Som småbørnsforældre er det ofte svært at få tid til rengøring. Det kan være en udfordring at holde styr på alle de ting, der skal gøres, og mange forældre har brug for lidt hjælp til at organisere arbejdet. Herunder kommer nogle tips til dig som småbørnsforældre, så du kan få mere overskud og tid til andet end rengøring.
Simpel opgavefordeling til brug for småbørns hårdt prøvede forældre
Det kan være svært at få hverdagen til at hænge sammen med både små børn, karriere og huslige pligter. Det er dejligt at spar penge på husholdningsprodukter, men måske mindre skønt faktisk at få brugt alle de lækre og billige rengøringsmidler. Derfor er det især vigtigt, at I som forældre finder en god måde at dele opgaverne på, så I ikke begge bliver overbelastet. Dette kan gøres ved at lave en liste over alle de daglige opgaver, der skal udføres i huset – som eksempelvis madlavning, rengøring og indkøb. Herefter kan I dele listen op mellem jer og sådan dele ansvaret mere ligeligt.
Gør rengøringen mindre stressende for småbørnsforældre
Det er rart at have et godt system for rengøring, så det ikke bliver en overvældende opgave. Det første I bør gøre er at inddele huset i forskellige områder, som hver især har deres egen liste over ting, der skal gøres. Dette kan være alt fra støvsugning af gulvet til rengøring af køkkenet og badeværelset. Måske er der beskidt sengetøj, som skal vaskes med billigt skyllemiddel, så det bliver blødt, for ellers gider junior simpelthen ikke blive liggende i sin seng om aftenen. Når I har lavet jeres lister, så kan I begynde at planlægge hvilke dage, I vil bruge på hvert område.
Spar tid og kæmp dig igennem med disse rengøringsstrategier
Med konkrete stragier for rengøringen, kan I hurtigt spare tid og energi. Først og fremmest skal I sikre jer, at I har de rette rengøringsprodukter til rådighed. Dette betyder, at I skal have de produkter, der passer bedst til jeres overflader og møbler. Når I har disse produkter klar, så er det tid til at begynde på selve rengøringen. Start med de steder i huset, som bliver brugt oftest – eksempelvis køkkenet og stuen. Her skal den af jer, der er på opgaven, gå systematisk frem. På denne måde undgår vedkommende unødvendig gentagelse af arbejdet. Det er også godt at stille specifikke krav, så I ikke kommer til at lægge for meget energi i at ordne et af rummene, mens et andet helt tilsidesættes.