Mette

P-piller (skal man stoppe i god tid?)

24 indlæg i dette emne

Sagen er den at jeg aldrig før p-piller har haft regelmæssig mens. Har taget dem i 8 år nu og min mens er næsten regelmæssig, kan stadig svinge med et par dage (dumme krop altså). P-piller er bare det bedste i min verden og det jeg frygter mest ved projekt baby er at skulle slippe dem... Mange siger de stopper med pillerne nogle måneder før de for alvor går i gang, men er det nødvendigt? Hvad siger jer gravide? Nogen siger at hormonet er ude af kroppen efter nogle uger andre siger måneder. Og synes da tit man hører at folk blir gravide i de første måneder efter stoppet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså det er meget forskelligt.. Der gik 2 mdr. ved mig ved den første, men kun 1 mdr. da min veninde blev gravid.. Men har også hørt op til 1/2 - 1 år.. Så du skal nok ikke regne med at du kan planlægge helt hvornår det skal ske.. smile.gif

Men hvis ikke det ville vælte hele jeres hverdag hvis du blev gravid ret hurtig, så ville jeg bare få dem smidt, ellers så vent til i er klar good20luck.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt at pgs de kvindelige hormoner der er i pillen at man har nemmere ved at blive gravid lige så snart man stopper. ikke at man nødvendigvis er så heldig at blive gravid i første hug, men det burde være nemmere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har tænkt os at stoppe med p-pillerne i 3-4 måneder før vi rent faktisk har tænkt os at begynde PB og så bruge kondom. Ved at jeg ikke har tålmodighed til både at skulle vente på at min cyklus bliver normal samtidig med at man håber på at blive gravid ;)

Jeg har også taget mine i mange år, 10, og der er derfor bange for at det kan tage min krop noget tid før den finder sig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på hvad du helst vil..

Hvis du stopper før vil du give kroppen mulighed for at komme af med hormonerne inden du går baby-amok.. Tre måneder (fx) er lang tid at "vente", når man nu er klar til at få baby.. Men hvis du er en tålmodig sjæl kan du også bare stoppe når i går igang - og så kommer det når det kommer..

Jeg ventede ikke da jeg stoppede på p-piller - vi sprang direkte på hesten :lolhit

Men jeg kunne ikke mærke min ægløsning de første 3-4 måneder, så jeg tror egentlig at min krop havde brug for tid til at finde sig selv..

Så det er jo helt op til dig selv.. Du skal bare være forberedt på, at du måske ikke bliver gravid med det samme efter p-pillestop.. Men man skal jo aldrig sige aldrig.. For vi har jo mange eksempler på at folk er blevet det alligevel..

Jeg håber du kan bruge mit indlæg til noget.. Det blev vidst lidt rodet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er meget individuelt. Flere herinde har jo smidt p-pillerne og vups, men andre har smidt p-pillerne og stadig sidder med taalmodighed eller manglen paa samme, desvaerre....

Selv er jeg ikke i tvivl om, at min krop "beholdte" p-pillerne i kroppen i de foerste 3 cyklus efter p-pillerne: Mens kom stadig paa klokkeslet og alt var som det plejer med pms. Nu stoppede jeg saa ikke for at blive gravid, men netop for at faa det ud af kroppen. Men jeg var heller ikke glad for p-pillerne. Jeg ville bare have det skidt ud af kroppen og fik et par konsultationer hos naturopath Caroline Fibaek, som hjalp mig med at faa hormonbalancen genskabt, saa min pms og menssmerter naesten forsvandt. Saa fik jeg ogsaa AEL-slim, hvilket jeg ikke havde haft foer. Men vi pausede jo som bekendt laenge foer brylluppet og nu er det snart 2 aar siden, jeg smed p-pillerne.

Det kommer jo helt an paa, om I har "travlt", eller om I tager det rimelig afslappet om det bliver nu eller om et aar... Hvad siger din intuition dig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal på en længere rejse til sommer hvor jeg ikke vil være gravid, så derfor ville det passe mig bedst med at vente med at smide pillerne til derefter og så bare se hvad der sker... Men regner overhovedet ikke ned at blive gravid i de første måneder faktisk, det er svært for min familie at blive gravide så tror det blir lidt af en kamp og er forberedt på det værste.

Egentlig er jeg ikke så skruk haha, men tror aldrig jeg bliver det, men ved at når man starter sådan en projekt op så er ventetiden ikke sjov. Og har altid gerne ville have børn tidligt for at være ung mor, men det er vist ved at være for sent, vil som minimum nå at blive 27 og sikkert mere så derfor må det godt være nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha ja, for 27-årige mødre er da bare SÅ gamle! ;) Håber også selv på at være 27 når det sker, hvilket er en del yngre end jeg ellers altid havde troet jeg ville være.

Det tog også min mor så lang tid at blive gravid med mig (3år) at jeg frygter det værste. Men man kan jo altid være heldig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha ja, for 27-årige mødre er da bare SÅ gamle! ;) Håber også selv på at være 27 når det sker, hvilket er en del yngre end jeg ellers altid havde troet jeg ville være.

Det tog også min mor så lang tid at blive gravid med mig (3år) at jeg frygter det værste. Men man kan jo altid være heldig :)

Haha nej 27 er ikke det værste har bare altid troet jeg skulle være yngre. Jeg tog også 3 år om at blive lavet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mormor havde ikke saa nemt ved at lave min mor og moster, saa min mor troede ogsaa, at jeg ville blive svaer at lave. Men det gik ganske hurtigt faktisk, saa de var overraskede.

Jeg ville ikke automatisk antage, at det bliver svaert, men kan godt forstaa, du taenker over det.

27... bum bum, og jeg som altid har villet have alle mine boern inden de 30! Nu er det saa 5+ aar senere laugh.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mormor havde ikke saa nemt ved at lave min mor og moster, saa min mor troede ogsaa, at jeg ville blive svaer at lave. Men det gik ganske hurtigt faktisk, saa de var overraskede.

Jeg ville ikke automatisk antage, at det bliver svaert, men kan godt forstaa, du taenker over det.

27... bum bum, og jeg som altid har villet have alle mine boern inden de 30! Nu er det saa 5+ aar senere laugh.gif

Det var da dejligt at høre man ikke altid kan spejle sig i familien ;)

Haha ja sjovt som ens tidsplan lige rykker sig, tiden går så stærkt så stærkt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da dejligt at høre man ikke altid kan spejle sig i familien ;)

Haha ja sjovt som ens tidsplan lige rykker sig, tiden går så stærkt så stærkt

Ha ha, ja - just go with it, darling :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha, ja - just go with it, darling :)

Haha ja :) nogen skal jo være heldig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre skriver så er det meget forskelligt fra person til person, der er nogen der først smider p-pillerne når de starter og så bliver gravide med det samme, og nogen hvor der går nogen måneder inden kroppen lige finder sig selv, så ja det kommer jo nok an på hvor utålmodig du er.

Men hvis du gerne vil være sikker på ikke at blive gravid og ikke døje med en træls krop og kondomer mens du er ude og rejse til sommer vil jeg nok sige vent med at stoppe til du kommer hjem derfra. Hvornår vil i starte op på PB?

I forhold til det med at ligne familien, så tror jeg ikke du skal ligge for meget i det. Selvfølgelig er det altid en god idåe at være forberedt på at det kan tage tid, men det behøver ikke at være svært bare fordi det har været det fordi andre.

I min familie har det så været helt omvendt. Min mormor blev gravid nærmest ved bare at kigge på min morfar (de har 5 børn) og min mor har i alt været gravid 5 gange inden for 3 år (de 3 af gangene endte dog i aborter) så blev hun steriliset, men da hun var 33 fik det lavet igen og blev gravid med min lillesøster 1 måned senere, og alle min mors søstre har heller ikke haft svært ved at blive gravid. Min mand og jeg har derimod været igang med PB i 3½ år, så det har bestemt ikke været nemt. Ville da ønske det havde været ligeså nem for os som for resten af familien. Det jeg egentlig er mest nervøs for er om det med aborter ligger til familien, for jeg ved at min mor har haft 3 (hvor af den ene var frivillig og de 2 andre SA'er) og den ene af mine mostre har mistet rigtig mange graviditeter i forsøg på at lave deres nr. 3. Så det er jeg da lidt nervøs for må jeg ærligt indrømme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi starter op så snart vi kommer hjem fra sommerferie det er planen :)

Ved der også har været aborter her i familien men ved faktisk ikke om mine forældre har haft...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg jo et dårligt eksempel (eller en man ikke håber på at efterligne i hvert fald), men jeg var på p-piller i knap 3 år. Inden da var min mens som viden blæser, korte og uregelmæssige cykli. Så var forberedt da jeg smed p-pillerne (efter 2*gange MFR vaccine, fordi jeg selvfølgelig ikke havde fået den som lille <_< ).

Mine første cykli så sådan ud:

1. 15 dage

2. 12 dage

3. 19 dage

4. 32 dage

5. 25 dage

6. 32 dage

7. 13 dage

8. 13 dage

9. 13 dage

10. 16 dage

11. 14 dage

Så var jo hurtigt godt klar over, at noget var galt. Jeg blødte jo næsten hele tiden, med de korte cykli - det var et helvede! Så efter 5 måneder blev jeg henvist til gynækolog. Jeg havde ingen ægløsning, og først efter ca. ½-3/4 år med regelmæssig akupunktur fik jeg regelmæssig mens og ægløsning. Men som tidligere nævnt også, blev jeg først gravid efter min bmi kom op på de 18,5-19 stykker.

Håber kampen for jer ikke bliver så hård :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte p-piller lige indtil vi gik i gang, og selvom vi har svært ved at blive gravide, ville jeg ikke gøre anderledes om jeg skulle tilbage. Livet er bare SÅ meget nemmere på p-piller - især mht ferier og rejser, at man kan time det sådan at man ikke lige har menses mens man ligger på en lækker strand ;)

En veninde af mig havde uregelmæssige cykluser inden hun begyndte på p-piller, og har derfor spurgt lægen om det var en god idé at slutte med p-piller i god tid inden de begynder at prøve. Det synes hendes læge var en dårlig idé, da behandlingen for dem med meget uregelmæssige cykluser tit er p-piller!

Så jeg vil mene du skal nyde dine sidste måneder med kontrol inden du bliver tvunget til at give slip ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi smed først p-pillerne da vi gik i gang med PB - vi havde gevinst i 2. cyklus, (men mistede desværre - men det har jo ikke noget med p-pillerne at gøre) Tænker at fordelen ved at smide p-pillerne lidt tid inden, at man starter PB op er, at du får mulighed for at lære din krop at kende, når du ikke er på hormoner, inden i går i gang... kan lige tilføje, at jeg selv havde været på p-piller i 11 år da jeg stoppede - jeg fik dem pga. lange mensperioder med kraftig blødning - jeg var meget spændt på hvordan kroppen ville reagere uden p-piller, men jeg har faktisk haft nogenlunde regelmæssige cyklusser med et gennemsnit på ca. 24 dage siden jeg stoppede med pillerne, så måske din krop efterhånden har fundet ud af at lave regelmæssig mens :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for alle de gode svar :tak virker som om det er meget individuelt, så tror jeg holder fast i det jeg helst vil nemlig at blive på pillerne indtil vi går rigtig i gang :wee

og så må jeg se om jeg kan få den bmi lidt op, den ligger nede på omkring 17,5 stykker og det er nok for lidt... iiih :gal

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes bare du skal blive på dem, så der i det mindste er styr på mens indtil da. For det andet kan drive en til vanvid <_<

Ja, altså det skader i hvert fald ikke med en lidt højere vægt omend det kan være mega svært (...man skal bare blive gravid, så kommer det. Tosset :rolleyes )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev gravid nærmest med det samme jeg stoppede med begge mine :) Min mellemste, tja der var jeg aldrig nået at starte op igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er det du hiver en masse gamle tråde op? :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske reklame for den der hjemmeside?? Alle links kommer i hvert fald fra samme side :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER