Guest

hvor stille skal der være

11 indlæg i dette emne

Der har været lidt stille i maven siden mandag, jeg mærker liv, men ikke helt så tydelig og ikke så ofte som før. Hun sparker lige nu så jeg er ikke i panik over at der er stiller og jeg tænker selv at hun nok er ved at være lidt presset i forholdet til pladsen + at hendes spark føles anderledes så hun ligger nok med ryggen udad. Men lidt urolig er jeg da blevet.

Havde en ret så lang plukve mens jeg var i bad og så tænker jeg på om man kan mærke babyen under plukkeveerne? Og det måske er derfor.

Jeg skal til jordmoder imorgen så syntes måske selv det er lidt fjollet at ringe når nu hun giver sig til kende derinde.

Så mine spørgsmål er:

Er det bare helt normale bekymringer, som jeg sagtens kan få svar på ved jordmoderen imorgen? Eller bør jeg reagere?

Og kan man mærke baby under plukkeveer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde det lidt på samme måde i løbet af pinsen... Jeg mærkede bestemt lillemanden og også flere gange, men det var bare ikke så meget som det plejede og på en anden måde. Og det bekymrede mig, men jeg kunne alligevel ikke få mig til at ringe :rolleyes

Jeg endte med at lade være med at ringe og aktiviteten steg igen, og både min jordemoder og læge har efterfølgende bekræftet for mig, at det er helt normalt. Så jeg tror bestemt ikke, at du behøver være nervøs :kram2 MEN, hvis du ER nervøs, så ring! Der kan vel ikke ske andet, end at du enten skal derind (og så var det jo godt, at du ringede! - men jeg tvivler stærkt på at de vil have dig derind til nærmere undersøgelse, når du mærker hende) eller at de siger, at du ikke har grund til at bekymre dig - og så har du fået bekræftet at alt er ok :)

Om plukveer kan "maskere" spark, det ved jeg ikke :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der har været lidt stille i maven siden mandag, jeg mærker liv, men ikke helt så tydelig og ikke så ofte som før. Hun sparker lige nu så jeg er ikke i panik over at der er stiller og jeg tænker selv at hun nok er ved at være lidt presset i forholdet til pladsen + at hendes spark føles anderledes så hun ligger nok med ryggen udad. Men lidt urolig er jeg da blevet.

Havde en ret så lang plukve mens jeg var i bad og så tænker jeg på om man kan mærke babyen under plukkeveerne? Og det måske er derfor.

Jeg skal til jordmoder imorgen så syntes måske selv det er lidt fjollet at ringe når nu hun giver sig til kende derinde.

Så mine spørgsmål er:

Er det bare helt normale bekymringer, som jeg sagtens kan få svar på ved jordmoderen imorgen? Eller bør jeg reagere?

Og kan man mærke baby under plukkeveer?

Mandag havde jeg en dag, hvor jeg synes Blop var aktiv, men slet ikke som normalt, og i går mærkede jeg hverken spark eller noget som helt, kun lidt mosen rundt derinde og skulle virkelig være opmærksom, for at kunne mærke at der skete noget. Kunne indimellem se, at maven ændrede facon men det føltes slet ikke som det ellers har gjort længe. Jeg fik heller ikke nogle spark mod tarmene, hvilket jeg ellers har gjort, hvis det har været et stille dag "udadtil". Jordemødrene er i byen i dag, så jeg var også nået frem til, at hvis ikke der var fin aktivitet i løbet af morgenen, så ville jeg kontakte dem. Heldigvis tager den lille revanche i dag, så jeg har total alienmave - og jeg bliver sparket både til fortil og bagtil i dag :biglove :rolleyes

Jeg har oplevet lignende før, og der har jordemødrene sagt, at det er naturligt, hvis vi oplever en stille dag i løbet af ugen fordi pladsen så er trang i maven - så det kan være det samme du oplever :) Hvis du er urolig, så kontakt jordemoderen - også skidt med, at du skal afsted igen i morgen. Det vigtigste er, at du føler en ro :kram2 Har du evt. forsøgt at connecte med den lille: smide dig på sofaen eller sengen også forsøgt at skabe kontakt til den lille i maven? Det har virket for mig flere gange på de stille dage :) Ellers er der tricket med et glas iskoldt vand drukket hurtigt, en kold klud på maven - eller kolde hænder på maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med hvad de to andre siger.

Jeg har mærket en anden aktivitet efter at han har vendt sig. Mere som bevægelser end spark. Er derfor også bange for han nu ligger på tværs, for der er ligepludselig liv og glade dage. Gik ligesom ønskebebs i pinsen og syntes ikke jeg mærkede meget. Men tror simpelthen det er fordi han havde vendt sig.

Ring til din JM/fødegangen hvis du har brug for en snak :kram2 Det er det de er der for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det hjalp at skrive herinde :) der har været aktivitet non stop siden (tror det er kattens fortjeneste han har lagt på maven og brummet lystigt) så nu vil jeg rejse mig fra sofaen igen og lave lidt... tak for svar piger...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, Noah har jo jaevnligt skiftet aktivitetsmoenster og det vil blive mindre til sidst i graviditeten, fordi de har mindre plads at goere med. De kan heller ikke faa saa meget kraft bag deres spark, naar der ikke er plads, saa det vil blive mere "moeven rundt" og mindre spark, man kan maerke. Noah har ogsaa haft omkring 5 off dage, hvor han virker til at have haft brug for at sove mere og ikke har givet sig saa meget til kende. Han har sgat "her, ok, og lad mig saa sove", hvis jeg har drukket isvand og har puffet lidt, men ikke vildt meget mere de dage. Bare igaar efter den nat, vi havde med snydeveer, da var han roooolig hele dagen og vaagnede lidt op til aften. Idag er han vaagen igen :)

Naar det saa er sagt, saa ring da til en livline, hvis du synes du taenker for meget over det, for det duer jo ikke Kiss.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det hjalp at skrive herinde :) der har været aktivitet non stop siden (tror det er kattens fortjeneste han har lagt på maven og brummet lystigt) så nu vil jeg rejse mig fra sofaen igen og lave lidt... tak for svar piger...

:D små banditter- det har jeg også prøvet :P Også at ringe til jordemoderen og idet hun taget Tlf. Så startede festen :rolleyes :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også oplevet det.. Og det er helt normalt..

DOG, sidste gang jeg oplevede det - vidste det sig jo at hun faktisk havde forhøjet hjertelyd, og at jeg manglede væske (På trods af at jeg drak over 2 liter om dagen), så det kan altså også være et signal om at baby er påvirket af noget "udefra" (varme, dehydrering, stress, aktivitet osv)...

Jeg har fået at vide at hvis jeg mærker mindre liv så SKAL jeg reagerer, da det KAN være første tegn på at baby har det dårligt.. Så hvis jeg mærker mindre liv, sørger jeg for at slappe HELT AF (Seng/sofa) og drikke ekstra, og virkelig undgå at stresse osv.. Hvis der ikke kommer mere liv indenfor 3 timer, så ville jeg ringe, uden tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre siger er det helt normalt at det ændrer sig igennem graviditeten hvor meget og hvordan man mærker baby. Men når det så er sagt så KAN det også skyldes at der er noget galt - enten at baby ikke får ilt nok eller noget andet - som Myliona også beskriver.

Så man skal ikke gå helt i panik hvis man pludselig mærker baby lidt mindre, MEN man bør helt sikkert reagere på det og hvis det fortsætter (mere end en dag) bør man tage ind på FG'en og blive tjekket. Hellere en gang for meget end én for lidt.

Højst sandsynligt er der ingen grund til bekymring, men risikoen ER der altså og så hellere være på den sikre side. Man ville jo aldrig tilgive sig selv hvis man trak det ud for længe for så at finde ud af at det var noget alvorligt og baby kunne have været reddet hvis man bare havde reageret noget før.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg snakker med jordmoderen om det imorgen. Tror ikke der er noget galt efter den times fest der var i maven i formiddag og med de puff jeg jævnlig mærker - lige nu kan jeg mærke at hun glider mod maven, og blæren har fået et par slag, så hun har det sikkert fint - bare en off dag i går og en stille formiddag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var sådan en omgang jeg havde omkring pinse. Spunken var stille i 2 dage og på trods af is, koldt vand mm. var han stille. Det var ikke sådan at jeg ikke mærkede ham men hans bevægelser var nærmest kilden istedet for de tidligere spark.

De ville gerne se mig på fødemodtagelsen så tog derop og fik kørt en strimmel. Spunken havde det fint men jeg havde rigtig mange plukveer. Men det primære var at jordmoderen mente (som andre også har nævnt) at bebs bare ligger og rotere lidt. For mit vedkommende at han enten lå og sparkede ind i moderkagen eller i min ryg og jeg dermed ikke mærkede så meget.

Men dejligt at der har været liv og glade dage idag og at du har tid hos jordmoderen imorgen så du kan tale med hende om det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER