, men ikke i så høj grad at man definerer det som en sukkersyge. Ved ikke om det passer, men det sagde han. Nu er det nogle år siden efterhånden, og tingene kan jo have ændret sig, men han sagde at det tit blev brugt ligesom en rest-diagnose - hvis man ikke kunne kalde det andet, kaldte man det pco, og hvis man havde 2 ud af 3 symptomer (eller noget) så kaldte man det også pco.

For mit eget vedkommende er det sådan, at der efter 5 år på p-piller ikke er nogen læger, der kan se på mine æggeledere at jeg har pco - og det har jeg nu hørt fra 4 forskellige læger. Så måske er det også en situation, der kan ændre sig. Jeg har aldrig bestræbt mig på at spise på en særlig måde - andet end når jeg gerne vil tabe mig, for jeg er en af dem, der vejer for meget. Det er min holdning - og det er ikke noget jeg har særlig belæg for andet, end det er sådan jeg synes - at man skal spise almindeligt sundt med masser af grønt, groft og magert kød. Og naturligvis få rørt sig. Og så skal man nyde sine desserter og rødvin i weekenden og ikke hver dag. Mit temperament er ikke til skemaer og vejning af broccoli - men som sagt, det er bare sådan jeg har valgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, jeg kan da give mig selv til kende - så behøver du ikke finde mig ;)

Jeg har, som Vanni siger, PCO og er på ingen måde overvægtig. Jeg tager udelukkende på i maveregionen som en sand PCO-pige, men jeg er ikke overvægtig og kan sagtens kontrollere min vægt. Det menes forskellen er, at normalvægtige PCO-piger 'kun' er insulinresistente i musklerne, men ikke i hjernen, som det ofte er tilfældet hos de overvægtige.

Jeg fik konstateret PCOS hos gynækolog i dec. 2010 da jeg fik en henvisning pga manglende menstruation. Jeg startede med det samme på Metformin - det er faktisk et medikament man giver til folk med type-2 diabetes, men man har haft positive resultater med at give det til PCO-piger, da det øger insulin-følsomheden og det jo netop er den vi mangler ;)

Efter en måned på Metformin og en total kostomlægning til PCO-kost (ingen brød, hvid pasta, hvide ris, kartofler, rodfrugter, slik, sodavand, søde frugter mm -> som i 'Spis dig gravid') fik jeg Pergotime som skulle hjælpe med at modne mine æg. Jeg blev scannet løbende og efter 16 dage fik jeg min første ægløsning i 4 mdr.! Jeg blev insemineret, men uden held. De efterfølgende to cykli fik jeg også Pergotime, men havde slækket lidt på kosten, så der var mine æg 20 dage om at modne, men de modnede og løsnede også sig selv og i 3. cyklus efter start hos gynækolog blev jeg gravid med Pergotime og hjemmerul :)

Min gynækolog sagde, at det var min kostomlægning og Metforminens fortjeneste, at jeg reagerede så fint på Pergotime - det er meget sjældent det er så 'nemt' hos PCO-piger.

Da jeg fik konstateret PCO brugte jeg rigtig lang tid på at læse og lære og forstå sygdommen - jeg læste blandt andet rigtig meget på PCO-foreningens hjemmeside (LINK). Der kan du læse stort set alt der er værd at vide! Der er også en Facebook-side (LINK). Jeg fandt denne blog (LINK) skrevet af en PCO-pige, der samler og deler PCO-venlige opskrifter - den var en stor hjælp da vi levede 100% rigtigt, da det ofte kan være svært at finde på hvad man skal spise!

Og bare lige for at slå det fast, så betyder kosten ligeså meget for en normalvægtig PCO-pige som en overvægtig - der sker det samme indeni, men for normalvægtige er effekten ikke lige så synlig udenpå ;)

Jeg svarer gerne på flere spørgsmål, hvis du har dem!

Rigtig meget held og lykke! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre lidt om det, fik at vide af lægen i går at jeg muligvis ikke selv kan danne ægløsning men blir først testet for pco når jeg engang stopper på p-pillerne, er rimelig nede over det, men der findes jo mange gode historier og gode råd og intet er jo sikkert endnu før jeg er testet, men viden kan man jo aldrig få for meget af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre lidt om det, fik at vide af lægen i går at jeg muligvis ikke selv kan danne ægløsning men blir først testet for pco når jeg engang stopper på p-pillerne, er rimelig nede over det, men der findes jo mange gode historier og gode råd og intet er jo sikkert endnu før jeg er testet, men viden jan man jo aldrig få for meget af :)

Hvordan kan han vide, at du muligvis ikke selv kan lave ægløsning, når du stadig tager p-piller?! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi ikke engang p-pillerne kan give mig regelmæssig mens og inden jeg startede på dem var min cyklus svingende fra 20-70 dage... Det er dog meget bedre nu på piller men kan stadig misse en mens, så hun sagde at jeg muligvis var en af dem der slet ikke kunne danne ægløsning... Vi blev enige om at når jeg stopper på pillerne engang kontakter jeg hende :) så dejligt hun i det mindste vil hjælpe lige fra start hvis der bliver problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, jeg kan da give mig selv til kende - så behøver du ikke finde mig ;)

Jeg har, som Vanni siger, PCO og er på ingen måde overvægtig. Jeg tager udelukkende på i maveregionen som en sand PCO-pige, men jeg er ikke overvægtig og kan sagtens kontrollere min vægt. Det menes forskellen er, at normalvægtige PCO-piger 'kun' er insulinresistente i musklerne, men ikke i hjernen, som det ofte er tilfældet hos de overvægtige.

Jeg fik konstateret PCOS hos gynækolog i dec. 2010 da jeg fik en henvisning pga manglende menstruation. Jeg startede med det samme på Metformin - det er faktisk et medikament man giver til folk med type-2 diabetes, men man har haft positive resultater med at give det til PCO-piger, da det øger insulin-følsomheden og det jo netop er den vi mangler ;)

Efter en måned på Metformin og en total kostomlægning til PCO-kost (ingen brød, hvid pasta, hvide ris, kartofler, rodfrugter, slik, sodavand, søde frugter mm -> som i 'Spis dig gravid') fik jeg Pergotime som skulle hjælpe med at modne mine æg. Jeg blev scannet løbende og efter 16 dage fik jeg min første ægløsning i 4 mdr.! Jeg blev insemineret, men uden held. De efterfølgende to cykli fik jeg også Pergotime, men havde slækket lidt på kosten, så der var mine æg 20 dage om at modne, men de modnede og løsnede også sig selv og i 3. cyklus efter start hos gynækolog blev jeg gravid med Pergotime og hjemmerul :)

Min gynækolog sagde, at det var min kostomlægning og Metforminens fortjeneste, at jeg reagerede så fint på Pergotime - det er meget sjældent det er så 'nemt' hos PCO-piger.

Da jeg fik konstateret PCO brugte jeg rigtig lang tid på at læse og lære og forstå sygdommen - jeg læste blandt andet rigtig meget på PCO-foreningens hjemmeside (LINK). Der kan du læse stort set alt der er værd at vide! Der er også en Facebook-side (LINK). Jeg fandt denne blog (LINK) skrevet af en PCO-pige, der samler og deler PCO-venlige opskrifter - den var en stor hjælp da vi levede 100% rigtigt, da det ofte kan være svært at finde på hvad man skal spise!

Og bare lige for at slå det fast, så betyder kosten ligeså meget for en normalvægtig PCO-pige som en overvægtig - der sker det samme indeni, men for normalvægtige er effekten ikke lige så synlig udenpå ;)

Jeg svarer gerne på flere spørgsmål, hvis du har dem!

Rigtig meget held og lykke! :kram2

Tak for dit svar Susanne :)

Din forklaring med insulinen giver god mening. Der har været lidt forskellige forklaringer herinde som ikke har givet specielt meget mening. Så nu er jeg med :) Jeg tænker mht kosten, at hvis jeg skulle holde mig fra alle de ting, så ville jeg tabe mig rigtigt meget. Jeg holder min vægt oppe ved at spise mange af de ting der er nævnt på forbudt listen. Men har bestilt bogen "spis dig gravid" på biblioteket. Kan være jeg kan finde nogle måder at skære ned på tingene uden at tabe mig. For i forhold til at blive gravid så skal jeg ikke tabe mig det mindste. Har virkelig kæmpet for at komme op i nærheden af normalvægt. Vejer i forhold til BMI stadig en del for lidt.

Ved du hvilken forskel det gør om man er insulinresistent kun i musklerne i forhold til også at være det i hjernen?

Mit fedt (det lidt jeg har) sætter sig også på maven :( og min mave har tendens til at hæve meget i perioder. Så ligner tit en gravid kvinde uden at kunne blive det :( Jeg har aldrig i mit liv haft en ægløsning eller en naturlig menstruation. Får det når jeg tager P piller men ellers ikke. Mine hormoner er også helt ude af balance, for lidt kvindelige og alt for mange mandlige. cyster på æggestokkene men ingen æg der vokser, heller ikke selvom jeg får pergotime, ingen effekt overhoved :( Prøvede det dog kun een gang, men min læge vil ikke give mig det igen fordi jeg slet ikke reagerede på det. Det eneste der skete var at jeg fik hedeture og dem har jeg stadig her 4 mdr efter. Dog ikke lige så slemt som i starten. jeg har altid været en frossenpind, nu koger jeg af varme meget af tiden. Så et eller andet har det jo gjort ved min krop, bare ikke det det skulle :(

Det er skønt at høre at I er nogen der har haft forholdsvis nemt ved at blive gravide. Jeg skal igennem et længere forløb hvis jeg skal have en chance. og lægen spår desværre at der ikke er de store chancer. Han siger det vil blive rigtigt svært at få det til at lykkes :( Så i øjeblikket får jeg p piller for at få nogle kvindelige hormoner og for at få min slimhinde i livmoderen til at blive tyk nok.

Min livmoder ligger meget langt tilbage, hvilket gør det rigtigt besværligt for lægen at se hvad han skal se og komme til med de ting han nu skal ved diverse undersøgelser. Har hørt at det også kan få en betydning for mine chancer for at blive gravid. Er der nogen af jer der har samme problem eller bare ved om det reelt har den store betydning?

Jeg er simpelthen også nødt til at spørge - hvad betyder hjemmerul? Gætter på at det er når man gør tingene på den naturlige måde i stedet for at få haletudserne derop ved hjælp? Synes bare udtrykket hjemmerul lyder virkelig underligt hehe.

Meningen er at når jeg igen skal igang med behandling at det så kun er mig der skal behandles så æggene modner og løsner sig og så skal resten ske naturligt. Men nu må vi se om det overhovedet kan lade sig gøre. Måske jeg ombestemmer mig hvis der kun er et æg der vil lege med, kan være jeg så ikke tør løbe an på at naturen selv klarer resten. Den tid den glæde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi ikke engang p-pillerne kan give mig regelmæssig mens og inden jeg startede på dem var min cyklus svingende fra 20-70 dage... Det er dog meget bedre nu på piller men kan stadig misse en mens, så hun sagde at jeg muligvis var en af dem der slet ikke kunne danne ægløsning... Vi blev enige om at når jeg stopper på pillerne engang kontakter jeg hende :) så dejligt hun i det mindste vil hjælpe lige fra start hvis der bliver problemer.

Jeg synes godt nok det lyder mystisk, for når man tager p piller får man jo netop ingen ægløsning. Så at du ikke har regelmæssig menstruation når du tager p piller burde da ikke have noget med manglende ægløsning at gøre? Men jeg er jo ikke læge, så skal ikke gøre mig klog. Men synes det lyder underligt. Hun burde da scanne dig og se hvordan dine ægblærer ser ud i æggestokkene. Blodprøverne for PCOS kan hun først tage 3 mdr efter du er stoppet med p piller. P pillerne skal være helt ude af systemet før man kan se om dine egne hormoner opfører sig som de skal. Mild PCO kan jo godt give upræcise menstruationer. Men det med p pillerne og ægløsning lyder lidt mystisk.

Håber du finder ud af hvad det handler om mht dig. Uvisheden er aldrig rar. Men det at du har menstruation er jo en god ting umiddelbart. Så er der jo en stor chance for at du HAR ægløsning. Så kan det godt være den er uregelmæssig, men det er da bedre end slet ikke at have nogen. Personligt har jeg aldrig hverken ægløsning eller mens, men jeg har også PCOS i svær grad.

Håber det lykkes for dig med baby hvis det er det du ønsker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt nok det lyder mystisk, for når man tager p piller får man jo netop ingen ægløsning. Så at du ikke har regelmæssig menstruation når du tager p piller burde da ikke have noget med manglende ægløsning at gøre? Men jeg er jo ikke læge, så skal ikke gøre mig klog. Men synes det lyder underligt. Hun burde da scanne dig og se hvordan dine ægblærer ser ud i æggestokkene. Blodprøverne for PCOS kan hun først tage 3 mdr efter du er stoppet med p piller. P pillerne skal være helt ude af systemet før man kan se om dine egne hormoner opfører sig som de skal. Mild PCO kan jo godt give upræcise menstruationer. Men det med p pillerne og ægløsning lyder lidt mystisk.

Håber du finder ud af hvad det handler om mht dig. Uvisheden er aldrig rar. Men det at du har menstruation er jo en god ting umiddelbart. Så er der jo en stor chance for at du HAR ægløsning. Så kan det godt være den er uregelmæssig, men det er da bedre end slet ikke at have nogen. Personligt har jeg aldrig hverken ægløsning eller mens, men jeg har også PCOS i svær grad.

Håber det lykkes for dig med baby hvis det er det du ønsker :)

Må melde pas, aner intet om det, det var bare hvad hun sagde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette, lyder meget sandsynligt at du ligesom jeg heller ikke danner (dannede nu for mig) ægløsning naturligt. Selvom jeg blev stimuleret, så mine æg voksede kunne min krop ikke selv finde ud af få dem "udløst".

Til trådstarter: i mine år i behandlingsverden har jeg hørt om flere, som først begyndte at reagerer på hormoner efter mange dage - også 20 som du skriver (om de havde PCOS kan jeg så ikke huske). Jeg er sikker på, at der også findes en behandlingsform derude til dig. Hvilken fertilitetsklinik går du på? For min erfaring er også, at der står forskel på hvor individuel behandlingsform de vil lave på klinikkerne.

Jeg håber der lykkedes for dig :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette, lyder meget sandsynligt at du ligesom jeg heller ikke danner (dannede nu for mig) ægløsning naturligt. Selvom jeg blev stimuleret, så mine æg voksede kunne min krop ikke selv finde ud af få dem "udløst".

Til trådstarter: i mine år i behandlingsverden har jeg hørt om flere, som først begyndte at reagerer på hormoner efter mange dage - også 20 som du skriver (om de havde PCOS kan jeg så ikke huske). Jeg er sikker på, at der også findes en behandlingsform derude til dig. Hvilken fertilitetsklinik går du på? For min erfaring er også, at der står forskel på hvor individuel behandlingsform de vil lave på klinikkerne.

Jeg håber der lykkedes for dig :goodluck

Louise, Jeg har en gynækolog i Helsingør, hende bruger jeg til alle de alm dameting. Hendes mand tager sig af fertilitetsbehandlingen. Så det er en privatpraktiserende klinik jeg kommer hos. Er rigtigt glad for kvinden og ville ønske det var hende der tog sig af fertilitetsbehandlingen også. Hendes mand er nu også flink nok. Det var hende der konstaterede PCOS hos mig og sendte mig derfor videre til hendes mand. Jeg har i mange mange år gerne villet være gravid men har aldrig haft menstruation når jeg stoppede med p pillerne. Har hørt meget om at det kan tage flere år fra man stopper til kroppen selv går igang igen hvis man har taget p piller i mange år. Så jeg gik lidt og tænkte at det nok kom med tiden. Men til sidst havde jeg brug for svar på om der ville ske noget eller om der var noget galt med mig. Så det var først i efteråret 2011 at jeg fik det konstateret og startede op i behandling. Som jeg har skrevet tidligere holder jeg pt pause og prøver at øge mine chancer med p piller. Er lidt nervøs for at skulle igang igen, frygter at det ikke vil lykkes. Lægen har gjort meget ud af at sige at det nok ikke bliver nemt.

Jeg tænker bare - hvis man har gået længe med PCOS uden p piller eller andre hormoner, kan det så ikke tage lidt tid før kroppen "vågner"? Kan man virkelig udelukke at det vil kunne lykkes efter een omgang pergotime hvor æggene ikke er begyndt at vokse efter 20 dage? Meningen er at jeg skal starte på en mere intensiv behandling med sprøjter osv når jeg skal i gang igen. Men tænker lidt om min læge er flink ved mig at han ikke trækker mig igennem en masse der alligevel ikke vil virke, eller om han er for effektiv og min krop måske bare skal bruge lidt længere tid end normalt? Hmm....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå alle dine tanker. Det er slet ikke nemt og sjovt at gå i uvished om det virker. Pergotime virkede slet ikke optimalt for mig, men de fik hurtig styr på mine æg med Puregon (hormonsprøjte) sammen med ægløsningssprøjte. Det viste sig så, at min kæreste også har meget nedsat sædkvalitet, hvorfor vi blev sendt videre til ICSI-behandling.

Er din mand/kæreste blevet tjekket om han også kan være et "problem". Det er bare træls at spilde unødig ventetid.

Mht. at være på p-piller nu inden synes jeg lyder fornuftigt. Det kender jeg flere der har haft god erfaring med :) I USA bruger de faktisk p-piller som nedreguleringshormon for netop bedre at kunne styre kvindens krop med de kunstige hormoner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå alle dine tanker. Det er slet ikke nemt og sjovt at gå i uvished om det virker. Pergotime virkede slet ikke optimalt for mig, men de fik hurtig styr på mine æg med Puregon (hormonsprøjte) sammen med ægløsningssprøjte. Det viste sig så, at min kæreste også har meget nedsat sædkvalitet, hvorfor vi blev sendt videre til ICSI-behandling.

Er din mand/kæreste blevet tjekket om han også kan være et "problem". Det er bare træls at spilde unødig ventetid.

Mht. at være på p-piller nu inden synes jeg lyder fornuftigt. Det kender jeg flere der har haft god erfaring med :) I USA bruger de faktisk p-piller som nedreguleringshormon for netop bedre at kunne styre kvindens krop med de kunstige hormoner.

Sprøjterne er også næste skridt for mig. Håber der er mere held med dem.

Min mand er blevet tjekket, og til trods for at han er meget ældre end mig fejler absolut intet. Han er faktisk mere fertil end mænd normalt er i deres bedste alder, så det er ikke ham problemet ligger hos, det er udelukkende mig der ikke virker som jeg skal. Det er selvfølgelig rigtigt ufedt at vide at det er mig der er skyld i at min største drøm ikke er gået i opfyldelse. (ved godt at man ikke selv vælger at have PCOS men alligevel). Men at han fungerer helt optimalt kan jo gøre at vi ikke behøver skulle igennem alt for mange kunstige ting. Hvis jeg kan komme til at modne æg via sprøjterne så kan resten jo foregå naturligt og det er jeg mere tryg ved end at skulle igennem udtagning af æg og opsætning og kunstig befrugtning og hvad man ellers kan komme ud for. Håber virkelig det kan lykkes for mig at lave bare et æg som så ender med en lille bebs. Frygter meget at få mere end et barn på een gang.

Jeg har jo slet ingen cyklus selv, så når jeg ikke tager p piller kan jeg bare starte behandling når jeg vil for det har ikke nogen betydning hvornår på måneden det sker. Men da jeg prøvede pergotime havde jeg gået uden på piller et år så mine hormoner var slet ikke sat op til at det skulle lykkes. Håber at de kvindelige hormoner jeg får gennem p pillen nu hjælper til at det vil lykkes når vi igen prøver. Min slimhinde i livmoderen var også alt for tynd fordi det var så længe siden jeg havde haft menstruation eller hormoner der gjorde den tykkere. var faktisk mig selv der havde hørt om det et eller andet sted at det kunne være en fordel med p piller når man havde PCOS, så spurgte lægen om det ville kunne hjælpe mig. han foreslog det ikke selv, men synes det var en rigtigt god ide da jeg selv foreslog det. Det virker bare så åndsvagt at tage p piller for at blive gravid, alle andre bruger dem til det modsatte :) Men det mærke jeg altid har fået er faktisk rigtigt godt til at modvirke de bivirkninger der er ved PCOS. Så når jeg holder pause med pillerne er jeg virkelig plaget af gener fra PCOS'en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar Susanne :)

Din forklaring med insulinen giver god mening. Der har været lidt forskellige forklaringer herinde som ikke har givet specielt meget mening. Så nu er jeg med :) Jeg tænker mht kosten, at hvis jeg skulle holde mig fra alle de ting, så ville jeg tabe mig rigtigt meget. Jeg holder min vægt oppe ved at spise mange af de ting der er nævnt på forbudt listen. Men har bestilt bogen "spis dig gravid" på biblioteket. Kan være jeg kan finde nogle måder at skære ned på tingene uden at tabe mig. For i forhold til at blive gravid så skal jeg ikke tabe mig det mindste. Har virkelig kæmpet for at komme op i nærheden af normalvægt. Vejer i forhold til BMI stadig en del for lidt.

Ved du hvilken forskel det gør om man er insulinresistent kun i musklerne i forhold til også at være det i hjernen?

Mit fedt (det lidt jeg har) sætter sig også på maven :( og min mave har tendens til at hæve meget i perioder. Så ligner tit en gravid kvinde uden at kunne blive det :( Jeg har aldrig i mit liv haft en ægløsning eller en naturlig menstruation. Får det når jeg tager P piller men ellers ikke. Mine hormoner er også helt ude af balance, for lidt kvindelige og alt for mange mandlige. cyster på æggestokkene men ingen æg der vokser, heller ikke selvom jeg får pergotime, ingen effekt overhoved :( Prøvede det dog kun een gang, men min læge vil ikke give mig det igen fordi jeg slet ikke reagerede på det. Det eneste der skete var at jeg fik hedeture og dem har jeg stadig her 4 mdr efter. Dog ikke lige så slemt som i starten. jeg har altid været en frossenpind, nu koger jeg af varme meget af tiden. Så et eller andet har det jo gjort ved min krop, bare ikke det det skulle :(

Det er skønt at høre at I er nogen der har haft forholdsvis nemt ved at blive gravide. Jeg skal igennem et længere forløb hvis jeg skal have en chance. og lægen spår desværre at der ikke er de store chancer. Han siger det vil blive rigtigt svært at få det til at lykkes :( Så i øjeblikket får jeg p piller for at få nogle kvindelige hormoner og for at få min slimhinde i livmoderen til at blive tyk nok.

Min livmoder ligger meget langt tilbage, hvilket gør det rigtigt besværligt for lægen at se hvad han skal se og komme til med de ting han nu skal ved diverse undersøgelser. Har hørt at det også kan få en betydning for mine chancer for at blive gravid. Er der nogen af jer der har samme problem eller bare ved om det reelt har den store betydning?

Jeg er simpelthen også nødt til at spørge - hvad betyder hjemmerul? Gætter på at det er når man gør tingene på den naturlige måde i stedet for at få haletudserne derop ved hjælp? Synes bare udtrykket hjemmerul lyder virkelig underligt hehe.

Meningen er at når jeg igen skal igang med behandling at det så kun er mig der skal behandles så æggene modner og løsner sig og så skal resten ske naturligt. Men nu må vi se om det overhovedet kan lade sig gøre. Måske jeg ombestemmer mig hvis der kun er et æg der vil lege med, kan være jeg så ikke tør løbe an på at naturen selv klarer resten. Den tid den glæde :)

Til det i rødt:

Forskellen er, at når man OGSÅ er insulinresistent i hjernen, så tror (også) hjernen hele tiden at blodsukkeret er lavt og kroppen mangler energi og man er derfor konstant sulten og har især lyst til de kalorieholdige fødevarer -> derfor overvægt og endnu sværere ved at lægge kosten om <_<

Jeg ved ikke hvor meget du har læst på PCO-foreningens hjemmeside, men sådan her skriver de om insulinresistens ift. Diabetes som du spurgte til tidligere:

Insulinresistens og PCOS

Insulin dannes i bugspytkirtlen, og hormonet er nødvendigt for transport af sukker fra blodet ind i kroppens celler. Ved insulinresistens har musklerne en nedsat følsomhed for insulin. Som kompensation danner bugspytkirtlen en øget mængde

insulin for at sikre, at sukkeret alligevel optages. En langvarig høj insulin produktion kan udtrætte de insulinproducerende celler, således at der ikke er tilstrækkeligt insulin til at fastholde et normalt blodsukker, og derved kan type 2 diabetes udvikles.

Her er den lange forklaring på insulinresistens og følgevirkningerne samt effekten af Metformin LINK Har din gyn ikke foreslået dig at tage Metformin?

Og ja, hjemmerul betyder, at man faktisk selv laver baby hjemme, når æggene er modnet (og evt. løsnet) med hormoner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det i rødt:

Forskellen er, at når man OGSÅ er insulinresistent i hjernen, så tror (også) hjernen hele tiden at blodsukkeret er lavt og kroppen mangler energi og man er derfor konstant sulten og har især lyst til de kalorieholdige fødevarer -> derfor overvægt og endnu sværere ved at lægge kosten om <_<

Jeg ved ikke hvor meget du har læst på PCO-foreningens hjemmeside, men sådan her skriver de om insulinresistens ift. Diabetes som du spurgte til tidligere:

Insulinresistens og PCOS

Insulin dannes i bugspytkirtlen, og hormonet er nødvendigt for transport af sukker fra blodet ind i kroppens celler. Ved insulinresistens har musklerne en nedsat følsomhed for insulin. Som kompensation danner bugspytkirtlen en øget mængde

insulin for at sikre, at sukkeret alligevel optages. En langvarig høj insulin produktion kan udtrætte de insulinproducerende celler, således at der ikke er tilstrækkeligt insulin til at fastholde et normalt blodsukker, og derved kan type 2 diabetes udvikles.

Her er den lange forklaring på insulinresistens og følgevirkningerne samt effekten af Metformin LINK Har din gyn ikke foreslået dig at tage Metformin?

Og ja, hjemmerul betyder, at man faktisk selv laver baby hjemme, når æggene er modnet (og evt. løsnet) med hormoner :)

Jeg har brugt dagen idag på at læse en masse, så er blevet lidt klogere på det. Det som du skriver med den manglende evne til at føle mæthed var en af de ting jeg fandt, så det giver god mening. Jeg kan selv have det nogen gange selvom jeg ikke er overvægtig. Har haft anoreksi en stor del af mit liv, men da jeg begyndte at spise igen havde jeg meget svært ved at finde ud af mængde og hvornår nok var nok, tog sindsygt meget på. Nu ligger jeg på en stabil vægt lige under normalen ifølge BMI så jeg er tilfreds nu.

Nej min gyn har ikke snakket noget om hverken speciel mad eller metformin. Han har intet nævnt om insulin resistens. Så om han har testet mig og fundet at jeg ikke har det problem ved jeg ikke. Men det hører jo sammen med PCOS altid gør det ikk? Har fået taget en masse blodprøver og alle sagde PCOS så mon ikke den del også er blevet tjekket. Men når jeg læser herinde så undrer jeg mig da over alt det i andre har fået at vide. Men ved ikke om I andre går et sted der specialiserer sig i PCOS? For det gør jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også normal vægtig PCO'er og venter nu barn nr 2., begge er lavet med hjælp - den første med IUI (2. forsøg) og blop i maven er lavet med hormoner og hjemmerul. Jeg var næsten 1 måned om at lave et så stort æg, så jeg nåede ÆL - Men det var så lige præcis den eneste jeg behøvede... Baby melder sin ankomst i okt.

Så selvom odds'ne måske ikke er super gode kan det sagtens lykkes - også selvom dine æg ikke vokser super hurtigt... På den klinik vi gik var de helt rolige over det og satte bare dosis op en smule og så skete der mere...

Held og lykke!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også normal vægtig PCO'er og venter nu barn nr 2., begge er lavet med hjælp - den første med IUI (2. forsøg) og blop i maven er lavet med hormoner og hjemmerul. Jeg var næsten 1 måned om at lave et så stort æg, så jeg nåede ÆL - Men det var så lige præcis den eneste jeg behøvede... Baby melder sin ankomst i okt.

Så selvom odds'ne måske ikke er super gode kan det sagtens lykkes - også selvom dine æg ikke vokser super hurtigt... På den klinik vi gik var de helt rolige over det og satte bare dosis op en smule og så skete der mere...

Held og lykke!!!!

Er dejligt at høre at der er håb forude :)

Tænkte på, hvornår begyndte dit æg at vokse? Startede det med det samme og var så bare længe om at vokse sig stort nok? Eller begyndte det først at vokse sent?

Jeg overvejer at skifte gynækolog inden jeg starter næste forsøg. Er glad for at være hvor jeg er, det er bare et godt stykke væk, og man skal jo komme ret ofte... Kunne måske også være rart at høre en andens mening om hvordan tingene skal gøres i forhold til mig og min krop :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER