Guest

Sukkerfri børn

110 indlæg i dette emne

Honning anbefales ikke til børn under 1 år har jeg lige læst.

Men jeg er også en af dem, som blir meget firkantet hvad angår sukker. Ikke tale om at der skal drikkes sodavand eller spises sødt, så længe jeg kan bestemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er helt med på at barn nr. 2 er sværere end barn nr. 1 ;) Det gir sig selv, men jeg vil nu kæmpe så længe jeg kan!!!

Jeg vidste ikke at man gav sukkervand på sygehuset, men er det ikke også sådan lidt meget en anden situation end at give sit barn slik? Så er det vel fordi barnet har brug for noget i forhold til den ubalance der sker i forbindelse med sygdommen? Man giver jo heller ikke sit barn panodil for sjov, men fordi barnet har brug for smertelindring!

Jeg ville betegne en sygehus indlæggelse som en speciel situation som måske kræver noget ud over det sædvanlige - hvis et barn er så syg at det har mistet appetitten så handler det jo mere om at barnet skal have NOGET og hvis det "noget" er salt og sukker so be it.

Mit barn må også få en slikpose af julemanden og et påskeæg af bedstemor - det er specielle lejligheder. MEN det er først når barnet SELV kan formulere at det har lyst til at smage det! Før er det ikke nødvendigt. Som sagt handler det ikke for mig om at forbyde, men hvad JEG præsenterer barnet for der er det vigtige - problemet for mig er folk der ikke respekterer min holdning - fx bedsteforældrene! Hvorfor er det ikke ok at vælge at ens barn ikke må få slik, is og kage som lille? Hvad går barnet glip af? Hvorfor skal barnet have slik til disney show? Giv mig lige så mage argumenter FOR at barnet må få slik som der er imod det så vil jeg tænke over min egen holdning, men før er der ikke noget der kan ændre ved min beslutning!

Man giver sukkervand hvis ser feks skal tages ubehagelige prøver, for det virker som skrevet smertelindrende, men det er ikke medicin som sådan. Muligt det er en anden diskussion, men det er stadig næsten værre at få sukker helt direkte i munden, end lidt slik ;)

Og selvfølgelig må du bestemme og det er helt fair du har den holdning. Tror bare jeg vælger nogle andre "kampe" end sukkerspørgsmålet, der for min yngste datters vedkommende alligevel er "ødelagt" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man giver sukkervand hvis ser feks skal tages ubehagelige prøver, for det virker som skrevet smertelindrende, men det er ikke medicin som sådan. Muligt det er en anden diskussion, men det er stadig næsten værre at få sukker helt direkte i munden, end lidt slik ;)

Og selvfølgelig må du bestemme og det er helt fair du har den holdning. Tror bare jeg vælger nogle andre "kampe" end sukkerspørgsmålet, der for min yngste datters vedkommende alligevel er "ødelagt" ;)

Ja det er rigtigt - tror nu heller ikke at sukkervand smager særlig godt :whistling Jeg ville nødig skulle drikke det :puke men som sagt så er der jo en grund til det - og det står for mig lidt ved siden af spørgsmålet om slik.

Jeg er helt enig i at man vælger sine kampe, men for mig er den her kamp vigtig - FORDI jeg selv lider under følgevirkningerne af sukker - og det vil jeg gerne vælge fra for mit lille barn! Det behøver ikke få det sværere end højst nødvendigt - livet skal nok give klask nok!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lever efter mottoet "alt med måde" :)

Jeg har tænkt mig at holde min søn fra sukker så længe jeg kan. Men når han begynder at finde ud af hvad det er, så vil jeg give ham et fornuftigt forhold til det og ikke bare forbyde det af princip.

Jeg synes godt at børn må få lov til at hygge sig med lidt godt når det er weekend. Det behøver man ikke at blive overvægtig eller syg af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja kan godt genkende det med sukkervand fra vores tid på sygehuset. Det var de stor fan af.

Da Freja blev opereret på Riget, kom de sukker i mælken for at få børnene til at spise. Det gør jo ondt i læben efter og så et de ikke så villige sommetider.

Der gjorde bare så at vi måtte på nedtrapning da vi kom hjem igen, og hun var godt nok stædig og tabte sig fordi hun ikke spiste så meget pga at sukkeret blev reduceret. Sp rådede os faktisk til at blive ved, selvom jeg skar godt ned.

Syntes det var noget mærkeligt noget at give dem sukker i flaske mælken

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke fået læst det hele, så mange gange undskyld, hvis jeg tager fejl.

Jeg bliver lidt stødt over denne tråd, men kan sagtens forstå hvorfor man vil skåne sit barn fra et stort indtag af sukker.

Jeg er selv sukker afhængig og det belaster mig i hverdagen, men jeg kunne ikke drømme om at forbyde Maliva sukker når hun bliver ældre.

Jeg syntes godt man kan blive for langhåret og beskyttende overfor sine børn.

Kan i huske den reklame med en mor der har været med mormor ude og handle og mormor giver barnet en kiks (eller noget i den stil), hvorefter moderen siger "Jeg vil alstå ikke ha' at han får sukker i hverdagene" - jeg blev lidt harm hver gang jeg så den reklame, for herre gud altså. - værre er det ikke.. Det var en skide kiks og ikke en pose slik eller andet med meget sukker og "farlige" sødestoffer.

Jeg kunne forstå, hvis barnet fik kæmpe mængder af sukker i dagligdagen og direkte ikke kunne tåle det, men ellers forstår jeg det ikke.

Jeg er den "onde" mor der lige putter lidt sukker på Malivas tykmælk, fordi hun ikke vil spise det uden. Jeg er moderen der giver sit barn marie-kiks og købe-knækbrød.

Jeg laver ikke selv min mos og grød, men køber det. Gør det mig til en dårligere mor, fordi jeg prioritere min tid anerledes end at stå og koge og kokkerer dagen lang?

Jeg vil mene der er forskel på hvordan du præsentere de usunde ting og jeg tror på at det er det der gør forskellen på, hvorvidt barnet ser slik og sukker som noget hygge og ikke hverdags noget, og på om barnet kan leve uden det slik og sukker i hverdagen..

Jeg vil bare gerne skrive igen at jeg forstår folk der ikke vil præsenterer sukker for deres børn, men jeg har også ret til min mening i dette emne.

Dette er en tråd jeg ikke kommer til at betræde så ofte, da jeg bliver ked af at læse herinde, men jeg ville dog komme med min mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt tip - hvor køber man det?

Det koeber man paa nettet eller i helsekost - jeg kan koebe det i min helsekost i saadan en tubeform som ahornsirup... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, der kom en lidt en doemmende tone i forhold til at vaere sukker-benaegter eller ej... Helt aerligt, hvad sker der for at man ikke maa have sin holdning til sukker overfor sit barn? Om man vaelger det til eller fra er mig da ligemeget, men jeg vil da have lov at stikke min soen et stykke aeble fremfor en kiks eller en vingummi. Og hvorfor er det mindre hysterisk at insistere paa sukker end at insistrere paa det modsatte? Er det virkelig saa provokerende, at nogle af os vil begraense vores boerns sukkerindtag?

Hvad hvis svigermor var den "hysteriske", som stak ham aeblet og jeg synes hun var for hys og bad hende stikke ham en kiks eller en karamel? Det er der ikke nogen, der vraenger naese af. Vi lever vel i en fri verden, hvor vi kan agere efter vores overbevisning. Mit indtryk er, at denne traad er oprettet for at goere det nemmere for os, der ikke onsker saa meget sukker for vores boern. Vel ikke for at bedoemme rigtigheden i det?

Sukker er dybt vanedannende og skadeligt for kroppen - mener jeg! Jeg vil bare personligt ikke missionere antisukker og jeg vil ikke forbyde mit barn at indtage soede sager til boernefoedselsdage, naar han kommer over en vis alder. Men jeg kan vel faa lov at begraense indtaget til de sociale sukkerkomsammener, hvis det passer mig? Og jeg kan vel faa lov at have min holdning og tilbyde alternativer sammen med andre sukkernaegtere... saadan lidt i fred, ligesom yes-til-sukker-sigere giver sukker til deres boern...?

Og lad mig understrege mig holdning til hospitalssukker! AL RESPEKT til foraeldre, hvis boern er indlagt og bliver smertebehandlede med sukker - gudske tak og lov for at livet bliver lidt nemmere for dem og deres boern. Det handler ikke om, hvorvidt DET er rigtigt eller forkert og FRED med at det forekommer, for det virker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt synes jeg slet ikke babyer og små børn skal have sukker, slik, chips, sodavand osv er til når de er større og selv kan bede om det og så i begrænsede mængder..

Nu kommer vores barn til at have mange ældre fætre/kusiner, som alle får sukker i form af diverse guf - så jeg er ikke naiv nok til at tro, at sukker kommer til at være noget ikke opdager relativt tidligt.. Når de når en vis alder, vil de jo alligevel have det alle andre spiser, om det så er et æble, en fastelavnsbolle eller et stykker lakrids..

For mig handler det meget om, hvordan VI opfører os herhjemme, for jeg ved godt at det bliver svært at sige hjemme ved bedsterne eller mormor at de ikke må få noget sukker - for de får de (især hos bedsterne, der altid har nutella og slik og synes det er børnespise), men herhjemme kommer det ikke til at være sådan..

Vi spiser ikke selv ret meget sukker eller drikker sodavand, så det bliver ikke svært at lade være med det - men samtidig får vi kage/boller og varm kakao til fødselsdage og når børnene er store nok, må de godt smage..

Jeg bager ikke selv kiks, og jeg tror egentligt ikke at jeg umiddelbart har ret meget imod at stikke ungen en kiks en gang imellem, selvom jeg godt ved at der er lidt sukker i.. Mon ikke det går.. Man skal jo i princippet også passe på med for meget frugt.. Jeg bager som regel selv knækbrød, uden sukker men med nødde/mandel mel og det ville jeg ikke have så meget imod at give..

Det er jo helt klart op til den enkelte, hvordan de gør det! Og det handler jo i stor grad om hvordan man også selv har det med sukker - og jeg forstår godt der selv kæmper med sukkerafhængighed ikke vil give deres børn noget. For mit eget vedkommende kan jeg sagtens undvære sukker (altså i ting, hvor jeg tænker over det - bruger f.eks. aldrig sukker i kaffe/te) i flere uger uden at overhovedet tænke på det - men hvis jeg er i biografen, så synes jeg en cola og nogle guldkarameller hører til ;) Derfor bliver det højst sandsynligt ikke et problem herhjemme med sukkerafhængige børn..

Børn er jo også forskellige og hvor nogle selv kan håndtere det og siger nej, kan andre ikke og går helt amok..

Nå, det blev vist meget langt og rodet, men jeg fik da skrevet mine tanker ned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke fået læst det hele, så mange gange undskyld, hvis jeg tager fejl.Jeg bliver lidt stødt over denne tråd, men kan sagtens forstå hvorfor man vil skåne sit barn fra et stort indtag af sukker.Jeg er selv sukker afhængig og det belaster mig i hverdagen, men jeg kunne ikke drømme om at forbyde Maliva sukker når hun bliver ældre.Jeg syntes godt man kan blive for langhåret og beskyttende overfor sine børn.Kan i huske den reklame med en mor der har været med mormor ude og handle og mormor giver barnet en kiks (eller noget i den stil), hvorefter moderen siger "Jeg vil alstå ikke ha' at han får sukker i hverdagene" - jeg blev lidt harm hver gang jeg så den reklame, for herre gud altså. - værre er det ikke.. Det var en skide kiks og ikke en pose slik eller andet med meget sukker og "farlige" sødestoffer. Jeg kunne forstå, hvis barnet fik kæmpe mængder af sukker i dagligdagen og direkte ikke kunne tåle det, men ellers forstår jeg det ikke.Jeg er den "onde" mor der lige putter lidt sukker på Malivas tykmælk, fordi hun ikke vil spise det uden. Jeg er moderen der giver sit barn marie-kiks og købe-knækbrød.Jeg laver ikke selv min mos og grød, men køber det. Gør det mig til en dårligere mor, fordi jeg prioritere min tid anerledes end at stå og koge og kokkerer dagen lang?Jeg vil mene der er forskel på hvordan du præsentere de usunde ting og jeg tror på at det er det der gør forskellen på, hvorvidt barnet ser slik og sukker som noget hygge og ikke hverdags noget, og på om barnet kan leve uden det slik og sukker i hverdagen..Jeg vil bare gerne skrive igen at jeg forstår folk der ikke vil præsenterer sukker for deres børn, men jeg har også ret til min mening i dette emne.Dette er en tråd jeg ikke kommer til at betræde så ofte, da jeg bliver ked af at læse herinde, men jeg ville dog komme med min mening.

Forstår ærlig talt ikke at det kan vække SÅ store følelser at vi er nogen der vælger en alternativ måde at gøre tingene på - det gør mig ærlig talt ked af det!

Som trådstarter var det slet ikke det der var meningen, meningen var at der blev delt nogle idéer med dem der har det som jeg!

Jeg dømmer jo ikke nogen der giver sit barn sukker, det kunne jeg aldrig finde på, men forstår ikke hvorfor jeg lige pludselig bliver stemplet som HYS fordi jeg vælger anderledes!

Jeg har argumenteret for mit valg, og fint at andre vælger anderledes - der var ingen der sagde dårlig mor, tykke børn eller dårlige madvaner!!! Og slet ikke jeg, som levede af guldkorn, nutella, guldkarameller og saftevand som barn, mine forældre var FANTASTISKE forældre, JEG vælger bare en anden måde at gøre tingene på ud fra egne erfaringer og ny viden om hvad sukker gør ved kroppen, hjernen og energien.

Jeg ville aldrig nægte at mine børn får slik og kage til fødselsdagen (har heller ikke læst andre der skriver det i den her tråd), der vil da helt sikkert også være en fredag aften hvor barnepigen skal passe og der så kommer lidt slik eller popcorn på bordet, jeg er ikke selv fejlfri og jeg er i hvert fald ikke naiv og tror at mine børn ALDRIG vil få sukker, slik eller kage. Men set fra MIT perspektiv så er sukker ikke noget der må fylde ret meget herhjemme!

Jeg synes, der kom en lidt en doemmende tone i forhold til at vaere sukker-benaegter eller ej... Helt aerligt, hvad sker der for at man ikke maa have sin holdning til sukker overfor sit barn? Om man vaelger det til eller fra er mig da ligemeget, men jeg vil da have lov at stikke min soen et stykke aeble fremfor en kiks eller en vingummi. Og hvorfor er det mindre hysterisk at insistere paa sukker end at insistrere paa det modsatte? Er det virkelig saa provokerende, at nogle af os vil begraense vores boerns sukkerindtag? Hvad hvis svigermor var den "hysteriske", som stak ham aeblet og jeg synes hun var for hys og bad hende stikke ham en kiks eller en karamel? Det er der ikke nogen, der vraenger naese af. Vi lever vel i en fri verden, hvor vi kan agere efter vores overbevisning. Mit indtryk er, at denne traad er oprettet for at goere det nemmere for os, der ikke onsker saa meget sukker for vores boern. Vel ikke for at bedoemme rigtigheden i det? Sukker er dybt vanedannende og skadeligt for kroppen - mener jeg! Jeg vil bare personligt ikke missionere antisukker og jeg vil ikke forbyde mit barn at indtage soede sager til boernefoedselsdage, naar han kommer over en vis alder. Men jeg kan vel faa lov at begraense indtaget til de sociale sukkerkomsammener, hvis det passer mig? Og jeg kan vel faa lov at have min holdning og tilbyde alternativer sammen med andre sukkernaegtere... saadan lidt i fred, ligesom yes-til-sukker-sigere giver sukker til deres boern...?Og lad mig understrege mig holdning til hospitalssukker! AL RESPEKT til foraeldre, hvis boern er indlagt og bliver smertebehandlede med sukker - gudske tak og lov for at livet bliver lidt nemmere for dem og deres boern. Det handler ikke om, hvorvidt DET er rigtigt eller forkert og FRED med at det forekommer, for det virker!

:tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det koeber man paa nettet eller i helsekost - jeg kan koebe det i min helsekost i saadan en tubeform som ahornsirup... :)

Tak!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, jeg var den STØRSTE sukkergris som barn og er det stadig, så frygter lidt at jeg bliver en hel del mindre økomama, end jeg gerne ville, på dette punkt :blush

MEN! Jeg har da gjort mig lidt tanker. Jeg har lagt mærke til at min niece er VILD med sukkerærter, blåbær, cherrytomater, gulerødder og alle andre frugt/grøntsagshapser. Hvis der står både den slags og slik på bordet, så kigger hun dårligt nok på slikket. Og personligt vil jeg faktisk også hellere have en sukkerært. Så fredagshyggen kunne snildt bestå af den slags :)

Og så kan jeg huske, da jeg var barn, at min mor lavede pindemadder til mig. Jeg var forholdvist kræsen, men hvis det var på en pind, så åd jeg næsten alt! :lol Så hun lavede meget fornuftige madder, som f.eks. rugbrød med banan eller hvad ved jeg... Og dem gad jeg jo ikke æde. Før hun skar dem ud i små tern, tablede dem, og satte en tandstikker i! :lol Det lyder tosset, men det fik mig til at spise det sunde med stort velbehag ;) Så jeg håber da lidt at den slags kan "lokke" mine egne børn også. :)

Og nu vi er ved at snyde børn... Ej, jeg ved ikke om det her er et godt råd, eller om det er total upædagogisk. :whistling Men hjemme ved min storebror og hans kæreste (og deres to børn). Der er det almindelig kendt at der er øl i alt cola pånær de små flasker (125 ml eller hvor meget det nu er), og at der er chili i næsten alt slik. Børnene ved nemlig godt at chili ikke smager godt (det er vel de færresten børn, der kan lide det) og at øl er noget, som kun de voksne må få. Så uden den mindste brok accepterer de, at de voksne tager af 1½ liters colaen, og at de kun må få, hvis der er små flasker tilstede (og det er der smart nok kun, når de er ude til fester ;) De køber det aldrig selv ;)). Og den store spørger altid om der er chili i slikket. Og hvis hun får at vide, at der er det, så vil hun slet ikke smage, selv hvis hun tilbydes det :lol Måske ikke det mest pædagogiske, men det virker og er konfliktfrit :yay Tror absolut at jeg kommer til at ty til lignende kneb. ;)

Jeg har engang hørt om nogen der sagde det samme til deres børn. Indtil den dag deres søn havde sagt i børnehaven at hans far drak meget øl hver dag ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke sukkernægter, ej heller påtænker jeg at proppe sukker i mine børn ved enhver given lejlighed.... Jeg forsøger at finde en balance.

Det gipper ikke i mig når mormor lader Marlon smage på den is, vi andre får til dessert, og jeg giver ham somme tider en mariekiks om eftermiddagen..... Men jeg kunne aldrig finde på at brokke mig over at bedstemor finder en banan eller noget agurk frem når vi kommer forbi :)

Men jeg føler ikke trang til at argumentere for min sag..... For i mit hoved skal og bør man ikke gøre sig til dommer over hvordan andre vælger at opdrage sit barn (indenfor lovens rammer, vel at mærke!).....

Der er jo ingen tvivl om at vi alle gør netop det vi føler er det allerbedste for vores guldklumper.... Og er det ikke nok??

Hvorfor skal forskelligt være = rigtigt og forkert...... Kan det ikke bare være forskelligt?

Man kommer hvert fald ikke langt ved at føle sig usikker på sine egne moderevner, og jeg tror det er sundt at lære at sige "fordi sådan synes jeg det skal være", når man bliver betvivlet.... I stedet for at ende ud i lange diskussioner, som ikke ændrer på meget, fordi det i bund og grund er en personlig sag at opdrage sit eget barn på den bedst mulige måde :7himmel

Sukker eller ikke sukker..... Alle mødre gør som de føler er bedst, og det er godt nok i min bog :baby3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, der kom en lidt en doemmende tone i forhold til at vaere sukker-benaegter eller ej... Helt aerligt, hvad sker der for at man ikke maa have sin holdning til sukker overfor sit barn? Om man vaelger det til eller fra er mig da ligemeget, men jeg vil da have lov at stikke min soen et stykke aeble fremfor en kiks eller en vingummi. Og hvorfor er det mindre hysterisk at insistere paa sukker end at insistrere paa det modsatte? Er det virkelig saa provokerende, at nogle af os vil begraense vores boerns sukkerindtag?

Hvad hvis svigermor var den "hysteriske", som stak ham aeblet og jeg synes hun var for hys og bad hende stikke ham en kiks eller en karamel? Det er der ikke nogen, der vraenger naese af. Vi lever vel i en fri verden, hvor vi kan agere efter vores overbevisning. Mit indtryk er, at denne traad er oprettet for at goere det nemmere for os, der ikke onsker saa meget sukker for vores boern. Vel ikke for at bedoemme rigtigheden i det?

Sukker er dybt vanedannende og skadeligt for kroppen - mener jeg! Jeg vil bare personligt ikke missionere antisukker og jeg vil ikke forbyde mit barn at indtage soede sager til boernefoedselsdage, naar han kommer over en vis alder. Men jeg kan vel faa lov at begraense indtaget til de sociale sukkerkomsammener, hvis det passer mig? Og jeg kan vel faa lov at have min holdning og tilbyde alternativer sammen med andre sukkernaegtere... saadan lidt i fred, ligesom yes-til-sukker-sigere giver sukker til deres boern...?

Og lad mig understrege mig holdning til hospitalssukker! AL RESPEKT til foraeldre, hvis boern er indlagt og bliver smertebehandlede med sukker - gudske tak og lov for at livet bliver lidt nemmere for dem og deres boern. Det handler ikke om, hvorvidt DET er rigtigt eller forkert og FRED med at det forekommer, for det virker!

Du må selvfølgelig gøre præcis som det passer dig- du gør jo hvad du mener er bedst. Det er ikke fordi jeg betvivler det overhovedet, og det er ikke fordi jeg ville dunke nogen i hovedet. Jeg tror min pointe er, at nogle gange kan man have de allerbedste intentioner inden man får børn, og når de så er kommet, kan der opstå episoder eller omstændigheder der alligevel gør, at man ikke kan holde dem sukkerfri.

For at være ærlig, er jeg sg ikke særlig stolt af, at Karoline allerede har fået så meget ren sukkervand- mest fordi jeg tænker på hendes tænder (kommende). Men vi har ikke haft så meget et valg.

Forstår ærlig talt ikke at det kan vække SÅ store følelser at vi er nogen der vælger en alternativ måde at gøre tingene på - det gør mig ærlig talt ked af det!

Som trådstarter var det slet ikke det der var meningen, meningen var at der blev delt nogle idéer med dem der har det som jeg!

Jeg dømmer jo ikke nogen der giver sit barn sukker, det kunne jeg aldrig finde på, men forstår ikke hvorfor jeg lige pludselig bliver stemplet som HYS fordi jeg vælger anderledes!

Jeg har argumenteret for mit valg, og fint at andre vælger anderledes - der var ingen der sagde dårlig mor, tykke børn eller dårlige madvaner!!! Og slet ikke jeg, som levede af guldkorn, nutella, guldkarameller og saftevand som barn, mine forældre var FANTASTISKE forældre, JEG vælger bare en anden måde at gøre tingene på ud fra egne erfaringer og ny viden om hvad sukker gør ved kroppen, hjernen og energien.

Jeg ville aldrig nægte at mine børn får slik og kage til fødselsdagen (har heller ikke læst andre der skriver det i den her tråd), der vil da helt sikkert også være en fredag aften hvor barnepigen skal passe og der så kommer lidt slik eller popcorn på bordet, jeg er ikke selv fejlfri og jeg er i hvert fald ikke naiv og tror at mine børn ALDRIG vil få sukker, slik eller kage. Men set fra MIT perspektiv så er sukker ikke noget der må fylde ret meget herhjemme!

:tak :kiss

Men jeg synes det er en fin debat. Jeg tror bare man skal lade være med at "være så følsom" omkring det (ikke speciel myntet på nogen). Altså vi gør jo alle hvad vi mener er det "mest rigtige" i de givne omstændigheder. Vær tilfreds og sikker på dit valg- det er DIT barn. Og stor respekt for de, der kan svare svigermor igen med store bogstaver, når hun begynder at proppe is og kage i munden på den lille. Jeg var- indrømmet- alt for vattet :blush

Jeg er ikke sukkernægter, ej heller påtænker jeg at proppe sukker i mine børn ved enhver given lejlighed.... Jeg forsøger at finde en balance.

Det gipper ikke i mig når mormor lader Marlon smage på den is, vi andre får til dessert, og jeg giver ham somme tider en mariekiks om eftermiddagen..... Men jeg kunne aldrig finde på at brokke mig over at bedstemor finder en banan eller noget agurk frem når vi kommer forbi :)

Men jeg føler ikke trang til at argumentere for min sag..... For i mit hoved skal og bør man ikke gøre sig til dommer over hvordan andre vælger at opdrage sit barn (indenfor lovens rammer, vel at mærke!).....

Der er jo ingen tvivl om at vi alle gør netop det vi føler er det allerbedste for vores guldklumper.... Og er det ikke nok??

Hvorfor skal forskelligt være = rigtigt og forkert...... Kan det ikke bare være forskelligt?

Man kommer hvert fald ikke langt ved at føle sig usikker på sine egne moderevner, og jeg tror det er sundt at lære at sige "fordi sådan synes jeg det skal være", når man bliver betvivlet.... I stedet for at ende ud i lange diskussioner, som ikke ændrer på meget, fordi det i bund og grund er en personlig sag at opdrage sit eget barn på den bedst mulige måde :7himmel

Sukker eller ikke sukker..... Alle mødre gør som de føler er bedst, og det er godt nok i min bog :baby3

Og så enkelt kunne det skrives :) Tak :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må selvfølgelig gøre præcis som det passer dig- du gør jo hvad du mener er bedst. Det er ikke fordi jeg betvivler det overhovedet, og det er ikke fordi jeg ville dunke nogen i hovedet. Jeg tror min pointe er, at nogle gange kan man have de allerbedste intentioner inden man får børn, og når de så er kommet, kan der opstå episoder eller omstændigheder der alligevel gør, at man ikke kan holde dem sukkerfri.

For at være ærlig, er jeg sg ikke særlig stolt af, at Karoline allerede har fået så meget ren sukkervand- mest fordi jeg tænker på hendes tænder (kommende). Men vi har ikke haft så meget et valg.

Det var skam ikke saa meget for at forsvare det sukkerfri synspunkt, som det var for at faa traaden tilbage paa rette spor, nemlig laekre sukkerfri alternativer til baby/barn :)

Som sagt, enhver handler vel efter sin bedste overbevisning under de omstaendigheder, der byder sig - der er ikke et facit og jeg skam ikke mere blaaoejet end at jeg godt ved, at der kan vaere udfordringer til alle gode hensigter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstår ærlig talt ikke at det kan vække SÅ store følelser at vi er nogen der vælger en alternativ måde at gøre tingene på - det gør mig ærlig talt ked af det!

Som trådstarter var det slet ikke det der var meningen, meningen var at der blev delt nogle idéer med dem der har det som jeg!

Jeg dømmer jo ikke nogen der giver sit barn sukker, det kunne jeg aldrig finde på, men forstår ikke hvorfor jeg lige pludselig bliver stemplet som HYS fordi jeg vælger anderledes!

Jeg har argumenteret for mit valg, og fint at andre vælger anderledes - der var ingen der sagde dårlig mor, tykke børn eller dårlige madvaner!!! Og slet ikke jeg, som levede af guldkorn, nutella, guldkarameller og saftevand som barn, mine forældre var FANTASTISKE forældre, JEG vælger bare en anden måde at gøre tingene på ud fra egne erfaringer og ny viden om hvad sukker gør ved kroppen, hjernen og energien.

Jeg ville aldrig nægte at mine børn får slik og kage til fødselsdagen (har heller ikke læst andre der skriver det i den her tråd), der vil da helt sikkert også være en fredag aften hvor barnepigen skal passe og der så kommer lidt slik eller popcorn på bordet, jeg er ikke selv fejlfri og jeg er i hvert fald ikke naiv og tror at mine børn ALDRIG vil få sukker, slik eller kage. Men set fra MIT perspektiv så er sukker ikke noget der må fylde ret meget herhjemme!

Jeg følte bare at der blev set enormt meget ned på de mennesker som måske ikke har det store overskud i hverdagen som andre - altså til at stå og bage og gøre ved. Folk der måske kommer et drys sukker oven på deres børns bananmos eller i tykmælken.

Jeg stempler ingen og har på intet tidspunkt nævnt at nogle er hys fordi de har en anden holdning end min - jeg siger bare at jeg ikke forstår den.

Efter at have læst hele tråden, forstår jeg det bedre og kan da godt se ideen med at lade være, men jeg følte bare at der blev "set ned på" de mennesker der lige kommer en teske fuld sukker i teen eller en knivsspids på yougurten.

Jeg kan fuldt ud forstå at man ikke vil give sit barn sukker memdindre det selv kan bede om det, men mange andre har bare ikke det valg.

Jeg skrev min kommentar fordi jeg var stødt over den måde der blev skrevet på.

Det var ikke skrevet som en holdning, men mere som "at sådan er det bare og hvis ikke, er du ond i mine øjne"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ok, det er bestemt ikke ment på den måde - jeg har måske bare mødt mange der er meget meget skeptiske og på et tidspunkt bliver man bare træt af at forsvare sig, og det skete nok bare lige for mig her.

Jeg siger kun tingene på mine EGNE vegne ikke for at trække noget ned over hovedet på nogen, er ked af hvis det er blevet misforstået!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en opskrift på en super god opskrift på knækbrød med masser af nødde og mandel mel og uden sukker.. Tror den vil være en fin lille snack i stedet for kiks eller noget i den stil.. Jeg elsker dem selv og spiser med det glæde (især fordi der er mest af det sunde fedt i).. Der er dog hørfrø i den og jeg kan ikke helt finde ud af om børn må få det - men ellers kan man jo bare skifte de 60 gram ud med de andre nødder/mandler. Jeg har også skiftet cashewnødderne ud med de andre to nødder..

Opskriften er:

60 g hasselnødder

60 g mandler

60 g cashew nødder

60 g hørfø

180 g rugmel

1 tsk bagepulver

0,5 tsk natron

1 tsk salt (det har jeg glemt en gang og det smagte stadig fint)

4,5 dl vand

1 dl rapsolie

Hak/blend nødder/mandler til mel og bland det hele sammen - det skal være ret vådt

Der er nok til 2 bageplader, så fordel på 2 plader og bag ved varmluft 200 grader i ca 20 minutter eller indtil de er sprøde.

Køl af i 5 minutter og skær derefter ud. Man kan for nemheds skyld lave ridserne i den ubagte dej, så er de lettere at skære ud bagefter..

Jeg tror i hvert fald, at det er sådan en ting jeg hellere vil give mine unger end en mariekiks (hvis altså jeg har haft tid til at bage dem)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en opskrift på en super god opskrift på knækbrød med masser af nødde og mandel mel og uden sukker.. Tror den vil være en fin lille snack i stedet for kiks eller noget i den stil.. Jeg elsker dem selv og spiser med det glæde (især fordi der er mest af det sunde fedt i).. Der er dog hørfrø i den og jeg kan ikke helt finde ud af om børn må få det - men ellers kan man jo bare skifte de 60 gram ud med de andre nødder/mandler. Jeg har også skiftet cashewnødderne ud med de andre to nødder..

Opskriften er:

60 g hasselnødder

60 g mandler

60 g cashew nødder

60 g hørfø

180 g rugmel

1 tsk bagepulver

0,5 tsk natron

1 tsk salt (det har jeg glemt en gang og det smagte stadig fint)

4,5 dl vand

1 dl rapsolie

Hak/blend nødder/mandler til mel og bland det hele sammen - det skal være ret vådt

Der er nok til 2 bageplader, så fordel på 2 plader og bag ved varmluft 200 grader i ca 20 minutter eller indtil de er sprøde.

Køl af i 5 minutter og skær derefter ud. Man kan for nemheds skyld lave ridserne i den ubagte dej, så er de lettere at skære ud bagefter..

Jeg tror i hvert fald, at det er sådan en ting jeg hellere vil give mine unger end en mariekiks (hvis altså jeg har haft tid til at bage dem)...

Lyder som nogle gode knækbrød :) Du skal bare huske at babyer ikke må få nødder... (grundet risiko for allergi) Kan ikke huske hvor gammel barnet skal være, men derefter er det da et godt alternativ :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan bruge ris- og hirsemel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så længe barnet alligevel ikke selv vælger sin mad og drikkelse, er der jo selvsagt ingen grund til at introducere raffineret sukker.

Dog går jeg stærkt ind for at lære mit barn begrænsningens kunst inden barnet bliver så gammelt at det selv vælger hvad det spiser. Raffineret sukker er ikke til nogen gavn for kroppen, nej, men det ændrer ikke ved at fremtidige fødselsdage, fester, familiebesøg tilbyder sukker i vid udstrækning.

Man kan få sukrin som er et sukkerlignende kulhydrat som IKKE påvirker blodglucose, ej heller indeholder kalorier eller skader tænderne. Det smager som - og ligner sukker. Det kan bruges rent og i bagværk mv. Et super godt produkt.

Og ellers så ja, hvis man er lidt opsøgende findes der jo massere af lækre alternativer til snacks....selvom en kanels egl bare noge gange er det eneste der dur! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æv hvor er det ærgeligt at denne tråd har taget en retning af diskussion istedet for tips og råd til sukkerfri mad.. <_<

Jeg forstår det slet ikke, for den er jo lagt under ALTERNATIV-snak og titlen fortæller hvad det drejer sig om, så den er jo nem at slippe udenom..

Jeg ville ikke kaste pinde på bålet men bare give min sympati til trådstarteren, for det er da lidt irriterende at se al den aktivitet og så er der næsten ikke skrevet en eneste opskrift på de 2 sidste sider... :(

-men det var bare lige det jeg ville sige, jeg har ingen opskrifter eller tips som ikke allerede er blevet luftet (agavenektar er det bedste!)... :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jow jeg har faktisk lidt tips!!

-Søg på RAW-food opskrifter, eller lån/køb Raw-Food-bøger, de har rigtig mange opskrifter på lækre desserter og snacks som ikke indeholder sukker..

Køkkenrevolution - bøgerne af Oscar Umahro er også geniale til snacks, og indeholder blandt andet den bedste ketchup i verden UDEN sukker..

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æv hvor er det ærgeligt at denne tråd har taget en retning af diskussion istedet for tips og råd til sukkerfri mad.. <_<

Jeg forstår det slet ikke, for den er jo lagt under ALTERNATIV-snak og titlen fortæller hvad det drejer sig om, så den er jo nem at slippe udenom..

Jeg ville ikke kaste pinde på bålet men bare give min sympati til trådstarteren, for det er da lidt irriterende at se al den aktivitet og så er der næsten ikke skrevet en eneste opskrift på de 2 sidste sider... :(

-men det var bare lige det jeg ville sige, jeg har ingen opskrifter eller tips som ikke allerede er blevet luftet (agavenektar er det bedste!)... :D

:ditto --> :btopic

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jow jeg har faktisk lidt tips!!

-Søg på RAW-food opskrifter, eller lån/køb Raw-Food-bøger, de har rigtig mange opskrifter på lækre desserter og snacks som ikke indeholder sukker..

Køkkenrevolution - bøgerne af Oscar Umahro er også geniale til snacks, og indeholder blandt andet den bedste ketchup i verden UDEN sukker..

:balloons

Rigtig god pointe med Raw-food opskrifterne! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER