Barbamama

Fy-listen

123 indlæg i dette emne

Jeg har været lidt i tvivl om jeg "turde" lave den her tråd... Den er nemlig guf for alle "hysse" mødre. :whistling Og perfekt til at give dårlig samvittighed og skræmme livet af dem, der i forvejen er bange for at miste :unsure

SÅ HVIS DU ER BANGE FOR AT MISTE ELLER GENERELT HAR SARTE NERVER OMKRING GRAVIDITETEN SÅ SKYND DIG OG FLYGT UD AF DENNE TRÅD!!!

Og så vil jeg kaste mig ud i det:

Grunden til at jeg vil lave tråden er egentlig, at jeg selv havde lidt en "øv-oplevelse". Jeg ELSKER Coca Cola, men der er jo koffein i, så fra jeg blev gravid har jeg virkelig kæmpet med ikke at drikke det. Mit yndlingsalternativ blev så Faxe Kondi, som jeg så drak en masse af. Jeg vidste jo godt at der var sukker i, men tænkte at det var "safe" fordi der ikke var koffein i, trods alt. SNYDT!!! Der ER koffein i Faxe Kondi :prik Og jeg blev ærlig talt pisseirriteret over at have gået og troet, at jeg gjorde det hele så fint så fint og overholdte alle reglerne, og så har jeg bare hældt koffein indenbords <_< Ej, så meget sodavand har jeg HELLER ikke drukket, but you get the point ;)

Og nogle gange, når jeg prøver at researche på, hvad man "bør" undgå, så synes jeg at jeg bliver mødt med sådan en "Ej, det kan også blive for meget"-holdning. Og det er FAIR nok. Men hvis jeg har energi og lyst til at sætte mig ind i mere viden om, hvad der er godt at undgå, hvorfor så ikke?

SÅ! Tanken med denne tråd er et "helle" for dem, der har lyst til at dele info af mere eller mindre ny/tvivlsom/hys karakter omkring hvad man bør undgå som gravid. Det er tråden for dem, der - når de orker at gå herind - gerne vil have tips UDOVER hvad sundshedsstyrrelsen lige anbefaler. Dvs. også hvad helt ny forskning eller andre kulturers holdninger tyder på er farligt for babyen. Det er derfor OGSÅ tråden for de mødre, der aktivt selv tager stilling til hvilke råd, de vil lytte til, og hvilke der skal over højre skulder :)

Tråden er IKKE, og må IKKE blive:

- En pege-fingre-tråd! Der skal være plads til os alle sammen, og jeg vil virkelig VIRKELIG opfordre til at tråden ikke bliver til "Eeeeeeeeeej, spiser hun peanuts, så er hun bare en TOTAL dårlig mor" og heller ikke "Eeeeeeeej, kan hun ikke engang drikke et glas cola, hendes børn bliver da helt syge af hendes hysseri"!

- Anledning til unødvendig bekymring! Husk at børnene bliver glade og skønne også hvis de får "skidt" engang imellem. Og hvis du er ved at panikke eller føler dig "ramt på dit ønske om at være perfekt mor", så bak ud af tråden! Det skal ikke være en feel-bad-tråd :)

Når det så er sagt, så håber jeg på at det her kan blive en rigtig lærerig tråd, hvor man kan få en masse info, når man er i sit ambitiøse hjørne ;)

Kom frisk! :gp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og jeg kan så passende selv starte med hysse-rådene:

Sodavand:

Der ER koffein i faxe kondi! Så du er ikke safe, bare fordi du undgår cola. Jeg har let en del efter en god sodavand uden skidtstoffer og er efterhånden kun "rigtig glad" ved at drikke danskvand med citrus (som altså også bliver lidt kedeligt engang imellem :rolleyes ) og så appelsinvand. Men jeg har lagt mærke til at der er farvestoffer i en del appelsinvand :prik Jeg går helst efter Nicoline, som for mig at se er noget af det mest safe man kan få af sodavand. :)

Kosmetik og pleje:

Vi ved vist efterhånden godt, at det anbefales at vi undgår parfume og parabener i creme osv. Men tænker I over hvad I barberer jer i? Og hvad med håndsæbe, når man er ude? Jeg hørte om en, der havde sin egen håndsæbe med, og ærligt så tænkte jeg først at det var hysterisk. Men nu begynder jeg faktisk lidt at overveje det, for efter at jeg er startet i praktik, så vasker jeg dælme hænder mange fremmede steder, og jeg er faktisk begyndt at få eksem på min ene hånd :unsure

Fiskeolie:

Jeg tror personligt på, at fiskeolie ikke bare er fiskeolie. Jeg startede med at tage dem fra Matas, men helt ærligt så lugtede de sgu lidt funky :rolleyes Og så læste jeg bare flere og flere steder at fiskeolie kunne gøre mere skade end gavn alt efter mærke. Jeg er skiftet over til Eskimo, som jeg har læst rigtig meget godt om og som ikke lugter. :loveshower Ved ikke reelt om det gør en forskel, men jeg er tryggere ved det :)

Håndkøbsmedicin:

Det her er ikke engang noget øko-flipperi, det er faktisk sygeplejesken ved min LÆGE, der har sagt det (om det så gør det mere rigtigt er jo stadig en holdningssag ;)). Men hver gang jeg har spurgt hende "må jeg tage det og det", så har hun kigget på mig med en streng mine og sagt "tror du ikke hellere du skulle spise noget sund mad og drikke noget vand" ;) Hun har blandt andet frarådet mig Movicol, som vist ellers er ret brugt i forbindelse med forstoppelse og panodiler, som jeg ellers har hørt mange steder, at man godt må tage som gravid. Hendes pointe er, at selvom det måske ikke direkte skader, så er det stadig noget kemi-fidus, du sender ned i kroppen. Og hvis det kan klares med sveskegrød, at passe sine sengetider og at drikke masser af vand, så mente hun at det var bedre end den hurtige løsning på apoteket. Og dén pointe kan jeg faktisk godt lide (at jeg så nogle gange har svært ved at holde fast i den, det er noget andet :whistling )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God traad! Jeg er jo en af de hys med alt mit nej tak her og nej tak der - og saa i Italien - ligesom jeg nu er ved at vaske de nyindkoebte stofbleer....laugh.gifJeg er vil ikke forklare hvorfor, jeg gerne vil tage zink og kalk og D og magnesium og multivitamin og mere folsyre end sundhedsstyrelsen anbefaler... eller hvorfor, hvis sundhedsstyrelsen anbefaler at jeg spiser tun paa daase, saa spiser jeg kun tun paa glas og ikke saa ofte...Valget er frit og mit til glaede og gavn for mig og min baby. Jeg peger ikke fingre, men oensker ogsaa at kunne vaelge frit og paa et saa velinformeret grundlag, som det passer mit temperament tongue.gif

Maa jeg indledningsvis citere Rebeccaa Persson fra sit seneste nyhedsbrev, for det rammer ganske fint(Haaber det er ok, Rebecca, hvis du laeser med)

Indtil for nylig kunne jeg blive temmelig provokeret på min egen stilfærdige måde, hvis nogen sagde til mig, at ”Økologi er noget pjat!” eller antydede, at det var synd for min 2-årige datter, hvis hun ikke fik farvestrålende vingummi.

Jeg havde forskellige strategier. En af dem var tavshed. Og den kan stadig være det bedste valg, især hvis jeg har en dårlig dag.

Men der hægter sig tit noget uforløst sammen med tasvheden, ja nærmest noget undskyldende, så jeg på en subtil måde bekræfter omgivelsernes formodning om, at jeg ER en hippie med fis i kasketten.

En anden strategi er forklaringer. Hold da karry, jeg kan forklare! Problemet er bare, at det som regel ikke virker.

Jeg blev NOGET spiddet, da familieterapeut Fie Hørby skrev til mig:

”Behøver du forklare det? Alle vores forklaringer er som regel for vores egen skyld. For at retfærdiggøre vores valg. Og de har det med at skabe afstand til vores omgivelser.”

Hmmm…

Hvad skal jeg SÅ gøre?!

For mig har den vigtigste forandring været, at jeg har ændret min indre overbevisning. I kraft af arbejdet med min passion omkring sund og grøn livsstil er jeg nu fuldstændig sikker på, at mine værdier ER det rigtige for mig.

Det kan omgivelserne mærke. Og jeg tænker ikke så meget over, hvad de nu synes om det, jeg gør og mener. Så ja, lidt glad i låget kan man vel godt sige!

På den måde kan jeg godt bevare værdigheden, uden at forklare stolpe op og ned.

Fie Hørby siger:

”Drop forklaringerne, fordi de netop undergraver din værdighed – både i dine egne og andres øjne. Formuler dig i personlige og præcise formuleringer f.eks.: ”Jeg har valgt, at vi ikke spiser hvede hjemme hos os.” Punktum.”

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt citat, Camilla! :super

Herinde vil jeg (vi?) dog meget gerne have forklaringerne, så vi kan tage stilling til om det er råd, som vi også vil tage til os :) Jeg er da f.eks. ret nysgerrig på hvorfor du tager mere folsyre end sp anbefaler :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kosmetik og pleje:

Vi ved vist efterhånden godt, at det anbefales at vi undgår parfume og parabener i creme osv. Men tænker I over hvad I barberer jer i? Og hvad med håndsæbe, når man er ude? Jeg hørte om en, der havde sin egen håndsæbe med, og ærligt så tænkte jeg først at det var hysterisk. Men nu begynder jeg faktisk lidt at overveje det, for efter at jeg er startet i praktik, så vasker jeg dælme hænder mange fremmede steder, og jeg er faktisk begyndt at få eksem på min ene hånd :unsure

Kan du ikke løse denne her ved at bruge håndsprit?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke løse denne her ved at bruge håndsprit?

Jo, det er helt bestemt også en mulighed :) Pt. er jeg bare ikke ret god til at huske sprit :rolleyes Og jeg kan egentlig godt lide fornemmelsen af at VASKE mine hænder med vand og sæbe... Men jo, sprit havde sikkert været det allerbedste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg barberer ben i intim sæbe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en super god ide med sådan en tråd - så må man jo tage med sig hvad man har lyst og så længe der ikke kommer en finger-pegende stemning så :yiepie

Jeg er jo (måske) ikke gravid endnu, så jeg har ikke sat mig vildt meget ind i alt muligt, men jeg vender stærkt tilbage når jeg har fundet ting jeg undres over eller falder over :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg barberer ben under rindende vand i bruseren og bruger en god creme bagefter. Da jeg startede ud som teenager brugte jeg diverse dyre barberingsprodukter, men synes slet ikke at det er nødvendigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt citat, Camilla! :super

Herinde vil jeg (vi?) dog meget gerne have forklaringerne, så vi kan tage stilling til om det er råd, som vi også vil tage til os :) Jeg er da f.eks. ret nysgerrig på hvorfor du tager mere folsyre end sp anbefaler :unsure

Jeg er HELT enig i, at en forklaring herinde er alletiders! Jeg vil ogsaa gerne forklare, hvis jeg har noget til fy-listen - bare ikke noedvendigvis i hverdagen.

Nu har vi en amerikansk graviditetsbog, for saa kan baade min mand og jeg laese i den samme bog paa engelsk, fremfor to forskellige paa dansk og italiensk (Den er ogsaa vildt meget komplet og der er rigtig meget foedsel i den). Den angiver helt andre vaerdier for f.eks. folsyre og a-vitamin. Folsyre anbefales under hele graviditeten og anbefaler 400 mg op til graviditet, men 600 mg. til gravide. A-vitamin anbefales ikke mere end 3000 mg(skadeligt), men ikke mindre end 770 mg(skadeligt). Min apoteker hernede bekraeftede folsyre 600 mg, saa det tager jeg gennem hele min graviditet og saa er jeg bare fortsat med mine Omnimin, som har 750 mg a-vitamin. Det "maa" man jo ikke i DK, netop pga a-vitaminen, men...

Zink, fordi Rebecca Persson og andre anbefaler mindst ligesaa meget zink som jern i graviditeten OG under amning(kan f.ek. forebygge brystbetaendelse...). Magnesium fordi jeg tager kalk, fordi jeg ikke drikker maelk osv...

Ja, og saa tager jeg Aminojern, som skulle vaere meget mere letoptageligt og mindre forstoppende, selvom de ikke anbefaler det hernede, maerkeligt nok rolleyes.gif

Jeg har saadan en skum-desinfektion, som er lavet paa aloe vera og grapefrugtkerneolie... Den bruger jeg, hvis jeg er paa uhumske italienske toiletter dry.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Totalt uvidende og måske lidt "dum" :rolleyes : Hvis der er koffein i en sodavand, så står det vel på flasken? Spørger fordi jeg pt. sidder og læsker en abrikos sodavand i mig - Kan intet finde om koffein på flasken, og så smager den gooooodt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Totalt uvidende og måske lidt "dum" :rolleyes : Hvis der er koffein i en sodavand, så står det vel på flasken? Spørger fordi jeg pt. sidder og læsker en abrikos sodavand i mig - Kan intet finde om koffein på flasken, og så smager den gooooodt :D

Jo, hvis der er koffein i, så står det på sodavanden, bare rolig :kram2 Det var bare mig, der var så naiv at jeg slet ikke fik kigget på ingredienslisten :blush

Tilgengæld er der nok farvestoffer i abrikossodavand, hvis du er hys med sådan noget. :)

Og så er jeg iøvrigt helt enig: Det smager goooooooooooooooooodt!!! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, hvis der er koffein i, så står det på sodavanden, bare rolig :kram2 Det var bare mig, der var så naiv at jeg slet ikke fik kigget på ingredienslisten :blush

Tilgengæld er der nok farvestoffer i abrikossodavand, hvis du er hys med sådan noget. :)

Og så er jeg iøvrigt helt enig: Det smager goooooooooooooooooodt!!! :loveshower

Ihhhh, faar lyst til sodavand lol_hitting.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh jeg har da også nogen:

BLY I LUFTEN:

Min svigerfamilie går meget op i skydning - og derfor var jeg også begyndt - men da jeg blev gravid begyndte jeg at tvivle på om jeg måtte det.

Efter at have surfet lidt rundt på nettet fandt jeg sider hvor der stod at det ikke var farligt før barnet ville kunne høre skudende og dermed blive forskrækket, andre sider stod der at det var ligegyldigt MEN efter en del tids søgen fandt jeg frem til lige præcis det jeg ville vide - de kemiske stoffer der bliver hvirvlet ud i luften når man skyder - BLY! Bly bliver optaget 100% i blodet ved indånding, dermed er det bly der er i luften farligere end det man indtager fx gennem fisk.

Bly er farligere for gravide da det giver forhøjet blodtryk, børnenes fødselsvægt mindskes og der er risiko for for tidlig fødsel - derudover læste jeg ét enkelt sted at det kan give misdannelser på fostret og være skyld i komplikationer omkring graviditeten.

Min svigermor skød gennem begge sine graviditeter - og når jeg sammenholder hendes fortællinger med det jeg har læst ser jeg en sammenhæng - Begge hendes børn havde lav fødselsvægt og hun blev indlagt med forhøjet blodtryk inden sin anden fødsel.

Om der er en sammenhæng er jo ikke til at sige, men JEG tror ikke det er tilfældigt. Derfor er jeg selvfølgelig holdt op med at skyde - og så er jeg blevet meget opmærksom på hvor meget jeg opholder mig i områder hvor der er meget trafik og dermed bilos i luften.

Hvis man ikke må spise store fisk pga bly indhold så tænk på hvor meget bly der er i luften omkring os :unsure

RENGØRINGSMIDLER:

Kroppens største organ er huden - og alt hvad du rører ved går i blodet!

vand, eddike og en smule svanemærket, uparfumeret opvaskemiddel kan klare det meste - ellers, hvis man ikke er til eddikelugten, så har Kvickly nogle ganske udmærkede rengørings produkter (änglamark) uden alt det overflødige kemi - ECOVER selvom der står det er godt for naturen og dig så er det det IKKE!

Selvom jeg bruger alt det rigtige rengøringsmidler så er det nogle gange at klorin er en nødvendighed, fx når kattebakken vaskes (gør jeg ikke under graviditeten, men før vi forsøgte at blive gravid og bagefter når jeg overtager den tjans igen) så bruger jeg ALTID gummihandsker for at undgå at optage kemien i min krop.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige sige at mandel olie er faaantastisk hvis man har brug for noget helt ufarligt at barbere ben i, kan købes i bla Matas. Man får de lækreste blødeste ben af det!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, hvis der er koffein i, så står det på sodavanden, bare rolig :kram2 Det var bare mig, der var så naiv at jeg slet ikke fik kigget på ingredienslisten :blush

Tilgengæld er der nok farvestoffer i abrikossodavand, hvis du er hys med sådan noget. :)

Og så er jeg iøvrigt helt enig: Det smager goooooooooooooooooodt!!! :loveshower

Hehe, nå det var godt :) Er ikke specielt hys med farvestoffer, men kan se der er et i...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er kinin egentlig noget skidt? :unsure Sidder og kigger på min Carlsberg Sport (min erstatning for faxe kondi :whistling ) og der står at den indeholder aromaer "inkl. kinin". Skal man tage det som en advarsel? :unsure

Og hvad er der nu liiiiiiiiiiige med rejer? Synes jeg har hørt flere, der er hys med dem, men har aldrig fattet hvad problemet skulle være? :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er kinin egentlig noget skidt? :unsure Sidder og kigger på min Carlsberg Sport (min erstatning for faxe kondi :whistling ) og der står at den indeholder aromaer "inkl. kinin". Skal man tage det som en advarsel? :unsure

Og hvad er der nu liiiiiiiiiiige med rejer? Synes jeg har hørt flere, der er hys med dem, men har aldrig fattet hvad problemet skulle være? :huh

Mener det med rejer, er det samme som med rovfisk, der kan være tungmetaller i - men man må gerne spise op til 100 g om ugen, samme regler med med store rovfisk :) (som jo så ikke er helt rigtigt, hvis man ser det fra 2gangeomugen )

Aner ikke med kinin, men ved det er fluoriserende i større mængder :whistling

EDIT: Taget fra 2gangeomugen.dk

Du må spise op til 100 gram rovfisk om ugen. Rovfisk er: Helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og tun (bøf). Heldigvis er det ikke rovfisk, vi spiser flest af i Danmark. Det er derimod laks, rødspætte, torsk, sild, rejer mm., og disse arter er der ingen problemer med at spise ifølge Fødevarestyrelsens anbefaling om 200-300 gram fisk. Variér mellem fede og magre arter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

øh... jeg tror du skal stille den carlsberg sport fra dig!!!

http://da.wikipedia.org/wiki/Kinin læg mærke til billedet til højre!!!

Shiiiiiiiiiiiiiiiit hvor creepy!!! :o Er ikke sikker på at jeg har lyst til at drikke det nogensinde igen, heller ikke når lillemanden er ude. :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener det med rejer, er det samme som med rovfisk, der kan være tungmetaller i - men man må gerne spise op til 100 g om ugen, samme regler med med store rovfisk :)

Aner ikke med kinin, men ved det er fluoriserende i større mængder :whistling

EDIT: Taget fra 2gangeomugen.dk

Du må spise op til 100 gram rovfisk om ugen. Rovfisk er: Helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og tun (bøf). Heldigvis er det ikke rovfisk, vi spiser flest af i Danmark. Det er derimod laks, rødspætte, torsk, sild, rejer mm., og disse arter er der ingen problemer med at spise ifølge Fødevarestyrelsens anbefaling om 200-300 gram fisk. Variér mellem fede og magre arter.

Hmm, jeg er muligvis træt, men jeg synes både at jeg læser af dit indlæg at man ikke må spise rejer OG at man helst skal? :blink

Og creepy at det er flouriserende... Vil helst ikke have selvlysende baby :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg er muligvis træt, men jeg synes både at jeg læser af dit indlæg at man ikke må spise rejer OG at man helst skal? :blink

Og creepy at det er flouriserende... Vil helst ikke have selvlysende baby :unsure

Rigtigt - jeg tog fejl og edit er jo så det rigtige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Shiiiiiiiiiiiiiiiit hvor creepy!!! :o Er ikke sikker på at jeg har lyst til at drikke det nogensinde igen, heller ikke når lillemanden er ude. :o

Samme her.... sidder nu og læser på min nikoline hyldeblomst sodavand - men det ser ikke farligt ud

:whistling ( <-- mig der siger pyyyh!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mister lysten til sodavand igen whistling.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER