Barbamama

Giver I noget til raslerne?

62 indlæg i dette emne

Nu er det jo fastalavn lige om lidt! :loveshower

Giver I noget til børn, der kommer og rasler? Hvorfor/hvorfor ikke? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej, det gør jeg ikke. Jeg åbner normalt ikke døren, når jeg kan se at der er børn ude at rasle.

Og det gør jeg ikke, fordi min økonomi er stram nok i forvejen og kæmper lidt for at få det hele til at hænge sammen. Dog får niecen 50 kr. til raslebøssen.

Desuden synes jeg det er en uskik, at små børn går rundt og tigger efter penge ved dørene. Jeg har aldrig selv fået lov til at rasle, og mine børn vil heller aldrig få lov til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis der kommer nogen hos mig, så giver jeg helt sikkert en skærv.

Raslede også selv da jeg var lille :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm dit indlæg gav lige anledning til at snakke om det herhjemme...

Har nada og hatfis i huset pga "nul-stillingskuren".... Eller jo vi har en kææææmpe æske Qualitystreet (som vi glemte og give vennerne før deres barnedåb for nogle weekender siden)...

Manden syntes børnene skal have penge... men der giver jeg ham IKKE ret... for har hørt hvor griske børn bliver når det handler om penge :(

Syntes det er hyggeligt at børnene er ude og vise deres kostumer.. og selvfølgelig vil der falde lidt chokolade af når de kommer forbi <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har faktisk aldrig i de 6 år vi har boet i vores lejlighed haft nogle der raslede ved vores dør, men kom der nogle ville jeg/vi da nok finde lidt mønter i sparegrisen som de kunne få :) Synes at det er en meget hyggelig tradition, når mindre børn kommer og rasler i deres fastelavnskostumer, men omvendt synes jeg også, at man skal stoppe når legen er god, når børnene når en vis alder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har faktisk aldrig i de 6 år vi har boet i vores lejlighed haft nogle der raslede ved vores dør, men kom der nogle ville jeg/vi da nok finde lidt mønter i sparegrisen som de kunne få :) Synes at det er en meget hyggelig tradition, når mindre børn kommer og rasler i deres fastelavnskostumer, men omvendt synes jeg også, at man skal stoppe når legen er god, når børnene når en vis alder...

Her render der rigtig mange 12-13-årige rundt og rasler. Det kan jeg slet ikke klare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg raslede selv som barn og synes det var enormt hyggeligt :loveshower

Jeg kan godt se det "forkerte" i at børn render og tigger penge, men jeg kan sagtens se igennem fingre med det, fordi jeg tænker at børnene jo har det sjovt og så stoler jeg (naivt) på at det ikke tager overhånd for børnene. :)

Så jeg vil gerne være en af dem, som børnene bliver glade af at have raslet for. Men jeg har ikke haft besøg af en rasler endnu... :unsure

Og jeg kan SLET ikke greje, hvad man giver... :unsure Altså hvis vi snakker 2-kroner, så tænker jeg at man nærmest ligesågodt kan lade være, men hvis det er 20'ere, så løber det dælme hurtigt op, hvis der kommer flere :unsure Synes ikke det er bedre at give ungerne slik end penge, men jeg synes også det virker for helse-fesent at stikke dem en appelsin :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dem jeg kender der giver penge.. de giver en 2 krone.... andre giver clementiner....

Jeg vælger chokolade ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her render der rigtig mange 12-13-årige rundt og rasler. Det kan jeg slet ikke klare.

Ej det kan jeg godt forstå... synes det er acceptabelt indtil 10-11 års alderen (altså omkring 3-4 klasse børn) men kan ikke argumentere for, at det er mere i orden, at en 10 årig i 3. klasse rasler end en 13. årig i 6.-7. klasse, andet end jeg synes, at så er det ikke rigtig børn-børn mere :unsure Jeg ville maks give 5 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dem jeg kender der giver penge.. de giver en 2 krone.... andre giver clementiner....

Jeg vælger chokolade ;)

Egentlig fornuftigt med chokolade... Ikke så mange farvestoffer og andet møg som i slik, ikke så "voksent" som penge, og ikke så helsekedeligt som frugt. Måske jeg skulle hoppe med på den vogn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det gør jeg ikke. Jeg åbner normalt ikke døren, når jeg kan se at der er børn ude at rasle.

Og det gør jeg ikke, fordi min økonomi er stram nok i forvejen og kæmper lidt for at få det hele til at hænge sammen. Dog får niecen 50 kr. til raslebøssen.

Desuden synes jeg det er en uskik, at små børn går rundt og tigger efter penge ved dørene. Jeg har aldrig selv fået lov til at rasle, og mine børn vil heller aldrig få lov til det.

Jeg giver nu lidt slik hvis der kommer nogle her og rasler. Mere fordi vi ikke kan skjule vi er hjemme, og så er det ofte nabobørn, som man skal se i øjnene bagefter ;) Men heldigvis kommer der ikke særlig mange, og somme tider slet ingen.

Ellers er jeg helt enig med dig, og mine børn kommer heller ikke ud og rasle..... Har jeg heller aldrig måttet som barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det kan jeg godt forstå... synes det er acceptabelt indtil 10-11 års alderen (altså omkring 3-4 klasse børn) men kan ikke argumentere for, at det er mere i orden, at en 10 årig i 3. klasse rasler end en 13. årig i 6.-7. klasse, andet end jeg synes, at så er det ikke rigtig børn-børn mere :unsure Jeg ville maks give 5 kr.

Jeg tror at grænsen for mit vedkommende går ved om de er klædt ud (under overtøjet). Hvis de er for cool til udklædning, så er de for store til at tigge penge/slik. :P Men hvis de er 14 år og klædt ud som Spiderman så giver jeg sgu gerne en skærv! :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver sådan en lille pose haribo. Kender ikke til at give penge. :blink Til nytår tror jeg der var omkring 35-40 børn, og det er ikke små poser de render med. Men egentligt har jeg ikke noget imod at give bom, eller slik som det jo hedder på rigtig dansk! :lolhit De ville da synes det var rigtig, rigtig nederen, hvis de fik frugt. :D Jeg har jo et omdømme som dagplejer at tænke på. Børnene skal gerne kunne lide mig. :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi plejer slet ikke at have nogen der kommer...

Alligevel har jeg i år købt et ordentligt læs slikkepinde, så kan jeg guffe dem selv, hvis der ikke kommer nogen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her bliver det også 2 kr. eller en slikkepind. Synes selv det var smadder hyggeligt som barn at finde den bedste og sjoveste udklædning og se folks glade ansigter når man kom forbi..

Havde en nabo som havde bagt fastelavnsboller til når man kom forbi, og det var bare den bedste dør at ringe på ved..

Meen, min grænse går ihvertfald også ved 4-5 klasse da!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver gerne en lille skilling hvis der kommer nogen og rasler. Ikke fordi vi har særlig mange penge, men jeg husker da selv da jeg var barn og raslede og hvor sjovt det var at tjene lidt. (Jeg fik ingen lommepenge, så de penge gik til slik eller lign resten af året)

Jeg har som sådan ikke nogen aldersgrænse. Det er meget forskelligt hvordan børn er mentalt, og min søster på 13 år fx er stadig et barn i mine øjne. Og har en meget barnlig sjæl.

Så længe de er klædt ud får de hos os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg ville sådan ønske der kom nogen her forbi, det er så hyggeligt - penge får de ikke, slik eller chokolade. Hvis de synger "penge op, penge ned" så får de ikke noget.

Jeg kan altså ikke forstå at man ser det som en uskik, det er en gammel dansk tradition som nu snart er uddød. Det er ikke for at starte en debat jeg skriver det, her bliver vi nemlig aldrig enige :) jeg syntes bare det er synd for børnene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lavet en kurv med små rosinpakker, figenstæmger og små kokosbrød spm raslerne kan få en valgfri lækkerhaps :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver altid lidt, så ja :)

Mht alderen på raslerne, så har jeg det lidt som barbamama. Hvis de er ordenligt udklædte, så synes jeg bestemt de er velkomne :D

Jeg har selv en knægt på snart 12, som stadig rasler. Det kan godt være han i manges øjne er for stor, men han vil så gerne, og følges med sine søskende rundt. Han er altid udklædt, men det er kun når han er her. Han vil ikke hos sin far, hvor alle klassekammeraterne er, for så bliver han mobbet. Synes bare det viser en smule at børn bliver tvunget til at blive store, meget tidligt. Så længe han hygger sig med det, og så længe han er udklædt (bruger lang tid på at finde lige præcis det han gerne vil være), så støtter jeg ham 100% :loveshower

Og bare lige en indskydelse mht kostumer; Nu er det jo ikke sån at han kommer rendende klædt ud som peter plys ;) Han er dog alligevel blevet lidt ældre, så der er pirat ( i teenage-udgave), rapper, ridder og i den dur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så bedøvende ligeglad med, hvor gamle de er. Det kunne for så vidt være vores 35 årige nabo, der kom og raslede her. Hvis raslerne synger og er klædt ud, så skal de sgu ha' noget for deres anstrengelse :glad

Vi giver aldrig penge og har aldrig gjort det, derimod bager vi af og til fastelavnsboller, køber en ordentlig røvfuld karameller eller et par bakker flødeboller, og så bliver der delt ud af det. Der er de sidste år kommet flere og flere unger til os, og alle får lov til at synge og vise kostumerne frem, og så får de noget til posen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her giver vi en lille pose haribo eller en pakke maoam til dem der rasler. Her i Sønderjylland synes jeg dog at det er mere udbredt at komme til nytår end her til fastelavn.

I øvrigt synes jeg de skal være klædt ud - uanset alder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har desværre ikke haft besøg af nogle endnu, men jeg er med på at give et par kroner.

Det skyldes mest i at min lillebror som barn fik sukkersyge, og det var meget svært for ham at se på alt det slik som han ikke måtte få.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg ville sådan ønske der kom nogen her forbi, det er så hyggeligt - penge får de ikke, slik eller chokolade. Hvis de synger "penge op, penge ned" så får de ikke noget.

Jeg kan altså ikke forstå at man ser det som en uskik, det er en gammel dansk tradition som nu snart er uddød. Det er ikke for at starte en debat jeg skriver det, her bliver vi nemlig aldrig enige :) jeg syntes bare det er synd for børnene.

Nej, der er ingen grund til at debatere, for synes bestemt også at de der følger den tradition, skal have lov at rasle.... Det er en smagssag :) Det kommer bare ikke til at ske herhjemme, men det er nok fordi jeg er opdraget anderledes mht. fastelavn...... Jeg kan huske ét år hvor jeg havde plaget min mor tilstrækkeligt meget, og fik lov at prøve det.... Jeg kom hurtigt hjem igen, for synes faktisk det var pinligt at stå der ved døren og bede fremmede mennesker om at få noget :whistling

Til gengæld har min mor altid gået MEGET op i udklædningerne, og min bror og jeg vandt ofte for bedste kostume til fastelavnsfesterne.... Så vi følte os bestemt ikke snydt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

udklædte til nytår? den har jeg aldrig hørt før.

Dem der kun gi´r til dem der er klædt ud - hva så hvis de kommer i en blandet gruppe???

Jeg gi´r ikke penge - synes personligt det er tiggeri - har aldrig gjort det selv og Silke får heller ikke lov til at rasle. Synes faktisk meget bedre om konceptet halloween hvor det er snold og uhygge - øj hvis dk var med på den sådan gennemført agtigt.

her får de et stykke chokolade i år har vi en quality street stående så kan de da få en til hver hånd hvis der kommer nogen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

udklædte til nytår? den har jeg aldrig hørt før.

Dem der kun gi´r til dem der er klædt ud - hva så hvis de kommer i en blandet gruppe???

Jeg gi´r ikke penge - synes personligt det er tiggeri - har aldrig gjort det selv og Silke får heller ikke lov til at rasle. Synes faktisk meget bedre om konceptet halloween hvor det er snold og uhygge - øj hvis dk var med på den sådan gennemført agtigt.

her får de et stykke chokolade i år har vi en quality street stående så kan de da få en til hver hånd hvis der kommer nogen :)

Traditionen i Sønderjylland er at børnene skyder nytår ind ved venner og naboer og så får de en håndfuld slik. Når døren bliver åbnet kaster de med knaldperle, hundeproppistoler eller lignende. De er ikke udklædte- det er kun til fastelavn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER