NSEllekilde

Novas fødsel (Ellekildes beretning)

36 indlæg i dette emne

når jeg alligevel er vågen kunne jeg prøve at skrive lidt ord om den fødsel jeg har været igennem :biglove

Mandag d 27/6-16 38+5:

Kl er præcis 0700 da jeg vågner og har stærke menstruationssmerter/murren. Det er ikke unormalt da jeg faktisk oplevede det jævnligt her til sidst, så jeg prøver at sove videre. Men jeg har en underlig uro i mig og jeg kan ikke helt finde ud af om det også gør ondt i lænden.

Pludselig får jeg tanken om at det måske var starten på fødsel og kiggede hele pinterest igennem for gode råd til naturlig smertelindring, what to expect og hvad min hjerne ellers lige kunne komme i tanke om :p jeg ligger der frem til kl 10 hvor jeg tænker at HVIS jeg nu snart skal føde, så burde jeg nok spise lidt og tage et bad.

Da jeg stod i badet gjorde det stadigvæk liiiidt ondt og jeg ville så gerne have gang i nogle veer så jeg overdrev måske smerten for mig selv :lolhit så jeg øvede fint vejrtrækningsøvelser i badet!

Men da jeg så var færdig med badet måtte jeg nok indrømme at smerten var forsvundet og at det var mest ønsketænkning. Ked af det og skuffet lagde jeg mig ind i sengen igen til Nichlas omkring kl 11.

Kl 1150 vågner jeg og har en underlig uro i kroppen igen. Ingen smerter eller fysiske symptomer, bare en følelse af at jeg absolut ikke skulle være alene hjemme i dag.

Jeg besluttede kl 12 at vække Nichlas for at bede ham om at blive hjemme idag, og det var heldigt for nu begyndte mensmurren igen at starte op.

Jeg begyndte at få nogle små jag. Ikke noget særligt, men det var som om at mensmurren havde sat sig i lænden og nu kom der menstruationssmerter i bølger foran til. Jeg tog tid på dem og de var bare uregelmæssige.

Først 3x 20 minutter, så 4x16 minutter og så pludselig 2x 5 minutter -jeg nåede at tænke "shiiiit" , indtil det gik op for mig at jeg jo ikke havde "skrige -ondt" . Så var der 7 minutter og så 13 og så tilbage til 5-6 minutter.

Smerterne tog til men jeg følte ikke at jeg var i nærheden af en fødsel og jeg må faktisk indrømme at jeg var i tvivl om det var noget jeg selv fremprovokeret af ønske om en fødsel :chin:

Nichlas var derimod ved at blive lidt nervøs. Min familie er jo kendte for at føde hurtigt og han blev gal på mig flere gange over at jeg ikke ville ringe til fødegangen og advarer dem.

Omkring kl 17 tvinger Nichlas mig til at ringe ind på trods af at intet er regelmæssigt og jeg på ingen måde ville spilde jordemødrenes tid. Jeg besluttede derfor at ringe til akutmodtagelsen for gravide i stedet for at høre deres mening -om der var behov for opkald til fødegangen. Jeg fik fat i en studerende, som mente at der måske godt kunne være optakt til noget, men at jeg jo bare kunne ringe til fødegangen når jeg vidste at det var veer.

Den melding var Nichlas ikke tilfreds med -så jeg blev pænt bedt om at ringe til fødegangen :lol

Her fik jeg også fat i en sød jordemoder som sagde at jeg godt kunne komme ind og blive tjekket hvis jeg havde behov for det. Det følte jeg jo helt ærligt ikke at jeg havde, for selvom det var begyndt at gøre mere ondt og jeg hverken kunne sidde ligge eller stå, så lignende jeg jo altså ikke en som var ved at gå til af smerte.

Men Nichlas havde jo et behov og jeg synes faktisk også at han fortjener at blive hørt, så vi takkede ja til tilbuddet.

Vi tog en taxa derind og var på fødegangen ca kl 18.

Her bliver vi mødt af hende jeg snakkede med i telefonen, og sjovt nok så var det hende som havde undervist i noget fødselsforberedelse og hun kunne sagtens genkende os. Hun havde en studerende med som var meget sød.

Vi bliver bragt ind på en undersøgelsesstue og vi kan faktisk se at alle fødestuerne er optaget. Jordemoderen fortæller at de har travlt, men at det vidste de at de ville have så der var god bemanding.

Hun ville undersøge mig og så skulle vi lægge en plan herefter.

Hun mærker godt efter og får fortalt at jeg er halvanden cm åben. Under undersøgelsen er min slimprop begyndt at gå så det blev en slimet fornøjelse :p

Jeg synes jo ikke at det er meget, men taget i betragtning af at jeg stadigvæk var i tvivl om det var veer så var jeg fint tilfreds med at der var gang i noget.

Vi aftaler at vi går en tur på halvanden time og komme tilbage og blive undersøgt igen.

Nichlas og jeg går ned og køber en is og så går vi ellers lidt rundt på p-pladsen og snakker om babys vægt og længde, øjenfarve og tidspunkt for fødselsdag :biglove

På vej tilbage møder vi nogle fra vores forældregruppe som har født og vi får en god sladder.

Da vi kommer op på fødegangen igen har jeg mere ondt og jeg mente også at det kom med hyppigere interval så jeg forestillede mig at jeg måtte være omkring 3-4 cm nu.

Skuffet fik jeg afvide at jeg måske var 2 cm -men hun hældte til halvanden stadigvæk.

Tanken om at min baby måske stadig var dage væk skræmte mig helt sindssygt og jeg begynder virkelig at græde. For nu gjorde det også ondt!

Jordemoderen sagde at hun syntes at vi skulle tage på patienthotel for at se om det udviklede sig henover natten.

Desværre havde de ikke plads så vi fik muligheden for at tage hjem igen eller få en stue på akutmodtagelsen for gravide.

Vi besluttede at tage hjem igen og Nichlas ringede til sin mor så vi måske kunne låne en bil af.

Idet at hun er kørt afsted for at hente os så tager mine smerter til. Jeg tog nogle panodiler som jeg havde fået med fra fødegangen, og jeg kan godt mærke at jeg er utryg og vil ikke have at min svigermor pludselig skal være en del af det her.

Så Nichlas løber op og spørger om vi stadigvæk må få en stue - og det måtte vi heldigvis. Svigermor blev aflyst og vi kom ind på en stue.

Nu er kl omkring 2130:

Nu har jeg rigtig ondt og kan ikke snakke eller grine under veerne. Pludselig kommer der en ung jordemoder ind og siger at hun har morfinen med og at jeg skal hive ned i bukserne.

Morfin?! det havde jeg ikke lige bedt om, men pga smerterne skulle der ikke meget overbevisning. Morfinen skulle ikke have nogle indflydelse på baby hvis hun blev født efter 4 timer og ellers ville hun få modgift.

Vi lagde os ned og prøvede at hvile os. Men jeg havde rigtig ondt og morfinen hjalp kun i lænden så når veerne trillede over mig synes jeg faktisk at de var blevet værre fordi de virkede så intense!

Jeg forlangte at hun tjekkede hvor åben jeg var nu (kl23) for jeg tænkte at jeg måtte virkelig nærme mig de 10 cm!

Så da hun undersøgte mig og sagde at jeg var 3(!!!) cm knækkede filmen for mig. Jeg havde SÅ ondt - og der var stortset ikke sket en skid!

Hun informerede mig om at der nu var vagtskifte og jeg skulle prøve at sove i nat.

Men jeg havde ondt. Rigtig ondt. Jeg følte at det var sindssyge menstruationssmerter som toppede så højt at kroppen ikke kunne registrere den rigtige smerte. Veerne kom med 6 minutters mellemrum og morfinen var brændt af så jeg var i konstante smerter. Jeg bad Nichlas om at ringe på klokken for med de udsigter jeg havde så ville jeg have mere morfin.

Efter et stykke tid kommer der en ældre garvet jordemoder ind som kaster mig ud af sengen nærmest og vil have at jeg skal stå i fodenden af sengen og læne mig ind over -i mens hun øver vejrtrækningsøvelser med mig og viser Nichlas hvordan man skal massere lænden.

Det var så rart med en som tog lidt kontrol!

Kl 01 kommer der pludselig en ny jordemoder ind for at hente mig. Nu havde de plads på fødegangen og de syntes at jeg skulle komme derhen selvom jeg kun var 3 cm.

Turen derhen var hård men vi klarede det.

Da jeg kommer derhen får jeg fremstammet at jeg altså har været forstoppet i 3 dage, så der kom nok til at ryge afføring med ud.

Jordemoderen siger at hun synes at jeg skal få noget klyks og det gør jeg så. Og det var virkelig effektivt!!! :p

Efter toiletbesøget undersøgte hun mig og nu var jeg 6 cm. Hun sætter sig hen til computeren for at dokumentere, men jeg har så mange smerter at jeg ikke kan lade være med at prøve at presse med når jeg har veer. Det synes jordemoderen jo var lige hurtigt nok og undersøgte mig en gang til. 7 cm var jeg nu.

Nichlas var fantastisk og prøvede virkelig at massere mig som de havde vist ham. Flere gange skiftede han teknik fordi at jeg jo stadigvæk havde helt ekstremt ondt og han ville så gerne lindre. Umiddelbart gjorde dét det hele meget værre, men jeg tror at jeg fik sagt det på en pæn måde at der kun hjalp på deres måde :blush

Jordemoderen undersøgte lillepigen og fandt ud af at hun stod helt skævt og derfor ikke kunne rotere i bækkenet. Jordemoderen prøvede alt hvad hun kunne for at dreje hende når jeg havde en ve, men det var ikke en succes. I den omgang/undersøgelse havde jeg åbnet mig til 10 cm og var virkelig klar til at presse. Kl er 0330 da hun giver mig lov til at presse med, men informerer mig om at hun stadigvæk ikke stod helt rigtigt så det kunne tage lang tid og hun ville nok blive født som stjernekigger.

Det eneste jeg kan tænke på er at jeg selv er født som stjernekigger og at det måtte være skæbnen fordi hun jo allerede er vores lille stjerne :biglove (pga hendes navn).

Jeg presser med og det gør ondt. Nichlas holder mit ene ben og har armen rundt om mig så han faktisk hjælper med at krølle mig sammen så jeg kan bruge kræfterne på at presse. Efter et kvarter er mine kræfter opbrugt. Nichlas er også dødtræt nu men bruger alt sin energi på at hjælpe mig. Pludselig siger jordemoderen at Nichlas skal have noget mad. Han siger nej tak for jeg skulle ligesom føde nu, men jordemoderen sagde at der var nok tid.

Det var så hårdt at udsigten til at hun kom ud var så langt væk! Jeg ved ikke hvordan men pludselig stod Nichlas med en toast i hånden :lol

Jeg prøvede at presse selv men jeg var træt og udkørt og jeg havde brug for Nichlas ' kræfter. Han kastede maden ned og var hurtig tilbage til mig og pressede med.

Pludselig stod der en assistent på stuen og havde håndklæder med. I alt den tid jeg havde veer havde jordemoderen haft varme våde klude mod mit mellemkød for at prøvede undgå at revne og så lindrende det meget. Jeg tænkte at håndklæder det nok var til at tørre mig med :lolhit

Jeg kan pludselig mærke at nu pressede det virkelig på og jeg besluttede at nu gav jeg alt hvad jeg kunne og ellers ville jeg ikke mere. Jeg pressede alt hvad jeg kunne og jeg kunne mærke at jeg næsten ingen kræfter havde tilbage. Jeg skriger efter pause men det er for sent. Hovedet presses ud mens jeg mærker smerte som får mig til at kigge intenst på Nichlas mens jeg skriger at jeg revner! De siger alle nej i munden på hinanden og nu er hovedet ude. Jeg når ikke at se det før den næste ve presser på og jeg bliver bedt om at tage hende op til mig. Nu har jeg født vores smukke stjerne :boo

Jeg ser på Nichlas som prøver at holde tårerne tilbage mens der ligger en klump guld så glat at hun gled ned hele tiden. Jeg kan ikke se hendes ansigt og jeg er nærmest helt panisk over at jeg er den eneste som ikke har set hende. Nichlas når lige at sige at hun har brune øjne mens han græder hvor assistent en tog hende og vidste mig hende.

Jeg mærker fortsat denne brændende fornemmelse af veer og jordemoder fortæller at nu skal moderkagen ud. Jeg pressede kort med og så faldt den ud. Og først her slapper min krop af og jeg kan nyde vores datter.

Hun skreg kun kort da hun kom ud på mig og ellers lå hun bare og kiggede på den store verden.

Jordemoderen viste os moderkagen som åbenbart havde masser af blodpropper, hvor hun forklarede at det var meget normalt når baby var klar til at komme ud.

Hun undersøgte mig og konstaterede at jeg næsten var helt intakt! Hun sagde at jeg havde en lidt dybere rift som man normalt ville klipse sammen hvis det sad et andet sted, men hun hældte til at lade mig være som jeg var eller sy et enkelt sting. Jeg bedre at få et sting just in case.

Lille Nova er født kl 0401 efter en halv times presseveer. Hun kom ikke som stjernekigger, men hun kom sidelæns ud, så hun havde roteret lidt.

52 cm og 3310 g :wub

Vi skulle blive på stuen indtil dagvagter mødte ind, så de første gæster (Nichlas ' forældre) besøgte os på fødestuen. De havde gaver og champagne med -som dog ikke blev drukket. Nichlas mormor kom også og gav mig en ring som hun havde fået under sin første fødsel som hun ønskede skulle gå i arv.

Jeg var træt men helt høj så intet kunne slå mig ud.. Jeg blev mor ligeså snart hun kom ud :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ST69qLx.jpg

Under veerne omkring kl 22-23

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hpjumoc.jpg

Far og datter -en halv time gammel :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

xMWtDMT.jpg

Mor og datter et par timer gammel :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

gv2kJgP.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

cmzJ9Mp.jpg

Smukke pige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vh0j3ab.jpg

Elsker hende så højt :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faktisk har vi fundet ud af senere at hun ikke har brune øjne, men de var så mørkeblå at det så sådan ud :biglove

Men faktisk nu, efter et par dage, kan jeg stadig se noget brunt i det blå, så mon ikke at hun ender med brune øjne? :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en dejlig fødsel!

Tillykke med hende til både dig og farmand :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning! Jeg kan genkende meget af det du skriver :)

stort tillykke med hende :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke noget med at der går noget tid før man kan se babys endelige øjenfarve?

Dejlig beretning og endnu en gang stort tillykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smuk beretning!

Det er bare guld værd med en god partner ved sin side - I har klaret det så flot!

Smukke Nova ⭐️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning, hvor er I seje alle 3! :respekt

Storm havde også mørkeblå øjne da han blev født, og se er så fint mørkebrune nu.. Det kunne man allerede se efter nogle dage (mener jeg.. ;) ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig dejlig beretning, og hvor er det skønt at det er gået så forholdvis nemt, og ikke har taget såå lang tid igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med jeres lille stjerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu engang stort tillykke med smukke, lækre Nova.  :hurra  :glad

 

Det lyder som en god fødsel, trods lidt frustration i opstartsfasen. Godt du fik det klyx :D godt klaret Sarah  :gp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

skønt beretning og en skøn datter i har fået jer! :wub

 

Åh hvor er hun skøn...  :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig beretning :wub og hvor er hun skøn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er altså virkelig imponeret over hvor meget du kan huske :D

 

Hvor er I altså bare en smuk familie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig læsning og smuk lille pige :biglove

Har du brune øjne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ÅH en dejlig beretning at læse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn beretning og dejlige billeder af en smuk familie :biglove Pyh jeg bliver helt rørt :boo :kuller

Jeg synes at have læst at børns øjenfarve først er endelig omkring 2-års alderen? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en virkelig god fødsel! Stort tillykke med det hele - og ikke mindst din lille Nova  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for en god beretning og endnu engang tillykke med smukke Nova  :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh hvor blev jeg rørt af din fortælling.  :boo

Tusinde tak for at dele en fantastisk oplevelse. 

 

Stort tillykke med jeres smukke lille stjerne med et meget smukt navn :loveshower  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER