HeidiMarie

Ny i behandlingsverdenen

9 indlæg i dette emne

Hej i skønne kvinder!

Vi har fået indkaldelse til Skive fertilitetsklinik i denne uge og første samtale er den 18/10 :yay

Jeg er mega nervøs og vil egentlig bare gerne hører jeres i historier fra det offentlige, hvis i har lyst til at dele..

Jeg er meget interesseret i

Forundersøgelse- hvad sker der og hvornår kommer man i gang med behandling (hvis kroppen selvfølgelig er klar)

Kort/lang behandling?

Frisk/frys?

Medicin ? Virkning/bivirkninger?

Antal forsøg? Kan man gemme fryseæg til søskende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det mega korte svar er, at det kommer meget an på, hvad der er årsagen til, at man har fertilitetsproblemer :rolleyes Selv var jeg heldig, at det gik mega hurtigt, da vi kom i gang, og jeg blev gravid på første inseminering. Jeg havde en smule hovedpine af hormonerne, jeg fik til at stimulere ægmodning, men ellers har jeg været heldig :) Selv har jeg ingen erfaring med Skive, men jeg har hørt meget godt om Skive fra bruger herinde :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt I har fået en tid så hurtigt!

Min erfaring i det offentlige har faktisk været positivt, og jeg har været på både Skejby og Horsens. Jeg mindes det gik ret hurtigt fra samtale til 1.forsøg, men der havde jeg så også været igennem inseminering i det private (på henvisning), så alle prøver osv var på plads. Forundersøgelsen afhænger vist af, hvilket forløb I skal starte på, så der må I viste vente til mødet med at se hvad der skal ske..

Om I skal igennem kort eller lang, kommer an på så meget, men det er vist mest normalt at starte med lang protokol, så rent mentalt, synes jeg du skal forberede dig på det. Så kan det være du reagere på en måde, at de efterfølgende går over til kort protokol, men om du skal igennem det ene eller andet er individuelt.

Mht friske og frys, siges det vist at når først et fryseæg overlever optøning har det lige så gode chancer for at blive til noget som et frisk.

Jeg selv har desværre endnu ikke haft Blastocyster nok til både frisk og fryseforsøg, så selvom man, synes jeg, primær hører om andre får 1-4 eller måske flere æg til frys, så er vi også nogen der aldrig er så heldig og derfor skal starte forfra med nyt forsøg hver gang, hvis ikke der er bid, så det er meget individuelt om man ender et forsøg, hvor der er æg nok til frys.

Mht bivirkning så har jeg ikke mærket det store, ud over lidt hovedpine og træthed. Eller jo, når man er godt og grundig nedreguleret, begynder man at glæde sig til hormonerne, så man kan være mere sig selv igen. Synes ikke det er "ubehageligt" men man kan godt fornemme man er lidt i ubalance, hvis det giver mening. Min mand siger jeg bliver mere irritabel/kort for hovedet i slutningen af nedreguleringen, men det stemmer jo meget godt overens med at jeg selv kan mærke lidt ubalance.

Skive skal nok forklare hvor mange antal forsøg osv, men som udgangspunkt har I 3 gennemførte forsøg. Dvs et forsøg tæller kun hvis et frisk æg lægges retur. Bliver du gravid på et forsøg, men mister, får du vist også et ekstra forsøg. Dog giver de vist max 5 forsøg i alt, således at man ikke bare kan fortsætte i det uendelige.. Men spørg evt til jeres møde med Skive, så du får korrekt info.

Skulle du have æg på frys efter en vellykket graviditet, gemmer de fryseæggene i op til 5 år (mener jeg det er) og dem kan I så vælge at bruge til en lillebrøster inden for de år.

Jeg håber mit svar kan bruges, men mest af alt håber jeg for jer det bliver en ultra kort rejse i behandlingsverden! Held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det mega korte svar er, at det kommer meget an på, hvad der er årsagen til, at man har fertilitetsproblemer :rolleyes Selv var jeg heldig, at det gik mega hurtigt, da vi kom i gang, og jeg blev gravid på første inseminering. Jeg havde en smule hovedpine af hormonerne, jeg fik til at stimulere ægmodning, men ellers har jeg været heldig :) Selv har jeg ingen erfaring med Skive, men jeg har hørt meget godt om Skive fra bruger herinde :glad

Her er det mandens sædkvalitet der er årsagen til behandling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt I har fået en tid så hurtigt!

Min erfaring i det offentlige har faktisk været positivt, og jeg har været på både Skejby og Horsens. Jeg mindes det gik ret hurtigt fra samtale til 1.forsøg, men der havde jeg så også været igennem inseminering i det private (på henvisning), så alle prøver osv var på plads. Forundersøgelsen afhænger vist af, hvilket forløb I skal starte på, så der må I viste vente til mødet med at se hvad der skal ske..

Om I skal igennem kort eller lang, kommer an på så meget, men det er vist mest normalt at starte med lang protokol, så rent mentalt, synes jeg du skal forberede dig på det. Så kan det være du reagere på en måde, at de efterfølgende går over til kort protokol, men om du skal igennem det ene eller andet er individuelt.

Mht friske og frys, siges det vist at når først et fryseæg overlever optøning har det lige så gode chancer for at blive til noget som et frisk.

Jeg selv har desværre endnu ikke haft Blastocyster nok til både frisk og fryseforsøg, så selvom man, synes jeg, primær hører om andre får 1-4 eller måske flere æg til frys, så er vi også nogen der aldrig er så heldig og derfor skal starte forfra med nyt forsøg hver gang, hvis ikke der er bid, så det er meget individuelt om man ender et forsøg, hvor der er æg nok til frys.

Mht bivirkning så har jeg ikke mærket det store, ud over lidt hovedpine og træthed. Eller jo, når man er godt og grundig nedreguleret, begynder man at glæde sig til hormonerne, så man kan være mere sig selv igen. Synes ikke det er "ubehageligt" men man kan godt fornemme man er lidt i ubalance, hvis det giver mening. Min mand siger jeg bliver mere irritabel/kort for hovedet i slutningen af nedreguleringen, men det stemmer jo meget godt overens med at jeg selv kan mærke lidt ubalance.

Skive skal nok forklare hvor mange antal forsøg osv, men som udgangspunkt har I 3 gennemførte forsøg. Dvs et forsøg tæller kun hvis et frisk æg lægges retur. Bliver du gravid på et forsøg, men mister, får du vist også et ekstra forsøg. Dog giver de vist max 5 forsøg i alt, således at man ikke bare kan fortsætte i det uendelige.. Men spørg evt til jeres møde med Skive, så du får korrekt info.

Skulle du have æg på frys efter en vellykket graviditet, gemmer de fryseæggene i op til 5 år (mener jeg det er) og dem kan I så vælge at bruge til en lillebrøster inden for de år.

Jeg håber mit svar kan bruges, men mest af alt håber jeg for jer det bliver en ultra kort rejse i behandlingsverden! Held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det mandens sædkvalitet der er årsagen til behandling

Okay dejligt det gik stærkt for jer.

Og tak for dit svar :kram2

 

Velbekomme :) Det var også nedsat sædkvalitet, der var problemet her. I vores tilfælde var den nedsat men den var god nok til insemination, så jeg fik hormonstimulation til at øge ægmodning. Jeg blev så scannet for at se, hvordan det stod til med folliklerne, og der var 3 æg på vej. Herefter fik jeg så fik jeg en ægløsningssprøjte et par dage efter, så de vidste præcis hvornår jeg var klar til insemination, og så blev jeg scannet (2 æg klar) og insemineret. Der gik lidt over 3 uger fra jeg startede hormoner til jeg kunne teste positivt, og det var næsten for hurtigt til, at vi kunne følge med mentalt, men det er jo et luksusproblem ;)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velbekomme :) Det var også nedsat sædkvalitet, der var problemet her. I vores tilfælde var den nedsat men den var god nok til insemination, så jeg fik hormonstimulation til at øge ægmodning. Jeg blev så scannet for at se, hvordan det stod til med folliklerne, og der var 3 æg på vej. Herefter fik jeg så fik jeg en ægløsningssprøjte et par dage efter, så de vidste præcis hvornår jeg var klar til insemination, og så blev jeg scannet (2 æg klar) og insemineret. Der gik lidt over 3 uger fra jeg startede hormoner til jeg kunne teste positivt, og det var næsten for hurtigt til, at vi kunne følge med mentalt, men det er jo et luksusproblem ;)

Spændende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej :)

 

Jeg har været igennem fertilitetsbehandling og kan da lige fortælle kort om vores oplevelser - selvom detaljerne efterhånden er lidt fuzzy :rolleyes

 

Først og fremmest: væbn jer med tålmodighed. MASSER af tålmodighed! Og forbered jer på den helt store rutchebanetur - I kommer hele følelsesregistret igennem.

 

Nå, vores historie:

Vi fik en fælles henvisning fra min læge i juni 2014, da vi havde prøvet selv i knap et år.

Pga. af sommerferie og/eller en fejl med min mands sædprøve, skulle han afgive en ny i august, hvor vi også kom til samtale på klinikken; vi startede ud på en privatklinik. Da vores prøvesvar kom tilbage viste det sig at vi skulle direkte i ICSI-behandling, så vi overgik derefter til det private, da vi ellers skulle betale selv hos privatklinikken. Der var en smule ekstra ventetid men i oktober eller november kom vi til samtale på den nye klinik og var egentlig klar til at starte første behandling i december, men da behandlingen skal passe til ens cyklus og den kolliderede med julen, blev det først i januar 2015.

 

Jeg kom i lang behandling (hvis vi havde været i kort behandling havde vi kunnet nå at starte i december 2014, så jeg var bitter :prik Men sådan er gamet, og de vurderede vores chancer var bedst i lang behandling, så det måtte vi jo stole på. Og ift. den mængde æg jeg fik ud, så tror jeg de vurderede korrekt ;) ).

Om det er kort eller lang er en vurderingssag fra lægerne og afhænger, som jeg har forstået det, bl.a. din ægreserve (AMH, mener jeg det hedder) og hvordan du og æggene reagerer på hormonerne (hvis altså ikke man får gevinst i første forsøg); man skal helst ikke stimulere alt for mange ad gangen for ikke at overstimulere, men der skal jo helst være nogle stykker at tage af....

 

I lang behandling er der en nedregulering på ca. 10-14 dage (kan som sagt ikke helt huske detaljerne!) og så hormonstimulering af folliklerne når de er klar til det - og det tager den tid det tager, men ca. tilsvarende som nedreguleringen, mener jeg :chin:

Man går til en del scanninger i denne periode for at holde øje med folliklernes udvikling, så man kan planlægge ægudtagning.

 

Nedreguleringen var hård ved mig ift. hedeture, hormonsvingninger, kvalme, hovedpine - jeg oplevede stort set alle bivirkningerne og var en regulær fest at være i stue med :rolleyes Heldigvis forsvandt de igen, som jeg startede på stimuleringen. 

 

Vores æg blev dyrket til blastocyst-stadiet (sidste stadie inden ægget begynder at klække), men andre oplever at ægget "kun" bliver dyrket til 4- eller 8-cellet; jeg ved ikke helt hvorfor man vælger det ene overfor det andet, men det kan de helt sikkert svare på i Skive :) 

 

Jeg var igennem to friske forsøg - ved det første (januar 2015) var der ingen æg til fryseren, så efter en måneds pause efter negativt svar kunne vi komme i gang med næste forsøg (april 2015), hvor jeg desværre heller ikke blev gravid; her var der dog tre æg til fryseren og fik et fryseforsøg i maj, hvor jeg blev gravid, men desværre fik en SA i juni :(

Pga. sommerferie kunne mit næste fryseforsøg først blive i august, hvor jeg også blev gravid - som blev til min skønne Elias :wub

 

Fryseforsøgene er "gratis" og tæller altså ikke med i de tre forsøg man får :)

 

Statistisk klarer min krop fryseforsøgene langt bedre end de friske forsøg, idet er er blevet gravid 100% af gangene mod 0% af de friske forsøg. Det kan naturligvis være et tilfælde; det kan være fordi jeg besluttede mig for at tage Fructus Femina i begge fryseforsøg; eller, det kan være fordi min krop reagerer kraftigt på hormonerne og derfor ikke når at blive modtagelig overfor et æg. Jeg hælder til en af de to sidste teser - men får jo aldrig et svar ;)

 

Vi har et æg tilbage i fryseren, som skal bruges inden april 2020 (5 år efter nedfrysningen) - herefter destrueres det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER