Marianne1983

Hård/spændt livmoder

13 indlæg i dette emne

Hej med jer

Er i uge 23, snart 24. Vil høre om der er andre der har oplevet det samme som mig og kan forklare hvad det er. I nat oplevede jeg at min livmoder var sammentrukket/spændt hele natten uden afbrydelser. Og det var det også meget af i dag. Blev bange for hvad det var, og var derfor inde til kontrol og scanning på sygehuset. De sagde alt var fint og at de ikke var bekymrede, men jeg synes ikke jeg fik en forklaring på hvad det skyldtes og hvad det var.

Anyone?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men jeg tænker det godt kunne være plukveer? Det er i hvertfald hvad jeg har antaget det var :) jeg får det nemlig også, især rigtig meget de seneste uger (er dog 36+6). Jeg har tænkt mig at snakke med min JM om det på onsdag. Men den er også stenhård hver gang jeg vågner og skal op (2-8 gange per nat), her på det seneste er det så nogle gange begyndt at trække om i lænden + bide lidt nogle gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Lyder som plukkeveer. Nogen har mange, andre har eller mærker dem ikke. Som oftest betyder det intet, dog skal de ikke gøre ondt.

Blev du undersøgt for blærebetændelse? Det led jeg en del af, og det forværrede helt klart mine plukkeveer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar.

Kan bare ikke forstå det er plukveer når der ikke er ophold i sammentrækningen, men livmoderen bare konstant er spændt. Var vågen 2-3 timer inden j sov i nat og livmoderen var hele tiden hård/spændt.  

Og ja, jeg er blevet tjekket for blærebetændelse to gange indenfor den sidste uge og det har jeg ikke, så det er ikke det der forårsager det.

Her til aften er maven heldigvis af og til blød 7-9-13. Tænker bare om jeg skal forholde mig mere i ro i ugen der kommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

... undrer mig bare over varigheden, fordi definitionen af en plukke ve er = når livmoderen trækker sig sammen og slapper af igen. Og de varer som regel omkring 30 sekunder, men kan blive ved i et par minutter eller mere. (fra www.min-mave.dk)

Ja, forstår bare ikke hvordan en plukkeve kan vare i timer? Og derfor jeg er lidt bekymret....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min livmoder var næsten konstant spændt. Dengang vidste jeg ikke at det var plukveer, for jeg troede som dig at der skulle være ophold imellem dem. Jeg spurgte både min læge og min jordmoder om hvorfor min mave altid var så hård, og det ofte føltes som om jeg havde meget kraftig sidestik, på trods af at jeg intet havde lavet. Det sagde de var heeeeeelt normalt :S

Jeg gik i fødsel i uge 29(det blev heldigvis stoppet med ve-hæmmende drop), og der fandt jeg så ud af at det altså ikke er normalt, at ens livmoder er hård i mange timer i træk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej J og D,

Tak for dit svar. Hmm, det er da lidt skræmmende. Hvornår begyndte din livmoder med at være hård lang tid i træk? Ved ikke hvad jeg skal gøre nu! De har jo scannet mig og set at livmoderhalsen er lang og lukket i dag. Skal jeg tage den med ro? og kontrolleres snart måske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvad var symptomerne da du gik i fødsel i uge 29?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej J og D,

Tak for dit svar. Hmm, det er da lidt skræmmende. Hvornår begyndte din livmoder med at være hård lang tid i træk? Ved ikke hvad jeg skal gøre nu! De har jo scannet mig og set at livmoderhalsen er lang og lukket i dag. Skal jeg tage den med ro? og kontrolleres snart måske?

Hmm, så vidt jeg husker var det sådan nærmest lige fra start..

Men det tyder jo på at dine plukveer ikke "arbejder", når du har lang livmoderhals.. Og hvis ikke de vurderede til scanning i dag, at det var nødvendigt med ro eller endnu en scanning, så tror jeg ikke du skal være nervøs :)

I dagene op til at det skete havde jeg haft det ret skidt.. Jeg kunne næsten ikke bevæge mig uden at få "sidestik".. 2 dage før indlæggelsen havde jeg været ved jordmoder. Jeg har max 1 km ned til jordmodercentret, så jeg var gået derned. På vej hjem, havde jeg så ondt i maven at jeg næsten ikke kunne trække vejret, og jeg blev flere gange nød til at sidde mig ned. Der havde jeg lige snakket med min JM om de smerter, og hun sagde at det bare var babyen der fyldte, så det troede jeg jo på.

Da jeg blev indlagt havde jeg en livmoderhals på 1,3 cm, som var en smule åben.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I perioder kan maven godt være hård uden at det er en plukve.

Er der spændinger hele tiden også, som i at musklerne arbejder og det trækker sammen og er ømt?ller er maven bare konstant hård men med momentane spændinger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I perioder kan maven godt være hård uden at det er en plukve.

Er der spændinger hele tiden også, som i at musklerne arbejder og det trækker sammen og er ømt?ller er maven bare konstant hård men med momentane spændinger

Lige nu går det bedre og maven spænder bare op nogle gange. Men ja, ellers har det været sådan at spændingen bare har været der konstant i flere timer, uden at livmoderen overhovedet slapper af. Det gør dog ikke ondt.

Jeg har talt med min jordemoder i dag der siger det er plukveer, og at jeg ikke skal tænke på det. Synes bare det er mærkeligt at en plukvee kan vare i timevis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, så vidt jeg husker var det sådan nærmest lige fra start..

Men det tyder jo på at dine plukveer ikke "arbejder", når du har lang livmoderhals.. Og hvis ikke de vurderede til scanning i dag, at det var nødvendigt med ro eller endnu en scanning, så tror jeg ikke du skal være nervøs :)

I dagene op til at det skete havde jeg haft det ret skidt.. Jeg kunne næsten ikke bevæge mig uden at få "sidestik".. 2 dage før indlæggelsen havde jeg været ved jordmoder. Jeg har max 1 km ned til jordmodercentret, så jeg var gået derned. På vej hjem, havde jeg så ondt i maven at jeg næsten ikke kunne trække vejret, og jeg blev flere gange nød til at sidde mig ned. Der havde jeg lige snakket med min JM om de smerter, og hun sagde at det bare var babyen der fyldte, så det troede jeg jo på.

Da jeg blev indlagt havde jeg en livmoderhals på 1,3 cm, som var en smule åben.

Tak, ja lige præcis, jeg må bare tænke at plukveerne ikke arbejder da livmoderhalsen er lang.

Bliver lidt harm på dine vegne over den behandling; at du ikke blev taget seriøst. Synes jeg oplever at ens symptomer let fejes væk som at der ikke er noget galt. Man skal virkelig insistere på at blive grundigt undersøgt hvis man ikke er tryg ved en forklaring.

Synes da godt jordemoderen kunne have undersøgt dig indvendigt for at se om din livmoderhals var forkortet.

Fødte du så til tiden?

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER