Jeg skal ikke kunne sige meget om undersøgelser, Lolas viden, eller andre børn. Men jeg kan helt sikkert sige at Marlon udemærket forstår hvad et forbud er...... Vi har forskellige ting i huset som han ikke må pille ved, fordi han rejser sig op ved alt, og nogle ting vælter for nemt. Når han rører ved noget forbudt, siger vi ah-ah.... Så stopper han op, og kigger i stedet på os, hvor vi så roser ham og evt kalder på ham. Nogle gange smiler vi bare og roser ham, og så kravler han et andet sted hen og leger videre.
Når han har oplevet et ah-ah til den samme ting nogle gange, rører han ikke ved det mere. Han kan godt kravle helt hen og kigge på det, og så kigger han op på os, som for at blive bekræftet i at han gør det rigtige når han ikke rører
Så jeg er slet ikke i tvivl om at han kan koble tingene sammen i hjernen.... Og det har han kunnet et stykke tid. I starten tog det dog en del flere ah-ah før han lærte det. Men nu fanger han det hurtigt.
Og han kan endda huske ting længe, fx ved han også hvad der er forbudt at røre ved hjemme hos mormor og morfar.
Jeg har prøvet at være i praktik i en vuggestue hvor vi havde børn fra andre kulturer, som aldrig havde oplevet et forbud/ah-ah/nej hjemmefra, og de var helt ustyrlige, og opførte sig som konger og dronninger. Og det sjove var så, at i vuggestuen lærte de at ngle ting går bare ikke (også socialt), og de kunne opføre sig nogenlunde pænt, og være selvstændige indtil mor kom for at hente, og så kunne de absolut INTET! Hverken gå, snakke eller noget som helst.... Selv om de kort forinden havde løbet rundt og leget og råbt....
Og dette oplevede jeg ikke på samme måde med de børn som var vant til opdragelse hjemmefra.
Så jeg tror altså at små børn sagtens kan forstå regler hvis de bliver "udsat" for dem
Til gengæld er jeg enig i at man skal passe på med at bruge det samme ord for forbud og for en "nægtelse"..... Altså man skal ikke bruge fx. nej til begge ting, for det vil forvirre barnet.....
Hvis du til gengæld bruger ah-ah ved et forbud og nej ved en "nægtelse", så kan barnet godt forstå forskellen....
Her bruger vi hvert fald to forskellige ord/lyde
MÅSKE kan barnet rent faktisk også kende forskel på "NEJ!" (sagt bestemt - hvis barnet gør noget forbudt) og "nej" (sagt roligt og "venligt") hvis de fx peger for at få en bog eller andet....... Det er svært at vurdere.