Guest

hvorfor skal jeres barn døbes?

31 indlæg i dette emne

Jeg/vi er ikke spor troende men vores barn skal døbes og selv have mulighed for at vælge om de vil tro på gud når de bliver ældre. Jeg vil læse børnebibelen som godnat historie, det fik vi da vi var små, og jeg elskede det. Jeg syntes det er vigtigt at give børnene viden om den tro og mytologi som vores samfund er bygget op omkring, måske også andre tros retninger - men som udgangspunkt kristendommen og den nordiske mytologi. Mine børn skal selv vælge om de tror, men jeg syntes det giver dem et friere valg hvis de er døbt.

Hvorfor skal jeres barn døbes? eller hvorfor vælger i det fra?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi vælger det fra...

Jeg er selv døbt og konfirmeret, men da jeg ikke tror på gud, i hvert fald ikke sådan som kristendommen er bygget op, har jeg fortrudt det bittert, da jeg egentlig bare blev konfirmeret for det gjorde alle andre jo, og jeg havde ikke oplevet nogen der sagde nej.

Jeg har respekt for andres religioner, og føler lidt at jeg har givet Gud fingeren ved at blive konfirmeret og på en måde også ved dåben, selvom jeg jo ikke kunne sige ja eller nej dengang.

Så han slipper altså for at få fingeren tredje gang.... vi blev heller ikke gift i en kirke af den grund.

Min mand er meget speciel mht religion, og vil ikke have noget med det at gøre, idet han har en muslimsk halvsøster, der har påduttet ham hendes religion mange gange.

Han er faktisk blevet så negativt stemt overfor de forskellige religioner, at han smider folk ud, hvis de begynder at bøvle om deres tro i vores hjem.

I stedet holder vi en navnefest sammen med vores bryllupsfest om et halvt års tid, hvor familie og venner så kan være med til at fejre hvis de har lyst, og hvis ikke er det bare ærgerligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har begge meldt os ud af folkekirken, og jeg tror sagtens, vi kan opdrage vores barn med gode værdier, næstekærlighed og godhed uden at sætte en religionsetiket på.

Nej, vores barn skal ikke døbes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores trold skal døbes, fordi jeg er kristen og stolt af det. Jeg tror på gud og har tilvalgt kristendommen. Jeg blev ikke selv døbt som spæd. Men skulle gå til konfirmationsforberedelse i det første halve år. Derefter måtte jeg vælge om jeg troede på det kristne budskab og blive døbt og konfirmeret eller om jeg ikke ville

For mig er det derfor vigtigt at barnet bliver døbt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er gift i den katolske tro og har dermed lovet hoejt og helligt, at vi vil opdrage vores boern i den kristne katolske tro. Jeg er protestant og forbliver protestant, mens min mand er katolik. Vi er kulturkristne, men ikke udoevende som saadan.Jeg kan godt lide meget af den kristne tankegang - det kan jo tages meget lige op og ned og bliver dermed noget spirituelt, hvilket i virkeligheden tiltaler mig forvejen. Som mange andre katolikker boede vi sammen og elskede hinanden foer vi blev gift - og har brugt praevention, naturligvis. Min mand har altsaa levet paa polsk med mig og kunne derfor ikke accepteres som fadder til sin niece, bad boygrin.gif

Den katolske kirke skal bestemt ikke forhindre mig i at opdrage mine boern til at have et aabent sind hvad angaar tro og religion. For min skyld kan de blive ateister, buddhister eller hvad de nu vil. Boede vi i Danmark eller var usikre paa, hvor vi ville bo, saa ville vi(jeg) lade dem doebe i DK. Men nu ved vi at vi vil bo i Italien,saa de vil blive doebt i den katolske kirke. Saa vil de ikke blive forhindrede i at deltage i forskellige aktiviteter i samfundet paa lige fod med andre boern :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tror ikke på Gud, men vi tror på den danske tradition og vælger derfor at lade vores barn døbe, ligesom vores søn blev det. Om de så vil konfirmeres til den tid, det bestemmer de helt selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hverken mand og jeg er medlemmer af folkekirken og blev heller ikke gift i en kirke, men hjemme i haven af en rar dame fra kommunen. Jeg er døbt og min mand er døbt og konfirmeret, noget han dog føler sig bestukket til, men jeg er altså noget religionskritisk og mine børn skal bestemt ikke døbes. Jeg udelukker ikke at der er mere mellem himmel og jord, men bryder mig ikke om det "firkantede" i mange religioner. Det skal dog nævnes at jeg gladeligt accepterer andres religion, så længe det ikke bliver så ekstremt at det er til skade for andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna skal døbes og det er primært fordi Søren gerne vil have hun bliver det.

Vi er gift i kirken, fordi jeg synes det kristne vielsesritual er meget smukt og kan stå inde for de ting man siger ja til. Jeg er lidt mere loren ved dåbsritualet... <_< Vi har fået en fin folder af præsten om dåben, hvor der blandt andet står: "...at Gud i dåben har gjort det (barnet) til sin ejendom og har givet det sit løfte"

Jeg synes det er fint, "at Gud ved dåben lover barnet, at Gud altid holder øje med det og af det, og at det derfor aldrig behøver at føle dets livsmuligheder opbrugt, eller at det nu er uløseligt fandet i en eller anden fælde", men jeg bryder mig ikke rigtig om ordlyden af, at Gud gør barnet til sin ejendom.

Jeg elsker dog de danske kirker og anser mig selv som kristen på min egen måde, så jeg vil ikke stå i vejen for, at Søren gerne vil have Anna døbt. Så kan hun selv beslutte om hun vil bekræfte dåben med en konfirmation om 13-14 år ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg er en kristen og har læst bibelen og sådan, så vil jeg bare lige tilføje at barnedåb ikke er et bibelsk ritual.. det er noget som er blevet fundet på hen af vejen af religiøse mennesker, langt tid efter bibelen blev skrevet.. Gud lover ikke nogen at han vil passe på dem, bare fordi de bliver døbt som børn.. men jeg tror på at han passer på alle børn, om de har fået vand på hovedet eller ej..

der bliver brugt nogle skriftsteder til at understøtte barnedåben og de bliver som regel læst op i kirken, men hvis man lige lytter efter så siger det intet om at børn skal døbes.. mere noget med: "må de små børn komme til mig" som jesus sagde i en situation fordi nogle voksne synes de var vigtigere end børnene og ville stå tættere på ham på gaden... heh..

jeg synes det er frustrerende at barnedåb bliver forbundet med noget kristent.. oprindeligt er dåben noget som hænger sammen med frelsen. I bibelen, når man omvendte sig fra sin synd og begyndte at følge jesus, så blev man døbt som symbol på at man begravede sit gamle jeg og genopstod til et nyt, og ingen spædbørn kan tage det valg og ingen forældre kan tage det valg for deres børn..

jeg er hverken barnedøbt eller konfirmeret og mine børn skal heller ikke.

barnedåb er ikke andet end en tradition og det kan være smukt nok, men nogen guddommelig betydning har det ikke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg er en kristen og har læst bibelen og sådan, så vil jeg bare lige tilføje at barnedåb ikke er et bibelsk ritual.. det er noget som er blevet fundet på hen af vejen af religiøse mennesker, langt tid efter bibelen blev skrevet.. Gud lover ikke nogen at han vil passe på dem, bare fordi de bliver døbt som børn.. men jeg tror på at han passer på alle børn, om de har fået vand på hovedet eller ej..

der bliver brugt nogle skriftsteder til at understøtte barnedåben og de bliver som regel læst op i kirken, men hvis man lige lytter efter så siger det intet om at børn skal døbes.. mere noget med: "må de små børn komme til mig" som jesus sagde i en situation fordi nogle voksne synes de var vigtigere end børnene og ville stå tættere på ham på gaden... heh..

jeg synes det er frustrerende at barnedåb bliver forbundet med noget kristent.. oprindeligt er dåben noget som hænger sammen med frelsen. I bibelen, når man omvendte sig fra sin synd og begyndte at følge jesus, så blev man døbt som symbol på at man begravede sit gamle jeg og genopstod til et nyt, og ingen spædbørn kan tage det valg og ingen forældre kan tage det valg for deres børn..

jeg er hverken døbt eller konfirmeret og mine børn skal heller ikke.

barnedåb er ikke andet end en tradition og det kan være smukt nok, men nogen guddommelig betydning har det ikke!

Tjah fejl information af de større må man sige, for jeg har altid troet at det havde noget med bibelen at gøre - er det så derfor at nogle frikirker ikke døber men velsigner?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børn er ikke døbt da vi ikke er troende/skabstroende, og heller ikke medlem af folkekirken eller andre trossamfund/sekter :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg er en kristen og har læst bibelen og sådan, så vil jeg bare lige tilføje at barnedåb ikke er et bibelsk ritual.. det er noget som er blevet fundet på hen af vejen af religiøse mennesker, langt tid efter bibelen blev skrevet.. Gud lover ikke nogen at han vil passe på dem, bare fordi de bliver døbt som børn.. men jeg tror på at han passer på alle børn, om de har fået vand på hovedet eller ej..

der bliver brugt nogle skriftsteder til at understøtte barnedåben og de bliver som regel læst op i kirken, men hvis man lige lytter efter så siger det intet om at børn skal døbes.. mere noget med: "må de små børn komme til mig" som jesus sagde i en situation fordi nogle voksne synes de var vigtigere end børnene og ville stå tættere på ham på gaden... heh..

jeg synes det er frustrerende at barnedåb bliver forbundet med noget kristent.. oprindeligt er dåben noget som hænger sammen med frelsen. I bibelen, når man omvendte sig fra sin synd og begyndte at følge jesus, så blev man døbt som symbol på at man begravede sit gamle jeg og genopstod til et nyt, og ingen spædbørn kan tage det valg og ingen forældre kan tage det valg for deres børn..

jeg er hverken døbt eller konfirmeret og mine børn skal heller ikke.

barnedåb er ikke andet end en tradition og det kan være smukt nok, men nogen guddommelig betydning har det ikke!

Tror bestemt ikke at de tolker det paa den maade i den katolske kirke. Her kunne vi f.eks. ikke blive gift i kirken, hvis ikke vi begge var doebt i kirken. Det er jo noget besynderligt noget at fremstille, hvis det rent faktisk ikke er et bibelsk ritual... Men tak for den oplysning, som vel i sandhed er oplysning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg er en kristen og har læst bibelen og sådan, så vil jeg bare lige tilføje at barnedåb ikke er et bibelsk ritual.. det er noget som er blevet fundet på hen af vejen af religiøse mennesker, langt tid efter bibelen blev skrevet.. Gud lover ikke nogen at han vil passe på dem, bare fordi de bliver døbt som børn.. men jeg tror på at han passer på alle børn, om de har fået vand på hovedet eller ej..

der bliver brugt nogle skriftsteder til at understøtte barnedåben og de bliver som regel læst op i kirken, men hvis man lige lytter efter så siger det intet om at børn skal døbes.. mere noget med: "må de små børn komme til mig" som jesus sagde i en situation fordi nogle voksne synes de var vigtigere end børnene og ville stå tættere på ham på gaden... heh..

jeg synes det er frustrerende at barnedåb bliver forbundet med noget kristent.. oprindeligt er dåben noget som hænger sammen med frelsen. I bibelen, når man omvendte sig fra sin synd og begyndte at følge jesus, så blev man døbt som symbol på at man begravede sit gamle jeg og genopstod til et nyt, og ingen spædbørn kan tage det valg og ingen forældre kan tage det valg for deres børn..

jeg er hverken døbt eller konfirmeret og mine børn skal heller ikke.

barnedåb er ikke andet end en tradition og det kan være smukt nok, men nogen guddommelig betydning har det ikke!

Vielsesritualet kan man vel heller ikke finde nogen steder i biblen, men er et ritual skabt udfra forskellige skriftsteder om kærlighed. Derfor er det da stadig et religiøst ritual?

Mht. dåben... Blev Jesus ikke døbt af Johannes Døberen?! :unsure Er det ikke temmelig direkte et link til dåben som religiøst ritual? :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah fejl information af de større må man sige, for jeg har altid troet at det havde noget med bibelen at gøre - er det så derfor at nogle frikirker ikke døber men velsigner?

ja man barnevelsigner i frikirker, hvis man har lyst til det,, der er ikke nogle regler omkring det.. man kan også blive døbt men man skal selv være i stand til at skelne godt fra ondt og have sin egen personlige tro.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror bestemt ikke at de tolker det paa den maade i den katolske kirke. Her kunne vi f.eks. ikke blive gift i kirken, hvis ikke vi begge var doebt i kirken. Det er jo noget besynderligt noget at fremstille, hvis det rent faktisk ikke er et bibelsk ritual... Men tak for den oplysning, som vel i sandhed er oplysning :)

Der er også nogle frikirker som ikke vil lade en være medlem, eller blive gift hvis man ikke er døbt, men det synes jeg ikke så meget om.. dog synes jeg at dåben er en væsentlig manifestation af ens egen tro og jeg blev selv døbt som teenager

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vielsesritualet kan man vel heller ikke finde nogen steder i biblen, men er et ritual skabt udfra forskellige skriftsteder om kærlighed. Derfor er det da stadig et religiøst ritual?

Mht. dåben... Blev Jesus ikke døbt af Johannes Døberen?! :unsure Er det ikke temmelig direkte et link til dåben som religiøst ritual? :blink

vielsesritualet er ikke omtalt som det foregår i dag men flere gange i bibelen omtales ægteskabet.. det er f.eks. til et bryllup at jesus forvandler vand til vin og ægteskabet er meget helligt ud fra et bibelsk synspunkt... og jo jesus blev døbt af johannes og mange tusind andre blev også døbt i bibelen, men kun mennesker der er i stand til at tage stilling og kende godt fra ondt kan blive døbt,, og den hænger som sagt sammen med frelsen.. så de fleste blev frelst og samme dag døbt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er gift i den katolske tro og har dermed lovet hoejt og helligt, at vi vil opdrage vores boern i den kristne katolske tro. Jeg er protestant og forbliver protestant, mens min mand er katolik. Vi er kulturkristne, men ikke udoevende som saadan.Jeg kan godt lide meget af den kristne tankegang - det kan jo tages meget lige op og ned og bliver dermed noget spirituelt, hvilket i virkeligheden tiltaler mig forvejen. Som mange andre katolikker boede vi sammen og elskede hinanden foer vi blev gift - og har brugt praevention, naturligvis. Min mand har altsaa levet paa polsk med mig og kunne derfor ikke accepteres som fadder til sin niece, bad boygrin.gif

Den katolske kirke skal bestemt ikke forhindre mig i at opdrage mine boern til at have et aabent sind hvad angaar tro og religion. For min skyld kan de blive ateister, buddhister eller hvad de nu vil. Boede vi i Danmark eller var usikre paa, hvor vi ville bo, saa ville vi(jeg) lade dem doebe i DK. Men nu ved vi at vi vil bo i Italien,saa de vil blive doebt i den katolske kirke. Saa vil de ikke blive forhindrede i at deltage i forskellige aktiviteter i samfundet paa lige fod med andre boern :)

Det lyder som nogle strikse katolikker ;)

Tror de er lidt mere afslappede her i DK. Jeg er katolik og Theo er døbt katolsk. Min bror var fadder (selvom han også lever på polsk med sin kæreste ;)).

Hvis jeres barn ikke blev døbt katolsk ville det så virkelig få konsekvenser for deres rolle i samfundet? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

August er døbt af to grunde og det er hans farmor ikke kunne have et barnebarn som ikke var under Guds hus som hun selv sagde og min mor kunne ikke leve uden hans navn på dåbskjolen.

Og der gik ikke noget fra mig ved at holde barnedåb for at tilfredsstille dem.

Med Astrid var det noget helt andet der betød det bare så meget for mig at hun havde vores familie navn hvis hun skulle dø. Og at der ikke ville står ukendt datter af os. Det var så vigtigt at få hende med i familien hurtigst muligt.

Jeg tror ikke på gud, men derimod der er en drejebog for hvert live og man drejer den selv i sine retninger og meninger med livet.

Vi er melem af folkekirken af den grund at jeg elsker at se de smukke kirker og mener at en mere dansk tradition der er så gammel skal bevares til det yderste. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som nogle strikse katolikker ;)

Tror de er lidt mere afslappede her i DK. Jeg er katolik og Theo er døbt katolsk. Min bror var fadder (selvom han også lever på polsk med sin kæreste ;)).

Hvis jeres barn ikke blev døbt katolsk ville det så virkelig få konsekvenser for deres rolle i samfundet? :unsure

Synes ogsaa det var noget strikst noget specielt fordi han havde friet og vi var skrvet op til at blive gift i kirken... Men det maa de jo om.

Jeg vil i hvert fald ikke udelukke mit barn far sociale sammenhaenge, hvis han f.eks. gerne vil gaa til katekismus med de andre boern eller hvad der end maatte vaere. Min mand og jeg bryder os ikke om den tanke at vokse op uden religion og jeg synes kristendommen handler om saa meget mere end at tro paa Gud, saa er troende paa den kulturelle og spirituelle maade. Saa han skal doebes katolsk, men om vi ogsaa holder en barnedaab i DK, det maa tiden vise. Saa vil han faa et Cpr-nr. og vaere mere dansk, foeler jeg. rolleyes.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt at Ronja ikke skal døbes. Vi holdes så en navnefest i stedet. Vi har fravalgt døben fordi ingen af os er troende. Jeg er selv døbt og konfirmeret men fortryder lidt konfirmationen. Hvis Ronja senere kommer og siger hun gerne vil døbes og evt. konfirmeres må hun gerne for min skyld for så er det hendes eget valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores pige skal døbes :)

Min grund er, at jeg er kristen og jeg gerne vil give det videre til mit barn. Jeg er ikke fanatisk kristen, og jeg kan godt se logisk på tingene der står i biblen, og ved godt at noget af det er "vandrehistorier" - men historien, og tanken om Gud er fantastisk og de værdier vil jeg give mit barn; Jeg vil lære mit barn, at nogen gange er det eneste man behøver at gøre TRO - alt behøver ikke "bevises" :)

Min kæreste vil have vores børn døbt, fordi det er en tradition :)

Jeg er nok lidt striks med tingene, for jeg tager det "seriøst".. Fx havde vi overvejet nogle venner til faddere, som de eneste venner havde de været i vores tanker til faddere... Men da de fortalte at de faktisk ikke troede på Gud, og at de var naturvidenskabelige, og bare synes kirker var smukke udelukkede jeg dem; Det er vigtigt for mig, at dem som skal være faddere til mit/mine børn, TØR TRO :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine to piger er døbt fordi det er tradition og fordi jeg tror på gud. Måske er jeg det man kalder kultur kristen, da jeg går i kirke efter behov. Men har ofte bedt en aftenbøn inden jeg skulle sove. enten for at takke eller for at passe på mine kære. Har også bedt til ham i hårde tider, men ved ikke om det virker :)

Når vi får børn (uhh elsker lyden af det :loveshower )så skal de/den også døbes, selvom han ikke tror på gud. Han kan ikke se formålet i det, men fordi det betyder noget for mig, så synes han det er ok. Han tror ikke at barnet tager skade af dåben, som han siger.

Men jeg er så i tvivl omkring faddere, for hans brødre er også non-believers. what to do? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ganske enkelt fordi jeg troende og ønsker mine børn skal vokse op i den tro. At de så selv fravælger det senere i livet er jo så op til dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg anser mig selv for at være kristen og tror på de kristne værdier og en personlig Gud. Jeg har et meget afklaret forhold til min egen tro, og jeg har igennem årene gjort mig mange tanker om den. Det er vigtigt for mig, at mine børn bliver døbt, og jeg anser det bestemt som et religiøst ritual - dette er ikke for at skabe en debat med dem, der synes det modsatte. Anders anser ikke sig selv som kristen og ville, hvis det var helt op til ham selv nok vælge, at barnet selv skulle foretage et valg. Men det betyder langt mere for mig, at de bliver døbt, end det gør for ham, at de ikke gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores Astrid skal ikke døbes.... min mand og jeg er på ingen måde religiøse, og om det står i bibelen eller ej, så forbinder jeg dåben med noget religiøst.... det er jo en højtidelig begivenhed som finder sted i en kirke, under ledelse af en præst....

vi blev heller ikke gift i en kirke, men på rådhuset....

da vi ikke selv er kristne, synes vi at det ville være hyklerisk at stå i kirken og svare på vores datters vegne, at vi tror på gud, forsager djævelen, osv osv.... det kan vi simpelthen ikke få os selv til at gøre.... når hun engang bliver gammel nok, kan hun selv tage stilling til om hun vil døbes eller ej.... det har vi det bedst med.... :)

vi holder dog en navngivningsfest, med hele familien samlet, gaver , go mad og hygge.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER