Sparklinrock

Amning og fertilitetsbehandling?

26 indlæg i dette emne

Kære alle

 

Vi skal snart starte fertilitetsbehandling igen. Vi skal gennem ICSI, og jeg skal derfor have 'hele pakken' af hormoner. Vi har vores søn på 16 måneder, der stadig ammes. Han ammes ca 2 gange om dagen, og nogle gange om natten, når han er syg, får tænder, er pylret etc. Min cyklus er opstartet og er regelmæssig, det har den været siden han var 8 måneder.

 

Nu kommer spørgsmålet inspireret fra en anden tråd. Må jeg få hormoner, når jeg ammer? Kan de gå i modermælken? Jeg vil gerne stoppe med at amme, inden baby nr 2 kommer, da jeg ikke helt kan overskue tandemamning. Men indtil da (eller lidt tid før selvfølgelig) ønsker jeg ikke at afvænne mit meget amme-ivrige barn :P

 

Hvem kender nogle facts her? En hurtig google søgning siger mig, at der ikke er så meget forskning på området :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Godt spørgsmål. Hvilke hormoner skal du have? For tænker at man vel kan Google en indholdsfortegnelse. 

 

Umiddelbart tænker jeg at det måske ikke er så foreneligt, men ved det faktisk ikke. 

 

(Jeg stoppede i øvrigt først da Silke Elia var 17 mdr, eller hun stoppede det, så kan sagtens følge det med, at du gerne vil fortsætte amningen :) ) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå blev lidt nysgerrig. Kan se at der i Puregon indlægsseddel bare står 'ikke relevant' under amning, men at det frarådes 'bør ikke anvendes pga manglende viden' i Crinone indlægsseddel :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd:-) 

Nå men egentlig kommer det nok an på hvilke hormoner det er man skal have..? For alt hvad man indtager vil jo blive udskillet i ens mælk..

jeg skal have pergotime og har læst inde på "min medicin" at der under amning bare står " ikke relevant" og det synes jo jeg ellers nok det er for mig.. Hi hi

Må hellere ringe til klinikken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det må selvfølgelig afhænge af, hvilke hormoner, der er :) For mit vedkommende ved jeg det faktisk ikke endnu, da vi ikke har været til indledende samtale på klinikken. Men nu har jeg slået følgende op på pro.medicin.dk med de præparater, jeg fik sidst:

 

Puregon: 'Ikke relevant'

Orgalutran: 'Ikke relevant'

Ovitrelle: 'Ikke relevant'

Lutinus: 'Bør ikke anvendes, utilstrækkelige data. Baggrund: Efter lave vaginale doser er udskillelsen i mælken minimal. Der er ingen data for udskillelse i modermælk ved anvendelse af høje doser. Den orale biotilgængelighed er lav, og klinisk effekt på barnet er ikke sandsynlig.'

 

Hmmm.... det blev jeg ikke synderligt klogere af. Jeg kan godt se, at de fleste der modtager fertilitetsbehandling jo nok ikke ammer, så derfor har der måske ikke været så god grund til at forske i denne problemstilling :chin:

 

Min umiddelbare tanke er nu, at det vel nok går at amme lidt undervejs. Hvis jeg nu fuldammede, så var historien nok en anden. Men et par gange om dagen med de (forholdsvise lave?) doser, der går i modermælken skader nok ikke..... Hmmm.... må jo høre, hvad de siger på klinikken :unsure Men hvis ikke der er nogen forskning eller data, så bliver det jo en vurderingssag, og her er læger jo meget forskellige. Bum bum, synes det er svært.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og nu har jeg fundet produktresuméet for Lutinus:

 

"Amning:

Målbare mængder af progesteron er set i brystmælk. Derfor bør Lutinus ikke anvendes under amning" :(:(  

 

Jeg kan ikke finde produktresumeet for de andre præparater - nogen, der ved, hvor man finde dem? Jeg søger her http://www.produktresume.dk

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

17 hours ago, J og D said:

 

Hvorfor må man mon få det når man er gravid og helt op til fødslen, men ikke når man ammer :chin:

 

Jeg ville ønske, jeg kunne sige noget klogt! Men jeg forstår det simpelthen ikke. :chin: Men det er da en meget interessant betragtning at tage med. Det kan måske være noget med forskel på hormonets overførsel gennem blod og modermælk? :chin:Eller også er det bare noget, nogen har vedtaget uden at det nødvendigvis en velfunderet.

 

Åh, jeg er i sådan et dillemma altså. Vi skal til indledende samtale hos Trianglen om 13 dage. Hvis vi er ekstremt heldige, så kan vi gå i gang med det samme, da dette vil passe med min CD1 eller CD2. Det ville jo være helt vidunderligt. På den anden side, så ammer jeg altså stadig. Nok omkring 3 gange i døgnet snit. Jeg vil gerne trappe ned nu. Især det der natteroderi, kunne jeg rigtigt godt være foruden. Men det er helt umuligt at forestille sig, at jeg kan afvænne vores dreng helt inden da. Det er han slet ikke klar til. Men hvad gør vi så, hvis de på klinikken siger, at amning ikke er foreneligt med fertilitetsbehandling? Hvilket hensyn skal så veje tungest? PB2 eller vores drengs trivsel og glæde af amning? Og hvordan nedtrapper jeg amning mest nænsomt? Det ville jo være nemmest, hvis han bare selv sagde stop..... Åh det er svært altså :unsure

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spørgsmålet har været oppe at vende i en gruppe jeg er i på fb for forældre der har været i behandling. 

Her er mit indtryk at de fleste klinikker ikke vil starte behandling så længe der ammes. 

 

Jeg håber at i finder en løsning. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

35 minutes ago, Mannie said:

Spørgsmålet har været oppe at vende i en gruppe jeg er i på fb for forældre der har været i behandling. 

Her er mit indtryk at de fleste klinikker ikke vil starte behandling så længe der ammes. 

 

Jeg håber at i finder en løsning. 

 

Er det rigtigt?! :( Øv, altså. Det er også det, jeg frygter!!! Gad bare rigtigt godt have noget faktuel viden om, hvorfor og hvilke doser, der kan være et problem.... Har jo lige været gennem et fryseforsøg på RH, hvor jeg så kun fik ÆL-sprøjten, så altså ikke så mange hormoner. Og her var der ingen, der spurgte ind til det. Men altså, jeg havde heller ikke selv overvejet, at det kunne være et problem inden da, så jeg fortalte det jo heller ikke selv.

 

Tak :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved, at der er flere der har spurgt om det inde på ammenet, og der skrev de, at de snart kom med noget ny viden. Om det er godt eller skidt ved jeg så ikke :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, skruk said:

Jeg ved, at der er flere der har spurgt om det inde på ammenet, og der skrev de, at de snart kom med noget ny viden. Om det er godt eller skidt ved jeg så ikke :chin:

 

OK, tak!! Har ikke brugt ammenet så meget, men har netop siddet og kigget på deres site i forbindelse med denne problemstilling, hvor jeg ikke blev så meget klogere. Synes bare de henviser til nogle udenlandske websites (som jeg også finder, når jeg googler amok). Men det kan være, at jeg skal kigge lidt grundigere. Jeg kan umuligt være den eneste med denne problemstilling. Har bare så meget brug for noget konkret viden og nogle solide referencer. Synes det er noget møg, at jeg potentielt skal opgive amning (meget før end jeg ellers ville have gjort det) for at få et barn mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Sparklinrock said:

 

OK, tak!! Har ikke brugt ammenet så meget, men har netop siddet og kigget på deres site i forbindelse med denne problemstilling, hvor jeg ikke blev så meget klogere. Synes bare de henviser til nogle udenlandske websites (som jeg også finder, når jeg googler amok). Men det kan være, at jeg skal kigge lidt grundigere. Jeg kan umuligt være den eneste med denne problemstilling. Har bare så meget brug for noget konkret viden og nogle solide referencer. Synes det er noget møg, at jeg potentielt skal opgive amning (meget før end jeg ellers ville have gjort det) for at få et barn mere.

:kram det forstår jeg godt :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram øv.

 

Jeg kan desværre ikke muntre op. Vi startede i inseminationsbehandling, da junior var ti måneder, og da tjekkede de først, at jeg var holdt op med at amme inden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 20/12/2016 at 3:00 PM, skruk said:

:kram det forstår jeg godt :kram

Tak :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 21/12/2016 at 8:06 PM, Lady H said:

:kram øv.

 

Jeg kan desværre ikke muntre op. Vi startede i inseminationsbehandling, da junior var ti måneder, og da tjekkede de først, at jeg var holdt op med at amme inden.

Argh :( Ja, der tegner sig desværre et billede af, at amning nok ikke er foreneligt. Øv, altså! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, så kommer jeg lige med en update, efter vi her til morgen har været til samtale hos Trianglen. De er altså bare rigtigt søde og professionelle derude. Det føles helt rigtigt, at vi (endnu en gang) har valgt dem :) Vi fik en god samtale med lægen om amning og fertilitetsbehandling, som jeg har bekymret mig rigtigt meget om. I første omgang sagde han, at han ville anbefale, at jeg skulle være færdig med amning, inden vi gik i gang. Dette af to årsager. Den første årsag var, at amning kan påvirke fertiliteten. Men da jeg har haft regelmæssig cyklus i 8 måneder nu (med positive ÆL test hver måned), så mente han ikke at dette kunne være et problem for mig. Den anden årsag var, at hormonerne kan gå i modermælken og derved overføres til barnet. Her fortalte han dog, at man vidste utroligt lidt om det, og at de doser, der overføres, nok er meget små. Så amning skulle ikke stoppe os, hvis vi meget gerne ville i gang nu :yay De ville dog lade være med at give mig østrogen efter ÆO, som ellers er standard hos dem, da han ikke ville anbefale så høje østrogen doser hos en, der ammer. Da jeg heller ikke fik østrogen ved vores ICSI behandling på RH, så tror jeg nu ikke, at dette bliver et problem.

 

Så vi er altså i gang igen, hurra!!! :yay Jeg håber virkeligt, at det er den rigtige beslutning vi har taget, da vi i den ideelle verden nok var ventet til amningen var helt slut. Jeg vil bare være så ked af, hvis jeg skulle forcere en ammenedtrapning, jeg ellers ikke havde gjort. Og vi synes ikke rigtigt, at vi har 'råd' til at vente meget længere med behandling, da vi jo ikke ved, hvor lang en vej, vi har foran os. Så alt i alt, føles det rigtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

yay.. Hvor skønt for jer.. 

Fedt at læse at du gerne måtte starte selvom du ammer..:-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

16 minutes ago, ccc said:

yay.. Hvor skønt for jer.. 

Fedt at læse at du gerne måtte starte selvom du ammer..:-) 

Mange tak :) Vi er også meget lettede og glade :)

Hvordan går det hos dig? Har du fået de der sæt-gang-i-cyklus-piller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor dejligt! 

Håber at det går hurtigt for jer nu hvor kroppen ved hvad den skal ;)

(hvor meget måtte i igennem sidst?) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15 hours ago, Mannie said:

Hvor dejligt! 

Håber at det går hurtigt for jer nu hvor kroppen ved hvad den skal ;)

(hvor meget måtte i igennem sidst?) 

Tak, ja meget dejligt :)

Det gik heldigvis nemt sidst, da vi først blev henvist videre fra IUI. Vores søn blev lavet i første ICSI forsøg :) Jeg fik 7 æg ud, på 2. dagen havde 6 æg delt sig fint, og på 5. dagen var der 3 blastocyster tilbage. Den ene blev til vores dejlig dreng og de to andre røg på frys (de blev så tøet op i efteråret uden postivt resultat desværre). Men lægen til vores samtale i går mente, at det så meget fint ud for os, og de ville 'bare' kopiere forsøget fra sidst. Jeg håber og krydser alt hvad jeg har for, at det bliver lige så 'nemt' denne gang :)

 

Hvordan går det med dig og din lille spire? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

39 minutes ago, Sparklinrock said:

Tak, ja meget dejligt :)

Det gik heldigvis nemt sidst, da vi først blev henvist videre fra IUI. Vores søn blev lavet i første ICSI forsøg :) Jeg fik 7 æg ud, på 2. dagen havde 6 æg delt sig fint, og på 5. dagen var der 3 blastocyster tilbage. Den ene blev til vores dejlig dreng og de to andre røg på frys (de blev så tøet op i efteråret uden postivt resultat desværre). Men lægen til vores samtale i går mente, at det så meget fint ud for os, og de ville 'bare' kopiere forsøget fra sidst. Jeg håber og krydser alt hvad jeg har for, at det bliver lige så 'nemt' denne gang :)

 

Hvordan går det med dig og din lille spire? :)

 

Årh så håber jeg at det også går så stærkt denne gang :)

 

Rigtig godt. Er bare utålmodig efter at komme til nf :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 minutes ago, Mannie said:

 

Årh så håber jeg at det også går så stærkt denne gang :)

 

Rigtig godt. Er bare utålmodig efter at komme til nf :whistling

 

Tak - det håber jeg også :)

Ja, det kan jeg godt forstå!! Hvor langt er du nu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Sparklinrock said:

 

Tak - det håber jeg også :)

Ja, det kan jeg godt forstå!! Hvor langt er du nu?

11+2 og har nf 13. Januar 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Mannie said:

11+2 og har nf 13. Januar 

Uh, så er det snart :) Og så alligevel - 10 dage kan føles som en evighed, når man venter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 hours ago, Sparklinrock said:

Uh, så er det snart :) Og så alligevel - 10 dage kan føles som en evighed, når man venter ;)

 

Det ER en evighed :lol det er jo først i slutningen af næste uge 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER