Barbamama

Måske er cola slet ikke så slem endda....

35 indlæg i dette emne

Hmm, man skal begrænse forbruget af cola, når man er gravid, det har jeg efterhånden hørt mange gange. Men jo mere, jeg kigger på sodavand, desto mere er jeg ved at konludere, at cola faktisk ikke er det værste... Og at man måske bare bør holde sig fra alt sodavand. :rolleyes

Vi har Faxe Kondi og Frems Lemon sodavand i køleskabet. Men Faxe Kondi har ikke bare koffein i, men også kinin - et selvlysende stof, der blandt andet bruges i malariamedicin, som man ikke må tage når man er gravid :blink Og frem sodavanden er der gudhjælpemig aspartam i, selvom det slet ikke er light! (helt ærligt, hvor sødt behøver det lige at være?).

Nikoline og danskvand er efterhånden de eneste brusende drikke, jeg stadig tror på er helt ok.

Så er efterhånden ved at nå frem til, at jeg nok bare skal lade være med at drikke sodavand <_< Og at hvis jeg en sjælden gang skal, så kan det være pænt ligemeget om det er cola (med koffein), faxe kondi (med kinin), billigmærker (med aspartam) eller fanta (med farvestoffer) :rolleyes

Hvad tænker I andre? Drikker I bare løs, eller undgår I cola og føler jer sikre med de andre sodavand, eller dropper i brusen fuldstændig? :)

(Ved ikke hvor øko eller alternativt det her emne er, men jeg tænkte, at det var tilpas hys til at høre hjemme i dette forum :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nøjes med nogle mærker i begrænsede mængder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drikker kun sodavand ved særlige lejligheder, ellers jeg på vand/danskvand.

Undgår det både pga sukkerindhold og aspartamindhold ved lightprodukter. Men er langt fra fanatisk. Og jeg kan sagtens forsvare, at en særlig lejlighed er en lørdag hjemme på sofaen :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HVIS jeg overhovedet vovoer mig ud i sodavand en utrolig sjaelden gang, saa er det en helt traditionel Coca Cola. Ikke Pepsi, ikke max, ikke light, men Coca Cola med koffein og sukker - og saa nyder jeg den i stor stil smile.gif

Ellers drikker jeg acqua frizzante, altsaa danskvand, almindelig frisk postevand, lidt appelsinjuice uden sukker tilsat(gerne oeko), mine sunde hjemmeblendede smoothies, urtete og mine espresso.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm drikker normalt ikke sodavand til hverdag med mindre jeg synes jeg har fortjent det rent arbejdsmæssigt og sårn.

Weekenderne er lidt forskelligt alt efter hvad vi skal men der ryger da sodavand ned ret ofte :)

Holder mig altid til cola eller sprite/7up...

Går jeg hen og bliver gravid vil jeg nok bare nøjes med en enkelt på en aften fx. for at holde det på minimum :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drikker det jeg har lyst til, når jeg har lyst :) Havde lyst til Cola både i dag og i går så det har jeg drukket :)

Jeg tænker over hvor meget jeg får i gennemsnit - men jeg tænker ærlig talt ikke over det som værende "uha farligt", mere fordi jeg simpelthen er blevet enig med mig selv om at mit liv altså er bygget op på en sådan måde, at jeg får farvestoffer sødestoffer osv, og jeg gider ikke bruge min energi på at undgå ALT.

Så jeg har lagt mit liv en smule om - fx til at undgå parfume osv.. :) Men baby-skridt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er skam ikke fordi jeg er gravid, jeg undgaar sodavand, bare helt generelt, at jeg ikke drikker sodavand efter en beslutning om, at min livskvote er brugt op og jeg foeler mig bedre tilpas uden - uden at vaere fanatisk :)

Ingen loeftede pegefingre til dem, som drikker sodavand, bare mig, der som udgangspunkt ikke goer. Sidst jeg drak en cola var dagen efter vores bryllup, hvor jeg var lidt flad, ligesom de andre gaester, for det var en god fest med rigelig spumante laugh.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er skam ikke fordi jeg er gravid, jeg undgaar sodavand, bare helt generelt, at jeg ikke drikker sodavand efter en beslutning om, at min livskvote er brugt op og jeg foeler mig bedre tilpas uden - uden at vaere fanatisk :)

Ingen loeftede pegefingre til dem, som drikker sodavand, bare mig, der som udgangspunkt ikke goer. Sidst jeg drak en cola var dagen efter vores bryllup, hvor jeg var lidt flad, ligesom de andre gaester, for det var en god fest med rigelig spumante laugh.gif

Jeg har også besluttet at de ændringer jeg laver i forbindelse med graviditeten, skal være ting jeg gør for MIG - fordi jeg vil være en sundere mor, og et forbillede.

Det eneste som jeg nok ikke holder mig fra efterfølgende er røde bøffer og alkohol ;) Men ellers burde man jo reelt leve sundere; Parfume, koffein og farvestoffer er jo ikke sundt for nogen - om man er gravid eller ej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også besluttet at de ændringer jeg laver i forbindelse med graviditeten, skal være ting jeg gør for MIG - fordi jeg vil være en sundere mor, og et forbillede.

Det eneste som jeg nok ikke holder mig fra efterfølgende er røde bøffer og alkohol ;) Men ellers burde man jo reelt leve sundere; Parfume, koffein og farvestoffer er jo ikke sundt for nogen - om man er gravid eller ej :)

Lige praecis - jeg startede paa noget nyt for mig for halvandet aars tid siden, og det var ligesaa meget for mig som for Bettenok derinde. Man skal goere, hvad der fungerer bedst for en selv smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker coca cola engang i mellem, tror jeg har det sem myliona - det er gennemsnittet jeg går efter. Har faktisk skåret KRAFTIGT ned siden jeg blev gravid, og jeg savner ikke noget. Vi har også nikoline hyldeblomst i køleskabet, men jeg syntes man bliver mere tørstig af det, så drikker jeg hellere mit tynde tynde øko saftevand. Jeg kan ikke li smagen af vand her i graviditeten, syntes det smager bittert... <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drikker nærmest kun sodavand hvis det bliver serveret for mig eller vi er ude og spise, og der er det som oftest danskvand. Har det aldrig i køleskabet derhjemme... Så en mulig graviditet tror jeg ikke vil kræve jeg ændrer noget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan heller ikke sige jeg har aendret noget paa det omraade pga graviditet, men taenker maaske mere over det nu. Cola eller sodavand er noget jeg drikker en sjaelden gang naar vi er ude eller hvis vi faar take-out middag, saa det er vel hoejst et par gange om maaneden. Vaelger sukker versionen, naar det nu skal vaere. Ellers er det alm postevand jeg drikker, er det ikke mest en vanesag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan heller ikke sige jeg har aendret noget paa det omraade pga graviditet, men taenker maaske mere over det nu. Cola eller sodavand er noget jeg drikker en sjaelden gang naar vi er ude eller hvis vi faar take-out middag, saa det er vel hoejst et par gange om maaneden. Vaelger sukker versionen, naar det nu skal vaere. Ellers er det alm postevand jeg drikker, er det ikke mest en vanesag?

Taenker det samme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten var jeg nok en smule fanatisk. Jeg tog det lidt som, at jeg slet ikke måtte få cola, så jeg holdt mig helt fra det de første 9 uger eller sådan noget. men så fik jeg pludselig en enorm trang til cola, og blev enig med mig selv om at det sgu nok ikk er så slemt alligevel, så jeg drak et enkelt glas cola. Generelt drikker jeg ikke ret meget sodavand, men hvis jeg indimellem har lyst til et glas cola, så tillader jeg også mig selv at drikke det :) (og så nyder jeg det virkelig også! :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker generelt ikke så meget sodavand. Engang i mellem i biografen eller hvis der er gæster. Men må indrømme at jeg eeeelsker en iskold coca cola en varm sommerdag. Jeg har i sinde at skære lidt ned på sodavandsmængden når jeg er gravid men uden at det bliver fanatisk. Men der skal stadig være plads til en ordentlig cola om sommeren aaaahhhmmm :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har faktisk undret mig lidt over, hvorfor det lige er COLA som altid bliver nævnt..

Så googlede lidt om det, og der står faktisk man skal have 300 mg koffein om dagen før det er skadeligt - det er altså 1½ liter cola <_<

Tænker egentlig, at i forhold til hvor stor mængde det er, så er det voldsomt at man går "så meget" op i det; Altså, det er som om at det er den største "FY TING" som gravid; På linje med alkohol og smøger..

Jeg oplever ikke at der er samme sådan "uha" omkring de andre "farlige ting"; Parfume, hårfarvning, farvestoffer osv..

Og de ting er jo lige så "farlige" som koffein? Det er nogle andre ting og måder det skader barnet på men det er som om at "den almindelige ikke-gravide dansker" går mere op i alkohol, smøger og cola?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har faktisk undret mig lidt over, hvorfor det lige er COLA som altid bliver nævnt..

Så googlede lidt om det, og der står faktisk man skal have 300 mg koffein om dagen før det er skadeligt - det er altså 1½ liter cola <_<

Tænker egentlig, at i forhold til hvor stor mængde det er, så er det voldsomt at man går "så meget" op i det; Altså, det er som om at det er den største "FY TING" som gravid; På linje med alkohol og smøger..

Jeg oplever ikke at der er samme sådan "uha" omkring de andre "farlige ting"; Parfume, hårfarvning, farvestoffer osv..

Og de ting er jo lige så "farlige" som koffein? Det er nogle andre ting og måder det skader barnet på men det er som om at "den almindelige ikke-gravide dansker" går mere op i alkohol, smøger og cola?

Jeg tror ikke helt at man kan sammenligne parfume og cola på "farlighed", men jeg synes du har en god pointe i at man siger at grænsen er 300 mg. Jeg tænker så, at bare fordi GRÆNSEN er der, så er det stadig næppe sundt for baby, hvis man indtager 100 mg om dagen. :)

Iøvrigt er folk i min omgangskreds lige så hys med parfume og hårfarve, som med cola (hvis ikke mere).

Men jeg undrer mig også over hvor COLA er synderen blandt sodavand, fordi mange andre sodavand - såvidt jeg har forstået - har mindst lige så meget skrammel i sig. Så det undrer mig egentlig at man ikke bare fraråder sodavand over én kam. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har faktisk undret mig lidt over, hvorfor det lige er COLA som altid bliver nævnt..

Så googlede lidt om det, og der står faktisk man skal have 300 mg koffein om dagen før det er skadeligt - det er altså 1½ liter cola <_<

Tænker egentlig, at i forhold til hvor stor mængde det er, så er det voldsomt at man går "så meget" op i det; Altså, det er som om at det er den største "FY TING" som gravid; På linje med alkohol og smøger..

Jeg oplever ikke at der er samme sådan "uha" omkring de andre "farlige ting"; Parfume, hårfarvning, farvestoffer osv..

Og de ting er jo lige så "farlige" som koffein? Det er nogle andre ting og måder det skader barnet på men det er som om at "den almindelige ikke-gravide dansker" går mere op i alkohol, smøger og cola?

Jeg er ret enig - syntes det er meget underligt at folk i min omgangskreds fx siger at man godt må drikke et glas vin til maden, man skal jo ikke være for fanatisk - men man må helst ikke drikke en kop kaffe eller en cola???? Der er ikke særlig mange der går op i det med parfumen eller stofferne i skønhedsprodukterne (kunne dog have kysset min lillesøster i går da hun gik ind i et andet rum for at tage parfume på mens hun sagde "Det er ikke godt for fidusen" :kuller ) i mine øjne er det en kæmpe dobbelmoral! Jeg drikker hellere cola end light produkter eller sodavand med kinin i! Så er koffein nok ikke så slemt alligevel.

Jeg tror ikke helt at man kan sammenligne parfume og cola på "farlighed", men jeg synes du har en god pointe i at man siger at grænsen er 300 mg. Jeg tænker så, at bare fordi GRÆNSEN er der, så er det stadig næppe sundt for baby, hvis man indtager 100 mg om dagen. :)

Iøvrigt er folk i min omgangskreds lige så hys med parfume og hårfarve, som med cola (hvis ikke mere).

Men jeg undrer mig også over hvor COLA er synderen blandt sodavand, fordi mange andre sodavand - såvidt jeg har forstået - har mindst lige så meget skrammel i sig. Så det undrer mig egentlig at man ikke bare fraråder sodavand over én kam. :unsure

Jeg tror den generelle holdning i den danske befolkning er den sætning jeg hader allermest af alle lige nu "Det må ikke blive for fanatisk" ( :gal <--- min holdning til det), og den anden sætning "Graviditet er ikke en sygdom" ( :blabla <--- igen min holdning) - og derfor skal man ikke lave for meget om på sig selv når man bliver gravid. Jeg tror virkelig at det er derfor læger ikke skitserer en masse anbefalinger.

Læger syntes jeg faktisk ofte er dem der har det mest afslappede forhold til fy tingene, jeg ved ikke hvorfor - om de har sådan en - "jamen det fixer vi da bare med noget medicin" holdning. Men jeg tror det bedste man kan gøre for sig selv er at undersøge tingene, og tage stilling. Vi kan nok ikke undgå ALT i vores graviditet, men jeg tror at hvis vi tænker os om og tager stilling til hvilke ting der er sunde for os vs hvilke ting der er usunde så er vi kommet meget meget langt i forhold til graviditeten.

Jeg er ikke bange for at drikke 100 g koffein når anbefalingerne er 300 om dagen, MEN jeg bestræber mig ikke på at nå den kvote og vil helst ligge under er det Coca Cola jeg vil have så tager jeg et glas den max ene gang i ugen hvor det hænder (lige nu sidder jeg også og nyder et glas lækkert, boblende, duftende, brusende brunt vidunder Coca Cola).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker alt alt alt for meget sodavand :rolleyes :rolleyes Men elsker det simpelthen så meget..

Da jeg var gravid begrænsede jeg mig meget og drak sjældent cola :)

Jeg må lige sige at Aspartam er frikendt af fødevarestyrelsen, som værende kræftfremkaldende, så lige der har jeg ikke så dårlig samvittighed mere :rolleyes Men altså, står der en Pepsi Max foran mig, må jeg bare drikke den..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt som Sundheds-, Miljoe- og Foedevarestyrelsens ord kan vaere saa magtfulde.

Jeg er ogsaa traet af "jeg er ikke fanatisk, men...", som, om man vil undskylde sin holdning eller "nu skal man ikke gaa hen og blive fanatisk", fordi man ikke har lov at have sin holdning.

Aspartam i sodavand er ok, selvom det er skadeligt. Metronidazol er ok at give som medicin til kvinders skede, men er forbudt at give til dyr pga kraeftfremkaldende virkning. Ptalater er tilstede i en vis barnevogn, men det er soerme ogsaa ok, selvom det er skadeligt for baby. Laeger - Majs, hvor har du ret - har deres laegehaandboeger og Sundhedsstyrelsen og er vist ikke altid lige opdaterede paa de nye info til en mere helsebevidst livsstil. De er bange for at sige god for en vitaminpille, men kan sagtens sige god for en panodil, som i vaerste fald kan skade drengeboerns forplantningsevne, hvis moderen tager dem under graviditeten.

Det gaar naeppe saa vidt pga en panodil, eller maaske goer det, og jeg er helt med paa at enhver maa tage sin egen beslutning og vaelge for sig selv og sin familie. Det skal bare gerne vaere saadan, at enhver saa har lov at bestemme sig for eller imod at indtage sukker, kinin eller maaske ligefrem et af Sundhedsstyrelsen godkendt giftstof, som Aspartam. Og man kan vel argumetere for at det er ligesaa fanatisk at indtage det, som ikke at indtage det?

Apropos Aspartam: Hvis jeg laeser her, eller her, saa ved jeg med mig selv, at jeg trods alt hellere vil indtage sukker. En anden vil maaske hellere indtage Aspartam, for sukker er heller ikke for godt, selvom Sundhedsstyrelsen ikke er helt sikker paa, om det er skidt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt som Sundheds-, Miljoe- og Foedevarestyrelsens ord kan vaere saa magtfulde.

Jeg er ogsaa traet af "jeg er ikke fanatisk, men...", som, om man vil undskylde sin holdning eller "nu skal man ikke gaa hen og blive fanatisk", fordi man ikke har lov at have sin holdning.

Aspartam i sodavand er ok, selvom det er skadeligt. Metronidazol er ok at give som medicin til kvinders skede, men er forbudt at give til dyr pga kraeftfremkaldende virkning. Ptalater er tilstede i en vis barnevogn, men det er soerme ogsaa ok, selvom det er skadeligt for baby. Laeger - Majs, hvor har du ret - har deres laegehaandboeger og Sundhedsstyrelsen og er vist ikke altid lige opdaterede paa de nye info til en mere helsebevidst livsstil. De er bange for at sige god for en vitaminpille, men kan sagtens sige god for en panodil, som i vaerste fald kan skade drengeboerns forplantningsevne, hvis moderen tager dem under graviditeten.

Det gaar naeppe saa vidt pga en panodil, eller maaske goer det, og jeg er helt med paa at enhver maa tage sin egen beslutning og vaelge for sig selv og sin familie. Det skal bare gerne vaere saadan, at enhver saa har lov at bestemme sig for eller imod at indtage sukker, kinin eller maaske ligefrem et af Sundhedsstyrelsen godkendt giftstof, som Aspartam. Og man kan vel argumetere for at det er ligesaa fanatisk at indtage det, som ikke at indtage det?

Apropos Aspartam: Hvis jeg laeser her, eller her, saa ved jeg med mig selv, at jeg trods alt hellere vil indtage sukker. En anden vil maaske hellere indtage Aspartam, for sukker er heller ikke for godt, selvom Sundhedsstyrelsen ikke er helt sikker paa, om det er skidt?

... Og glem ikke min sygeplejerskes modstand mod probiotika :rolleyes

Men hvor har du ret altså!!!! :sc Jeg går også ind for at enhver må tage sine beslutninger, og jeg vil personligt hellere lytte til min mavefornemmelse end nødvendigvis til hvad sundhedsstyrelsen siger (og jeg vil IKKE have aspartam :puke ). Men jeg synes det er svært, for jeg har stadig en fornemmelse af at lægerne "burde" vide hvad der er bedst... Det synes jeg bare efterhånden ikke altid er min fornemmelse mens jeg har besøgt dem her under graviditeten <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt som Sundheds-, Miljoe- og Foedevarestyrelsens ord kan vaere saa magtfulde.

Jeg er ogsaa traet af "jeg er ikke fanatisk, men...", som, om man vil undskylde sin holdning eller "nu skal man ikke gaa hen og blive fanatisk", fordi man ikke har lov at have sin holdning.

Aspartam i sodavand er ok, selvom det er skadeligt. Metronidazol er ok at give som medicin til kvinders skede, men er forbudt at give til dyr pga kraeftfremkaldende virkning. Ptalater er tilstede i en vis barnevogn, men det er soerme ogsaa ok, selvom det er skadeligt for baby. Laeger - Majs, hvor har du ret - har deres laegehaandboeger og Sundhedsstyrelsen og er vist ikke altid lige opdaterede paa de nye info til en mere helsebevidst livsstil. De er bange for at sige god for en vitaminpille, men kan sagtens sige god for en panodil, som i vaerste fald kan skade drengeboerns forplantningsevne, hvis moderen tager dem under graviditeten.

Det gaar naeppe saa vidt pga en panodil, eller maaske goer det, og jeg er helt med paa at enhver maa tage sin egen beslutning og vaelge for sig selv og sin familie. Det skal bare gerne vaere saadan, at enhver saa har lov at bestemme sig for eller imod at indtage sukker, kinin eller maaske ligefrem et af Sundhedsstyrelsen godkendt giftstof, som Aspartam. Og man kan vel argumetere for at det er ligesaa fanatisk at indtage det, som ikke at indtage det?

Apropos Aspartam: Hvis jeg laeser her, eller her, saa ved jeg med mig selv, at jeg trods alt hellere vil indtage sukker. En anden vil maaske hellere indtage Aspartam, for sukker er heller ikke for godt, selvom Sundhedsstyrelsen ikke er helt sikker paa, om det er skidt?

Jamen det er så sandt som det er skrevet!!! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

... Og glem ikke min sygeplejerskes modstand mod probiotika :rolleyes

Men hvor har du ret altså!!!! :sc Jeg går også ind for at enhver må tage sine beslutninger, og jeg vil personligt hellere lytte til min mavefornemmelse end nødvendigvis til hvad sundhedsstyrelsen siger (og jeg vil IKKE have aspartam :puke ). Men jeg synes det er svært, for jeg har stadig en fornemmelse af at lægerne "burde" vide hvad der er bedst... Det synes jeg bare efterhånden ikke altid er min fornemmelse mens jeg har besøgt dem her under graviditeten <_<

Tak, soede blush.gif

Vil saa sige, at en laege vel goer sit bedste med det udgangspunkt vedkommende har.. Det, der bare undrer mig, er naar de fraraader noget, som de reelt set ikke har kompetence til at fraraade. Netop vitaminer, mineraler og urter er de jo ikke uddannede til, ligesom de jo godt ved, at de maaske ikke er uddannede indenfor et bestemt medicinsk speciale, lad os sige gynaekologi. Der sender de videre, men de kunne jo ligesaa godt bede en om at tage til en biopath, naturopath eller anden uddannet helsespecialist. Istedet bliver Sundhedsstyrelsens ord, eller soerme ogsaa mangel paa samme, om en bestemt ting til det gaeldende.

Nu kan zinkmangel f.eks. hjaelpe paa soevnloeshed, og hvis det er rigtig at mange gravide og ammende mangler zink, saa giver det jo mening at anbefale zink i samme runde som folsyre og jern? Utrolig mange mennesker i DK mangler zink, gravide eller ej. For mig vil en laege vil aldrig kunne forventes at informere mig om den slags, for det er jo ikke hans speciale. Derfor har jeg helt personligt behov for at indsamle min egen viden, saa jeg selv kan tage visse beslutninger i forhold til mit helbred og nu min graviditet. Det skal andre jo ikke laegges til last med, men jeg bakker selvfoelgelig op om andre, der har et behov, der minder om mit.

Men det er saa en anden diskussion end cola eller ej... back2topic.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt som Sundheds-, Miljoe- og Foedevarestyrelsens ord kan vaere saa magtfulde.

Jeg er ogsaa traet af "jeg er ikke fanatisk, men...", som, om man vil undskylde sin holdning eller "nu skal man ikke gaa hen og blive fanatisk", fordi man ikke har lov at have sin holdning.

Aspartam i sodavand er ok, selvom det er skadeligt. Metronidazol er ok at give som medicin til kvinders skede, men er forbudt at give til dyr pga kraeftfremkaldende virkning. Ptalater er tilstede i en vis barnevogn, men det er soerme ogsaa ok, selvom det er skadeligt for baby. Laeger - Majs, hvor har du ret - har deres laegehaandboeger og Sundhedsstyrelsen og er vist ikke altid lige opdaterede paa de nye info til en mere helsebevidst livsstil. De er bange for at sige god for en vitaminpille, men kan sagtens sige god for en panodil, som i vaerste fald kan skade drengeboerns forplantningsevne, hvis moderen tager dem under graviditeten.

Det gaar naeppe saa vidt pga en panodil, eller maaske goer det, og jeg er helt med paa at enhver maa tage sin egen beslutning og vaelge for sig selv og sin familie. Det skal bare gerne vaere saadan, at enhver saa har lov at bestemme sig for eller imod at indtage sukker, kinin eller maaske ligefrem et af Sundhedsstyrelsen godkendt giftstof, som Aspartam. Og man kan vel argumetere for at det er ligesaa fanatisk at indtage det, som ikke at indtage det?

Apropos Aspartam: Hvis jeg laeser her, eller her, saa ved jeg med mig selv, at jeg trods alt hellere vil indtage sukker. En anden vil maaske hellere indtage Aspartam, for sukker er heller ikke for godt, selvom Sundhedsstyrelsen ikke er helt sikker paa, om det er skidt?

Hvordan er det skadeligt ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sakset fra nr. 2 overnstaaende links, mens det foerste link har 92 bivirkninger paa listen... :

Conditions Mimicked By Aspartame Toxicity

§ Multiple sclerosis

§ Parkinson's disease

§ Alzheimer's disease

§ Fibromyalgia

§ Arthritis

§ Multiple chemical sensitivity

§ Chronic fatigue syndrome

§ Attention deficit disorder

§ Panic disorder depression and other psychological disorders

§ Lupus

§ Diabetes and diabetic complications

§ Birth defects

§ Lymphoma

§ Lyme disease

§ Hypothyroidism

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER