MissingLink

Så bliver jeg da lige nødt til at slå et slag

23 indlæg i dette emne

For slynger, vikler og ikke mindst SLYNGEVUGGEN.

Tænkte, at det måske var noget for jer herinde :)

Jeg er jo stor fan af både vikler og slyngevugger. Nok mest fordi vi har fået et ret så krævende barn, der faktisk helst boede i sin vikle ;)

I alt sin enkelthed er en vikle et langt stykke stof, som man vikler rundt om kroppen i et kryds. Der kan baby så sidde, og være både afskærmet og tryg. Det er beviseligt, at tæt kontakt og hudkontakt skulle gøre barnet mere intelligent og styrke selvværdet på længere sigt. Derudover fremmer bevægelserne der er, når man anvender vikler og slynger, en god balancenerve hos de små (vi taler altså her om normalt fungerende "raske" børn)

Jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle have gjort uden vores vikle- så er det sagt!! Karoline har stort behov for kropskontakt, og den måde de sidder tæt/stramt ind mod kroppen, gør at de kan høre hjerteslaget og andre lyde, som da de lå inde i maven. Det giver dem tryghed. Jeg ville selvfølgelig anbefale den til alle, men specielt gavn kan man have af dem, hvis man f.eks. har barn med kolik (brugte den også til Isabella).

Samtidig har man hænderne fri, og selv med dårlig ryg, kan man holde til at gå med viklen i længere tid, hvilket jeg slet ikke kan med bæreseler osv.

"Ulempen" er, at den skal bindes. Men jeg vil sige, det er et spørgsmål om øvelse. Det tager ca 1 min for mig at få den ordenligt på, og Karoline i. Måske 2 minutter for min mand :D Bare det, at han bruger den, er noget af en bedrift og siger noget om, hvor meget den betyder for os herhjemme. Og så er den billig af lave selv- bare 5 meter strækjersey, og en symaskine :)

Her er lige et billede af manden med Karoline i viklen:

post-210-066642600 1330972326_thumb.jpg

Slyngevuggen var noget jeg havde overvejet rigtig meget mens jeg var gravid. Meeen jeg synes jo de var lidt dyre ;) Men da Karoline kom hjem, og absolut ingen ro kunne finde andre steder end i viklen, og min krop var ved at gå til, investerede vi alligevel i en. OG det er nok nogle af de bedste penge jeg nogensinde har givet ud!! I slyngevuggen finder hun den ro, og så meget af den som hun nu er i stand til. Det er mere end hvad vi kan med noget andet, ud over i viklen eller på armen. Det har gjort, at vi har kunnet lægge hende om dagen, hvor hun så kan få sine 30 minutters søvn, som ellers var umulig før. Det lyder måske ikke af meget for nogen, men i hendes tilfælde var det noget af et mirakel :loveshower

Billede af Karoline i slyngevuggen

post-210-076246200 1330972615_thumb.jpg

Slyngevuggen fungerer på den måde, at der sidder en stor fjeder øverst. Den gør, at vuggen både kan gynge og "hoppe". Når baby er urolig og bevæger sig, giver vuggen derfor efter, og baby bliver vugget lige så stille.

Hvis man har lidt snilde og god tid, kan man forsøge sig med selv at lave en. MEN man kan også købe dem- MED SØVNGARANTI! Altså man kan købe den og prøve i 14 dage, og hvis den ikke giver bedre søvn, kan man returnere den. Det synes jeg jo var mega lovende, og vi er altså ikke blevet skuffet herhjemme. Vuggen kan enten hænges i dørkarmen, i en krog i loftet eller man kan (som vi har gjort) købe et stativ, som den kan hænge i. Derved bliver den mulig at have med overalt, og flytte nøjagtig hvorhen man vil.

Ulempe; prisen ;) Men den er pengene værd i mine øjne :)

Slyngen: er et alternativ til viklen. Vi har købt den fra Natures Sway, ligesom vuggen. Den er hurtigere at tage på, hvis man lige hurtigt skal have barnet op og falde til ro. Den sidder skråt over skulderen, så jeg kan ikke gå med den så længe pga af vægten, men den er super når det lige skal gå hurtigt. Fordelen er også, at den er så stærk, at Isabella også kan sidde i den, hvis hun lige gerne vil bæres lige rundt. Den kan holde til 20 kg. Derudover kan Karoline stadig ligger helt ned i den. Den sidder ikke så tæt som viklen gør, men jeg har haft held til at kunne få slyngen af med hende i, UDEN at hun vågnede.

Billeder af slyngen (lånte billeder):

post-210-067335900 1330973339_thumb.jpgpost-210-059590400 1330973347_thumb.jpgpost-210-023387500 1330973358_thumb.jpg

Har faktisk planer om også at prøve med en ringslynge. Når man går så meget med baby som vi gør herhjemme, er det rart at have noget at skifte med :) Kan opdatere, når jeg har afprøvet sådan én :)

Bare lige et indput fra mig- håber det er brugbart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Super indlaeg - jeg er i hvert fald tunet ind paa en baeresele og en vikle loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maa jeg lige hoere dig om en ting - har du meget besvaer med skuldrene? Jeg har selv sarte skuldre og nakke efter piskesmaeld, men lider ikke heeelt vildt. Jeg havde foerst forestillet mig en ringslynge, men er langsomt fremme ved at den ikke egner sig til mine skuldre... Taenker derfor vikle/straekvikle og saa en Ergobaby, som min mand helt sikkert vil bruge ogsaa. Saa kan jeg skeje lidt ud med en paen vikle, hvis det alligevel mest er min ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har slyngevuggen og den kan hverken baby eller forældre undvære.. Den er fantastisk til de små :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maa jeg lige hoere dig om en ting - har du meget besvaer med skuldrene? Jeg har selv sarte skuldre og nakke efter piskesmaeld, men lider ikke heeelt vildt. Jeg havde foerst forestillet mig en ringslynge, men er langsomt fremme ved at den ikke egner sig til mine skuldre... Taenker derfor vikle/straekvikle og saa en Ergobaby, som min mand helt sikkert vil bruge ogsaa. Saa kan jeg skeje lidt ud med en paen vikle, hvis det alligevel mest er min ;)

Ringslyngen er ikke god, hvis du har ondt i skuldrene. Viklen er meget mere skånsom for både ryg, skuldre og nakke synes jeg. Jeg har selv en nakke- og ryg skade, men viklen kan jeg godt gå rundt med i et par timer. Vi havde egentlig også købt en ergobaby, men den har vi returneret. Hun sidder meget bedre i viklen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor køber man slyngevuggen?? Den er da genial! Nåede at tænke "øv, vi kan ikke have den i loftet" - men med et stativ er det da en god ide!

Jeg har selv købt en slynge, og glæder mig helt til at bruge den nu :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor køber man slyngevuggen?? Den er da genial! Nåede at tænke "øv, vi kan ikke have den i loftet" - men med et stativ er det da en god ide!

Jeg har selv købt en slynge, og glæder mig helt til at bruge den nu :loveshower

Jeg har købt min HER

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ringslyngen er ikke god, hvis du har ondt i skuldrene. Viklen er meget mere skånsom for både ryg, skuldre og nakke synes jeg. Jeg har selv en nakke- og ryg skade, men viklen kan jeg godt gå rundt med i et par timer. Vi havde egentlig også købt en ergobaby, men den har vi returneret. Hun sidder meget bedre i viklen :)

Tak. Jeg er gaaet fra de "ensidige" loesninger... Jeg kender mig selv godt nok til at vikeln vil blive brugt, men at ogsaa Ergobabyen vil blive brugt, og min mand vil ikke gaa med vikle... Det skal han have lov til ikke at ville, isaer naar vi saa kan bruge en baeresele. Men det er helt sikkert, at de sidder bedre i en vikle som smaa :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har købt min HER

Hvor høj er den, når den er i stativet? Altså, fra gulv til top eller hvad man skal sige? Kan ikke finde oplysningen på siden <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor høj er den, når den er i stativet? Altså, fra gulv til top eller hvad man skal sige? Kan ikke finde oplysningen på siden <_<

Et par meter vil jeg tro- måske lidt mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. Øv, vi bor et sted hvor der er under 2 meter til loftet nemlig <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. Øv, vi bor et sted hvor der er under 2 meter til loftet nemlig <_<

Vi har vores hængende i døråbningen, hvor den hænger på en klemme-dims som fuldte med så den kan hænge i døråbningen.. Så er den ca. 150cm lang incl. klemme-dimsen.. Håber det gav mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. Øv, vi bor et sted hvor der er under 2 meter til loftet nemlig <_<

Så skal den hænge i loft eller dørkarm ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. Øv, vi bor et sted hvor der er under 2 meter til loftet nemlig <_<

Hvis du er lidt fiks med en symaskine, kan du selv sy den... Se her: http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=70264

Og mht. højden, så har min veninde selv syet en slyngevugge, der både hænger i stuen og i soveværelset, men i stuen er der højt til loftet og det er der ikke i soveværelset... Så de hænger vuggen i en kæde i stuen og direkte i krogen i soveværelset... SÅ det kan lade sig gøre, selvom man ikke har højt til loftet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en strækvikle, men har ikke fået taget mig sammen til at bruge den endnu... Har øvet mig i at binde den uden baby men med tyk mave, men er ikke kommet så langt som at få silje i... Kunne være jeg skulle forsøge :rolleyes Det virker bare lidt uoverskueligt lige nu, men er sikker på at man bare skal have prøvet det en gang for at fange den

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte en Koalastrækvikle på slynger.dk og jeg har været SÅ glad for den. Jeg brugte den rigtig meget de første måneder, da Erica vågnede hver gang jeg prøvede at ligge hende - så hun fik lov til at sove på maven af mig - og jeg havde stadig begge hænder fri og kunne tilmed bevæge mig rundt! Og hun sov stort set med det samme hun kom i viklen - simpelthen så rart!

Efter hun begyndte selv at kunne holde hovedet kom hun op og sidde i den, så rart at kunne tage ud og handle uden at skulle have barnevogn eller autostol med rundt! Hun har været med til gåtur på stranden flere gange :)

Nu bruger jeg den kun hvor hun kigger væk fra mig og hun elsker at følge med i alt! Hun er nu 8 måneder. Det er mindre og mindre jeg bruger den - hun er nu stærk nok til at sidde i stolen på en indkøbsvogn, så det er kun hvis jeg er steder uden indkøbsvogn jeg bruger den - men den har uden tvivl været alle 600 kr værd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan binder man den? Jeg var egentlig gået fra den, fordi ingen af mine veninder har haft held af sine, men nu er der en i vennekredsen der også siger at hendes er uundværlig - og hvis man selv kan sy den, så kan det være mit første symaskine projekt nogensinde - hvis strækjersey altså ikke er for svært at sy i.

Kan man finde en sy-opskrift?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan binder man den? Jeg var egentlig gået fra den, fordi ingen af mine veninder har haft held af sine, men nu er der en i vennekredsen der også siger at hendes er uundværlig - og hvis man selv kan sy den, så kan det være mit første symaskine projekt nogensinde - hvis strækjersey altså ikke er for svært at sy i.

Kan man finde en sy-opskrift?

5 meter strækjersey x 50cm. Zigzag hele vejen rundt om og voila :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan binder man den? Jeg var egentlig gået fra den, fordi ingen af mine veninder har haft held af sine, men nu er der en i vennekredsen der også siger at hendes er uundværlig - og hvis man selv kan sy den, så kan det være mit første symaskine projekt nogensinde - hvis strækjersey altså ikke er for svært at sy i.

Kan man finde en sy-opskrift?

Jeg har oprettet en tråd, hvor der er en masse opskrifter på vikler og slynger... Se opskrifterne her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 meter strækjersey x 50cm. Zigzag hele vejen rundt om og voila :)

arh det burde jeg selv kunne klare :yiepie

Jeg har oprettet en tråd, hvor der er en masse opskrifter på vikler og slynger... Se opskrifterne her

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte en Koalastrækvikle på slynger.dk og jeg har været SÅ glad for den. Jeg brugte den rigtig meget de første måneder, da Erica vågnede hver gang jeg prøvede at ligge hende - så hun fik lov til at sove på maven af mig - og jeg havde stadig begge hænder fri og kunne tilmed bevæge mig rundt! Og hun sov stort set med det samme hun kom i viklen - simpelthen så rart!

Efter hun begyndte selv at kunne holde hovedet kom hun op og sidde i den, så rart at kunne tage ud og handle uden at skulle have barnevogn eller autostol med rundt! Hun har været med til gåtur på stranden flere gange :)

Nu bruger jeg den kun hvor hun kigger væk fra mig og hun elsker at følge med i alt! Hun er nu 8 måneder. Det er mindre og mindre jeg bruger den - hun er nu stærk nok til at sidde i stolen på en indkøbsvogn, så det er kun hvis jeg er steder uden indkøbsvogn jeg bruger den - men den har uden tvivl været alle 600 kr værd!

Jeg har også selv koalaviklen og har været mere end glad for den også nu, hvor Elias indimellem har sine trælse tigerspring og kun vil bæres... men det trick med at få dem til at sidde udad kan jeg simpelthen ikke finde ud af - pungen glider ganske enkelt ned og jeg kan ikke få den fæstnet sådan at den sidder ordentligt under numsen og op til knæhaserne, sådan at benene er højere oppe end numsen... Gør jeg det forkert? Synes jeg har fulgt anvisningen i den medfølgende bog, men hvad gør du?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også selv koalaviklen og har været mere end glad for den også nu, hvor Elias indimellem har sine trælse tigerspring og kun vil bæres... men det trick med at få dem til at sidde udad kan jeg simpelthen ikke finde ud af - pungen glider ganske enkelt ned og jeg kan ikke få den fæstnet sådan at den sidder ordentligt under numsen og op til knæhaserne, sådan at benene er højere oppe end numsen... Gør jeg det forkert? Synes jeg har fulgt anvisningen i den medfølgende bog, men hvad gør du?

Jeg har også svært ved at få knæene højere end numsen når hun kigger fremad. Indtil videre har jeg ignoreret det, da det ikke er så lang tid hun sidder der ad gangen, skal hun sidde mere end en time kigger hun ind mod mig.

Jeg tror ikke på det gør en forskel, selvfølgelig er det ikke sundt, men når det ikke er oftere, så tror jeg ikke på det skader :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har netop investeret i en slyngepakke fra slynger.dk og i dag var Anna i koalaviklen for første gang. Der følger en fin instruktionsfolder med, så det var overrasket over hvor ligetil det var at tage den på. Anna er tydeligvis ikke vandt til at være så tæt pakket, så vuggestillingen var IKKE et hit :rolleyes

Så prøvede vi front-mod-front og hun brokkede sig lidt mens vi moslede hende i den

DSC_0004-001.jpg

Men ligeså snart hun sad rigtigt, faldt hun til ro

DSC_0005-002.jpg

Og 5min efter sov hun :)

DSC_0011-002.jpg

Det var desværre ikke muligt at få hende ud af den uden hun vågnede og blev ked af det, men måske det er muligt med lidt træning ;) Jeg er i hvert fald glad for vi købte den!

Vi har som sagt købt en pakke, så vi har også en ringslynge og Søren fik selv taget den på og puttet hende i den - det har vi dog ikke nogen billeder af, men er sikker på vi også bliver glade for den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER