Rejsedagbog Alcudia beach

Ankomst Alcudia på Mallorca – Tirsdag den 5. maj

Kl. er 03.45, og der er faktisk hele 15 minutter til vækkeuret ringer. Men jeg vågner som regel før uret, når vi skal på ferie. Om 3 timer letter flyet mod Mallorca, så det er bare med at komme ud af dynerne.

Min mand Martin er også vågen, men det er lidt sværere at få liv i vores søn Leo, men efter lidt tid lykkes det, og da det går op for ham, at det er nu, vi skal afsted, så er han lysvågen på et sekund.

Kufferterne står nede i entréen pakket og klar, vi mangler bare lige at smide de sidste toiletsager ned. Efter en hurtig dusch og en skål yoghurt er det ud i bilen med kurs mod lufthavnen og nye eventyr.

Flyveturen går nemt uden problemer, og kl. 10 om formiddagen lander vi i Palma de Mallorca. Allerede i ankomsthallen kan jeg mærke på temperaturen, at vi er langt fra det kedelige halvkolde vejr derhjemme.

Leo og jeg venter på kufferterne, mens Martin stiler mod bil udlejningsskranken. Vi har valgt at leje bil, så vi har mulighed for at kunne komme lidt omkring, og så slipper vi også for den sædvanlige bus transfer.

Med egen hjemmebragt GPS (det koster 50 kroner om dagen at få GPS med i lejebilen) går kursen mod Alcudia, nærmere bestemt Sunwing Alcudia hotellet, hvor vi skal opholde os den næste uge. Vi glæder os meget 🙂

Efter lidt køren frem og tilbage og efter at have krydset et par afspærringer (der skal være Ironman i byen på lørdag, og de er allerede gået i gang med at spærre af), så finder vi frem til hotellet.

Familien foran Sunwing hotellet

Vi får udleveret nøglekort til vores lejlighed. Vi skal bo i en 2-værelses Royal Family lejlighed med havudsigt.

Selve lejligheden adskiller sig ikke fra andre 2-værelses lejligheder, men der er lidt ekstra i form af en velkomstpakke med frugt, snack, vin, øl og sodavand.

Velkomsthilsen fra Sunwing

Og så er der badekåber, strygejern, ekstra lækre pool håndklæder og DUX senge. Så man får lige lidt ekstra, hvis man vælger en Royal Family lejlighed (men det er absolut ikke en nødvendighed for at få et godt ophold).

Vi har en fantastisk udsigt fra 5. sal ud over havet, og den lange smukke Alcudia strand. Den må vi udforske senere, lige nu skal vi have noget sommertøj på og så ned og finde noget frokost.

Udsigt fra balkon på Sunwing

Efter et hurtigt tøjskifte smutter vi ned og ud på hotellets omgivelser. Vi bor i den store hovedbygning, Nuevas Palmeras. Derudover ligger der en del andre mindre bygninger, der hører til hotellet.

Bl.a. Princesa bygningen, som ligger 100 meter nede af strandpromenaden. Der spiser vi en hurtig frokost på La Tasca, som gør det i sandwich, salater, burgere og andet let mad.

Og så er det på med badetøjet, de blege kroppe skal luftes og brunes. Vi finder hurtigt børnepoolen og slår os ned.

Leo falder ret hurtigt i snak med en anden dansk dreng, Alexander, og det er fordelen ved at bo på et Sunwing hotel, at børnene hurtigt kan finde kammerater, der taler deres eget sprog.

Resten af dagen spenderer vi ved poolen, og det er bare skønt at ligge og dase.

Glad dreng leger i pool

Inden vi går op for at bade og gøre os klar til aftensmaden foretager vi et par småindkøb i hotellets minimarked.

Vi har booket vores ophold uden måltider, vi kunne have valgt All Inclusive, men vi kan godt lide at tage morgenmaden på balkonen i fred og ro samt at komme ud på lidt forskellige steder til frokost og aften.

Så vi handler lidt æg, brød, yoghurt, juice og vand, så vi har til morgenmad den første dag.

Vi bestemmer os for, at vi ikke gider gå så langt efter aftensmaden. Så vi drejer ind ved Princesa bygningen, der hvor vi også spiste frokosten. Der ligger hotellets a la carte restaurant – Fino Grill.

Vi får et dejligt bord udendørs. Leo spiser gratis fra børne buffetten på La Tasca (der hvor vi spiste frokosten), og Martin og jeg får noget seafood og en flaske rosévin, og så er ferien skudt meget godt i gang.

Vi er lidt trætte efter den lange dag, så efter maden er det hjem på værelset, der er alligevel heller ikke noget underholdning eller show om tirsdagen på hotellet.

Træt dreng i sofa

Og hallelujah – det første jeg lægger mærke til i soveværelset er, at der er rigtige dyner. Ikke de her åndsvage lagen anordninger, som man altid ender med at ligge og slås med og får viklet sig helt ind i.

Det er et virkeligt plus, og jeg sover som en sten lige indtil næste morgen.

Læs også: Gode restauranter i Alcudia

Spooky Night på Hotellet – Onsdag den 6. maj

Jeg snupper en lille løbetur inden morgenmaden og køber nogle friskbagte rundstykker fra minimarkedet med op. Vi bestemmer os hurtigt for, at den står på poolhæng i dag. Så ned og finde nogle gode pladser.

Det er jo heldigvis ikke tilladt at reserve poolstole, så der er ok med pladser, og vi ender ved siden af Alexander (drengen fra i går) og hans forældre. Drengene finder hurtigt sammen igen, de skiftevis bader og springer på legepladsen.

Så alle har det bare herligt, der er noget om, at når børnene har det godt, så har forældrene det også. Frokosten indtages i hotellets buffet restaurant.

Drenge leger på kanten af pool

Om eftermiddagen er der ansigtmaling i Miniland, begge drenge bliver malet som i bedste drengestil som henholdsvis zombie og skelet.

Dreng med skelet ansigtsmaling i pool

Inden Spooky Night vover vi os ud i den afspærrede trafik for at lede efter et supermarked. Der hersker ikke direkte kaos, men de har ikke gjort det nemt for billisterne den uge, men vi finder en vej ud på hovedgaden.

En ting man skal være opmærksom på som bilist på Mallorca er, at der er rigtig mange cyklister. Særligt i denne uge op til Ironman stævnet, men generelt er Mallorca kendt for at være et sted for cykel entusiaster.

Så du vil støde på massevis af sportscyklister i store og små grupper så hold godt øje med dem, de kan godt finde på at fylde en halv vejbane.

Vi finder hurtigt et stort lokalt Eroski supermarked, det er dér de lokale selv handler, så billigere bliver det ikke.

Der findes også en del SPAR supermarkeder rundt omkring i Alcudia, de er ikke så billige som Eroski.

Vi får handlet en hel masse (sikkert alt for meget), og så kører vi tilbage til hotellet, så Leo kan komme ned i Miniland og være med til Spooky Night.

Ved indgangen til Miniland bliver alle børn checket ind. Når et tilmeldt barn bliver råbt op, så skal en af forældrene skrive under på, at barnet er afleveret, og barnet må løbe ind i Miniland.

Det virker meget trygt og sikkert at aflevere børnene der.

Vi har ingen idé om, hvad der skal foregå, men efter ca. en times tid, så hører vi en masse glade skrig og skrål fra pool området.

Vi sidder oppe på balkonen men skynder os ned, og der ser vi en masse børn med skelet malede ansigter og sorte kapper, der går hånd i hånd og skræmmer de andre gæster og bar personalet. Rimelig spooky.

Børn klædt ud som spøgelser

Kl. 19 henter vi ham, også nu er der styr på alle børn, der skal skrives under, inden man får udleveret sit barn.

Leo har haft en super sjov oplevelse, de fik både is og pizza og de skræmte kassedamen i minimarkedet, så hun tabte sine ting (mon ikke det var aftalt spil), så han er glad og tilfreds.

Men her slutter dagen ikke, for nu er der børne underholdning i Princesa bygningen.

Så igen spiser vi aftensmaden på Fino Grill, denne gang indendørs, så vi har første parket til scenen, hvor 3 bjørne underholder børnene en halv times tid, og herefter er der Minidisco, hvor også Lollo og Bernie kommer på besøg.

Underholdning for børn på Sunwing Alcudia

Børne underholdningen slutter kl. 20, og så er der pause til 21, hvor voksen underholdningen begynder.

Vi har været på mange andre hoteller med svingende standard på underholdningen, så vi er spændte på, om vi vil blive skuffede. Men det bliver vi ikke. Alle 4 på scenen synger og performer ret godt.

Aftenens show hed Across America, og vi er godt underholdt. Mens de voksne ser show, så viser de tegnefilm for børnene ude i siden af lokalet, så igen havde alle en fin stund.

Læs også: Beskrivelse af Sunwing Alcudia hotellet

Mini Bingo for børn – Torsdag den 7. maj

Efter morgenmaden beslutter vi at gå en tur ind til Alcudia by og Alcudia havn. Der var lige en dejlig bænk man kunne tage et pit stop på.

Leo og mamma ved havnen i Port d'Alcudia

Vi passerer en masse souvenirs butikker, men vi er på jagt efter et par nye badeshorts til Martin, og dem finder vi ikke i de butikker.

Nede ved havnen har vi heldet med os, der ligger en fed butik, så vi finder et par lækre badeshorts til ham, og så ryger der lige en masse andet i indkøbsposen, mens vi er der. Jeg fik mig bl.a. en lækker strand bluse fra Billabong – tjuhu.

På vej tilbage spotter vi en lille spillehal, som ser sjov ud for både store og små. Vi får hurtigt fyret en masse 1 euro mønter af.

Men for hvert spil du spiller, får du nogle billetter (jo bedre du spiller, jo flere billetter), som man bagefter kan handle for. Så Leo får et sæt legetøjspistoler, og så er vi alle 3 glade og tilfredse med dagens udbytte.

Frokosten indtages på Restaurant Bellavista på promenaden tæt på havnen. Vi får en lækker caesar salat og bemærker, at alt det andet mad, de bærer ud, ser rigtig godt ud også – lækre pizzaer og sandwiches.

Da maden er fordøjet, sætter vi kurs mod hotellet og poolen igen, og her bliver vi mødt at Alexander, som har ventet på at lege med Leo. Og vi falder i god snak med hans forældre, så nu har vi også fået venner på ferien.

Kl. 16 er der Mini Bingo, og selvfølgelig skal Leo være med til det. Det er et meget solidarisk bingo spil, de søde guider bliver ved at råbe op, til alle børnene har fået bingo. Så får de en ballon, og så er det ellers tilbage til poolen.

Børn spiller bingo

Om aftenen går vi igen ud i byen, og denne gang ender vi på La Casa Gallega, som er en rigtig dejlig restaurant med lækkert tapas.

Vi får blandt andet de klassiske padron peppers, som er små grønne peberfrugter, der er bagt i ovnen med masser af havsalt. En af mine absolut tapas favoritter.

Skulle I komme herind så er det værd at bemærke, at portionerne er rimelig store, spørg tjeneren om I har bestilt for meget, det kan man hurtigt komme til med alle de lækkerier på kortet.

På vej hjem drejer Leo og Martin af ved Princesa bygningen og tager en omgang billard, jeg smutter op på balkonen og læser i en bog og lytter til havet. Det har været endnu en dejlig dag i dag.

Cala Bona – Fredag den 8. maj

I dag skal vi til Cala Bona, som ligger ca. 45 minutters kørsel fra Alcudia på den østlige side af Mallorca. Vi har ofte overvejet, om vi skulle booke en ferie i Cala Bona, og nu da vi er i nærheden, vil vi ud og besigtige stedet.

Så vi kører afsted, det er lidt af en slinger tur gennem små snoede veje, men en smuk tur der også tager os forbi fine marker og citron lunde.

Men Cala Bona viser sig at være en smule skuffende. Der er ingen strand ved byen, du kan bade fra klipperne, men det er ikke sådan, at du ligger på stranden, så skal du til Cala Millor nogle kilometer bort.

Selve byen er ret lille (for lille efter vores smag) og derfor meget hurtigt overstået.

Vi spiser frokost ved havnen, hvor der er en hyggelig atmosfære. Ved en fejl sætter vi os på en restaurant, hvor det kort tid efter går op for os, at det er baked beans og andre engelske triste retter, der bliver serveret her.

Der er mange englændere i byen, så derfor er der også flere engelske restauranter og pubs. Vi skynder os at gå igen og smutter ind på nabo restauranten, som er en lækker tapas restaurant. Hvordan kunne vi misse det?

Martin får en lækker anretning med store grillede rejer, jeg får en frisk salat med tunfisk og Leo får en burger med hjemmelavet brød.

Grille gambas

Men en god smag i munden siger vi farvel til Cala Bona og kører hjem til Alcudia igen.

Vi har aftalt at gå ud og spise pizza om aftenen sammen med Alexander og hans forældre. Der ligger en italiensk restaurant tæt på vores hotel, som har fået gode anmeldelser.

Pizzaerne er ok – ikke fantastiske men heller ikke dårlige – men betjeningen er lidt halvsløj.

Men vi har en hyggelig middag. Da vi var i Cala Bona tidligere på dagen havde jeg købt nogle små poser med Lego figurer til drengene, som de får på restauranten, og så går de ellers i gang med at bygge og lege.

Efter maden går vi tilbage til hotellet, der er Disco Night på underholdningsprogrammet. Vi har samme aften fået at vide, at Alexanders forældre er blevet gift om mandagen, inden de tog afsted i al hemmelighed.

Der er ingen derhjemme, der har fået det at vide. Så vi køber en flaske champagne og fejrer det med dem. Leo og Alexander leger med nogle andre børn og hygger sig også.

Vi er de sidste gæster, der forlader baren længe efter, at showet er forbi. Vi slentrer ud i den spanske natteluft og forbavses over, at det stadig er over 20 grader her om natten.

Store Ironman dag – Lørdag den 9. maj

Kl. lidt i 8 om morgenen går starten nede på stranden til dagens Ironman, som viser sig “kun” at være på den halve distance. Der svømmes på livet løs, det ser ret sjovt ud heroppe fra balkonen.

Bagefter skal de ud og cykle og så skal de løbe en masse runder, hvor de blandt andet passerer ude på strandpromenaden. Vi beslutter os for, at vi ikke gider gå op i byen om dagen, hvor der er et mylder af folk.

Så det er ned til poolen, hvor vi hænger ud med de andre, og griner af den foregående aftens begivenheder. Frokosten spiser vi sammen i hotellets restaurant.

Bagefter går vi en tur til stranden og bader, der er masser af fisk i vandet, men det lykkes ikke at fange nogen med vores lille net.

Dreng bader i havet ved Alcudia stranden

Om aftenen vover vi os ud i byen, som nu myldrer af folk med t-shirts, hvor der står “Ironman Mallorca Finisher”. Flot gået.

Vi finder et hyggeligt sted, Restaurant Moma, hvor vi endnu engang får en omgang lækker tapas og noget dejlig køligt rosévin. Livet er skønt.

Can Picafort og Eventyrtid – Søndag den 10. maj

Jeg står og venter på, at Leo er færdig med Eventyr Dag i Miniland. Han blev afleveret kl. 10, og her 1½ time efter, er de ved at være færdige.

Han har haft det super sjovt, der var en fræk mand, der stjal deres slik, så de har været rundt på hotellet og lede efter ham. Til sidst fandt de ham ved poolen, og så råbte alle børnene op, så manden blev så forskrækket, at han faldt i poolen.

Vi er nu på vej til byen Can Picafort, som ligger for enden af stranden, så det er ca. 10 km  væk. Can Picafort består egentligt bare af en promenade med nogle butikker og restauranter.

Det er ikke mit indtryk, at der er meget at komme efter længere oppe i gaderne modsat Alcudia, hvor du kan finde listige steder i sidegaderne.

Vi leder efter et godt frokost sted, og det første vi bemærker er, at alle menukort, der står ude på promenaden er på tysk. Det lugter jo lidt af, at der er mange tyskere her.

Uden at være fordomsfuld (jo måske lidt), så er det jo ikke noget, der borger for mad kvaliteten. Og det er lidt kedelig mad vi får, selvom vi bruger lang tid på at udvælge et sted, som ser pænt og ordenligt ud.

Jeg bestiller en caesar salat, og aldrig før i mit liv har jeg fået en friture stegt kylling i min caesar salat. Men det får jeg altså nu – øv.

Og så ligger der nogle små ribs i det ene hjørne og griner på tallerkenen, og nogle hindbær og jordbær i det andet hjørne. Hvorfor putter man frugt i en caesar salat mon?

Nå – men det skal ikke ødelægge vores dag her, så efter maden går vi ned på stranden og tager et par solstole. Der kommer hurtigt en mand og kradser 11 euro ind for brug af stolene, det er prisen for ikke at ligge i sandet.

Vandet er fint og dejligt her, det blæser en del, men det gør ikke noget, for det er varmt. Der er bølger i vandet, som Leo elsker at lege i. Vi har en rigtig fin dag i Can Picafort.

Langs strandpromenaden i Can Picafort er der flere små legepladser med klatrestativer, gynger osv. Her har vi leget med Leo flere gange.

Dreng på vippe

I aften er der ABBA show på hotellet, og det glæder jeg mig til at se, jeg forventer mig en hel del af det, og tror, at der bliver fuldt hus i baren, der er mange svenskere på hotellet jo.

Alexander og hans forældre vil spise på Fino Grill denne aften (du kan som All Inclusive gæst en dag bytte en middag i buffet restauranten til en middag i Fino Grill).

Så vi har aftalt at mødes der kl. 21, når ABBA showet starter.

Vi har tidligere på dagen taget en avis fra receptionen, og her ser vi en annonce for en restaurant nede i havnen. Bodega de’s Port hedder den. Den vil vi prøve. Vi tager en taxa derned, da vi er bange for, at vi ellers ikke kan finde den.

Det viser sig, at det kunne vi godt have sparet os, restauranten ligger lige nede i havnen med en stor front ud mod vandet. Super lækkert.

Det er en rigtig autentisk spansk restaurant med robuste træmøbler. Overalt i loftet hænger der store Iberia skinker, som jo er standard på ethvert tapas menu kort. Det tegner godt det her.

Jeg bestiller avocado med rejer til forret, Martin bestiller store rejer i hvidløg. Det er uden tvivl de bedste rejer, vi har fået på hele ferien – kæmpe store og faste i kødet, så lækkert. Leo får en god gang pasta, som hurtigt ryger ned.

Og så får vi grillet pighvar til hovedret, en af mine yndlingsfisk. Det er meget store portioner, har aldrig før fået så overdådigt meget pighvar på en gang, og vi må begge levne.

Vi kan ikke engang drikke vores dejlige rosé vin op, er vi ved at falde af på den mon?

Mad billeder

Jeg kan se, at de ved nabo bordet får tapas, og selvom min fisk var god, bliver jeg lidt misundelig på deres tapas, det ser så godt ud, så når vi kommer hertil næste gang, så skal jeg ind og have tapas her.

Det slår mig, at det er ret billigt at spise hernede. Vi har absolut ikke sparet på noget, vi har bestilt den dyreste rosévin på kortet til 25 euro og fået både forret og hovedret og mad til Leo. For 110 euro totalt.

Der er flere af de andre middage vi har spist de andre dage, der har kostet noget mindre, så prisniveauet er ikke højt på mad og drikke her i Alcudia.

Propmætte går vi tilbage til hotellet og ser et super godt ABBA show, der er fulde huse og virkelig god stemning – der bliver sunget med på Waterloo og alle de andre skønne ABBA klassikere.

Skattejagt på hotellet – Mandag den 11. maj

Jeg er ude om morgenen og løbe gårdsdagens pighvar af mig, synes det er lidt tungt at løbe ovenpå flere dages god mad og vin og drinks.

Det er blevet ret varmt hernede, de sidste dage et stykke over 30 grader, og selvom klokken kun er 8.30, så er det allerede varmt og solen stikker, jeg har ikke solcreme på.

Jeg løber en kort tur, og så giver jeg op. Retur til hotellet igen. Morgenmaden kalder, og jeg glæder mig til at få et rundstykke og et blødkogt æg på balkonen.

Kl. 10 skal Leo på Skattejagt med de andre børn fra Miniland. De skal finde skattekisten fyldt med slik, og jeg kan godt afsløre her, at de finder skattekisten.

Efter Skattejagten spiser vi frokost i hotellets restaurant sammen med de andre. Og så er det tilbage til poolen, og der bliver vi resten af dagen og letter kun anker, når det er vores tur til at hente forfriskninger.

Om aftenen spiser vi også på hotellet, der er Italiensk buffet, og jeg går ombord i parmaskinke, carpaccio og ost. Det bliver min aftensmad – let og godt.

Bagefter går vi over i Princesa bygningen og ser 80’er Hit Show, fantastisk godt, jeg havde helt glemt, hvor meget jeg holder af Belinda Carlisle’s “Heaven is a place on earth”  og de andre gode gamle klassikere.

Musikalsk underholdning på Sunwing Alcudia

Store hjemrejse dag – Tirsdag den 12. maj

Øv. Vi skal hjem i dag. Men heldigvis først i aften, så vi har en hel dag her.

Efter morgenmaden pakker vi vores ting og får checket ud. Check ud er bare inden kl. 12, hvilket er lækkert, så har du tid til at pakke om morgenen og behøver altså ikke pakke aftenen før.

Vi får opmagasineret vores kufferter på hotellet og går ned til poolen. Frokosten snupper vi på hotellet, vi vil ikke bruge for meget tid på det i dag.

Efter frokost går vi på stranden. Vandet er blevet markant varmere i løbet af den uge, vi har været her. Så vi får badet en hel masse, det er så skønt. Leo og Alexander bygger i sandet og leger.

Vi overlader fiskenet, spand, skovl og resten af vores Angry Birds kiks til Alexander, da vi krammer farvel om eftermiddagen. De skal blive en uge mere.

Ved lufthavnen får vi afleveret bilen retur, og vi spiser en burger og sandwich i afgangshallen, mens vi venter på at boarde.

Kl. 20.30 letter vi med kursen mod hjem igen, og vinker farvel og på gensyn til skønne Mallorca.

Glad dreng

Tak fordi du læste med jeg håber, at du har fået lyst til at tage på ferie.