Martin

Sove tips og tricks

10 indlæg i dette emne

Hej med jer

Det er ingen hemmelighed at I nemmere bliver i dårligt humør hvis I mangler søvn.

På sigt kan manglende søvn forstyrre jeres lille familie så meget, at mor og far ”glemmer” deres følelser for hinanden, med fare for, at livet bliver ”daglig drift” og kærestelivet glider ud på et sidespor. Måske endda med en unødvendig dårlig stemning i hjemmet som konsekvens :(

Tænk hvis vi kunne hjælpe flere forældre til mere dejlig nattesøvn. Skønt ikke :)

Jeg ved godt, at vi ikke er ens, og at vores børn heller ikke er ens. Men jeg vil alligevel opfordre jer, hvis børn der sover godt til at skrive jeres ”opskrift” på, hvordan I fik barnet/børnene til at sove trygt og godt. Forhåbentlig kan vi give søvninspiration til andre småbørnsforældre, som har svært ved at få søvnen til at fungere.

På forhånd mange tak :)

Martin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:loveshower Her er vores erfaringer:

Ja vi er jo nogle af de "heldige" som meget tidligt har fået det med søvnen til at fungere :) Og jo. Jeg er godt klar over at hvad der fungerer for os fungerer måske ikke for andre. Men jeg vil alligevel fortælle vores søvn succes historie.

Vores søn Leo er næsten 2 år nu, og han sover super godt og trygt hver nat, uanset om vi er hjemme eller ude hos forældre eller venner, til fest, på ferie, i bilen, i vuggestue eller lignende. Det har han næsten gjort siden han var 5-6 måneder :tak

Vi kan med andre ord tage ham med hvor som helst, slå rejsesengen op og få ham til at sove en hel nattesøvn uden problemer.

Tanker vi har gjort os inden

Vi har fra starten gjort os helt klart, at Leo ikke skulle mænge sig ind i vores seng, da vi ved, at det er vanedannende at putte sammen med mor og far. Så når vi står op, så står vi helt op også selvom det er tidligt fx ved 5-6 tiden om morgenen. Så kan vi putte og hygge os nede i sofaen i stuen imens den anden forældre sover videre oppe i soveværelset.

Vi er ej heller tilhænger af godnathistorier eller at man skal sidde sammen med barnet for at få det til at sove. Det kan nemlig også hurtigt blive en vane som for nogle forældre skal udføres i timevis inden ungen gider at sove. :)

Jeg syntes altid, at vi har tænkt smart. Ment på den måde, at der er INGEN grund til, at begge forældre skal forstyrres ved natteroderi/sygdom eller lignende.

Hellere at den ene forælder er halv frisk, end begge forældre er totalt knockoutet. Så vi skiftes lidt, hvis der skulle være uregelmæssigheder.

Vi var også rimelig afklaret med at vi ikke skulle gå på "listefødder" når Leo sover.

Vi larmer lige så meget som vi plejer, så han har vænnet sig til lyd/musik/TV osv. Uden dette forstyrre hans søvn på nogle måder.

Hvis vi starter herhjemme

Hjemme sover Leo hver dag på sit eget værelse fra ca. kl. 19.15 til ca. 06.30-7.00. næste morgen.

Det ligger helt fast. Engang imellem (måske 1 gang om ugen) skal vi ind og klappe ham på kinden og give ham en sut og en bamse, hvis han bliver lidt ked af det i løbet af aftenen eller natten.

Vi tager ham stort set aldrig op i løbet af natten. Det føler vi ikke, at der er behov for, og det vil forstyrre både Leo’s og vores søvn unødvendigt. I stedet gør vi meget ud af at fortælle ham, at mor og far er lige inde ved siden af og nok skal passe på ham, uanset hvad der sker. Det har vi faktisk sagt til ham, siden han var mikro lille. Jeg ved ikke, hvornår han forstod, hvad vi sagde – men jeg er meget sikker på, at det virker beroligende på ham.

I de første 3 måneder

I de første 3 måneder sov Leo i en krybbe ved siden af vores seng. Vi fik en meget forstyrret søvn da han skulle ammes flere gange om natten. Og så lavede han bummelum ca. 12 gange i døgnet!, og man kunne høre når der var gevinst. Så op og skifte ble flere gange om natten også. Og så var han en grynter, han sagde så mange lyde i søvne, så der var en værre larm selvom han sov.

= Mamma og Pappa var meget trætte :o))) = stærk mocca til farmand mange gange hver dag, stakkels mamma hun drikker kun the ;o) Så det er hård kost i starten med meget dårlig nattesøvn. Sådan er det bare og må betragtes som normalt og heldigvis er der en ende på det.

3-7. måneder

Nu bliver det allerede bedre. Han skulle stadig ammes 2 gange om natten, og gryntede stadig imens han sov. Så vi besluttede en aften at flytte ham fra vores seng og ind i vores walk in closet i tilknytning til soveværelset for at få fred. Men vi kunne stadig høre ham tydeligt. Så det holdt kun én dag. Herefter flyttede vi ham ind på sit eget værelse i en alder af kun 13 uger. *GISP* :o

Det var lidt svært de første par dage, da vi jo nu ikke kunne høre hans vejrtrækning selv om dørene stod åbne (nyforældre angst).

Men efter få dage havde vi vænnet os til den ekstra ro, som begge parter havde opnået, ved at han røg ind på eget værelse. Skønt.

Det skal siges, at hans søvn stadig var meget ustabil, og at Ki måtte ind til ham måske 4-5 gange hver nat. Nogle gange for at amme andre gange for at give sut, bamse og klap, eller skifte ble. Han vågnede også ret tidligt omkring 05.00 hver morgen. Der stod vi begge op. Jeg var selvfølgelig mere frisk end Ki, da jeg ikke havde været oppe flere gange om natten, men til gengæld stod jeg så for alt det huslige med indkøb, madlavning, vask osv., så Ki kun skulle koncentrere sig om Leo.

(Vi passede selvfølgelig vores firma i dag/aften timerne)

Skrigeri og hysteri - en lille dreng i oprør

Da Leo var ca. 5 måneder gammel gjorde han oprør, og vi tog en meget vigtig fight med ham omkring hvem som bestemmer, hvor og hvornår han skal sove. Leo mente, at han skulle skrige for at udtrykke sin utilfredshed med at blive lagt allerede kl. 19.00. Det mente vi, var meget urimeligt.

Vi tog selvfølgelig udfordringen op, da vi godt var klar over, at han prøvede os af, selvom det er hårdt at se sin lille dreng skrige/græde helt vildt.

Vi gik ind ca. hvert 5. minut og klappede ham og gav ham sutten, som var spyttet ud og sagde godnat lille Leo og sov godt. Mor og far er lige inde ved siden af.

(Men vi tog ham ikke op, eller ind i vores seng, uanset hvor meget han skreg).

Der gik så ca. 2 timer med skrig og skrål inden han faldt i søvn.

Det stod på i 3 aftener i træk, og det var meget hårdt. Men vi holdt fast og bakkede hinanden 100% op, så både Ki og jeg viste samme adfærd, når vi skiftedes til at gå ind til ham.

Hans oprør varede 3 dage, og efterfølgende har vi aldrig haft problemer med at lægge ham.

Sådan lægger vi Leo

Vi går ind og ligger ham i hans seng, giver ham en sut og en bamse siger god nat og går ud. Thats it. Vi læser ikke godnat historier for ham, og vi sidder ikke og venter på, at han falder i søvn. Det hele tager under et minut.

Vi larmer, spiller wee, har gæster, griner, synger og hører musik. Lille Leo sover trygt videre. (niv mig i armen) ;)

Ta’ ud og lev dit liv

Ki og mig elsker at besøge familie og venner, og vi har altid rejst meget. Det havde vi på forhånd besluttet at fortsætte med, også selvom vi fik lille Leo.

Så vi har som udgangspunkt sagt ja til alle arrangementer med den holdning, at det værste der kunne ske er, at vi måtte lave en ”walk out” altså tage hjem fordi ungen bliver lidt for hysterisk :) Vi siger også Ja til arangementer som ligger helt skævt i forhold til Leos sovetider. (så må vi jo se hvad der sker)

Allerede efter 3 uger havde vi ham med ude hos nogle venner, hvor han sov ude første gang. Efterfølgende har den stået på utallige af hytte ture/middage/middage med overnatning/skiferier/lange bilture osv.

I starten sov han i sin lift. Efterfølgende har vi købt en super god Babybjörn rejseseng, som har været en del rundt. Så meget at han sover lige så godt i rejsesengen som i hans egen seng hjemme.

Vi har engang klemt rejsesengen ind i en lille brusekabine på et hotel. Det fungerede helt fint og Leo sov super godt.

Ud af måske 100 gange (vi kommer ret meget ud) har vi kun måtte tage hjem igen én gang fordi Leo græd og græd og græd. De andre 99 gange har det gået fra rimeligt til helt fantastisk.

Vi har et super harmonisk og glad barn, som sover trygt og godt, uanset hvor vi befinder os.

Det er sku' da helt fantastisk. :loveshower

Den korte udgave over vores bedste råd/det som har virket for os

- Vær enige forældre som holder sammen og udstråler "styr på tingene" overfor jeres barn (også selv om I ikke føler det) ;)

- Vær meget konsekvente, også selvom det kan lyde hårdt. Det virker 110%.

- Gør det I siger I gør, selv helt små børn forstår rigtig meget af det som bliver sagt og de prøver jer af løbende (vær sikker på det)

- Overvej meget nøje om I vil trøste barnet ved at lade sove hos jer. Det kan være svært at vænne barnet af med at sove imellem mor og far igen.

- Ta' kampen op hver gang når barnet græder og skriger omkring sengetid. Barnet prøver jer sandsynligvis af.

- Væn barnet til en rejseseng allerede i en tidlig alder, det giver pote senere :)

- Tag ud, tag ud, tag ud. Det værste der kan ske er at barnet går amok og I må forlade middagen/selskabet/festen.

- Gå aldrig på listefødder i hjemmet. Lev et normalt liv selv om baby/barnet ligger og sover

- Vær aktive med jeres barn (både ude og inde). Aktivitet får alle mennesker til at sove meget bedre.

Og så husk på at selv om I har fundet en Ok soverytme, så kan det godt gå helt skævt engang imellem. Panik endelig ikke, sådan er det bare :) I nat var Leo fx vågen fra 01.00 til 03.00, så han røg op og så Knold og Tot. Jeg tror bare at det var en prut ;)

Held og lykke med jeres barn. Jeg håber, at I får indkørt en god soverytme, sammen med jeres barn. ;)

Og husk lige hvad der virker for os virker måske ikke for jer. Vi er trods alt alle forskellige. Både i væremåde og temperament. Det samme glæder børnene.

Mange glade hilsner

Martin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fed tråd Martin..

Tror virkeligt det vigtig at huske at BÅDE børn OG forældre er forskellige..

Det gælder vel om at finde en måde som er god og tryg for barn og forældre. Hvis man er til skrigeture er man til det er man til vuggen osv.. Der er ingenting der er forkert.

Vi var inden vi fik Nadja meget bestemt at hun ALDRIG skulle sove i vores seng.. efter knap en måned brød jeg helt sammen da hun aldrig vil sove om det så var på hendes værelse eller klods op af vores seng - hun skreg. Det var den største fallitfølelse jeg fik, tænkte jeg var så dårlig mor. 2 mdr efter ville hun lige pludselig gerne sove i sin lift og røg hurtig på sit eget værelse.. så man kan altså godt få tingene til at lykkedes selvom man lige tager en omvej engang imellem.

Derefter fra hun helt ny til 7 mdr blev hun ammet i søvn.. og mange sagde det var forkert, hun skulle lære at falde i søvn selv.. hvis jeg prøvede det skreg hun og det kunne mit moderhjerte ikke.. ved de 7 mdr lærte jeg hende at sove igennem, ved kun at tilbyde hende vand i kop istedet og ikke at komme ud af sengen.. det hjalp og derefter lærte hun selv ikke at ammes i søvn mere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores lille Dirch er 4 mdr. og han sover rigtigt godt nogle gange sover han op til 10 timer om natten! Vi har fra ca. 3 mdr. alderen vænnet ham til selv at falde i søvn. Han bliver skiftet og får nattøj på, så får sin 'natmad' hos mig mellem kl. 19.30 og 20.30. Så lægger vi ham ind i hans seng lysvågen, synger en aftensang (den samme hver dag), ber en lille bøn for ham og siger godnat. Så går vi ud af rummet og lader døren stå åben. Der går aldrig mere end et kvarter med pludder og så sover han.

Nogle gange piver han lidt men det er tit lige når han falder i søvn, så vi går først ind og ser til han hvis hans piv/gråd lyder 'hjerteskærende', det er nok 'mor-chippen' der fortæller hvornår det er.

Hvis han falder i søvn ved brystet og vi bærer ham sovende ind i sengen vågner han tit op efter kort tid og er ked af det. For ham er det vigtigt ikke at blive flyttet mens han sover for så er han forvirret når han vågner.

Håber nogle kan bruge vores erfaringer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk tråd, håber nogen kan drage nytte af den! :)

Jeg har 2 børn og dermed været turen igennem 2 gange, med at lære mine børn at sove for sig selv, hele natten, non-stop.

Med Jonas da brugte jeg bogen der hedder Godnat og sov godt, som stort set går ud på det Martin beskriver de har gjort. Læg barnet til at sove, mæt, træt, skiftet, og ikke syg eller tørstig. Vær beslutsom, hvis du ikke mener du kan klare at dit barn "skriger" eller "græder" efter dig, så skal du ikke gøre det.

Det man skal holde sig for øje er at der er mange variationer af gråd. Barnet er også født med noget så irriterende som "egen vilje"... :) Men fordi de har deres egen vilje, er det ikke ensbetydende med at de skal have den indfriet. Og fordi de skriger/græder er det ikke ensbetydende med at de er kede af det.

Gråd kan også betyde "krafthelvede mor jeg gider sgudda ikke sove NU...jeg vil hellere sidde hos dig i suen og klappe kage"....Jaja søde ven, men det skal man ikke efter kl 19! :)

Som forældre skal man hele tiden være bevidst om at man er chefen og det er som bekendt chefen der bestemmer hvordan "firmaet" skal køre, for at det fungerer bedst muligt. I en familie er der 2 chefer og de skal blive enige om NU skal barnet lære at sove selv....hvis de i hjertet ikke mener det, så skal de

ikke gå igang. Det er tortur af værste skuffe at tro man mener at nu er det nu, og så gå ind i det halvhjertet for at vende om efter 1 time. Sådan et firma plejer også at ende med fyringer og omrokering af personale og før man ved af det, sidder lillebebs i chefstolen og griner med sin fedtede sut i mundvigen.

Det der er galt med det billede det er, at en bebs IKKE har en jordisk chance for at vide hvordan man kører et firma! Derfor skal bebs IKKE i chefstolen. Det er bebs alt for lille og uerfaren til, på samme måde som man ikke ville bede bebs om at køre én på arbejde. :)

Tilbage til min egen søn: Jeg var alene med ham fra han var 5 mdr gammel og da han blev 1 år skulle jeg tilbage til skolebænken og ha min uddannelse færdig. Læste til pædagog. Så han skulle lære på 1 weekend at sove for sig selv fra kl 19 - 06 uden bøvl....og det lykkedes!! :)

Men det var da ikke uden skrig og skrål, jammer og kasten med alle de 10 sutter han havde fået med i seng, men jeg gav mig ikke!!! Jeg VILLE ha min vilje og jeg fik den også til sidst, efter 2 heftige timer, hvor jeg med jævne mellemrum var gået ind til ham og sagt at jeg stadig var der, og derefter godnat og

så gik jeg. Jeg var ude i gangen og ordnede vasketøj mens jeg nynnede nogle sange og skramlede med ting, så han kunne høre på mig at alt var helt ok - ingen grund til panik, det her er den nye regel - den er spasseragtig fordi det er meget federe at sidde op til kl 01 og se dvd'er - men det duer ikke når man skal

tidligt op og i vuggestue! :)

Så han gav op efter 2 timer og dagen efter sov han på 2-3 minutter UDEN et kny!!! YEAH!!!!!! :D Han havde fattet at jeg ikke kom og tog ham op, at jeg faktisk MENTE godnat når jeg sagde det. Og siden der har han bare SOVET når han blev lagt, uanset om det var ude eller hjemme eller hvor pokker vi var.

Det er en kæmpe GAVE at give til sit barn faktisk og nu er der så gået 10 år og han har stadig det største og bedste sovehjerte :) Nu er han blevet storebror og har værelse ved siden af lilletrolden som VIRKELIG er født med et skrigeorgan der vil få samtlige krystalglas til at ønske de var blevet en fleecejakke! :D

Men han hører INTET!!! :D Vi fatter ikke noget men er bare lykkelige over han ikke bliver forstyrret.

Jeg har så også gjort som KI og Martin, trampet rundt omkring ham, set tv, spillet musik og støvsuget selvom han sov. Og det har virket.

Så nu her for lidt over 1 år siden fik vi trold nr 2 og jeg var noget spændt på om jeg kunne lære hende det samme som storebror. Men det gik helt af sig selv denne her gang uden jeg gjorde NOGET som helst - i første omgang. Fra den ene dag til den anden sov hun igennem i en alder af 3 måneder.

For søren hvor var vi lykkelige! Men...da hun blev omkring de 8-9-10 mdr, husker ikke hvornår det gik galt....så ville hun bare ikke sove! Især ikke i sin egen seng. Hun blev ved med at vågne og mig og den anden pænt opdraget dressurhest marcherede frem og tilbage mellem hendes værelse og stuen....og hun skreg!!

Jeg VIDSTE jo godt at bogen "Godnat og sov godt" stadig fandtes....at den faktisk lå på reolen...men jeg magtede ikke i mit hjerte at høre hende græde sådan. Det skal lige siges til denne her historie at Emilie er født 1 mdr for tidligt, vi ved endnu ikke om der skulle være nogle mén af det med hende, og oveni det fik jeg en

fødselsdepression som jeg stadig bokser med. Så jeg kunne ikke holde ud at hun skreg, og den eneste måde vi ku få hende til at tie stille var ved at stå ved siden af hendes seng.....HALLO!! Den er jo helt gal!!

Men jeg vidste også det var helt forkert....og følte mig som en dum dressurhest, og en aften hvor hun igen var lagt fik jeg bare nok. Den onde mor blev så gal at hun slukkede babyalarmen, så hun ikke kunne høre mini-chefen skrige....hehe! AAAAAAAaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hvor var det dejligt!!

Der skete så det at jeg faktisk glemte hende fordi noget i fjernsynet fængede mig, og da jeg tændte den igen kunne jeg høre hende brokke sig og pludre en masse eder, men derefter var der bare stille! Og så sov hun.

Siden den dag har hun sovet helt fantastisk! :D Hahaha! Vi har også været ude nogle gange med weekendsengen og der har vi også bare lagt hende - ganske som vi plejer herhjemme, godnat og sov godt. Punktum.

Så...vi klarede den sørme også 2.gang! :)

Det var lige vores tips og tricks :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan blive helt modløs af at læse de ellers skønne guldkornshistorier :(

Her Forsøger vi virkelig at have faste rammer osv og gøre det samme osv og stadig har vi en datter der ikke vil falde i søvn. og først giver op mellem 20 og 21.30. :( Der er ingen dage der er ens i hendes søvn rytmer og det er også vidt forskelligt hvornår hun vågner og er frisk. I går vækkede jeg hende lidt over 7 og i morges var kl. 4.30. Hun sover bestemt ikke igennem og får stadig nogen gange en flaske, selvom det er sidste udvej efter vand, nus, sut etc..

dybt suk :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super fede besvarelser. Thanks.

Kan blive helt modløs af at læse de ellers skønne guldkornshistorier :(

Her Forsøger vi virkelig at have faste rammer osv og gøre det samme osv og stadig har vi en datter der ikke vil falde i søvn. og først giver op mellem 20 og 21.30. :( Der er ingen dage der er ens i hendes søvn rytmer og det er også vidt forskelligt hvornår hun vågner og er frisk. I går vækkede jeg hende lidt over 7 og i morges var kl. 4.30. Hun sover bestemt ikke igennem og får stadig nogen gange en flaske, selvom det er sidste udvej efter vand, nus, sut etc..

dybt suk :(

Hey kejzer bliv endelig ikke modløs. Der er tusindvis af børn som er lige så frække som din datter ;)

Det skal nok komme hvis I prøver nogle forskellige ting af/eller med alderen. (no doubt)

:baby3

Glade hilsner

Martin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har to børn der begge har været fantastiske til at sove (dog havde Emil en periode efter hjerte opr og nu hvor han ikek vil men det skyldes medicin)

Bertram har soven igennem fra start af og Emil lige så.

Vi har gjort meget af det du også skriver Martin. Ingen putten i mors og fars seng, vi står op når vi vågner, ingen historier men vi synger mens vi børster tænder, de blir lagt og så sover de :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten fedt profil billede :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lili sov i sin krybbe til hun var ca et ½ år gammel, jeg havde hende kun over i sengen for at amme. Jeg prøvede et par gange og lade hende blive hos mig, men endte altid med at lægge hende tilbage i kryben - da jeg ikke fik sovet skulle jo holde øje med om jeg lå på hende eller om manden lå på hende.

Da hun flyttede på eget værelse, afprøvede vi forskellige sovetider, og vi endte på klokken 20.00 og har holdt fast i den indtil en månedstid siden.

Lili fik vælling og sove på til hun var 2 år, og da flasken blev taget fra hende begyndte vi at læse godnat historie i stedet for. Lili løber på væggene indtil vi sidder i stolen, så den ene historie hun får hver aften får hendet gearet ned til sovetid.

Vores største succes kom faktisk da jeg begyndte og styre hvornår hun skulle sove i løbet af dagen. Det krævede godt nok lidt ekstra aktivering fra min side et par gange om dagen.

Desværre for mig så sov Lili ikke igennem før hun var 1 år gammel.

Denne gang lader det til at gå lidt nemmere med Naia.

Hun bliver lagt ind i kryben mellem kl. 19 og 20, hun vågner og skal ha mad ca klokken 23 - en enkelt gang midt på natten. Nogle gange skal hun ha tidlig morgen (ca kl 5) men ellers får hun først ved 7 tiden.

Men vi må se hvad tiden bringer

Vi går ikke ind for børn i sengen, men kommer Lili ind i løbet af natten får hun som regel lov til at blive til hun sover igen hvilket ikke tager mere en 10 minutter. Så bliver hun båret ind i sin egen seng igen, og det har aldrig været et problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER