Guest

Græde i søvn?

Græde sig i søvn?   27 members have voted

  1. 1. Lader du dit barn græde sig i søvn?

    • Ja
      0
    • Nej
      21
    • Engang imellem
      6

Please sign in or register to vote in this poll.

43 indlæg i dette emne

Det er kommet frem at det åbenbart ikke er så godt at lade sit barn græde sig i søvn da det kan skade barnet.

Artikel om skaden ved at lade barnet græde i søvn

Der står i artiklen at et flertal af danskerne mener det er ok at lade sit barn græde sig i søvn, mens kun 21% mener det ikke er ok.

Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan det står til herinde.

Jeg har lavet det som en meningsmåling for at man kan stemme anonymt hvis man vil det, men kom gerne med kommentarer :)

Skriv gerne hvis I synes der mangler svarmuligheder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er vel en gammeldags metode, som ogsaa kreìaever stort engagement fra foraeldrene, taenker jeg. Synes umuddelbart ikke, at det virker tiltalende at lade sit barn graede troestesloest, men kan selvofoelgelig vaere noedvendigt/ske en enkelt gang eller to, hvorfor jeg har stemt "engang imellem". Jeg haaber inderligt at kunne faa vores boern til at sove uden at tage den metode i brug. Faar vi det problem, vil jeg koebe bogen "Sov Igennem Uden Graad"... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig syntes det var ok.

Ligesom jeg heller aldrig har synes det var ok at true sit barn med at komme i seng hvis det ikke opfører sig pænt.

Sengen skal være et trygt sted, og ikke en straf. Og i mine øjne er det en straf at skulle græde sig i søvn. Og hvorfor straffe barnet når det blot higer efter omsorg og tryghed ?.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stemt nej. Jeg lader aldrig Maliva græde sig i søvn, det er ikke altid at jeg tager hende op og trøster med det samme, men kan jeg hører at hun har brug for mig og vil ha' tryghed - så kommer hun op i min favn med det samme...

Jeg kunne aldrig drømme om at lade hende græde sig i søvn, det er dybt forkert i mine øjne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vel en gammeldags metode, som ogsaa kreìaever stort engagement fra foraeldrene, taenker jeg. Synes umuddelbart ikke, at det virker tiltalende at lade sit barn graede troestesloest, men kan selvofoelgelig vaere noedvendigt/ske en enkelt gang eller to, hvorfor jeg har stemt "engang imellem". Jeg haaber inderligt at kunne faa vores boern til at sove uden at tage den metode i brug. Faar vi det problem, vil jeg koebe bogen "Sov Igennem Uden Graad"... :)

Så gammel er den ikke. Bogen "Godnat og sov godt" udkom i 2000 hvor netop grædemetoden bliver brugt. Jeg har læst bogen og undrede mig meget. Jeg prøvede en gang at lade hende græde, men kunne ikke så hun lå maks 1 min. og så blev hun trøstet. Bogen "Sov igennem uden gråd" bliver brugt herhjemme eller i hvert fald nogen af tingene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig syntes det var ok. Ligesom jeg heller aldrig har synes det var ok at true sit barn med at komme i seng hvis det ikke opfører sig pænt.Sengen skal være et trygt sted, og ikke en straf. Og i mine øjne er det en straf at skulle græde sig i søvn. Og hvorfor straffe barnet når det blot higer efter omsorg og tryghed ?.

Der er jeg helt enig :)

Jeg har stemt nej. Jeg lader aldrig Maliva græde sig i søvn, det er ikke altid at jeg tager hende op og trøster med det samme, men kan jeg hører at hun har brug for mig og vil ha' tryghed - så kommer hun op i min favn med det samme... Jeg kunne aldrig drømme om at lade hende græde sig i søvn, det er dybt forkert i mine øjne.

Der er helt sikkert forskel på gråd og nogen gange er en sut nok eller en hånd på maven nok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så gammel er den ikke. Bogen "Godnat og sov godt" udkom i 2000 hvor netop grædemetoden bliver brugt. Jeg har læst bogen og undrede mig meget. Jeg prøvede en gang at lade hende græde, men kunne ikke så hun lå maks 1 min. og så blev hun trøstet. Bogen "Sov igennem uden gråd" bliver brugt herhjemme eller i hvert fald nogen af tingene :)

Ok, men virker da i hvert fald som del af en meget mere gammeldags metode a la kaeft trit og retning laugh.gif

Jeg undrede mig, da min eks.chef engang fortalte, at de var igang med at laere deres 2 maaneder gamle soen at falde i soevn i sin egen seng selv og det med det samme... Det skar i mit hjerte at hoere, at de to aftener i traek havde ladet ham graede sig i soevn og at det havde varet lidt over en time, altsaa hvor 2 maaneder gammel baby graed for saa til sidst at falde i soevn - anden aften lige under en time... sad.gif Aj, maa vist lige aendre min stemme til nej...

Jeg har jo endnu tilgode at faa mit barn til at sove, men hvis jeg ser min soesters "metode" med mine to niecer, saa er det meget mere i min aand. Nok har famllien vendt det hvide ud af oejnene over den meget faste rutine(og meget blide), de har omkring sengetid. Men nu er min niece yngste niece f.eks. 4 maaneder gammel og sover igennem. Altsaa noget goer de jo i hvert fald meget rigtigt og minde niecer graeder sig ikke i soevn :)

Undrer mig faktisk ogsaa meget over de foraeldre, som truer deres boern med at komme i seng - det er jo et besynderligt signal at sende: din seng er din straf - christ blink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, men virker da i hvert fald som del af en meget mere gammeldags metode a la kaeft trit og retning laugh.gif

Jeg undrede mig, da min eks.chef engang fortalte, at de var igang med at laere deres 2 maaneder gamle soen at falde i soevn i sin egen seng selv og det med det samme... Det skar i mit hjerte at hoere, at de to aftener i traek havde ladet ham graede sig i soevn og at det havde varet lidt over en time, altsaa hvor 2 maaneder gammel baby graed for saa til sidst at falde i soevn - anden aften lige under en time... sad.gif Aj, maa vist lige aendre min stemme til nej...

Jeg har jo endnu tilgode at faa mit barn til at sove, men hvis jeg ser min soesters "metode" med mine to niecer, saa er det meget mere i min aand. Nok har famllien vendt det hvide ud af oejnene over den meget faste rutine(og meget blide), de har omkring sengetid. Men nu er min niece yngste niece f.eks. 4 maaneder gammel og sover igennem. Altsaa noget goer de jo i hvert fald meget rigtigt og minde niecer graeder sig ikke i soevn :)

Undrer mig faktisk ogsaa meget over de foraeldre, som truer deres boern med at komme i seng - det er jo et besynderligt signal at sende: din seng er din straf - christ blink.gif

Det er det formentlig også. Bogen kom bare først i 2000. Jeg kender i hvert fald et par stykker fra den ældre generation der ikke mener det er forkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har svaret "en gang imellem", og i den tid jeg har været i Majas liv (2 år) er det sket... 3 gange, måske...

Det er kun sket de få gange hvor hun er sur over at skulle sove, ikke når hun er ked af det eller bange, og man kan altså sagtens høre forskel på hendes gråd.

Det er fx. sket når hun er midt i en leg, og hun absolut ikke mener at hun skal sove, men hun er overtræt og har brug for søvn. Når vi mange gange har forsøgt trøst osv for at få hende til at falde til ro, men at hun er gal, så har der ikke været andre måder. Men på ingen måde en hverdagsting, og det mener jeg heller ikke det skal være.

Selvfølgelig skal barnet ikke græde sig i søvn når det er utrygt!!!

Kan godt være at jeg bliver upopulær nu....

Overhovedet ikke :) For som du selv skriver er der forskel på gråd og hvis det er fordi hun er sur og gal så må det være det, men hvis det er pga hun er utryg eller lign. så mener jeg det er forkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, men virker da i hvert fald som del af en meget mere gammeldags metode a la kaeft trit og retning laugh.gif

Jeg undrede mig, da min eks.chef engang fortalte, at de var igang med at laere deres 2 maaneder gamle soen at falde i soevn i sin egen seng selv og det med det samme... Det skar i mit hjerte at hoere, at de to aftener i traek havde ladet ham graede sig i soevn og at det havde varet lidt over en time, altsaa hvor 2 maaneder gammel baby graed for saa til sidst at falde i soevn - anden aften lige under en time... sad.gif Aj, maa vist lige aendre min stemme til nej...

WTF?! Jeg bliver da helt dårlig af at læse det der! 2 mdr... Det er Anna i morgen og hun er jo ALT for lille til at blive 'opdraget' på! PUHA - stakkels lille dreng! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

WTF?! Jeg bliver da helt dårlig af at læse det der! 2 mdr... Det er Anna i morgen og hun er jo ALT for lille til at blive 'opdraget' på! PUHA - stakkels lille dreng! :(

Jamen, det blev jeg da ogsaa, da jeg lagde oere til! Og saa grinte han lidt, fordi hans kaereste ikke havde syntes, det var saa rart - oeh ja, det er vist klart ohmy.gif

Det vil i hvert fald ikke ske herhjemme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg syntes ikke det er okay og det er ikke noget vi har brugt herhjemme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej! Det hverken kan eller vil jeg. Vi har brugt metoderne fra "sov igennem uden gråd", men det opdagede vi først bagefter :-D

Jeg tror faktisk det ville være ødelæggende for mine piger, da Isabella var meget sensitiv og Karoline er ekstremt sensitiv :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke selv barn, så har endnu ikke prøvet det, og regner heller ikke med at prøve det.

Men som barn tror jeg nu nok, at jeg er blevet sendt i seng, og har grædt mig selv i søvn, enten fordi jeg har været hysterisk eller lignende. Men ikke som spæd.

Men det kan i jo også se resultatet af, jeg er ikke helt normal :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det kunne jeg aldrig finde på at gøre! Set udfra at jeg ikke selv ville syntes, at det ville været rart at græde i søvn.. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stemt nej selvom jeg ikke har fået barnet endnu. Håber VIRKELIG at jeg kan efterleve det. Blev faktisk lidt chokket, da jeg læste at kun 21% ikke synes at det er ok :o

Men jeg tænker at ret mange af de 79% tilhører den ældre generation, der er færdig med at få småbørn. :) Og en vis del er vel også dem, der både drak og røg løs da de var gravide og regnede med at barnet ikke tog skade af det...

Man bliver jo heldigvis klogere engang imellem og jeg tror bestemt at færre og færre vil synes at det er ok at lade sit barn græde sig i søvn (i hvert fald som metode)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har os stemt nej - synes ikke det er i okay at lade sit barn græde sig selv i søvn og kunne aldrig selv finde på det.

Får faktisk næsten altid ondt indeni når david græder, synes bestemt ikke det er sjovt når han græder for så bliver jeg da os selv lidt mut.

Et lille barn har brug for trøst når det græder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er videnskabeligt bevist at hvis børn græder sig selv i søvn så fyldes deres hjerne af stresshormoner som kan blive der i flere dage og direkte ødelægge nogle vigtige funktioner i hjernen og give men langt op i voksenalderen som f.eks depression og angst..

små børn er ikke istand til at trøste sig selv, fordi deres hjerner ikke er færdigudviklede på mange områder (hjernen er først komplet i 25-årsalderen!) og hvis de falder i søvn af sig selv er det enten af udmattelse eller fordi de har opgivet at få hjælp. det kan opleves enormt traumatiserende for et barn at græde sig selv i søvn, selvom det er en alment accepteret søvn-træningsmetode i mange vestlige lande..

kilde: "the science of parenting" margot sunderland :) -

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kun én ting at sige: NEJ!!!

Det er bare aldrig nogen sinde okay! Man aner jo i princippet ikke hvorfor babyen græder. Der kan være mange grunde. Hvad hvis babyen græder fordi den har ondt i maven? Skal den så bare ligge og lide? I stedet for at blive taget op og aet på maven? :huh

Jeg bliver faktisk ret hidsig over at der er nogen, der kan finde på at gøre det. Kan huske at Lynette fra Desperate Housewifes gør det i et afsnit og jeg synes det er helt forfærdeligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt ikke at svare da jeg mener spørgsmålet er alt for unuanceret, ligesom den meget korte artikel. Der er meget stor forskel på gråd, og det lærer du hurtigt som forældre. Fx når mit barn falder og slår sig er det en helt anden gråd end hvis nogen tar hendes legetøj, og min reaktion er også derefter.

Det er klart at et meget lille barn ikke skal græde sig i søvn, mens det med et barn på 1-4 år måske er på sin plads at lade det græde lidt ind i mellem. Forældre som slet ikke vil ha deres barn græder gir i hvert fald sig selv en meget hård opgave, og jeg er ikke sikker på det er til barnets bedste. Hvis man har det fint med at skulle sidde/ligge med sit barn for at få det til at sove indtil det er teenager (overdriver lige lidt) så fred med det, personligt sætter jeg stor pris på lidt voksen tid om aftenen når mit barn sover, og må efter lang erfaring (3 børn) sige det får man altså ikke af sig selv, barnet skal læres at lægge sig til at sove.

Man kan så diskutere hvor længe det er ok at lade et barn græde alene, jeg syns selv 5-10 min (som visse metoder anbefaler) er for meget for et lille barn, men først og fremmest syns jeg det er væsentligt at man ikke bare går, men man blir i nærheden og lytter til gråden, for man kan sagtens lære at skelne om det er protest gråd eller om barnet virkelig er ulykkeligt. Jeg syns det er fint at få debatten op om emnet, for det er sikkert sandt at det kan være skadeligt for børn at græde sig i søvn uden at blive trøstet, men jeg tror altså også det kan være skadeligt på et plan hvis et barn ikke "må" græde.

Endnu et tilfælde hvor man skal bruge sin fornuftige dømmekraft fremfor at stole blindt på alt man læser, efter min mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er videnskabeligt bevist at hvis børn græder sig selv i søvn så fyldes deres hjerne af stresshormoner som kan blive der i flere dage og direkte ødelægge nogle vigtige funktioner i hjernen og give men langt op i voksenalderen som f.eks depression og angst..

små børn er ikke istand til at trøste sig selv, fordi deres hjerner ikke er færdigudviklede på mange områder (hjernen er først komplet i 25-årsalderen!) og hvis de falder i søvn af sig selv er det enten af udmattelse eller fordi de har opgivet at få hjælp. det kan opleves enormt traumatiserende for et barn at græde sig selv i søvn, selvom det er en alment accepteret søvn-træningsmetode i mange vestlige lande..

kilde: "the science of parenting" margot sunderland :) -

Jeg tror bestemt at der er noget om det her, og som tidligere nævnt er jeg imod at lade små børn græde sig i søvn... Men jeg kan ikke dy mig for at nævne, at jeg ikke giver ret meget for når noget er "videnskabeligt bevist". Det var også engang "videnskabeligt bevist" at man kunne vide noget om en persons personlighed ud fra hovedformen (noget med at brede kæber fandtes hyppigere hos kriminelle og alt muligt andet øregas...)

Jeg er som sagt meget enig med dig, og det her indlæg er bestemt heller ikke et angreb på det du skriver, men bare lige en reminder til os alle om at bruge vores sunde fornuft og ikke altid stole for meget på "videnskab". :)

(At min fornuft så SKRIGER at man ikke lader en baby græde sig i søvn er så en anden sag ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt ikke at svare da jeg mener spørgsmålet er alt for unuanceret, ligesom den meget korte artikel. Der er meget stor forskel på gråd, og det lærer du hurtigt som forældre. Fx når mit barn falder og slår sig er det en helt anden gråd end hvis nogen tar hendes legetøj, og min reaktion er også derefter.

Det er klart at et meget lille barn ikke skal græde sig i søvn, mens det med et barn på 1-4 år måske er på sin plads at lade det græde lidt ind i mellem. Forældre som slet ikke vil ha deres barn græder gir i hvert fald sig selv en meget hård opgave, og jeg er ikke sikker på det er til barnets bedste. Hvis man har det fint med at skulle sidde/ligge med sit barn for at få det til at sove indtil det er teenager (overdriver lige lidt) så fred med det, personligt sætter jeg stor pris på lidt voksen tid om aftenen når mit barn sover, og må efter lang erfaring (3 børn) sige det får man altså ikke af sig selv, barnet skal læres at lægge sig til at sove.

Man kan så diskutere hvor længe det er ok at lade et barn græde alene, jeg syns selv 5-10 min (som visse metoder anbefaler) er for meget for et lille barn, men først og fremmest syns jeg det er væsentligt at man ikke bare går, men man blir i nærheden og lytter til gråden, for man kan sagtens lære at skelne om det er protest gråd eller om barnet virkelig er ulykkeligt. Jeg syns det er fint at få debatten op om emnet, for det er sikkert sandt at det kan være skadeligt for børn at græde sig i søvn uden at blive trøstet, men jeg tror altså også det kan være skadeligt på et plan hvis et barn ikke "må" græde.

Endnu et tilfælde hvor man skal bruge sin fornuftige dømmekraft fremfor at stole blindt på alt man læser, efter min mening.

meget enig med dig..

Jeg har dog svaret " en gang i mellem" for har da også ladet nadja græde sig i søvn nogle gange, da hun skulle lære at sove selv oget par enkle gange senere hen. Men altså der er dælme forskel på hvordan hun græder..og jeg står altid og lytter og går frem og tilbage til hende for at vise hende man altså stadig er der selvom jeg ikke nuser hende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt ikke at svare da jeg mener spørgsmålet er alt for unuanceret, ligesom den meget korte artikel. Der er meget stor forskel på gråd, og det lærer du hurtigt som forældre. Fx når mit barn falder og slår sig er det en helt anden gråd end hvis nogen tar hendes legetøj, og min reaktion er også derefter.

Det er klart at et meget lille barn ikke skal græde sig i søvn, mens det med et barn på 1-4 år måske er på sin plads at lade det græde lidt ind i mellem. Forældre som slet ikke vil ha deres barn græder gir i hvert fald sig selv en meget hård opgave, og jeg er ikke sikker på det er til barnets bedste. Hvis man har det fint med at skulle sidde/ligge med sit barn for at få det til at sove indtil det er teenager (overdriver lige lidt) så fred med det, personligt sætter jeg stor pris på lidt voksen tid om aftenen når mit barn sover, og må efter lang erfaring (3 børn) sige det får man altså ikke af sig selv, barnet skal læres at lægge sig til at sove.

Man kan så diskutere hvor længe det er ok at lade et barn græde alene, jeg syns selv 5-10 min (som visse metoder anbefaler) er for meget for et lille barn, men først og fremmest syns jeg det er væsentligt at man ikke bare går, men man blir i nærheden og lytter til gråden, for man kan sagtens lære at skelne om det er protest gråd eller om barnet virkelig er ulykkeligt. Jeg syns det er fint at få debatten op om emnet, for det er sikkert sandt at det kan være skadeligt for børn at græde sig i søvn uden at blive trøstet, men jeg tror altså også det kan være skadeligt på et plan hvis et barn ikke "må" græde.

Endnu et tilfælde hvor man skal bruge sin fornuftige dømmekraft fremfor at stole blindt på alt man læser, efter min mening.

Der er jo ikke tale om at barnet ikke "må" græde. Men så bliver man altså sammen med barnet og finder ud af hvorfor det græder (er det fx et spædbarn kan det jo være svært at vide hvorfor).

Ja der findes forskellige former for gråd, men gråd betyder altid er der er noget galt. Hvorfor må et barn ikke få trøst bare fordi det er hysterisk? Det kan jo være overtræt og have brug for hjælp til at falde i søvn.

Det er ikke fordi jeg er tilhænger af skulle ligge sammen med sit barn til det er teenager. Jeg har selv vænnet min søn på 1/2 år til at falde i søvn af sig selv. Men det foregik IKKE ved at han bare måtte ligge alene og skrige. Så det kan altså godt lade sig gøre på andre måder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror bestemt at der er noget om det her, og som tidligere nævnt er jeg imod at lade små børn græde sig i søvn... Men jeg kan ikke dy mig for at nævne, at jeg ikke giver ret meget for når noget er "videnskabeligt bevist". Det var også engang "videnskabeligt bevist" at man kunne vide noget om en persons personlighed ud fra hovedformen (noget med at brede kæber fandtes hyppigere hos kriminelle og alt muligt andet øregas...)

Jeg er som sagt meget enig med dig, og det her indlæg er bestemt heller ikke et angreb på det du skriver, men bare lige en reminder til os alle om at bruge vores sunde fornuft og ikke altid stole for meget på "videnskab". :)

(At min fornuft så SKRIGER at man ikke lader en baby græde sig i søvn er så en anden sag ;))

ja, altså i gamle dage fandt man jo på de mærkeligste ting, men når man ved hvordan stresshormoner ser ud og kan måle dem i et barns hjerne når det græder så er det vel bevist uden så megen tvivl?.. ved det ikke.. tænkte bare at det var godt med lidt faglig viden til at støtte moderhjertet, som jo bare har lyst til at tage barnet op :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig syntes det var ok.

Ligesom jeg heller aldrig har synes det var ok at true sit barn med at komme i seng hvis det ikke opfører sig pænt.

Sengen skal være et trygt sted, og ikke en straf. Og i mine øjne er det en straf at skulle græde sig i søvn. Og hvorfor straffe barnet når det blot higer efter omsorg og tryghed ?.

Smukt formuleret :biglove

Jeg er så enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER