Barbamama

Fy-listen

123 indlæg i dette emne

Er du i tvivl så følg din mave fornemmelse, JEG syntes fanta smager syntetisk, derfor undgår jeg det (bortset fra når trangen til en fanta lemon er for stor, men det er sjældent)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har lige sidet og 'tyllet' weekendens reklamer. Og Nivea's Pure & sentetive her lavet den som spray også. Den er dog ikke helt ude parfume som roll-on'en, men den skulle være mild. Jeg kunne nok godt finde på at bruge den, hvis jeg ikke lige havde købt den der krystal tingest på flaske til 80,- :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du i tvivl så følg din mave fornemmelse, JEG syntes fanta smager syntetisk, derfor undgår jeg det (bortset fra når trangen til en fanta lemon er for stor, men det er sjældent)

Jeg tror bare at jeg holder mig til Nikoline :P

Har lige sidet og 'tyllet' weekendens reklamer. Og Nivea's Pure & sentetive her lavet den som spray også. Den er dog ikke helt ude parfume som roll-on'en, men den skulle være mild. Jeg kunne nok godt finde på at bruge den, hvis jeg ikke lige havde købt den der krystal tingest på flaske til 80,- :blink

Hvad skal man egentlig forstå ved en "mild" parfume? :unsure Jeg tænker umiddelbart lidt at det er lige skadeligt uanset om det er mildt eller krads. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der ved om der er koffein og/eller kinin i 7-up? :)

Jeg sad nemlig og kiggede ingredienslisten på en dåse, og synes det ligner at den går fri :) Men det var så en fra Tyskland, så ved ikke, om det bare er mig, der ikke ved hvad koffein/kinin hedder på Tysk :P Eller om der måske ikke er samme regler i Tyskland med at det skal stå på ingredienslisten :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så har jeg forresten opdaget, at der er sødestoffer (aspartam og vist også acesulfam-kalium) i abrikossodavand, selvom det IKKE er light :klap

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, med det sodavand - holder mig til cola de få dage jeg har lyst til sodavand og ellers må vand være vejen frem :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, med det sodavand - holder mig til cola de få dage jeg har lyst til sodavand og ellers må vand være vejen frem :rolleyes

Hehe, det gik også lige op for mig, at det lyder som om jeg drikker mega meget sodavand når man kigger på mine sidste par indlæg :lol

Det gør jeg nu ikke - tilgengæld er jeg sådan en særling, der kan finde på at gå og læse ingredienslister i supermarkedet :blush :lol Og så havde jeg bare lyst til en 7-up igår, så der satsede jeg godt nok på at der ikke var kinin i. :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg falt lige over denne her opgørsel af koffein i div drikke

kaffe, cola, TREO, Redbull og guarna.

I kaffe er der mellem 80-130 mg pr kop. Dvs. at man med 4 kopper meget stærk kaffe, på 130 mg, kommer op på 520 mg. Eller med 5 almindelige kopper af 100 mg kommer op på 500 mg.

Te indeholder også koffein, men kun mellem 80-110 mg per kop.

Redbull er en energidrik som ikke må sælges her i landet p.g.af sit høje koffeinindhold. Redbull indeholder 320 mg per liter. Drikken findes i dåseform på 250 ml altså en ¼ liter. En dåse indeholder således 80 mg. Der skal altså en 5-6 dåser til for at nå min personlige grænse på 500 mg.

Cola´s koffein indhold kan man ikke aflæse på flasken, men jeg ved at cola indeholder ca. det halve af hvad redbull indeholder. Dvs. 160 mg per liter. Her skal man altså drikke 3 liter cola for at passere de 500 mg.

Guarna er en urt fra Sydamerika som indeholder koffein. Den forhandles i Danmark som kosttilskud. 100 mg guarna svarer til 15-20 mg koffein.

Treo er et lægemiddel der sælges som et smertestillende middel. En brusetablet indeholder 50 mg koffein.

Så hvis vi må drikke 3 kopper kaffe er det 'lovligt' at drikke 3 dåser red-bull udfra koffeinindholdet ihvertfald.

Også tænker jeg om det er pga koffeinen i TREO'en vi ikke må tage dem??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg falt lige over denne her opgørsel af koffein i div drikke

kaffe, cola, TREO, Redbull og guarna.

I kaffe er der mellem 80-130 mg pr kop. Dvs. at man med 4 kopper meget stærk kaffe, på 130 mg, kommer op på 520 mg. Eller med 5 almindelige kopper af 100 mg kommer op på 500 mg.

Te indeholder også koffein, men kun mellem 80-110 mg per kop.

Redbull er en energidrik som ikke må sælges her i landet p.g.af sit høje koffeinindhold. Redbull indeholder 320 mg per liter. Drikken findes i dåseform på 250 ml altså en ¼ liter. En dåse indeholder således 80 mg. Der skal altså en 5-6 dåser til for at nå min personlige grænse på 500 mg.

Cola´s koffein indhold kan man ikke aflæse på flasken, men jeg ved at cola indeholder ca. det halve af hvad redbull indeholder. Dvs. 160 mg per liter. Her skal man altså drikke 3 liter cola for at passere de 500 mg.

Guarna er en urt fra Sydamerika som indeholder koffein. Den forhandles i Danmark som kosttilskud. 100 mg guarna svarer til 15-20 mg koffein.

Treo er et lægemiddel der sælges som et smertestillende middel. En brusetablet indeholder 50 mg koffein.

Så hvis vi må drikke 3 kopper kaffe er det 'lovligt' at drikke 3 dåser red-bull udfra koffeinindholdet ihvertfald.

Også tænker jeg om det er pga koffeinen i TREO'en vi ikke må tage dem??

Det må da være en lidt ældre opgørelse, da Red Bull gerne må sælges i Danmark nu? :)

Jeg ville personligt ikke undlade at drikke red bull pga. koffein, men pga. taurinen. :)

Og med TREO, der MENER jeg at det har noget at gøre med det stof, der er smertestillende, og ikke med koffein. Altså at det kun er de paracetamol-baserede smertestillende tabletter, der er "ok", og at der er et andet virkestof i TREO. Men er ikke helt sikker :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja så det godt, men tænker at koffein indholdt må værer det samme? aner det ikke :) men meget tankevækkende at der er næsten lige så meget koffein i alm sort/grøn/hvis te som i kaffe :blink vidste godt der er koffein i, men ikke SÅ meget. jeg drikker nu ikke så meget 'alm' the. jeg drikker for det meste rød(rooibus) eller urte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja så det godt, men tænker at koffein indholdt må værer det samme? aner det ikke :) men meget tankevækkende at der er næsten lige så meget koffein i alm sort/grøn/hvis te som i kaffe :blink vidste godt der er koffein i, men ikke SÅ meget. jeg drikker nu ikke så meget 'alm' the. jeg drikker for det meste rød(rooibus) eller urte.

Jeg tror faktisk at de har sænket koffeinindholdet for at de måtte sælges i Danmark. Synes jeg har hørt, at nogen foretrækker "udenlandsk" red bull, fordi der er mere spark i dem (og det er vel pga. koffeinen?). Men jeg er ikke helt sikker. :) Men ja, tankevækkende mht. koffeinen... Igen: Jeg er ikke sikker, men jeg har hørt, at hvis man genbruger en tepose (altså laver en kop te, smider den ud, og laver en ny) så er størstedelen af koffeinen ude. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk at de har sænket koffeinindholdet for at de måtte sælges i Danmark. Synes jeg har hørt, at nogen foretrækker "udenlandsk" red bull, fordi der er mere spark i dem (og det er vel pga. koffeinen?). Men jeg er ikke helt sikker. :) Men ja, tankevækkende mht. koffeinen... Igen: Jeg er ikke sikker, men jeg har hørt, at hvis man genbruger en tepose (altså laver en kop te, smider den ud, og laver en ny) så er størstedelen af koffeinen ude. :)

Det er bare ikke det sammen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare ikke det sammen :D

Haha, det skal jeg ikke kloge mig på, men hvis man nu var vild med en bestemt te med koffein, så var det da en mulighed :) Hvis det altså er rigtigt...

Jeg har næsten droppet te... Kæmper en KAMP for at få drukket nok vand, så det duer ikke at jeg propper mig med andet end vand. Så får jeg nemlig slet ikke drukket nok :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, det skal jeg ikke kloge mig på, men hvis man nu var vild med en bestemt te med koffein, så var det da en mulighed :) Hvis det altså er rigtigt...

Jeg har næsten droppet te... Kæmper en KAMP for at få drukket nok vand, så det duer ikke at jeg propper mig med andet end vand. Så får jeg nemlig slet ikke drukket nok :rolleyes

Hmm tænker om det ikke er det sammen at drikke te (her tænker jeg urtete) som vand? det er jo i grunden bare vand med smag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm tænker om det ikke er det sammen at drikke te (her tænker jeg urtete) som vand? det er jo i grunden bare vand med smag?

Hmm, det tror jeg kommer an på hvem du spørger... Urtete skulle vist være noget skidt, hvis man først begynder at drikke det i graviditeten fordi det kan være udrensende og man så udrenser giftstoffer ned i babyen, men ok, hvis man altid har drukket det (fordi så skulle man være rimelig "udrenset"). Og så er der jo noget med at (noget) te er vanddrivende og derfor tæller nedad i vandregnskabet, men jeg ved ikke, om det gælder alt te...

Jeg har altid fået at vide, at man skal drikke VAND for at det tæller. Ikke vand, der er lavet til te, ikke vand, der er lavet til saftevand, ikke sodavand, og ikke vand med alt muligt i, men bare rent vand. Så det er nok det, jeg tror på (at jeg så ikke altid overholder det er en anden sag :badgirl )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes jeg har hørt at ALT væske tæller også kaffe og the, MEN at det kun er 80% reel væske man får ved fx kaffe og the, så derfor skal man drikke lidt mere. Forstår i det? Eller er det ren volapyk? At noget er vanddrivende er vel ikke ensbetydende med at det er skidt, eller at man dehydrerer det betyder vel bare at man skyller det skadelige ud - men jeg er ikke sikker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes jeg har hørt at ALT væske tæller også kaffe og the, MEN at det kun er 80% reel væske man får ved fx kaffe og the, så derfor skal man drikke lidt mere. Forstår i det? Eller er det ren volapyk? At noget er vanddrivende er vel ikke ensbetydende med at det er skidt, eller at man dehydrerer det betyder vel bare at man skyller det skadelige ud - men jeg er ikke sikker.

Hmm mærkeligt og irriterende, at man får så modstridende informationer :prik Men det giver fint mening at kaffe og te tæller 80%...

Men vanddrivende er skidt i forhold til dit vandregnskab, for det betyder at du tisser mere væske ud end du får ind (ligesom når man drikker alkohol). Jeg ved så ikke hvor vanddrivende kaffe og te i virkeligheden er (det er der vist også uenighed om... :rolleyes )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med danskvand, hvordan tæller det?

Danskvand med citrussmag - er der mon noget skidt i det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes jeg har hørt at ALT væske tæller også kaffe og the, MEN at det kun er 80% reel væske man får ved fx kaffe og the, så derfor skal man drikke lidt mere. Forstår i det? Eller er det ren volapyk? At noget er vanddrivende er vel ikke ensbetydende med at det er skidt, eller at man dehydrerer det betyder vel bare at man skyller det skadelige ud - men jeg er ikke sikker.

Det har min læge også sagt til mig..... Og jeg synes da det giver god mening at væske er væske, ligegyldigt hvad :) Hun sagde så at vand jo selvfølgelig er sundest, men det hele tæller i væskeregnskabet.

Hvis man har et sygt barn får man også at vide at de bare skal have det at drikke de helst vil, for det er vigtigt med væske..... Og det kunne man jo ikke hvis det kun er "rent" vand der tæller.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har min læge også sagt til mig..... Og jeg synes da det giver god mening at væske er væske, ligegyldigt hvad :) Hun sagde så at vand jo selvfølgelig er sundest, men det hele tæller i væskeregnskabet.

Hvis man har et sygt barn får man også at vide at de bare skal have det at drikke de helst vil, for det er vigtigt med væske..... Og det kunne man jo ikke hvis det kun er "rent" vand der tæller.....

Det giver faktisk god mening, det med at børn bare skal drikke det de helst vil, og at det jo også tæller... Hmm... Måske har jeg bare fået det andet at vide som en lidt stram tommelfingerregel, for at man skal drikke vand (som jo er sundest) og ikke fordi det andet væske ikke batter noget som helst. :unsure

Jeg ville nok stadig være skeptisk overfor om nogle drikkevarer kunne være vanddrivende, men kan godt se at rent "logisk" så må andet end vand kunne tælle med i regnskabet. :) Ej, synes sgu det er svært at finde rundt i... Men omvendt, så går jeg heller ikke og "måler" og jeg drikker heller ikke kun vand. Jeg prøver bare at drikke så meget vand, jeg kan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen som kender noget til den der DO2 spray? Jeg har købt den, og er faktisk, indtil videre, ret godt tilfreds med den..... Det er fedt at man bare skal hælde vand på, og så er den klar.... Med manuel pumpe, så der er intet skidt i overhovedet.....

Det eneste jeg tænker er hvad de der krystaller er for nogen, og om det er skadeligt på nogen måde...... Hjemmesiden siger at det er fuldstændig harmløst, men igen, de skal jo også sælge den :rolleyes

Læs mere her

Jeg bruger ogsaa DO2 og er faktisk snart lidt handikappet, daa der ikke er flere krystaller i min og jeg skal have fat i en ny igen!

Det er anderledes end de krystaldeoer, man eller kender, altsaa en sten eller en spray uden krystaller i, for den er virkelig billig i drift, 70 kr. med muligheden for op til 10 refill. Me likeloveshower.gif

Den efterlader ikke nogen lugt i toej og holder mig i hvert fald lugtfri i laaaaaaaaaaaaaaaaaang tid. Den tillader huden at aande og lukker ikke helt af, saa hvis man nemt sveder, som mig, saa vil man nok ikke rende rundt og med knastoere armhuler, som med de giftige deo'er.

Ogsaa krystaldeoer indeholder aluminiumklorid, som lukker for alt respiration og ikke er brandsundt. Naar vi sveder er det fordi vi skal af med noget, og jeg bryder mig ikke om tanken, at vi bare lukker for det. Ikke at jeg er en svedefreak, at det staar klart! blink.gif Do2 indeholder bare mindre af det, hvilket jeg lever fint med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger ogsaa DO2 og er faktisk snart lidt handikappet, daa der ikke er flere krystaller i min og jeg skal have fat i en ny igen!

Det er anderledes end de krystaldeoer, man eller kender, altsaa en sten eller en spray uden krystaller i, for den er virkelig billig i drift, 70 kr. med muligheden for op til 10 refill. Me likeloveshower.gif

Den efterlader ikke nogen lugt i toej og holder mig i hvert fald lugtfri i laaaaaaaaaaaaaaaaaang tid. Den tillader huden at aande og lukker ikke helt af, saa hvis man nemt sveder, som mig, saa vil man nok ikke rende rundt og med knastoere armhuler, som med de giftige deo'er.

Ogsaa krystaldeoer indeholder aluminiumklorid, som lukker for alt respiration og ikke er brandsundt. Naar vi sveder er det fordi vi skal af med noget, og jeg bryder mig ikke om tanken, at vi bare lukker for det. Ikke at jeg er en svedefreak, at det staar klart! blink.gif Do2 indeholder bare mindre af det, hvilket jeg lever fint med :)

Jeg har brugt den et stykke tid nu.... Og er stadig meget begejstret! Den er på ingen måde klistret eller noget, da det jo bare er vand man sprøjter på.... Og den virker rigtigt godt mod svedlugt, i lang tid!

Og jeg synes faktisk heller ikke man bliver mere svedig under armene end normalt..... Og jeg har ellers noget bøvl med at svede meget.....

Så helt igennem et godt valg synes jeg :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt den et stykke tid nu.... Og er stadig meget begejstret! Den er på ingen måde klistret eller noget, da det jo bare er vand man sprøjter på.... Og den virker rigtigt godt mod svedlugt, i lang tid!

Og jeg synes faktisk heller ikke man bliver mere svedig under armene end normalt..... Og jeg har ellers noget bøvl med at svede meget.....

Så helt igennem et godt valg synes jeg :loveshower

Jeg er helt enig - men har ogsaa brugt den flere aar nu loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER