Guest

Sukkerfri børn

110 indlæg i dette emne

børnenutella :)

Man tager forskelligt slags tørret frugt - man kan efterhånden få en del, som ikke er tilsat sukker fra fx. urtekram.

putter det i en gryde, hælder vand i så det lige dækker. Koger små 10 min - si væsken fra, men gem det - blend med håndmixer og tilsæt væsken indtil det selv bevæger sig rundt i beholderen.

Nu har du børnenutella, der efter at ha stået i køleskabet kan smøres på brød :) Det kan også blandes i grød som smag eller bland det evt med moset banan og lidt non flavor yoghurt og put det så i lav selv is beholdere og vupti der er sunde is :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Super godt tip Kejzer, måske lidt kakaopulver i også ville give magi.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super godt tip Kejzer, måske lidt kakaopulver i også ville give magi.. ;)

orv ja - den har jeg ikke tænkt på :) eller måske lidt vanille? (og man kan vel altid skrabe en stang, hvis det ikke må være fra bøtte ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jaaaah Vanille også!! -altså hvor er vi gode her!!! :toot

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

børnenutella :)

Man tager forskelligt slags tørret frugt - man kan efterhånden få en del, som ikke er tilsat sukker fra fx. urtekram.

putter det i en gryde, hælder vand i så det lige dækker. Koger små 10 min - si væsken fra, men gem det - blend med håndmixer og tilsæt væsken indtil det selv bevæger sig rundt i beholderen.

Nu har du børnenutella, der efter at ha stået i køleskabet kan smøres på brød :) Det kan også blandes i grød som smag eller bland det evt med moset banan og lidt non flavor yoghurt og put det så i lav selv is beholdere og vupti der er sunde is :)

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

børnenutella :)

Man tager forskelligt slags tørret frugt - man kan efterhånden få en del, som ikke er tilsat sukker fra fx. urtekram.

putter det i en gryde, hælder vand i så det lige dækker. Koger små 10 min - si væsken fra, men gem det - blend med håndmixer og tilsæt væsken indtil det selv bevæger sig rundt i beholderen.

Nu har du børnenutella, der efter at ha stået i køleskabet kan smøres på brød :) Det kan også blandes i grød som smag eller bland det evt med moset banan og lidt non flavor yoghurt og put det så i lav selv is beholdere og vupti der er sunde is :)

Sikke en god ide :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Rigtig god tråd som også får en til lige at tænke sine egne holdninger igennem - og min mand og jeg fik lige en snak om vores holdning til det når vi får børn.

Og så er det rigtig dejligt med opskrifterne! :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen - ikke en traad om holdningen hertil, men en traad om hvordan, hvis man oensker at udelukke eller begraense sukker ;)

Men traaden kan da godt bruge et woop for gode ideer og opskrifter :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen - ikke en traad om holdningen hertil, men en traad om hvordan, hvis man oensker at udelukke eller begraense sukker ;)

Men traaden kan da godt bruge et woop for gode ideer og opskrifter :balloons

Jamen så ok da :-) syntes også at jeg gav mine indputs til hvad jeg gør og også måske hvorfor. Var bestemt ikke ude på at genere nogen. Men da tråden har udviklet sig som en diskusion, som trådstarter har deltaget i, mener jeg jo at det er ok at være med. Vil foreslå en tråd der hedder, sukkerfri opskrifter eller lignende, så er den ikke så fristende at svare på!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så ok da :-) syntes også at jeg gav mine indputs til hvad jeg gør og også måske hvorfor. Var bestemt ikke ude på at genere nogen. Men da tråden har udviklet sig som en diskusion, som trådstarter har deltaget i, mener jeg jo at det er ok at være med. Vil foreslå en tråd der hedder, sukkerfri opskrifter eller lignende, så er den ikke så fristende at svare på!

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg springer diskusionen over og går direkte til opskrifterne ;) :

Solskinds-is:

4 ispinde

Ingredienser

1/2 banan (50 g)

150 g ananas uden skræl

1 1/2 dl kokosmælk

1/2 banan til pynt

Sådan gør du

  • Blend det hele undtagen pyntebananen.
  • Skær den halve banan i så tynde skiver som muligt.
  • Sæt skiverne fast på indersiden af ispindformene.
  • Hæld forsigtigt ismassen i formene, og frys dem.

Jeg har ikke selv prøvet opskriften, men nu har jeg bestilt ispinde, så de skal snart prøves af ;) Jeg har opskriften fra Rebecca Perssons sommer-is-konkurrence.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så tillader jeg mig at spørge også:

Hvordan søder i andre mad, der absolut må sødes?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så tillader jeg mig at spørge også:

Hvordan søder i andre mad, der absolut må sødes?

Jeg bruger en lille smule agavesirup. Men som med sukker, saa er agave jo ogsaa et soedestof, det paavirker bare ikke blodsukkeret i saa voldsom grad. Saa en lille prik er ok til Noah.

ellers skulle palmesukker vaere en god ide, har jeg laest om flere steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alletiders opskrift paa is! :balloon

Jeg har desuden Caroline Fibeks N'Ice creme - raw is, ihhhh! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej, lige en hurtig anbefaling. På madbandittens blog (www.madbanditten.dk) er der mange gode opskrifter på LCHF (low carp, high fat) lækkerier, og bare generelt spændende retter. Fælles for alle lækkerierne er at der ikke er sukker i, dog er der i nogle opskrifter sukkererstatninger i form af kunstige sødemidler eller eksempelvis agavesirup som er et naturligt sødeprodukt med et lavere GI (mindre påvirkning af blodsukkeret) end eksempelvis raffieneret sukker og honning. Jeg kan varmt anbefale de hjemmelavede Bountys og snickers :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej, lige en hurtig anbefaling. På madbandittens blog (www.madbanditten.dk) er der mange gode opskrifter på LCHF (low carp, high fat) lækkerier, og bare generelt spændende retter. Fælles for alle lækkerierne er at der ikke er sukker i, dog er der i nogle opskrifter sukkererstatninger i form af kunstige sødemidler eller eksempelvis agavesirup som er et naturligt sødeprodukt med et lavere GI (mindre påvirkning af blodsukkeret) end eksempelvis raffieneret sukker og honning. Jeg kan varmt anbefale de hjemmelavede Bountys og snickers :mam

aah, jeg har flere steder set hjemmelavede Bountys! Jeg maa vist igang :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej, lige en hurtig anbefaling. På madbandittens blog (www.madbanditten.dk) er der mange gode opskrifter på LCHF (low carp, high fat) lækkerier, og bare generelt spændende retter. Fælles for alle lækkerierne er at der ikke er sukker i, dog er der i nogle opskrifter sukkererstatninger i form af kunstige sødemidler eller eksempelvis agavesirup som er et naturligt sødeprodukt med et lavere GI (mindre påvirkning af blodsukkeret) end eksempelvis raffieneret sukker og honning. Jeg kan varmt anbefale de hjemmelavede Bountys og snickers :mam

Jeg har også været rigtig glad for hendes blog, og har en veninde, der er gået helt over på LCHF-kuren med stor effekt! Synes der er nogle rigtig gode opskrifter derinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er mums! og jeg har lige set at jeg har hjemme til en portion så skal da lige have lavet en til at tage med i sommerhus så Haribo osv. ikke er så fristende. (jeg er desværre ikke så sukkerafvændet som jeg gerne ville være :unsure )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig i at babyer/børn ikke bør proppes med sukker for de voksnes skyld!

jeg synes børns indtag af sukker bør begrænses da de ikke selv forstår at sætte en grænse, og grunden til et fornuftigt forhold til søde sager jo opstår i barndommen.

Dog får jeg en smule fnidder af folk, som tror en voldsom subjektiv hjemmeside på internettet kan betegnes som fakta! Raffineret sukker betyder jo dybest set bare at det er oprensede, det er stadig samme molekyler som fra andre planter (minutiøse forskelle men i kroppen vil mange af dem alligevel blive omdannet til glukose = sukker). Så alle de der sirupper og lignende giver dig altså alt sammen sukker, det er bare et spørgsmål om hvor stor deres sødningsgrad er Per enhed. Honning søder muligvis mere Per enhed en almindelig sukker men husk at helt små børn ikke må få honning grundet risikoen for 'pølseforgiftning' (botulinum toxin fra bakterier)!!

Insulin flytter glukose fra blodet ind i cellerne så det er altså en nødvendighed for almindelig funktion. Ved indtag af for mange kalorier vil insulin hjælpe til med at bygge fedt depoter men det er altså ikke kun ved for meget sukker men lige så høj grad for mange kulhydrater (pasta, brød etc), og i virkeligheden generelt bare for meget mad. Tilgengæld udskiller de dannede fedtceller stoffet leptin som virker modsat rettet og stimulere mæthedscentret. Faktisk har langt de fleste overvægtige markant højere stofskifte end normalvægtige netop fordi kroppen forsøger st kompensere.

Men dybest set tror jeg nok selv mest på at finde en balance :)

Og hvis jeg har taget en beslutning i forhold til mit barn forventes folk altså at følge den! (Dog synes jeg ikke at man skal prædike for andre og gentage en eller anden selvudnævnt sukker-fascists holdnig som empiriske fakta).

Håber ikke jeg får trådt nogle over tæerne! :) forstår virkelig godt man vil begrænse børns indtag af sukker :)

Ups! Har først lige set at i frabeder jer holdninger men kun opskrifter. Jeg tænker bare at det trods alt er vigtigt med et lidt nuanceret billede (mest når nu der rent faktisk lægges 'fakta' fra den der sukkercoach på bordet som led i argumentet) og i hvert fald at små børn ikke må få honning! (Jvf sundjedsstyrelsen). Men undskyld!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunstige Sødestoffer udløser nu også frigivelse af insulin :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan søde nærmest alt bagværk med dadler og bananer.

Jeg kan ikke se hvad der ellers MÅ sødes - man kan vel komme lidt bær eller lignende ovenpå fx. havregryn, yoghurt mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan søde nærmest alt bagværk med dadler og bananer.

Jeg kan ikke se hvad der ellers MÅ sødes - man kan vel komme lidt bær eller lignende ovenpå fx. havregryn, yoghurt mv.

Erstatter du sukker i opskriften? Og i så fald hvordan altså hvad svarer fx 1 banan til?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erstatter du sukker i opskriften? Og i så fald hvordan altså hvad svarer fx 1 banan til?

Kan du evt. komme med et eksempel, for ellers bruger jeg ikke sukker i mine opskrifter. Jeg laver mest på slump og bager ikke efter opskrifter som sådan (så er de i forvejen sukkerfri) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER