Mettemor

Må jeg spise feta??

74 indlæg i dette emne

Argh er simpelthen ved at gå op i limningen, over at prøve at finde ud af hvad, jeg ikke må spise!

Går feta ind under de bløde oste vi ikke må spise?? Inden jeg opagede at jeg var gravid har jeg spist rosa stegt oksebøf, drukket vin, spist rejer, og kan ikke lade være med at bekymre mig over, om nu jeg har skadet fosteret. :unsure Selvom det er tredie gang, så føler jeg mig som en nybegyner på mange punkter + at nogle ting er ændret siden jeg var gravid sidst.

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hm, jeg kender slet ikke den regel om oste, men jeg spiste i hvert fald feta da jeg var gravid, og Lærke har vist ikke taget skade! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha... Rolig nu! Rejer er ikke et problem, medmindre du har spist meget mere end 100 g, der sker nok ikke det store ved lidt vin og måske har du allerede haft toxoplasmose, så synes ikke du skal stresse over det med rødt kød ...

Anyways, hvis du køber feta lavet i Danmark er det helt sikkert lavet på pasteuriseret mælk og så er det ok.. Tjek emballagen om det er pasteuriseret mælk er er i det og så kan du spise med god samvittighed.. :) Den der feta i papboks, man blandt andet kan købe i Fakta er helt fin :)

Og helt generelt, så synes jeg at du skal slappe af mht til mad og lign. - stress er nærmest endnu mere skadeligt for baby end at du kom til at drikke lidt vin! Hvis du har det dårligt over kødet, så snak med din læge og få taget en blodprøve for at se om du har fået toxoplasmose - det plejer lægerne ikke at have problemer med :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Værsgo': http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Gravid%20og%20baby/Kost%20og%20motion/Graviditet%20og%20kost.aspx ;)

Så vidt der står skal du bare være obs på det med upasteuriseret (rå)mælk og ost lavet på dette. Ved så ikke lige om feta er lavet på upasteuriseret mælk :unsure

Så vidt jeg kan se/huske, skal man som gravid mindske (M) / undgå (U):

- cigaretter (U/M)

- alkohol (U)

- koffein (M)

- A-vitamin (M)

- upasteuriseret råmælk og mejeri-produkter lavet på dette (U)

- rovfisk pga. kviksølv (M)

(har selv sat U og M på, så kan sagtens være fejl og mangler)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, var vist lidt langsom i min besvarelse og gennemtjekning :P

Men er enig med Fru SP, tag den med ro, man må det meste som gravid ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Apetina "salat tern" må du godt spise, men den hvide karton med "hebraisk - eller hvad det så end er for skrift tegn, er på upastoiriseret mælk så den tør jeg ikke selv.

Jeg drak snaps før jeg vidste jeg var gravid :whistling , så tror jeg ikke vin gør det store :gravid jeg tror alle mødre i mine forældres generation har været fulde før de vidste de var gravide, så det tror jeg ikke man skal tage så højtideligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville bare lige smide den her ind: til puck osten, altså den i kartonen med hebraisk på - Arla siger at det er på pasteuristeret mælk, så jeg ville godt turde spise den.. Men jeg ville nok ikke spise nogle der ikke er danske!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte min jordemoder ang oksekød, og svaret var så længe det ikke er rødt og blodigt så går det helt fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved det er en gammel tråd, (faldt ovet den via en google søgning) men en af de få ting jeg rent faktisk gerne vil spise, er den her puck fetaost, så det er da fantastisk at der ikke sker noget ved at spise den :yay

Andre end mig der har lyst til den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev helt trist da jeg så længere oppe at jeg ikke måtte få puck feta. Haha ..

Godt vi må det alligevel. Det er simpelthen verdens bedste fetaost !!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh er simpelthen ved at gå op i limningen, over at prøve at finde ud af hvad, jeg ikke må spise!

Går feta ind under de bløde oste vi ikke må spise?? Inden jeg opagede at jeg var gravid har jeg spist rosa stegt oksebøf, drukket vin, spist rejer, og kan ikke lade være med at bekymre mig over, om nu jeg har skadet fosteret. unsure.gif Selvom det er tredie gang, så føler jeg mig som en nybegyner på mange punkter + at nogle ting er ændret siden jeg var gravid sidst.

:help

Altså man skal passe på med upasteuriserede varer.. herunder oste. Om feta falder i den kategori ved jeg faktisk ikke. Men hvorfor må vi ikke spise rejer ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Spis hvad i har lyst til det gjorde vores forældre også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spis hvad i har lyst til det gjorde vores forældre også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spis hvad i har lyst til det gjorde vores forældre også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en søn i forvejen og det eneste jeg ikke gjorde var at drikke alkohol og ryge under hele graviditeten men ellers spiste jeg alt, farvede hår, gik med make up o.s.v og vores søn er fuldstændig sund og rask.. Folk er desværre meget sippet og sarte idag og pakker sine børn ind i vat, det blev hverken vores bedsteforældre eller vores forældre og de var aldrig syge, de arbejdede bare sådan kan man ikke lige frem sige det er idag, der er sket meget på den front..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hellere være "sippet og sart" som du så pænt kalder det, end en dag at finde ud af at mine sønner ikke kan få børn, fordi jeg proppede mig med diverse ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en søn i forvejen og det eneste jeg ikke gjorde var at drikke alkohol og ryge under hele graviditeten men ellers spiste jeg alt, farvede hår, gik med make up o.s.v og vores søn er fuldstændig sund og rask.. Folk er desværre meget sippet og sarte idag og pakker sine børn ind i vat, det blev hverken vores bedsteforældre eller vores forældre og de var aldrig syge, de arbejdede bare sådan kan man ikke lige frem sige det er idag, der er sket meget på den front.. God sommer

Det er da helt i orden at have det sådan, det er jo dit valg - men jeg syns faktisk ikke det er et særligt godt råd at give videre til andre. Der er faktisk nogle anbefalinger for hvad man skal passe på og der er også udmærkede grunde. Man kan sagtens føde sunde børn selv om man ikke overholder dem, bevares, mange af os er måske også født af rygere eller folk som har drukket eller andet, men der er mange ting vi først ser konsekvenserne af på meget længere sigt. Hvad med det stigende antal mennesker med allergi, hvad med den stigende infertilitet, ADHD og den slags, det er jo bevist at der er stoffer i vores hverdag som kan påvirke på måder vi slet ikke kender. Det er altså andet og mere end hysteri. Og vores bedsteforældre levede i et helt andet miljø, de spiste en helt anderledes kost (generelt uden fast-food og tæt på naturen og nærmiljøet, sammenlignet med os i dag) og med langt mindre forurening og hormonforstyrrende stoffer osv. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en søn i forvejen og det eneste jeg ikke gjorde var at drikke alkohol og ryge under hele graviditeten men ellers spiste jeg alt, farvede hår, gik med make up o.s.v og vores søn er fuldstændig sund og rask.. Folk er desværre meget sippet og sarte idag og pakker sine børn ind i vat, det blev hverken vores bedsteforældre eller vores forældre og de var aldrig syge, de arbejdede bare sådan kan man ikke lige frem sige det er idag, der er sket meget på den front.. God sommer

 

Er altså nødt til at bakke Susanne op her og sige, at blot fordi din søn tilfældigvis ikke har taget skade af noget, så er det altså ikke ensbetydende med, at det samme udfald ville gøre sig gældende for alle andre, eller at det er fornuftigt eller anbefalelsesværdigt at sidde alle videnskabelige anbefalinger overhørig. Jeg går fuldt ud ind for retten til selv at træffe sine egne valg på det punkt, men man bør altså være påpasselig med hvad man råder andre til, uden at oplyse om de eventuelle negative konsekvenser, som de valg kan have. 

 

Der var også engang hvor man gladeligt smurte sig ind i arsenik fra top til tå under betegnelsen 'skønhedsprodukt' eller spiste mad af beholdere foret med bly, og ikke anede at det faktisk var super sundhedsskadeligt. Men man bliver opmærksom og klogere på nogle ting med tiden. Og faktum er at vi pt. lever i en tidsalder, hvor der er kommet enormt mange nye produkter på markedet, som vi ikke har den fjerneste forudsætning for, at kende de langtidsvirkende effekter af på sigt. Alle produkter var troet 'sikre' en overgang - indtil man pludselig kunne konstatere, at det var de så ikke alligevel.

 

Så at basere sine anbefalinger til andre på noget så uvidenskabeligt som at "mine forældre gjorde det og har det fint", synes jeg er ganske uansvarligt. Som du selv påpeger, så ser tingene i samfundet anderledes ud i dag. Vi er meget syge generelt og på hvilken baggrund er det, at du så skråsikkert konstaterer, at det netop ikke er langstidseffekterne af alt det vores forældre gjorde, som vi ser konsekvensen af i samfundet i dag? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

190987 - kører dine børn så heller ikke med sele fordi det gjorde du sikkert ikke selv som barn/baby og du lever jo stadig?

Eller udsætter du dine børn for massiv passiv rygning som du selv blev udsat for som barn? Du er jo sikkert sund og rask og har ikke taget skade :rolleyes

At du vælger at leve som du gør står jo for egen regning - men dine argumenter for at anbefale det til andre mangler lige en 99-100% for at blive valide ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe godt der findes så kloge kvinder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe godt der findes så kloge kvinder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor diskutere ? Hver vores holdning sådan er det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten lever jeg også et normalt liv, og det kan man sagtens samtidig med at følge anbefalingerne. Måske synes nogen, at det gør mig sippet og hysterisk. Men det betyder vel bare, at vi ligger i hver sin ende af et spektrum, hvor jeg måske ville tænke sløset, sjusket og uansvarlig i den anden ende. Ikke dermed sagt, at man er enten eller. Men hvis man ignorerer alt andet end seler og tobak, vil jeg måske heller ikke mene, at man ligger i midten :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe go dag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER