Myliona

Hvor mange gange har du ringet 1 1 2 ?

   76 members have voted

  1. 1. Hvor mange gange har du ringet 1 1 2?

    • 0 gange
      40
    • 1 gang
      19
    • 2 gange
      8
    • 3 gange
      5
    • 4 gange
      1
    • 5 gange
      0
    • Flere end 5 gange
      3

Please sign in or register to vote in this poll.

34 indlæg i dette emne

Spørgsmålet er helt simpelt; Hvor mange gange har DU ringet 112?

Altså, hvor du har talt med alarmcentralen :)

Du må meget gerne uddybe gangene, og fortælle hvordan du følte, hvad du tænke - hvad de gjorde og hvorfor du ringede osv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

det har jeg prøvet to gange. Det var i forbindelse med redning af en nabo, som havde forsøgt at begå selvmord. Jeg boede i en ungdomsbolig, i et større kompleks. Der var en i de andre boliger, som havde spist piller, og familien var ikke danske og vidste ikke, hvad de skulle gøre. Så jeg var inde og hjælpe med 1. hjælp og ringede til alarmcentralen. Jeg skulle dog ringe til dem af 2 omgange, fordi de ikke kunne finde ud af forskellen på Hørning og Herning (Hørning ligger i østjylland mellem Århus og Skanderborg og Herning i midtjylland, så der er altså stor forskel på de to byer)

Manden overlevede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har heller aldrig ringet 112 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

jeg har selv ringet det 3 forskellige gange.

1. gang, var jeg på bytur og efter byturen gik min kammerat rigtig kold, og fråede om munden. Ringede 112. Det vidste sig han havde fået en forgiftning. (De havde haft en inde fra samme diskotek, med samme symptomer også - dog en pige).. Min kammerat havde byttet drinks hele aften med en super smuk blondine; Så mon ikke der var nogen der ville have bedøvet hende og ikke min homoseksuelle ven <_<

Der gik 20 min før ambulancen kom..

2. gang, var fordi min eks-kæreste var gået amok i vores lejlighed. Jeg låste mig inde, og ringede fordi jeg virkelig frygtede han ville tæske mig.

Politiet kom efter 5-7 min, og fjernede ham.

3. gang, var i sidste uge, da min lillebror fik, hvad der viste sig at være et epileptisk, anfald. På trods af vi var i et sommerhusområdet, langt ude på djursland, var ambulancen der efter 12 min!

Det jeg lærte da jeg ringede første gang, var at man ALTID skal ringe 112, hvis man er "bange" og i en nødsituation. Jeg var fuld, og startede med at ringe til; MIN MOR.. Og spørge hende om jeg måtte ringe 112 :rolleyes

Anden gang, var jeg i panik - og her skulle jeg have været mere tydelig overfor dem.. Politiet anede ikke rigtig hvad de kom ud til og der var en ambulance på vej også - hvilket jo slet ikke var nødvendigt! <_<

3. gang, er nok den gang jeg har været mest rolig; Jeg sagde præcist oplysningerne de skulle bruge, og der gik ikke 3 min før jeg fik et "Der er hjælp på vej".

Er utrolig glad for den "nye" måde man taler med alarmcentralen på.

Første gang jeg ringede (For 5-6 år siden), fik man fat i alarmcentralen, som fortalte kort hvad man skulle gøre til ambulancen var der, også fik man et "ring igen hvis det bliver værrere".

I sidste uge, blev jeg stillet om til en sygeplejerske, som guidede mig i ALT hele vejen, og først lagde på da han kunne se ambulancen var i området. Han guidede mig i alt; Fx siger han på et tidspunkt "Du skal være rolig, og fortælle de andre der ER hjælp på vej!!" - det havde slet ikke strejfet mig at jeg endnu ikke havde sagt til de andre at ambulancen var på vej.. Han spurgte hele tiden til hvordan min bror så ud, hvordan han trak vejret, hvad vi gjorde osv.

Det var enormt beroligende, og enormt trygt, at vide at man ikke var "alene"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har aldrig prøvet det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv ringet 112, men to gange bedt bademesteren i svoemmehallen, hvor jeg arbejde, om at goere det. Mit job var jo at tage mig af vedkommende, som var i knibe.

En gang en dreng, som var sprunget paa hovedet i den lave ende og havde faaet en flaenge i hovedet. Anden gang en aeldre dame, som fik en krampeanfald i hele kroppen inde i omklaedningsrummet. I begge tilfaelde havde vi en lykkelig udgang - tak til de engle 7himmel.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gjort det to gange.

Første gang, da min far klagede over smerter i brystet og i armen. Vi var alle bange for at det var en blodprop, hvilket det heldigvis ikke var. For helvede jeg var bange, da jeg ringede op til alarmcentralen. Min mor stod og græd og var bange for at miste min far (hun overreagerer altid), min far skældte ud på hende, fordi hun flippede ud og klagede samtidig over smerter, men jeg stod som en 14 år gammel pige, der skulle snakke med dem fra alarmcentralen. Der kom så en ambulance, hvor min mor og far begge tog med. Klokken var 2 om natten, en nat i januar, og jeg blev efterladt alene hjemme. Har aldrig nogensinde været så bange som der.

Anden gang, da en tidligere klassekammerat lige pludselig faldt om i skolegården - mener det var i 9. klasse. Lærerne blev ved med at sige at hun bare lige skulle have noget vand og lidt hvile og så var hun frisk igen. De blev decideret sure på mig, da jeg ringede 112. Jeg kunne jo forhelvede se på min veninde at hun ikke havde det godt. Det viste sig så at hun havde haft et epileptisk anfald med kramper. Hun faldt bare lige pludselig om, så der var jo også blod indblandet.

Bagefter fik jeg dog en undskyldning fra ledelsen på skolen, for jeg gjorde det rigtige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gjort det to gange.

Første gang, da min far klagede over smerter i brystet og i armen. Vi var alle bange for at det var en blodprop, hvilket det heldigvis ikke var. For helvede jeg var bange, da jeg ringede op til alarmcentralen. Min mor stod og græd og var bange for at miste min far (hun overreagerer altid), min far skældte ud på hende, fordi hun flippede ud og klagede samtidig over smerter, men jeg stod som en 14 år gammel pige, der skulle snakke med dem fra alarmcentralen. Der kom så en ambulance, hvor min mor og far begge tog med. Klokken var 2 om natten, en nat i januar, og jeg blev efterladt alene hjemme. Har aldrig nogensinde været så bange som der.

Anden gang, da en tidligere klassekammerat lige pludselig faldt om i skolegården - mener det var i 9. klasse. Lærerne blev ved med at sige at hun bare lige skulle have noget vand og lidt hvile og så var hun frisk igen. De blev decideret sure på mig, da jeg ringede 112. Jeg kunne jo forhelvede se på min veninde at hun ikke havde det godt. Det viste sig så at hun havde haft et epileptisk anfald med kramper. Hun faldt bare lige pludselig om, så der var jo også blod indblandet.

Bagefter fik jeg dog en undskyldning fra ledelsen på skolen, for jeg gjorde det rigtige.

Puha, begge gange lyder rigtig ubehageligt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heldigvis kun ringet en gang, men desværre været involveret flere gange hvor der er blevet ringet 112.

Den gang jeg selv ringede var hvor min storebror besvimede pga rygsmerter. Min far nåede at gribe ham, og havde derfor begge hænder optaget, mens min mor gik fuldstændig i panik - og min anden storebror var gået i seng. Min mor blev ved med at fable om at jeg skulle finde tlf nr til lægevagten, men selvom jeg kun var en 12-13 år gammel, tog jeg selv en beslutning og ringede 112. Jeg var rimelig rolig - sandsynligvis fordi det var krævet af mig i situationen. Min bror vågnede og spurgte efter vand inden ambulancen kom, og der var det også mig der fandt det til ham. Jeg husker stadig oplevelsen af at min storebror var så hjælpeløs at han ikke engang kunne holde glasset selv. Han endte med at være indlagt på hospitalet i en uge inden han var rask igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg husker har jeg ikke ringet 1-1-2 før, men har ringet 1-1-4 et par gange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Heldigvis aldrig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gjordt det en del gange - præcis hvor mange husker jeg ikke...

Sidst - var i sommer.. hvor vores lagermand kom ind - helt bleg i hovedet - med blodet løbende ned af armen... og sagde: "Kan i ikke ringe efter en ambulance?"

Min svigermor og jeg var helt alene her - og min s.mor gik i chok (hun har for mange år siden oplevet en medarbejder der måtte skære resten af sin arm af for og kunne komme op af en korngrav).Jeg ringede 1-1-2 og syntes dææælme de der sekunder før der var kontakt gik langsomt. En sygeplejerske sagde nogle enkle ting - men vi måtte lægge på så jeg kunne løbe ud og guide ambulancen..

Manden havde fået fingeren i klemme i vores "robot" - så knoglen var blevet skubbet "ud"...

Han sad i 12 timer på skadestuen :o

For 12 år siden stod jeg og skulle med en "kollega" hjem... mens vi stod og ventede på bussen kunne jeg se hans øjne pludselig flakkede - og jeg tog om ham mens jeg råbte at nogen skulle ringe efter en ambulance - og at nogen skulle hjælpe mig med at holde ham.. Sjovt nok bakkede alle 20 kollegaer omkring mig væk...

Jeg fik ham ned og ligge og forsøgte og få ham lagt så han ikke bed sig selv i tungen..

Der var blod overalt.. :(

Det viste sig han havde epilepsi, og havde fået et voldsomt anfald. Gudskelov skulle jeg med ham hjem - så jeg kunne holde øje med ham resten af dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stemt 0 gange, men kan ærig talt ikke huske om det var mig eller min svigerfar der ringede et år, hvor vi var i deres sommerhus og så, at det begyndte at brænde mellem noget beplantning. Det var en af de år, hvor det var tørt og der var skovbrænde i området. Men da brandvæsnet kom, have beboerne i området fået styr på flammerne. Det viste sig at være et hold tysker der havde tømt aske mellem træerne :klap Så heldigvis nåede det ikke blive alvorligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ringet en enkelt gang.

Det var på en campingferie for 2½ år siden

Min datter sad ved et campingbord og dette klappede sammen og hun fik et stort krus (måske endda 2 krus) kogt vand over benene.

DA jeg fjerner hendes bukser, er huden væk fra hele hendes ene lår :boo , det andet ben ser bedre ud.. Vi får hende smidt under en bruser indtil de kommer, hun ryster helt vildt meget og jeg er sq på et tidspunkt bange for, at hun skal gå en i en eller anden chok-tilstand :(

Hun bliver behandlet i anbulancen ved at de sprayede vand på hende... og i flere timer på skadestuen. De snakker om overførsel til brandsårsardelingen på Riget, men det bliver heldigvis ikke nødvendigt.

Herefter går der nogle uger, hvor hun skal gå med benene bundet ind, og flere gange skal det skiftes, hvor de rykker noget af huden med af :( stakkels stakkels pige, her ville jeg virkeligt ønske, at det var mig.

Det er i øvrigt helet så fint og hun har inden mén af det ud over et lille ar, og så har hun stadig lidt misfarvning på det ben der blev værst ramt.

Selv har jeg kørt i ambulance en enkelt gang, Det var da jeg var gravid og fordi mit vand gik før uge 37+0. Her ringede fødegangen

Og så har jeg ringet til Falck og bestilt akutkørsel masser af gange ifm med mit arbejde... men her ringer vi ikke 112 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stemt 0 gange har "7-9-13" heldigvis aldrig haft brug for det!

Men:

Vi har ringet en enkelt gang.

Det var på en campingferie for 2½ år siden

Min datter sad ved et campingbord og dette klappede sammen og hun fik et stort krus (måske endda 2 krus) kogt vand over benene.

DA jeg fjerner hendes bukser, er huden væk fra hele hendes ene lår :boo , det andet ben ser bedre ud.. Vi får hende smidt under en bruser indtil de kommer, hun ryster helt vildt meget og jeg er sq på et tidspunkt bange for, at hun skal gå en i en eller anden chok-tilstand :(

Hun bliver behandlet i anbulancen ved at de sprayede vand på hende... og i flere timer på skadestuen. De snakker om overførsel til brandsårsardelingen på Riget, men det bliver heldigvis ikke nødvendigt.

Herefter går der nogle uger, hvor hun skal gå med benene bundet ind, og flere gange skal det skiftes, hvor de rykker noget af huden med af :( stakkels stakkels pige, her ville jeg virkeligt ønske, at det var mig.

Det er i øvrigt helet så fint og hun har inden mén af det ud over et lille ar, og så har hun stadig lidt misfarvning på det ben der blev værst ramt.

Selv har jeg kørt i ambulance en enkelt gang, Det var da jeg var gravid og fordi mit vand gik før uge 37+0. Her ringede fødegangen

Og så har jeg ringet til Falck og bestilt akutkørsel masser af gange ifm med mit arbejde... men her ringer vi ikke 112 :)

Det lyder som det der hændte for min søster, hun var ikke særlig gammel og rakte op og tog fat om en skål hun troede der var skrællede gulerødder i, men det var kartoffelvand min far havde hældt fra til sovs. Skålen væltede og det skolende vand røg ud over hende. Min far reagerede vildt hurtigt og fik hendes hånd under koldt vand med det samme, men han tænkte bare ikke på at det kogende vand sad i ribben på hendes bluse, så da han tog blusen af rev han huden af hende :unsure! Hun har stadig et ar og det er altså 15-16 år siden! Hun kan heldigvis kun huske det meget svagt men det er mest fordi hun syntedes at det var mega sejt at være på hospitalet - hun klippede også selv forbindingerne af da de skulle af (tror bare det var yderforbindingen - men hun var bare sej over det).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 gang.

Min store pige var 5 og ude og køre på sin nye brugte cykel sammen med storebror, pludselig kan jeg høre dem komme ind og med det samme bare høre at den er gal, min søn er i panik og min datter skriger vildt. Hun er faldet så hun fik styret drejet og slået munden ned på enden af styret, hvor metallet stak lidt ud af gummi håndtaget. Blodet fosser jo ned af hende og en kæmpe flænge i læben og hendes fortænder mangler, så jeg greb et rent viskestykke og puttede i kold vand og gav hende, og så ringede jeg ellers 112. Fik heldigvis ros for jeg havde gjort det rigtige, og de sendte en ambulance uden blink, fordi de ku høre jeg var forskrækket og alene med de to børn.

Min datter fik fire sting, og tænderne var "bare" slået op i gummerne, de kom tilbage efter et par mdr, i dag kan man kun se et tyndt hvidt ar, ikke noget man lægger mærke til, men hold op hvor blev jeg forskrækket den dag, og syns også det er ok at ringe 112 når man blir så forskrækket, selv om en tur på skadestuen var alt hvad vi sku bruge, lige når det sker kan man bare godt ha brug for en hurtig professionel vurdering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har kun prøvet det 1 gang, men det var heldigvis ikk alvorligt nok.

En dame kom hen til mig og spurgte, om jeg ikke kunne rige 112, får hendes mormor (tror jeg) havde fået det skidt, og ville gerne have vi ringede efter en ambulance. Jeg ringede, og fungerede som et mellemled mellem barnebarnet og mormoren. Det viste sig, at hun bare var træt af at gå, og ville have nogen til at køre hende hjem <_< Følte mig en smule til besvær, tænk at spilde deres tid på den måde.

Har dog prøvet, at der blev ringet efter en ambulance til mig. Min hvilepuls blev målt hos lægen til at være 35, hvor den gerne skulle være 70 eller over, og min læge insisterede på, at jeg ikke selv tog på hospitalet til overvågning. Satte da også alle deres hjertestop-alarmer igang da jeg kom, men havde det nu okay nok.. Men flinke ambulanceførere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ringet 1 gang. Jeg var på arbejde i Fakta, og der sad en ældre herre ude i vindfanget. Jeg satte mig ud til ham og snakkede lidt - her fandt jeg ud af at han var alkoholiker og havde været ædru i 3 mdr. Han var dog faldet i og havde drukket 25 øl samtidig med at han havde taget antabus. Han kunne ikke stå på benene og han var meget dårlig og bleg i ansigtet.

Jeg har desværre ingen idé om hvordan det endte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Flere end 5 gange...

Jeg har ikke tal på de gange jeg har ringet 112.

Jeg har nok ringet mest for at få politiet ud, da jeg har været i nogle... ikke så sjove forhold.

Eller har det været pga. slagsmål i byen, fulderikker o.lign.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Flere end 5 :)

I forbindelse med job har jeg ringet 112 flere gange i min tid som vikar i hjemmeplejen samt på diverse plejehjem.

Privat har jeg haft brug for det enkelte gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heldigvis aldrig haft brug for at ringe 1-1-2 endnu. Men var meget tæt på, da min yngste faldt ned fra sofaen, og gik ud som et lys. :( Men det gik heldigvis godt. Han fik flere af de anfald. Men er blevet undersøgt, og nu er det knap 1 år siden, at han havde dem sidst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kom til at stemme 0 gange men har faktisk gjort det 3 gange nu jeg tænker efter.

Første gang var som barn. Vi havde haft om førstehjælp i skolen (tror det var omkring 3. klasse) og da jeg kom hjem ringede jeg 000 som det dengang hed, for at høre om det nu var rigtigt der var en til at hjælpe.

Skyndte mig dog at lægge på igen da jeg kom igennem og har aldrig fortalt mine forældre det.

Anden gang var i KBH hvor jeg så en mand blive kørt over af en bus. Vi var MANGE der ringede 112 samtidig så telefondamen derinde sagde bare at jeg skulle skynde mig at lægge på og bede de andre i området om at gøre det samme, for der var en ambulance på vej og alle der ringede fra den ulykke spærrede for andre der var i nød.

Tredje gang var da jeg sad i min varevogn i KBH og ventede på grønt lys. En ældre dame gik over i fodgængerovergangen lige foran mig og jeg sad i mine egne tanker og da det blev grønt for mig skulle jeg lige til at køre da det gik op for mig der var noget galt.....

Min hjerne havde ikke registreret at damen var kommet over på den anden side af vejen og da jeg hoppede ud af bilen lå hun lige foran den!!! Det var en varevogn så jeg kunne ikke se ned på jorden lige foran bilen, og havde jeg kørt da det var blevet grønt havde jeg kørt hende over. Havde sikkert skrevet sms, justeret radioen eller tjekket adresser mens jeg sad for rødt og havde derfor ikke set hende falde.

Hun var noget medtaget da hun havde banket ansigtet i kantstenen og brillerne var knust ind i ansigtet på hende, men hun var ved godt mod. Lignede en på den anden side af 100 men bad mig beskrive ambulancefolkene - om de havde en lækker røv - nu hun ikke selv kunne se dem uden briller ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER