Nitzen1987

Hvilken tilknytning har I til den kirke jeres barn skal døbes/blev døbt i?

20 indlæg i dette emne

Hvilken tilknytning har I til den kirke jeres barn skal døbes/blev døbt i?

Da manden og jeg blev gift for 1½ år siden valgte vi, at blive viet i den kirke, der er i min hjemby og som jeg er konfimeret i... Præsten der konfirmerede mig var ikke selv forhindret i at vie os, men det gjorde bestemt ingen ting, for vi en rigtig sød kvindelig præst fra et andet sogn blev sat ind som vikar til at vie os :) Og hende kunne vi nu godt tænke os skulle døbe vores barn, men det betyder jo, at vores barn skal døbes i det sogn som den kvindelige præst normalt arbejder for... Det er dog den kirke jeg er døbt i, og en kirke jeg har været til gudstjeneste i en del gange, da jeg var yngre, hvor jeg gik i lørdagsskole, så jeg føler, at jeg har lidt relationer til den kirke :) Men det er jo en kirke der ligger uden for den by og det sogn som vi selv bor i, men der er vel frit kirke valg, eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nadja blev døbt og den lille skal døbes i den kirke vi blev gift i, og af den samme præst. Vi valgte kirken da vi var flyttet til byen og synes det var passende at vælge den til alle vores store ting, da de kirker vi elelrs hver især hørte til ligger et stykke herfra.Og synes det var en sød lille hyggelig kirke så det var et godt sted at starte vores familie op i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan som jeg har forstået det, så skal man som udgangspunkt gå til kirken i ens eget sogn når man skal have udført kirkelige handlinger, MEN man kan også bruge kirker (og måske også præster?) som man har tilknytning til. Jeg vil BESTEMT mene at I har tilknytning nok til den kirke I ønsker, i og med at du er døbt der. Jeg tror faktisk det er kirkens egen beslutning, men at man kan klage til nogen, hvis man ikke får lov (og der tror jeg, at I ville få medhold i jeres tilfælde!)

Vi blev gift i den kirke som jeg er døbt i (og som mine forældre blev gift i) selvom det ikke er den kirke, der hører til vores sogn. Jeg regner BESTEMT også med at vores barn (børn) skal døbes der!!! Jeg kan ikke forestille mig at det er noget problem, vores præst var SÅ sød og lod os jo netop blive gift der, selvom vi ikke hørte til sognet.

Herhjemme har vi talt om at løse sognebånd til den præst der viede os. Det er noget med at man vælger en præst udenfor sit sogn til at være sin "faste" præst og så vil man altid kunne få udført sine kirkelige handlinger af denne præst uanset hvor man bor :) Præsten skal så selv godkende det, men hvis I har et godt forhold til præsten, så er der sikkert gode muligheder for det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores søn er døbt i den kirke, som min mand er døbt og konfirmeret i. Det var ikke noget problem, selvom vi bor 200 km fra kirken. Ring til præsten og forhør dig. Hvis du er døbt i kirken, har du jo tilknytning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt en anden kirke end den der er i vores sogn.

Caroline skal døbes i den kirke hvor vi blev gift for 1½ år siden, og hvor manden er konfirmeret. Jeg forhørte mig ved præsten og vi måtte få hende døbt i kirken, og det var ikke noget problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marlon er også døbt i en kirke som vi ikke "tilhører"..... Mine forældre, og særligt min mor, har tilknytning til kirken, hun er døbt og konfirmeret der, og mine forældre er viet der. Desuden er begge mine morforældre begravet der.

Så da vi skulle vies, føltes det naturligt at det skulle foregå der, fremfor den "lokale" kirke, som vi ingen tilknytning har til. Og det samme da Marlon skulle døbes :) - og selvfølgelig også lillebror ;)

Det er op til præsten om han/hun vil vie/døbe osv. hvis det ikke er et sognebarn..... Men jeg tror da bestemt at med den tilknytning i har til hende, så vil det ikke blive et problem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er sjovt, for jeg har faktisk lige skrevet og spurgt den præst, som viede os, om muligheden for at få vores kommende trold døbt af hende i kirken, hvor vi blev gift, fordi den har vi en større tilknytning til, end vi har til vores sogns kirke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ikke den store tilknytning udover at vi er naboer til byens kirke.

Egentlig ville jeg godt ha ham døbt i den kirke vi blev viet i - men det er knap 40 min herfra og med nabo-kirken, kan vi jo gå frem og tilbage fra huset og dermed også holde det hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er døbt i kirken er det tilknytning nok til at du kan få lov at få dit barn døbt.. Ellers er det normalt ret svært at få lov at bruge en kirke uden for sit eget sogn.. De fleste kirker siger nej hvis man ikke bor i sognet.. Du må ikke spørge mig hvorfor.. Engang imellem er man heldig at få lov :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke den store tilknytning til vores kirke, men manden havde stor tilknytning til vores gamle præst. Mange af drengene fra hans årgang, har først siddet ude i præstegården og spillet computer, og senere nede i kirken ( vi har en moderne kirke med kælder) Det var meningen at han skulle vie os, men blev forhindret pga barsel, men sagde han senere håbede at kunne få lov til at døbe vores børn. Men han valgte at flytte til Brøndeslev, skrive nogle SMS med nogle af konfirmanderne og er nu afskediget/bortvist. Så vi må bruge den nye præst.

Jeg tror sagtens I kan få jeres barn døbt i den ønskede kirke. Min søster og hendes mand fik deres søn døbt i den kirke hvor han er både døbt og konfirmeret. Men som de slet ikke hører under.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er gift i den kirke, jeg er døbt i, selvom vi bor i den anden ende af landet nu.

Begge børn skulle ha været døbt der, men det var ikke muligt med den store, så det blev i en anden kirke dig i samme kommune som den anden. Mindstemusen er døbt i den kirke som vi er gift i.

Når vi har henvendt os har de spurgt, hvilken tilknytning vi har til den pågældende kirke, og da jeg kan sige at det meste af min familie tilhører sognet (nogle er begravet der) og at vi er blevet gift i kirken, ja så er det ikke noget problem at holde dåb der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er blevet døbt og konfirmeret i den kirke Maliva blev døbt i. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er gift og jeg er konfirmeret i den kirke Lærke blev døbt i. Det var (efter vores ønske) samme præst der viede os som døbte Lærke! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh de tanker har jeg slet ikke haft - men vores barn skal nok døbes i den kirke jeg skulle have været døbt i. Men mine forældre valgte den fra fordi de syntes den er grim (?). Jeg syntes dog at det for os vil være logisk at starte vores familie op i den kirke vi bor tættest ved - lære præsten at kende og måske møde nogle nybagte forældre i vores område, spørge ind til baby salmesang osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde faktisk tænkt os, at vores barn skulle døbes i den lokale kirke på Frederiksberg, hvor vi bor. Det er en udemærket kirke, og jeg synes, at det ville være fint, at det var i VORES kirke. Vi har dog lige mistet vores festlokale, og vi har ikke råd til at skulle leje et stort og flot herinde. Så nu tror jeg, at det bliver i min barndomskirke, hvor jeg også blev døbt, konfirmeret, og hvor vores bryllup stod :) Så holder vi festen hos mine forældre. Jeg elsker vores præst og er nært knyttet til hende og kirken, så for mig er det en god løsning. A er lidt mere "ligeglad", så det ender nok med det :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte at få Filippa døbt i den kirke, hvor vi blev viet, og som er vores sogns kirke. Hverken manden eller jeg havde behov for at blive viet i vores barndoms-kirker, så derfor blev det den hyggelige landsbykirke, som vi pt hører til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ingen tilknytning :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn blev døbt samme dag som hans far og jeg blev gift, i Viborg Domkirke fordi jeg havde arbejdet der som kirkesanger i 4 år og fordi det var praktisk at holde det nær mine forældres hjem, da de stod for en masse i forbindelse med festen.

Min ældste datter blev døbt i den kirke jeg arbejdede i i Århus, selv om vi ikke boede i sognet da hun blev døbt. Siden er jeg stoppet med at arbejde som kirkesanger, så min yngste datter er døbt i den lokale kirke, og det skal augustbabyen også. Men nu går jeg også i kirke helt frivilligt af og til, og min søn blev konfirmeret der, så jeg kender præsterne lidt og ved da også hvem af dem jeg gerne vil ha til at stå for dåben. Så jeg syns jeg har fin tilknytning til kirken. Til bryllup kan jeg sagtens forstå hvis man vælger kirke efter hvor man fx er konfirmeret el lign. men til dåb (og konfirmation) syns jeg det gir mest mening at vælge sin lokale kirke, så man kan holde det hjemme eller tæt på hjemmet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nikolaj skal døbes i den kirke, som vi blev viet i samt Sigrid er også døbt der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er en lille smule i tvivl om hvor Cassandra skal døbes. Vi flytter til Tyskland om 1 mdr. også er vi jo ikke tilknyttet et bestemt sogn mere.

Vi har overvejet om hun skal døbes i den kirke jeg er konfirmeret i. Den ligger i den by mine forældre bor i og hvor vi vil holde den efterfølgende fest.

Vi er dog begyndt at hælde til at hun skal døbes i det sogn vi bor i nu. Vores tilknytning dertil er at vi bor i sognet nu og vores søn er døbt der. Det er en super god præst og som holder det lige efter vores stil. Til vores søns dåb, overraskede hun med st hive guitaren frem og synge en sang. Så vi tror det bliver der og så må folk køre lidt længere til festen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER