MforMor

Mandlig jordemoder

12 indlæg i dette emne

Jeg så forleden nogle udsendelser om jordemødre i Norge. Bl.a. var én af dem en enormt sød mand med langt hår i hestehele :D Lige til at starte med tænkte jeg "Ej, jeg vil da ikke have en mandlig jordemoder." Men så så jeg flere og flere udsendelser med ham, og han var bare SÅÅÅ god til at håndtere de fødende. Og enormt sød og god til at guide de fødende.

Men tror nu alligevel, at jeg ville glippe lidt, hvis der kom en mand ind på stuen. Men det er jo egentlig fjollet - for jeg kender f.eks. indtil flere kvinder uden børn, som er jordemødre, og dét siger man jo ikke noget til?

Hvad siger I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville have det ligesom dig og lige tænke; "hov, hvem er det og hvad skal han her?!" - men man siger jo faktisk at mandlige læger er de bedste til gyn undersøgelser, så hvorfor skulle en mandlig jordmoder ikke også være super god..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke sige noget til det. Kan han sit kram er det godt nok for mig. Blev også tjekket flere gange af en mandlig læge under min første fødsel, og selvom jeg var helt nøgen, så gjorde det mig ikke noget. Havde alt for travlt med at håndtere veerne og smerterne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke have noget i mod det... Da jeg fik lavet en underlivsscanning i uge 6 af denne graviditet var det en mandlig læge, der scannede mig... var ikke meget for det til at starte med, men det forsvandt hurtigt - han gjorde jo bare sit arbejde og fik hurtigt beroliget os om, at der var fint hjerteslag på vores lille spire :wub og sådan tror jeg også, at jeg vil tænke med en mandlig jordemoder - han er jo professionel og gør sit arbejde :) en jordemoders opgave er at sørge for at jeg er så tryg ved situationen som man nu kan være og at hjælpe mit barn sikkert til verden og det kan en mandlig jordemoder vel gøre lige så godt som en kvindelig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det faktisk grimrende med mandlige laeger, gyn og scanningslaeger, saa hvorfor ikke en jordemoeder/foedselslaege?

Min laege i DK var mand, nr. 2 laege i DK var mand, mine tandlaeger er maend, alle italienske scanningslaeger har vaeret maend og min nye gyn er mand(og jeg er spaendt paa, om han er ok...). Hvis ikke det fungerer med sidstnaevnte, saa skifter vi til et andet sted, hvor der er en god gyn/foedselslaege. Han scannede mig faktisk foerste gang, jeg blev scannet i uge 5+ og jeg har det virkelig ikke underligt med det.

Synes ikke, det er saa maerkeligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, jeg er nemlig også selv kommet frem til, at jeg ville have det fint med det :) altså jeg er sikker på, at jeg ville registrere og tænke lidt over, at det var en mand - for det er jo så også bare et kvindefag :) Men jeg tror nemlig også, at mænd kan have en anden tilgang, som på ingen måde behøver være dårligere end en kvindes.

Men apropos én af dem, jeg kender, som er jordemoder, ved jeg, at hun faktisk nogle gange har løjet og sagt, at hun havde børn, fordi hendes fødende + mænd SLET ikke kunne forestille sig at skulle være i hænderne på én, som ikke havde børn. Hvilket jeg synes er enormt tåbeligt - man vil jo heller ikke KUN opereres af en læge, som har fejlet det samme som en selv o.lign.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk jeg ville syntes det var rart - mænd er ofte bare meget blidere end kvinder er - jeg har en MEGET ubehagelig oplevelse med en kvindelig gyn, mens de mænd der har foretaget underlivsundersøgelser har været meget opmærksomme og knap så kolde og hårdhændede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke at jeg ville tænke over det. Min læge og min gynækolog er også begge mænd :)

Måske man skulle begynde at ændre lidt på nogle jobtitler "landMAND" og "jordeMODER" passer ikke så godt til i dag hvor arbejdet ikke er kønsbestemt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville være komplet ligeglad, ligesom det også rager mig en høstblomst, om det er en mand eller en kvinde, der skal lave underlivsundersøgelser eller indvendige scanninger på mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk rigtig glad for du stillede det her spørgsmål, for jeg havde slet ikke overvejet at det kunne ske, så sku lige bruge lidt tid på at mærke efter. Og syns ligesom de fleste at det ville være helt ok, jeg kan også godt li mænd, og så er der da mindre risiko for en pms gimpe :P Men super at blive spurgt så man kan nå at tænke over det inden dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt ærligt så vil jeg hellere ha' en mand end en kvinde. :blush Da jeg fik min søn for efterhånden mange år siden, var der på et tidspunkt under fødslen en mand, og den mand var bare SÅ sød og hjælpsom. Kvinderne var da også søde men slet ikke i samme grad. Han var blid, mærkede efter på en lidt mere behagelig måde, talte på en rigtig venlig og afslappende måde og virkede generelt bare som et godt afslapningsmiddel på mig.

Denne gang er jeg blevet scannet af en mandlig læge, og dem der har prøvet en indvendig scanning ved godt, at det kan være lidt ubehageligt. Han var virkelig dygtig og han trykkede ikke så hårdt som kvinderne havde gjort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville ikke gøre mig det mindst..

I Kolding er der en mandlig jordemoder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER