Guest

Sukkerfri børn

110 indlæg i dette emne

Kan du evt. komme med et eksempel, for ellers bruger jeg ikke sukker i mine opskrifter. Jeg laver mest på slump og bager ikke efter opskrifter som sådan (så er de i forvejen sukkerfri) :)

Hmm jeg har en opskrift jeg oftest bruger hvor jeg bruger 2 tsk sukker til 400 g mel, jeg kan ikke lige huske mængderne på resten men der er mælk, smør, gær og et drys salt i udover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

lige en ide til morgenmad/snack

jeg spiser det med skyr, men tror ikke børn må få det pga det høje proteininhold, så skift da med ud med alm. jogurt

skyr

1 banan most

1/2 tsk vaniljepulver fra urtekram ( det er ren vanilje)

bland den moste banan med vanilljepulver og rør rundt i yoghurt eller skyr

tilsæt event. bær eller frugt i stykker ( og hakkede mandler til voksne)

det smager som en let sød vanilje yoghurt dog helt uden tilsat sukker eller sødemiddler og så giver vaniljen bare en deeejjjlig smag jo

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg har en opskrift jeg oftest bruger hvor jeg bruger 2 tsk sukker til 400 g mel, jeg kan ikke lige huske mængderne på resten men der er mælk, smør, gær og et drys salt i udover.

Ok, er det en slags boller eller?

Jeg bager bare bollerne uden uden sukker - erstatter ikke noget, udover at tilsætte ingredienser der giver smag - squash, gulerødder, ost, kokos, nødder, figen mv. :)

Du kan bare starte med at føle dig lidt frem. Og så tilfører du bare lidt ekstra næste gang, hvis du ønsker det sødere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Verdens bedste COOKIES (nok mest til voksne!, men de SKAL altså deles)

Okay disse er ikke HELT uden sukker, for jeg bruger 70-80 % chokolade, men nu er kakao nok verdens sundeste ingrediens, så jeg klarer nok det sukker som er tilsat chokoladen (men brug ikke lavere end 70%!). Uden gluten og uden mel.

100 g. ægte smør

1 stort æg

1 tsk. vaniliepulver (Helsen) eller en stang.

1 tsk salt

1 tsk bagepulver

150 g. mandelmel

100 g. 70-80% chokolade af god kvalitet

Smelt smør på LAVT blus.

Køl af og pisk æg i

Brug mandelmel eller blend hele mandler og sigt melet i en skål. Bland vanilje , salt og bagepulver her i.

Smørblandingen blandes over i melblandingen og røres sammen.

Hak chokoladen og vend den i blandingen.

Den er grov og tyk. Lav lettere flade klatter på et stykke bagepapir. De hæver noget, så vær ikke bekymret for om de bliver store. Ca. 10 stks.

180 grader i 8 min! Lad kagerne køle HELT af og vend dem efter et kvarters tid.

De er næsten endnu bedre efter en nat i køleskabet...

Ammenam - og jeg kan love dig de smager himmelsk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lige en ide til morgenmad/snack

jeg spiser det med skyr, men tror ikke børn må få det pga det høje proteininhold, så skift da med ud med alm. jogurt

skyr

1 banan most

1/2 tsk vaniljepulver fra urtekram ( det er ren vanilje)

bland den moste banan med vanilljepulver og rør rundt i yoghurt eller skyr

tilsæt event. bær eller frugt i stykker ( og hakkede mandler til voksne)

det smager som en let sød vanilje yoghurt dog helt uden tilsat sukker eller sødemiddler og så giver vaniljen bare en deeejjjlig smag jo

:)

Åh det lyder godt (og så simpelt at jeg undrer mig over hvorfor jeg ikke kom på det). Jeg synes nemlig skyr osv er for surt for mig, og synes ikke det hjælper bare at blande bær i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Verdens bedste COOKIES (nok mest til voksne!, men de SKAL altså deles)

Okay disse er ikke HELT uden sukker, for jeg bruger 70-80 % chokolade, men nu er kakao nok verdens sundeste ingrediens, så jeg klarer nok det sukker som er tilsat chokoladen (men brug ikke lavere end 70%!). Uden gluten og uden mel.

100 g. ægte smør

1 stort æg

1 tsk. vaniliepulver (Helsen) eller en stang.

1 tsk salt

1 tsk bagepulver

150 g. mandelmel

100 g. 70-80% chokolade af god kvalitet

Smelt smør på LAVT blus.

Køl af og pisk æg i

Brug mandelmel eller blend hele mandler og sigt melet i en skål. Bland vanilje , salt og bagepulver her i.

Smørblandingen blandes over i melblandingen og røres sammen.

Hak chokoladen og vend den i blandingen.

Den er grov og tyk. Lav lettere flade klatter på et stykke bagepapir. De hæver noget, så vær ikke bekymret for om de bliver store. Ca. 10 stks.

180 grader i 8 min! Lad kagerne køle HELT af og vend dem efter et kvarters tid.

De er næsten endnu bedre efter en nat i køleskabet...

Ammenam - og jeg kan love dig de smager himmelsk ;)

Åh de lyder hammer goe :) Sidder og bliver helt lækkersulten jo ;)

Det der mandelmel, det føres kun i helsekosten ikke? Er det ikke møg dyrt?

Og lige til Majs:

Jeg bager også fint boller uden sødestof i. Jeg tager som oftest bare og opløser gær i vand (helt tilfældig mængde vand + 1/2 pakke gær ca), hælder en skefuld eller 2 olie i, drysser lidt salt (nok 1 tsk), en håndfuld kerner (græskar, solsikke, hørfrø, sesam eller hvad jeg lige synes) og så blander jeg mel i til det er lige til at røre med en ske. Så hæver det 1 times tid, og så er det med at rulle til boller. Hæver 30 minutter (eller mere).

Og det er altid hyggeligt med på drys toppen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh det lyder godt (og så simpelt at jeg undrer mig over hvorfor jeg ikke kom på det). Jeg synes nemlig skyr osv er for surt for mig, og synes ikke det hjælper bare at blande bær i.

Det er min morgenmad hver dag. Smager super godt og er sundt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh de lyder hammer goe :) Sidder og bliver helt lækkersulten jo ;)

Det der mandelmel, det føres kun i helsekosten ikke? Er det ikke møg dyrt?

Og lige til Majs:

Jeg bager også fint boller uden sødestof i. Jeg tager som oftest bare og opløser gær i vand (helt tilfældig mængde vand + 1/2 pakke gær ca), hælder en skefuld eller 2 olie i, drysser lidt salt (nok 1 tsk), en håndfuld kerner (græskar, solsikke, hørfrø, sesam eller hvad jeg lige synes) og så blander jeg mel i til det er lige til at røre med en ske. Så hæver det 1 times tid, og så er det med at rulle til boller. Hæver 30 minutter (eller mere).

Og det er altid hyggeligt med på drys toppen :)

mandelmel kan du sagtens selv lave- enten med blancherede mandler som du så smutter, eller med hud på. du blender dem bare i en blender/køkkenmaskine til mel, that's it :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hakker mandlerne og kommer dem i min Melissa kaffekvaern, hvori jeg ioevrigt kvaerner alskens andet godt, bare ikke kaffe ;)

Verdens bedste COOKIES (nok mest til voksne!, men de SKAL altså deles)

Okay disse er ikke HELT uden sukker, for jeg bruger 70-80 % chokolade, men nu er kakao nok verdens sundeste ingrediens, så jeg klarer nok det sukker som er tilsat chokoladen (men brug ikke lavere end 70%!). Uden gluten og uden mel.

100 g. ægte smør

1 stort æg

1 tsk. vaniliepulver (Helsen) eller en stang.

1 tsk salt

1 tsk bagepulver

150 g. mandelmel

100 g. 70-80% chokolade af god kvalitet

Smelt smør på LAVT blus.

Køl af og pisk æg i

Brug mandelmel eller blend hele mandler og sigt melet i en skål. Bland vanilje , salt og bagepulver her i.

Smørblandingen blandes over i melblandingen og røres sammen.

Hak chokoladen og vend den i blandingen.

Den er grov og tyk. Lav lettere flade klatter på et stykke bagepapir. De hæver noget, så vær ikke bekymret for om de bliver store. Ca. 10 stks.

180 grader i 8 min! Lad kagerne køle HELT af og vend dem efter et kvarters tid.

De er næsten endnu bedre efter en nat i køleskabet...

Ammenam - og jeg kan love dig de smager himmelsk ;)

God damn it, woman - jeg skal igang imorgen! Det passer perfekt med at jeg faar gaester fra Danmark, der kommer forbi :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan søde nærmest alt bagværk med dadler og bananer.

Jeg kan ikke se hvad der ellers MÅ sødes - man kan vel komme lidt bær eller lignende ovenpå fx. havregryn, yoghurt mv.

Jeg skal snart igang med lave en masse saft, fordi vi har virkelig mange solbær og æbler i haven :)

Det er jo normalt fyldt med en helvedes masse sukker, men tænker lidt om man måske kunne koge en dadel eller to sammen med, og så undgå sukker? Eller har du et andet godt råd? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes i øvrigt det er fedt med en masse gode opskrifter uden sukker til inspiration :lovebk

Hvis man alligevel er glad for at stå i køkkenet, kan man da lige så godt minimere brugen af sukker, selvfølgelig for børnenes skyld, men da også for vores egen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en skøn tråd her :glad

Angående debatten kan jeg godt syns det er lidt ærgerligt når ts starter med at skrive: Denne tråd er for os der ikke vil give sukker til vores børn!at der så kommer en masse kommentarer fra folk som syns det er for meget. På den anden side burde her være plads til at man har forskellige meninger her og måske undrer sig. Personligt syns jeg ideen om sukkerfri børn er god, men praksis er svær så snart de kommer over tumlingealderen eller har større søskende. Jeg er nok også blevet lidt mere afslappet af at ha fået 4 børn :whistling men jeg syns det er prisværdigt at I forsøger, og opskrifterne ser spændende ud så jeg lader mig gladelig inspirere. Måske jeg selv kan bidrage med et par stykker, der var i hvert fald flere i "kernesund familie" som jeg fandt på tilbud for ikke længe siden.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh de lyder hammer goe :) Sidder og bliver helt lækkersulten jo ;)

Det der mandelmel, det føres kun i helsekosten ikke? Er det ikke møg dyrt?

Og lige til Majs:

Jeg bager også fint boller uden sødestof i. Jeg tager som oftest bare og opløser gær i vand (helt tilfældig mængde vand + 1/2 pakke gær ca), hælder en skefuld eller 2 olie i, drysser lidt salt (nok 1 tsk), en håndfuld kerner (græskar, solsikke, hørfrø, sesam eller hvad jeg lige synes) og så blander jeg mel i til det er lige til at røre med en ske. Så hæver det 1 times tid, og så er det med at rulle til boller. Hæver 30 minutter (eller mere).

Og det er altid hyggeligt med på drys toppen :)

Nej du kan også købe mandelmel andre steder, men jo altså mandelmel er dyrere. Men det er jo ikke ret meget man skal bruge. Du kan også bruge andet mel uden gluten som ikke er dyrt. Men mandelmel giver SÅ meget smag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej du kan også købe mandelmel andre steder, men jo altså mandelmel er dyrere. Men det er jo ikke ret meget man skal bruge. Du kan også bruge andet mel uden gluten som ikke er dyrt. Men mandelmel giver SÅ meget smag :)

Et sidespring som ikke omhandler sukker, men gluten!

Hvilket noget mel er glutenfri? Og hvordan ved man det? Skal det stå på pakken f.eks.? Jeg har aldrig helt forstået der gluten der! Jeg vil gerne undgå det, men ved egentlig ikke præcist, hvor det findes? :help :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan varmt anbefale bogen: Sundt sødt (dog ikke småkagerne og advokadoisen deri. Småkagerne bliver ikke sprøde og advokado er bare mærkeligt når det er frossent)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal snart igang med lave en masse saft, fordi vi har virkelig mange solbær og æbler i haven :)

Det er jo normalt fyldt med en helvedes masse sukker, men tænker lidt om man måske kunne koge en dadel eller to sammen med, og så undgå sukker? Eller har du et andet godt råd? :)

Jeg ville ikke bruge dadler - de kan ikke bruges til saft. Men køb SUKRIN - et naturligt sødestof der ligner sukker i konsistens og smager som sukker. Det er dyrt men fantastisk - fås i Helsen til 60-70 kr. kiloet :)

Jeg har brugt det nogle gange, og det har fungeret fint. Det har en lille bismag hvis der kommer for meget i, så smag til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et sidespring som ikke omhandler sukker, men gluten!

Hvilket noget mel er glutenfri? Og hvordan ved man det? Skal det stå på pakken f.eks.? Jeg har aldrig helt forstået der gluten der! Jeg vil gerne undgå det, men ved egentlig ikke præcist, hvor det findes? :help :)

Du kan købe helt almindeligt mel i butikkerne hvorpå der står UDEN GLUTEN. Det ligner hvedemel og smager som det.

Så er der boghvedemel (god til bagning), majsmel, hirsemel, rismel, sojamel, kikærtemel (Nogle af disse meltyper fås og som fuldkorn fx. rismel - stadig uden gluten).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hakker mandlerne og kommer dem i min Melissa kaffekvaern, hvori jeg ioevrigt kvaerner alskens andet godt, bare ikke kaffe ;)

God damn it, woman - jeg skal igang imorgen! Det passer perfekt med at jeg faar gaester fra Danmark, der kommer forbi :loveshower

Super - husk der kun bliver omkring 10 stks, så du skal nok bage dobbelt, når de smager, hvor gode de er!! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Verdens bedste COOKIES (nok mest til voksne!, men de SKAL altså deles)

Okay disse er ikke HELT uden sukker, for jeg bruger 70-80 % chokolade, men nu er kakao nok verdens sundeste ingrediens, så jeg klarer nok det sukker som er tilsat chokoladen (men brug ikke lavere end 70%!). Uden gluten og uden mel.

100 g. ægte smør

1 stort æg

1 tsk. vaniliepulver (Helsen) eller en stang.

1 tsk salt

1 tsk bagepulver

150 g. mandelmel

100 g. 70-80% chokolade af god kvalitet

Smelt smør på LAVT blus.

Køl af og pisk æg i

Brug mandelmel eller blend hele mandler og sigt melet i en skål. Bland vanilje , salt og bagepulver her i.

Smørblandingen blandes over i melblandingen og røres sammen.

Hak chokoladen og vend den i blandingen.

Den er grov og tyk. Lav lettere flade klatter på et stykke bagepapir. De hæver noget, så vær ikke bekymret for om de bliver store. Ca. 10 stks.

180 grader i 8 min! Lad kagerne køle HELT af og vend dem efter et kvarters tid.

De er næsten endnu bedre efter en nat i køleskabet...

Ammenam - og jeg kan love dig de smager himmelsk ;)

:sandie de lyder godt nok lækre! Og perfekte til Mies første fødselsdag hvor jeg simpelthen SLET ikke vil servere noget med sukker. Det bliver boller, banan-havregrynskage (ligger opskriften ind senere), trøfler af tørret frugt, udskåret frugt, vandmelon is til dem som vil have det (vandmelon stukket ud med en småkageform, en pind i og så frosset ned) og så vil de cookies jo være så perfekte!

Skal Mie ikke have sukker skal vi andre heller ikke :P især MIN familie tror at det betyder at vi skal leve af hvedeklid og linser :rolleyes og at Mie får en kedelig barndom (selvsamme familie påstår at øl er sundt for børn at smage :blink jeg erklærer mig enig i at være 100% uenig med min families kost politik). Så det vil være umådentlig fedt at kunne servere lækre alternativer og så kunne fortælle at der altså ikke er sukker i andet end den chokolade der er brugt. Jeg skal nok vise dem at det kan være helt vildt lækkert uden at være helt så usundt. (Ok jeg er lidt barnlig på det punkt, men så sent som i søndags fik Anders et foredrag om at Mie da SKAL have en flødebolle på sin fødselsdag, det hører sig til, øh nej søster det skal hun IKKE).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan købe helt almindeligt mel i butikkerne hvorpå der står UDEN GLUTEN. Det ligner hvedemel og smager som det.

Så er der boghvedemel (god til bagning), majsmel, hirsemel, rismel, sojamel, kikærtemel (Nogle af disse meltyper fås og som fuldkorn fx. rismel - stadig uden gluten).

Perfekt! Tak søde du :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Verdens bedste COOKIES (nok mest til voksne!, men de SKAL altså deles)

Okay disse er ikke HELT uden sukker, for jeg bruger 70-80 % chokolade, men nu er kakao nok verdens sundeste ingrediens, så jeg klarer nok det sukker som er tilsat chokoladen (men brug ikke lavere end 70%!). Uden gluten og uden mel.

100 g. ægte smør

1 stort æg

1 tsk. vaniliepulver (Helsen) eller en stang.

1 tsk salt

1 tsk bagepulver

150 g. mandelmel

100 g. 70-80% chokolade af god kvalitet

Smelt smør på LAVT blus.

Køl af og pisk æg i

Brug mandelmel eller blend hele mandler og sigt melet i en skål. Bland vanilje , salt og bagepulver her i.

Smørblandingen blandes over i melblandingen og røres sammen.

Hak chokoladen og vend den i blandingen.

Den er grov og tyk. Lav lettere flade klatter på et stykke bagepapir. De hæver noget, så vær ikke bekymret for om de bliver store. Ca. 10 stks.

180 grader i 8 min! Lad kagerne køle HELT af og vend dem efter et kvarters tid.

De er næsten endnu bedre efter en nat i køleskabet...

Ammenam - og jeg kan love dig de smager himmelsk ;)

Lavede den igår og de er super. Brugte dog hasselnød mel i stedet og knap så meget salt og tilsat en lille most banan.

Tænker man også kan bruge hakkede nødder etc hvis man vil experimentere lidt ;)

Tak for opskriften :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvis nogen ikke vil bruge smør kunne man nok også bruge kokosolie.

Men smør smager nu dejligt :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lavede den igår og de er super. Brugte dog hasselnød mel i stedet og knap så meget salt og tilsat en lille most banan.

Tænker man også kan bruge hakkede nødder etc hvis man vil experimentere lidt ;)

Tak for opskriften :)

dejligt :) Uha duede det og bruge banan - kunne forestille mig det kunne ødelægge konsistensen? Var de sprøde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvis nogen ikke vil bruge smør kunne man nok også bruge kokosolie.

Men smør smager nu dejligt :kuller

Ja men så skal man være meget glad for kokos - eller købe en kokosolie der ikke smager af kokos. Det er jo en betydelig stor mængde fedtstof der skal i.

Smør skal man ikke kimse af- det er godt med lidt fedt - og særligt ( i mine optik) hvis den er økologisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:sandie de lyder godt nok lækre! Og perfekte til Mies første fødselsdag hvor jeg simpelthen SLET ikke vil servere noget med sukker. Det bliver boller, banan-havregrynskage (ligger opskriften ind senere), trøfler af tørret frugt, udskåret frugt, vandmelon is til dem som vil have det (vandmelon stukket ud med en småkageform, en pind i og så frosset ned) og så vil de cookies jo være så perfekte!

Skal Mie ikke have sukker skal vi andre heller ikke :P især MIN familie tror at det betyder at vi skal leve af hvedeklid og linser :rolleyes og at Mie får en kedelig barndom (selvsamme familie påstår at øl er sundt for børn at smage :blink jeg erklærer mig enig i at være 100% uenig med min families kost politik). Så det vil være umådentlig fedt at kunne servere lækre alternativer og så kunne fortælle at der altså ikke er sukker i andet end den chokolade der er brugt. Jeg skal nok vise dem at det kan være helt vildt lækkert uden at være helt så usundt. (Ok jeg er lidt barnlig på det punkt, men så sent som i søndags fik Anders et foredrag om at Mie da SKAL have en flødebolle på sin fødselsdag, det hører sig til, øh nej søster det skal hun IKKE).

De er HELT fantastisk lækre og meget smagfulde og søde men ikke hvinende søde.

Parter fra min familie (og venner) har haft samme syn på sagen omkring mad, men de der har været at spise hos os, har ændret mening. Jeg har aldrig hørt noget dårligt om min mad - tværtimod ;) Men nu er jeg så heller ikke fedtforskrækket, og det giver altså god smag - sådan en omgang olie eller smør ;)

Håber du får succes! Det lønner sig for krop og sjæl kan du hilse dem og sige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER