Charlotte - mig og mine

Jonatans hjemmefødsel

16 indlæg i dette emne

Jonatans fødselsberetning

Hvornår fødslen med Jonatan egentlig gik i gang, er svært at sige, for der var en del optakt. Faktisk troede jeg at det var ved at være allerede to dage før termin, hvor jeg havde regelmæssige plukkveer (?). Men det gik i stå igen, og så var der tre dages total stilhed, uden nærmest en eneste plukve. Mandag d. 25/1, to dage over termin, kom plukveerne igen, og jeg havde det på alle måder rigtig skidt. Ondt over det hele og sløj. Tænkte at der nok gik en evighed inden lillebror ville ud.

Natten til tirsdag, hvor jeg så er 40 + 3 vågner jeg kl. 3 med plukkveer – eller måske noget der minder om veer. Men det er ikke noget der niver særlig meget, og jeg synes også lidt at det forsvinder en gang i mellem. Kan ikke rigtig blive klog på det. Vender og drejer mig, og beslutter at rykke på sofaen med min dyne, for ikke at vække manden alt for meget. Da jeg lander på sofaen med min dyne, går det imidlertid i stå. Da jeg ikke kan falde i søvn på sofaen, traver jeg tilbage i seng med min dyne omkring kl. 5, og falder i søvn og sover dejligt indtil Sofia kalder kl. 7. 15. Men nærmest det øjeblik hvor jeg er rigtig vågen begynder de der milde veer igen. Dog begynder de at bide lidt, og jeg siger til min mand at han skal gøre Sofia færdig, og se få afleveret hende i børnehave, og komme hjem igen.

Da han er kørt med hende, er kl. ca. 8.15, og veerne er der stadig, men ikke sådan noget der rigtig vil noget, og der er også stadig ca. 15-20 min imellem. Jeg står op og spiser og går i bad, hvilket ikke rigtig gør nogen forskel. Stadig milde veer, med langt imellem. Da kl. er ca. 10, synes jeg dog at de bider mere, og er mere som jeg kan huske dem fra min første fødsel, men stadig langt imellem. Jeg beslutter mig for at ringe til min hjemmefødselsjordemorder, for jeg har lovet at ringe tidligt i forløbet, da hun har 1 times kørsel, og jeg fødte rimelig stærkt første gang. I første omgang tager hun ikke telefonen, og jeg når at blive helt i tvivl om hvem der er på vagt… Men efter at have tjekket vagtplanen, og gået to gang rundt om mig selv, så ringer min jordemoder tilbage. Vi aftaler at jeg endnu ikke har brug for hende, men at jeg ringer så snart jeg synes at hun skal køre.

Jeg lægger mig derefter på sofaen og prøver at slappe lidt af. Ser godmorgen Dk, men jeg bliver irriteret da jeg på uret kommer til at sidde og tælle ned til veerne der kommer med præcis 15 min mellemrum nu.

Får den gode ide at jeg vil ud og gå en tur. Så omkring kl 12 går manden og jeg en lille tur. På turen får jeg en ve, der da ikke er så sjove, men jeg kan sagtens gå imens.

Da vi kommer tilbage fra turen små 20 min senere, tager veerne pludselig fart, og jeg opdager nu at der er under 10 min imellem veerne og de bider mere og mere. Jeg skynder mig at ringe til min jordemoder, og hun lover at køre med det samme. Klokken er nu. 12.55.

Jeg siger til min mand at han skal fylde vand i karet. Det er sådan et oppusteligt et, og det har stået i stuen en god uge, oppustet og klar til kamp. Han fylder det op med det samme. Det tager ca. 20 min. I det 20 min tager veerne yderligere til, og jeg synes de kommer nærmest hele tiden. Jeg bliver rastøst, og kan ikke finde ud af hvor jeg skal gøre af mig selv. Vil gerne bevæge mig, men hvor og hvordan. Tager lidt at drikke og forsøger også at spise. Men det går ikke. Jeg sætter mig på knæ på den madras vi har redt op i stuen, og min mand kommer og holder varme ingefærklude på min lænd. Pyh jeg var presset der. Veerne kom konstant, og min lænd gjorde så ondt. Kunne nærmest mærke jeg udvidede mig dernede. AAAAv. Den time min jordemorder skulle køre i føltes som evigheder. Jeg kiggede på fødekaret mange gange, men huskede at jordemoderen havde rådet til at jeg først måtte gå i når hun var der. Var seriøst bekymret for at føde inden jordemoderen kom lige der.

Endelig kl 14.05 kom hun. Hun skyndte sig at bære alt sit grej indenfor. Jeg er rimelig febrilsk på dette tidspunkt, fordi det bare er blevet så intenst lige pludselig. Så jeg hyperventilere totalt. Jordemoderen hjælper mig til en bedre vejrtrækning. Hun spurgte om jeg gerne ville undersøges, for at se hvor meget jeg havde arbejdet. Jeg sagde at jeg gerne ville have hun undersøgte mig, for at finde ud af om det var et godt tidspunkt at komme i karet.

Hun undersøgte mig imens jeg lå på madrassen, og hun sagde at jeg var 4-5 cm åben. Lige der tænkte jeg Fuck, ikke mere, det føles jo som om både baby er ved at bore sig ud. Men det var langt nok til at jeg måtte komme i karet.

Da jeg er ved at klæde mig af for at hoppe i karet, ser min jordemoder at jeg har glemt at underskrive på det papir man skal underskrive i forbindelse med hjemmefødsel, og hun beder mig skrive under. Nøj det var svært at skrive under med galoperede veer, og jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne genkende den underskrift i dag. Nå men jeg kommer endelig i karet. I første omgang bliver jeg skuffet. Det er ikke helt samme befriende følelse at komme i vand som det var ved min første fødsel. Veerne kommer stadig galoperende, og jeg kaster mig rundt i karet. Jeg får dog samlet mig lidt, og formår at ligge ned og slappe af mellem to veer. Jeg kigger ned af mig selv, og kan se og mærke at babyen vender sig inden i min mave, og ryger et stykke længere ned. Meget syret oplevelse.

I det næste synes jeg at det presser, men det kan jo ikke passe for jeg var jo kun 5 cm åben for 15 min siden. Jeg er totalt forvirret. I det samme spørger jordemoderen mig om hvordan jeg har det, og om det kan være rigtigt at jeg siger sådan en presselyd. Jeg tror jeg får brummet noget om at det ved jeg ikke. I det samme går vandet. Jeg tror min jordemoder fornemmer at det tager fart nu. Hun kommer og undersøger mig, og siger at jeg er en lynføder, for jeg er helt åben og hun kan mærke lillebrors hoved. Hun spørger om jeg vil mærke selv, men det kan jeg ikke lige overskue der. Kunne ikke helt forholde mig til at det var nu han skulle presses ud. Men inden jeg ser mig om kan jeg mærke at hovedet er på vej ud. Kan ikke huske at jeg pressede, men det må jeg jo ha gjort, for jeg tager hænderne ned og ud kommer hovedet. Siger til min mand og jordemoderen, at der kom hovedet. Jordemoderen spurgte om jeg havde hjulpet det på vej, men nej det smuttede ligesom bare. Derefter venter jeg et øjeblik, som dog føltes meget langt, på næste presseve, hvor kroppen kom ud. Jeg griber fat om min søn og tager ham op. Han er født kl 14.51.

Kun 46 min efter jordemoderen kom. Pyh det var voldsomt og intenst.

Han græder med det samme. Bliver svøbt i et varmt håndklæde, og jeg sidder med ham til navlesnoren er pulset færdig. Det tager 15-20 min. Først er jeg noget rundt på gulvet og ryster lidt, men får samlet mig, og sidder og nyder min søn i armene der kigger og kigger.

Min mand klipper navlesnoren da den har pulset færdig, og han får lillebror op, mens jeg føder moderkagen i vandet, og jordemoderen viser hvor fin den er.

Derefter kommer jeg over på vores sofa, som er dækket af så den ikke bliver beskidt, og min jordemoder putter mig og baby under dynen. Nu ligger vi bare lille Jonatan og mig, og han får lov at ta fat og sutte, og min mand servere noget at spise for mig og en hel masse at drikke. Er så tørstig. Jordemoderen udfylder lidt på sin computer og hyggesnakker lidt med os. Det er blevet mørkt uden for nu, og vi har bare en ganske lille smule lys tændt. Meget underlig men også dejlig følelse. Som i en boble. Vi får tid til at han sutter godt, og først 1½-2 timer efter fødslen undersøgere jordemoderen ham og mig. Dog tjekker hun lige et par gange hvor meget jeg bløder.

Jordemoderen måler og vejer Jonatan og undersøger ham kort. Han er 53 cm lang og vejer 3700 g. Så undersøger hun mig. Jeg er desværre gået lidt i stykker. Samme sted som sidst faktisk. Det kom nu ikke bag på mig med den fart det tog til fødslen.

Jordemoderen indretter sig med lys og instrumenter, og syer mig mens jeg ligger på sofaen. Jeg er åbenbart lidt pivet her, og må ha ny bedøvelse på flere gange. Jordemoderen er dog rigtig god til at tale med mig om noget andet imens, så jeg glemmer hvor ondt det gør. Efter en halv times tid har hun syet.

Så pakker hun sine ting sammen, og putter mig og Jonatan på sofaen, og krammer os i et væk, og siger hun glæder sig til at se os i morgen hvor hun kommer på barselsbesøg. Så køre hun igen, ca. 4 timer efter hun var kommet. Det føles både som om hun nærmest ikke havde været hos os, og som om hun havde været der i flere dage. Det var som om tiden stod stille da Jonatan kom til verden, og vores stue for en stund blot var en boble fyldt med helt overvældende og intense følelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Wow! En hjemme-vandfødsel! Det lyder som en dejlig oplevelse og en god jordemoder. Skønt i fik tid sammen efter fødslen. Tænk at du selv greb ham i vandet! Dejligt at du ville dele. Lyder som en drømmefødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak. Ja det var en rigtig god fødsel og ja en helt fantastisk hjemmefødselsjordemoder :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder bare som en fantastisk fødselsoplevelse! Skønt at læse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhr - sådan en fødsel nr 2 vil jeg også have.

Havde en fantastisk hjemmefødsel i kar sidst, og tror også det kunne komme til at gå stærkt næste gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhr - sådan en fødsel nr 2 vil jeg også have.

Havde en fantastisk hjemmefødsel i kar sidst, og tror også det kunne komme til at gå stærkt næste gang.

Det vil jeg da håbe for dig at du får.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder bare som en fantastisk fødselsoplevelse! Skønt at læse :)

Det var det ja

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var en rigtig dejlig beretning :) Det lyder som en perfekt fødsel - hurtig men ikke så hurtig, at du ikke kunne nå at følge med? Måske med undtagen af lige til sidst.

stort tillykke med jeres søn :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor smukt, det lyder helt magisk med timerne efter fødslen.

Jeg troede ikke man måtte føde moderkagen i vand. Det gør det lidt mindre hektisk at man ikke skal skynde sig op.

Stort tillykke med jeres søn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var en rigtig dejlig beretning :) Det lyder som en perfekt fødsel - hurtig men ikke så hurtig, at du ikke kunne nå at følge med? Måske med undtagen af lige til sidst.

stort tillykke med jeres søn :loveshower

Det var nærmest perfekt, omend lige lovlig hurtigt til sidst. Det har taget mig et par uger rigtig at forstå hvad der skete den sidste times tid. Sådan rigtig rigtig at forstå at han nu er her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor smukt, det lyder helt magisk med timerne efter fødslen.

Jeg troede ikke man måtte føde moderkagen i vand. Det gør det lidt mindre hektisk at man ikke skal skynde sig op.

Stort tillykke med jeres søn

Tak. Altså det er der lidt blandede holdninger til, men min jordemoder mente det var fint blot hun fangede den med det samme. Der er ikke helt lige så mange 'regler for reglernes skyld' til Hjemmefødselser som på sygehuset

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

sikke en skøn beretning :) sidder med tåre i øjnene og er alt for skruk lige nu ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

sikke en skøn beretning :) sidder med tåre i øjnene og er alt for skruk lige nu ^_^

Begge fødsler har også været helt fantastiske oplevelser

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge fødsler har også været helt fantastiske oplevelser ærgrer mig selv over at vi ik har planer om flere børn

Det er ihvertfald gået helt vild hurtigt :) de lyder begge to, helt fantastiske ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER