Pada

vaginal fødsel efter kejsersnit

25 indlæg i dette emne

Hej d'damer :)

 

Jeg er nysgerrig på om der er nogen herinde, som har fået kejsersnit ved første barn og derefter født vaginalt 2. gang? Jeg vil gerne høre om hvordan det foregik. Havde i f.eks. overvågning på under hele fødslen? Skulle i hurtigere på fødegangen end normalt? Og hvor længe var der mellem jeres børn?

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forsøgte at føde varginalt efter aks første gang og jeg vil gerne fortælle min oplevelse af det selvom det endte i aks igen.

Jeg skulle kontakte fødegangen allerede når der var ca 8 min imellem veerne. Derudover gjorde jeg lige opmærksom på jeg skulle det pga kejsersnit første gang.

Jeg var tilkoblet maskinen der måler hjertelyd (er det ctg den hedder? Bliver helt i tvivl) fra det sekund jeg kom ind af døren, til jeg blev kørt på operationsgangen. Det betød at jeg skulle være i eller omkring sengen. Overvågningen var selv med på toilet :huh til trods for at det rykkede sig hver gang... Så der var ingen pauser overhovedet der...

Men jeg nåede kun til 8 cm og der gik det i stå (igen).

Der er 2 år og 10 måneder imellem Marius og Julius :)

Jeg har født i Viborg.

Spørg hvis du vil vide mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forsøgte at føde varginalt efter aks første gang og jeg vil gerne fortælle min oplevelse af det selvom det endte i aks igen.

Jeg skulle kontakte fødegangen allerede når der var ca 8 min imellem veerne. Derudover gjorde jeg lige opmærksom på jeg skulle det pga kejsersnit første gang.

Jeg var tilkoblet maskinen der måler hjertelyd (er det ctg den hedder? Bliver helt i tvivl) fra det sekund jeg kom ind af døren, til jeg blev kørt på operationsgangen. Det betød at jeg skulle være i eller omkring sengen. Overvågningen var selv med på toilet :huh til trods for at det rykkede sig hver gang... Så der var ingen pauser overhovedet der...

Men jeg nåede kun til 8 cm og der gik det i stå (igen).

Der er 2 år og 10 måneder imellem Marius og Julius :)

Jeg har født i Viborg.

Spørg hvis du vil vide mere :)

 

Tak for dit svar :) Kan du huske om du fik en begrundelse for hvorfor du skulle have ctg på konstant?  Det er nemlig noget af det jeg er rigtig ked af at skulle :( 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står jo overfor det samme, så følger med i tråden. 

 

Jeg har fået at vide at jeg skal ringe hvis vandet går eller der er 8-10 minutter mellem veerne. Men jeg har fået at vide at jeg måske er heldig og får en af de helt nye ctg målere, som kan tåle vand (og måske var trådløse?) så jeg stadig kan komme i vand som smertelindring. Jeg skal føde på Skejby. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps - har lidt travlt nu, men vender tilbage senere :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står jo overfor det samme, så følger med i tråden. 

 

Jeg har fået at vide at jeg skal ringe hvis vandet går eller der er 8-10 minutter mellem veerne. Men jeg har fået at vide at jeg måske er heldig og får en af de helt nye ctg målere, som kan tåle vand (og måske var trådløse?) så jeg stadig kan komme i vand som smertelindring. Jeg skal føde på Skejby. 

 

Uh, det lyder interessant. Gad vide om de har dem i Aalborg? Det må jeg lige skrive på min seddel til jordemoder i morgen. Tror ikke de 20 minutter der er afsat er nok! :rolleyes 

 

Jeps - har lidt travlt nu, men vender tilbage senere :balloons

 

fantastisk :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået aks ved den første og født vaginalt anden gang i Aalborg.

Jeg skulle komme hurtigere ind anden gang, fordi de gerne ville kunne observere mig pga tidligere kejsersnit.

Jeg fik nærmest med det samme sat sådan en måler på på fødegangen. Men det var den, der sidder på barnets hoved, så jeg stadig kunne bevæge mig rundt. Det var rigtig fint, synes jeg.

Ellers tror jeg ikke der som sådan var noget ekstra pga tidligere kejsersnit.

Aksel er fra august 2013 og Herman er fra februar 2016

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået aks ved den første og født vaginalt anden gang i Aalborg.

Jeg skulle komme hurtigere ind anden gang, fordi de gerne ville kunne observere mig pga tidligere kejsersnit.

Jeg fik nærmest med det samme sat sådan en måler på på fødegangen. Men det var den, der sidder på barnets hoved, så jeg stadig kunne bevæge mig rundt. Det var rigtig fint, synes jeg.

Ellers tror jeg ikke der som sådan var noget ekstra pga tidligere kejsersnit.

Aksel er fra august 2013 og Herman er fra februar 2016

 

Tog de vandet for at kunne sætte måleren på hovedet, eller var det gået af sig selv?

 

Jeg er glad for at høre at man godt kan bevæge sig rundt med den på. Jeg havde også den på med Elliot, men han havde så meget hår på hovedet at den blev ved med at falde af, så det var virkelig noget bøvl.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit vand gik tidlig morgen, inden vi tog på fødegangen. Det var også gået ved første fødsel, hvor jeg også fik den på. Jeg husker ikke st min faldt af, men jeg hoppede heller ikke rundt :D

Men altså jeg kunne fint bevæge mig rundt i sengen, stå på gulvet og sidde på en bold og sådan.

Skal du føde på Aalborg?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit vand gik tidlig morgen, inden vi tog på fødegangen. Det var også gået ved første fødsel, hvor jeg også fik den på. Jeg husker ikke st min faldt af, men jeg hoppede heller ikke rundt :D

Men altså jeg kunne fint bevæge mig rundt i sengen, stå på gulvet og sidde på en bold og sådan.

Skal du føde på Aalborg?

 

Okay.. Min faldt af bare jeg rejste mig fra sengen :rolleyes 

 

Ja, jeg skal så :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay.. Min faldt af bare jeg rejste mig fra sengen :rolleyes

Ja, jeg skal så :)

Træls. Nå, men de kan altså godt sidde fast, synes jeg.

Håber det bliver en god oplevelse. Selvom min fødsel endte som lidt af en helvedesomgang, så var det en god oplevelse. Synes det er et dejligt sted at føde.

Og de har fået lattergas nu. Total yndlings :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Træls. Nå, men de kan altså godt sidde fast, synes jeg.

Håber det bliver en god oplevelse. Selvom min fødsel endte som lidt af en helvedesomgang, så var det en god oplevelse. Synes det er et dejligt sted at føde.

Og de har fået lattergas nu. Total yndlings :D

 

Det er godt at høre det kan lykkes - så er jeg ikke helt så negativt indstillet overfor den! :super 

 

Tak! Det håber jeg også. Men jeg kan faktisk mærke nu, at jo tættere jeg kommer på, jo mere nervøs bliver jeg. Det havde jeg ikke regnet med. Men måske er det fordi man har prøvet det før ;) 

Fedt med lattergas - det må udnyttes! :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt at høre det kan lykkes - så er jeg ikke helt så negativt indstillet overfor den! :super

Tak! Det håber jeg også. Men jeg kan faktisk mærke nu, at jo tættere jeg kommer på, jo mere nervøs bliver jeg. Det havde jeg ikke regnet med. Men måske er det fordi man har prøvet det før ;)

Fedt med lattergas - det må udnyttes! :lol

Jeg nåede at fortære to flasker :D Og de fik dælme besked om at holde grabberne for sig selv, da de prøvede at fjerne masken :lol

Jeg nåede også at blive nervøs. Det er nok ret naturligt. Man har jo nemlig prøvet det før og endda hvor det endte i aks, så det giver da nogle sommerfugle i maven. Men når først det går igang, så havde jeg ihvertfald ikke tid til at være nervøs, og så gik det bare lidt af sig selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg nåede at fortære to flasker :D Og de fik dælme besked om at holde grabberne for sig selv, da de prøvede at fjerne masken :lol

Jeg nåede også at blive nervøs. Det er nok ret naturligt. Man har jo nemlig prøvet det før og endda hvor det endte i aks, så det giver da nogle sommerfugle i maven. Men når først det går igang, så havde jeg ihvertfald ikke tid til at være nervøs, og så gik det bare lidt af sig selv

 

Haha.. Sikke en portion! :D 

 

Det er godt at høre - der er jo heller ikke nogen vej udenom :rolleyes :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar :) Kan du huske om du fik en begrundelse for hvorfor du skulle have ctg på konstant? Det er nemlig noget af det jeg er rigtig ked af at skulle :(

Pga den lille lille bitte risiko der er for at det gamle ar skulle springe op. Mener jeg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pga den lille lille bitte risiko der er for at det gamle ar skulle springe op. Mener jeg...

Helt korrekt :) din livmoder kan springe, så derfor er der overvågning på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg her :)

Jeg har fået Kristian og Sigrid med 2 år og 4 måneders mellemrum - de har begge set dagens (eller rettere lampens) lys på Hvidovre Hospital.

Kristian stod forkert og blev taget ved et udramatisk kejsersnit uden skyggen af komplikationer under og efter.

Da Sigrid var undervejs kom heg til den obligatoriske lægesamtale, hvor jeg ytrede mit mod på at forsøge at få Sigrid den reglementerede vej ud, men også bemærkede, at det ikke var nogen principsag for mig, at det skulle lykkes. Jeg fik i den forbindelse at vide, at jeg havde et godt bredt bækken, og jeg fik smøren om, at der ville gøre sig særlige forhold gældende ved eventuel igangsættelse, ligesom jeg fik at vide, at jeg skulle have ctg-bælte på, og at jeg skulle reagere, hvis jeg fik stærke smerter i arret.

Ingen besked om at komme hurtigt ind, bare være obs på arret. Og jeps, det er det ar, de ryster lidt i bukserne over - risikoen er minimal, men det er skidt, hvis det sker :rolleyes

Der var sq noget travlt på Hvidovre, da vi ankom, så da vi efter nogen virak blev lukket ind på en stue, var der i første omgang ingen jordemoder :rolleyes Jeg huskede brusebad som dejligt, så jeg strøg ud i bad, imens veerne for alvor tog fat. Da jordemoderen så kom, så kunne hun jo så høre ( :blush ), at jeg havde ret kraftige veer, så jeg blev purret ud af badet ( <_< ) og ind i seng for at få det åndede bælte på, selvom jeg bedyrede, at min fine ar var bundsolidt og nogenlunde det eneste, der ikke gjorde ondt :rolleyes

Jeg var i sengen med bælte på resten af tiden, hvilket nu så havde flere årsager. Mine ellers så livskraftige børn kan åbenbart ikke lide fødsler, så Sigrids hjertelyd gik den gale vej til sidst og slutningen blev speedet op med klip og kop (fred være - didn't feel a thing :rolleyes ).

Altså, jeg er ikke en af dem, der kan se noget særligt fantastisk i fødselsprocessen under alle omstændigheder, men jeg synes ikke, at det tidligere kejsersnit var noget stort issue, bortset fra det med, at jeg måtte ud af brusebadet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pga den lille lille bitte risiko der er for at det gamle ar skulle springe op. Mener jeg...

 

 

Helt korrekt :) din livmoder kan springe, så derfor er der overvågning på :)

 

Googlede lige lidt - den er omkring 1%… :blink Og vistnok lavere når der er gået mere end 18 mdr siden man fik sit kejsersnit.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg her :)

Jeg har fået Kristian og Sigrid med 2 år og 4 måneders mellemrum - de har begge set dagens (eller rettere lampens) lys på Hvidovre Hospital.

Kristian stod forkert og blev taget ved et udramatisk kejsersnit uden skyggen af komplikationer under og efter.

Da Sigrid var undervejs kom heg til den obligatoriske lægesamtale, hvor jeg ytrede mit mod på at forsøge at få Sigrid den reglementerede vej ud, men også bemærkede, at det ikke var nogen principsag for mig, at det skulle lykkes. Jeg fik i den forbindelse at vide, at jeg havde et godt bredt bækken, og jeg fik smøren om, at der ville gøre sig særlige forhold gældende ved eventuel igangsættelse, ligesom jeg fik at vide, at jeg skulle have ctg-bælte på, og at jeg skulle reagere, hvis jeg fik stærke smerter i arret.

Ingen besked om at komme hurtigt ind, bare være obs på arret. Og jeps, det er det ar, de ryster lidt i bukserne over - risikoen er minimal, men det er skidt, hvis det sker :rolleyes

Der var sq noget travlt på Hvidovre, da vi ankom, så da vi efter nogen virak blev lukket ind på en stue, var der i første omgang ingen jordemoder :rolleyes Jeg huskede brusebad som dejligt, så jeg strøg ud i bad, imens veerne for alvor tog fat. Da jordemoderen så kom, så kunne hun jo så høre ( :blush ), at jeg havde ret kraftige veer, så jeg blev purret ud af badet ( <_< ) og ind i seng for at få det åndede bælte på, selvom jeg bedyrede, at min fine ar var bundsolidt og nogenlunde det eneste, der ikke gjorde ondt :rolleyes

Jeg var i sengen med bælte på resten af tiden, hvilket nu så havde flere årsager. Mine ellers så livskraftige børn kan åbenbart ikke lide fødsler, så Sigrids hjertelyd gik den gale vej til sidst og slutningen blev speedet op med klip og kop (fred være - didn't feel a thing :rolleyes ).

Altså, jeg er ikke en af dem, der kan se noget særligt fantastisk i fødselsprocessen under alle omstændigheder, men jeg synes ikke, at det tidligere kejsersnit var noget stort issue, bortset fra det med, at jeg måtte ud af brusebadet.

 

Hehe.. Det var også ærgerligt at komme ud af det brusebad :P Jeg tror egentlig det der går mig allermest på, er hvis jeg skal være låst fast til den der seng. Det var jeg også under sidste fødsel, og det var altså ikke et hit..  <_<

Men jeg kan godt høre på jer allesammen at de gør ret meget ud af det der overvågning.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg her :)

Jeg har fået Kristian og Sigrid med 2 år og 4 måneders mellemrum - de har begge set dagens (eller rettere lampens) lys på Hvidovre Hospital.

Kristian stod forkert og blev taget ved et udramatisk kejsersnit uden skyggen af komplikationer under og efter.

Da Sigrid var undervejs kom heg til den obligatoriske lægesamtale, hvor jeg ytrede mit mod på at forsøge at få Sigrid den reglementerede vej ud, men også bemærkede, at det ikke var nogen principsag for mig, at det skulle lykkes. Jeg fik i den forbindelse at vide, at jeg havde et godt bredt bækken, og jeg fik smøren om, at der ville gøre sig særlige forhold gældende ved eventuel igangsættelse, ligesom jeg fik at vide, at jeg skulle have ctg-bælte på, og at jeg skulle reagere, hvis jeg fik stærke smerter i arret.

Ingen besked om at komme hurtigt ind, bare være obs på arret. Og jeps, det er det ar, de ryster lidt i bukserne over - risikoen er minimal, men det er skidt, hvis det sker :rolleyes

Der var sq noget travlt på Hvidovre, da vi ankom, så da vi efter nogen virak blev lukket ind på en stue, var der i første omgang ingen jordemoder :rolleyes Jeg huskede brusebad som dejligt, så jeg strøg ud i bad, imens veerne for alvor tog fat. Da jordemoderen så kom, så kunne hun jo så høre ( :blush ), at jeg havde ret kraftige veer, så jeg blev purret ud af badet ( <_< ) og ind i seng for at få det åndede bælte på, selvom jeg bedyrede, at min fine ar var bundsolidt og nogenlunde det eneste, der ikke gjorde ondt :rolleyes

Jeg var i sengen med bælte på resten af tiden, hvilket nu så havde flere årsager. Mine ellers så livskraftige børn kan åbenbart ikke lide fødsler, så Sigrids hjertelyd gik den gale vej til sidst og slutningen blev speedet op med klip og kop (fred være - didn't feel a thing :rolleyes ).

Altså, jeg er ikke en af dem, der kan se noget særligt fantastisk i fødselsprocessen under alle omstændigheder, men jeg synes ikke, at det tidligere kejsersnit var noget stort issue, bortset fra det med, at jeg måtte ud af brusebadet.

Hov, kop og klip?

Undskyld at jeg lige bryder ind med mit eget bøvl, Pada, men fru H; var du mærket af det længe efter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, kop og klip?

Undskyld at jeg lige bryder ind med mit eget bøvl, Pada, men fru H; var du mærket af det længe efter?

Tjah, nu ved jeg jo ikke, hvordan det ville stå til uden ;) :chin: Men altså,

Klip: pyt, det helede hurtigt, som i virkelig hurtigt, og jeg kan ikke selv finde arret - min praktiserende læge har dog kommenteret, at de tilsyneladende har klippet en del :rolleyes

Kop: hmm, min bækkenmuskulatur har klart været voldsomt belastet - den var svært medtaget i den første tid, og der er stadig noget at arbejde på. Men: Hvad der er manglende træning, manglende held, mig der var 100% ude af stand til at styre presseveerne, mine to store børn, hvoraf særligt Sigrid var lidt chubby :rolleyes, og hvad der skyldes koppen.. Tjah...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Googlede lige lidt - den er omkring 1%… :blink Og vistnok lavere når der er gået mere end 18 mdr siden man fik sit kejsersnit..

Mener de sagde 0,5 % til mig :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener de sagde 0,5 % til mig :huh

 

Der står også flere steder mellem 0,5-1% :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores søn blev født i september 2014 ved aks.

Blev gravid i august 2015 og fødte vores datter vaginalt den søndag 1. maj (ca 20 måneder efter storebroren)

Jeg startede med småveer/kraftige plukveer lørdag morgen, og ringede til min jordemoder lørdag formiddag (jeg havde fået at vide jeg skulle ringe lige så snart mine veer begyndte) - var til tjek på sygehuset ved middagstid. Det tog ca 30 minutter og fik kørt ctg og blev vurderet, men sendt hjem igen.

Ringede til jordemoderen igen omkring aftensmadstid (nu med ca. 5-7 minutter mellem veerne) og kom til kontrol igen ved 19.30 tiden - stadig ikke den helt store udvikling, jeg blev frakoblet ctg og kunne gå lidt rundt. Kl 21 var jeg kun 2 cm åben. Jeg blev undersøgt igen ved midnatstid - stadig kun 2 cm åben (uha det kunne blive en lang nat). En time efter var jeg 5 cm åben og jeg kom på en fødestue - her blev jeg koblet på den skønne ctg igen igen, og havde den på resten af tiden.

Vores datter blev født 03.33 efter et kvarter med presseveer - havde fået at vide, at når jeg havde fået kejsersnit før blev jeg beregnet som førstegangsfødende under presseveerne, men fik efterfølgende at vide, at mit fødselsforløb var så "flergangs" som det overhovedet kunne være :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej. Jeg fødte med kejsersnit første gang og vaginalt anden gang. Jeg var også en del bekymret ligesom du er, men det gik faktisk ganske fint. Smerten var ikke så slem som jeg havde forestillet mig - endte dog med en bristning. Der var to år mellem mine børn og havde ikke overvågning på hele fødslen, da de vurderede at det ikke var nødvendigt. Tror tankerne omkring det er værre end virkeligheden. 

 

Knus Janne Keldsen / Arbejder hos tjekbilsyn.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER