ppb

Hej

25 indlæg i dette emne

Hej

Jeg er ny her inde på dette forum. Jeg og min kæreste tog beslutningen omkring at skulle adoptere her for godt og vel 4 mdr. siden :glad Efter vi har været igennem to år i barnløshedsbehandling.

Vi skal til vores første møde, her på mandag, og vi glæder os rigtig meget :glad Men vores hoveder er fyldt med sprøgsmål efterhånden og vores hjerter er fyldt med nervøsitet :huh

Så jeg ville høre om der var nogen af jer, der måske kunne hjælpe os med at fortælle lidt om hvad der skal ske til det første møde? Hvad man bliver spurt om osv.?

Håber der er nogen der kan hjælpe os, så vi kan få lidt mere ro i vores hoveder :P

Vh. Pernille

(ps. jeg er ordblind, så håber I kan læse indholdet for stavefjel :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Pernille.

Du skal slet ikke være nervøs for godkendelsen. Statsforvaltningen er rigtig søde. Vi startede med at får alt det af vide, om hvad vi nu skulle igennem. Altså en gennemgang af faserne. Derefter fik vi vores sagsbehandler, hvor vi så snakkede lidt om adoptionsmotivet og kiggede vores papir igennem, fordi man har aktindsigt.

Vi skulle for samrådet, fordi jeg er overvægtig. Min bmi er mindre end 32 og så skal man ikke igennem de kontrol, som ellers er, men det kræver en tur for samrådet. Det var ikke et problem for os.

Når du er godkendt i fase 1 kan i tilmelde jer fase 2, som er adoptionsforberedende kurser holdt af familiestyrrelsen, og der er tavshedspligt på kurserne, men man snakker om alle de problematikker, som er ved at få et barn, der har en masse med i bagagen.

Derefter sendes en anmodning til statsforvaltning om igangsætning af fase 3. Hvor man så får tiderne for de 2 samtaler. Der skal sendes en levendbeskrivelse af jer som par, hvor man skal ind på en masse forskellige ting, som barndom, ungdom og voksendom...

første samtale er på statsforvaltningen, hvor man snakker om barndommen osv ud fra levendbeskrivelsen.

anden del er i ens eget hjem, hvor man snakker om adoptionsmotivet, og forskellen på selv at føde sit barn, og adoptere. Ens hjem skal også godkendes, men det handler mest af alt om pladsen, om der er plads til et barn, og ikke noget med at kigge i skabe eller lignende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ov og du er selvfølgelig velkommen til at læse min efterhånden laaaaange adoptionstråd igennem, der er et link i min signatur i bunden af min besked

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Vanni

Tak for besvarelsen. Jeg vil prøve at kikke lidt på din side :)

Men inden jeg gør det, må jeg prøve at stille et par sprøgsmål her til dig, hvis du har tid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv ny herinde men vil da lige sige hej, og at det lyder spændende med jeres adoption! Det tænker jeg selv meget over hvis nu vi ikke selv kan få børn - for børn vil jeg have! :-)

Så jeg læser lige lidt med her, og håber alt går vel for jeres proces. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Vanni

Tak for besvarelsen. Jeg vil prøve at kikke lidt på din side :)

Men inden jeg gør det, må jeg prøve at stille et par sprøgsmål her til dig, hvis du har tid?

ja selvfølgelig må du spørge alt det, som du vil, og så vil jeg se, om ikke jeg kan svare...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tusinde tak :)

Jeg har lige været inde og kikke lidt på din side. Og læse om jeres sidste godkendelse. Hvor er den bare rørende, og man bliver bare så glad på jeres vegne :glad Og man håber bare på at man selv kan være så heldig at få det samme brev en dag :) Jeg bliver helt nysgere, hvor langt er I på vendte listen til jeres dejlige barn??

Nogen af de ting jeg er mest nervøs for, er omkring økonomien. Jeg er studerene og har ikke den største indtægt man kunne ønske sig, men min kæreste har et godt fast arbejde, med en god indtægt, dog ingen uddannelse? Hvad du om det er noget der bliver lagt maget vægt på? Og om de tager det med i beregningen at vi er så heldige at have nogen forældre, der gerne vil gå ind og støtte os lidt af vejen til de udgifter der kommer til ventelisten og alle hjemsendelse papierne?

Et andet sprøgsmål er om, du kan hjælpe os lidt mere med, hvad de sprøger ind til, sådan lidt mere præcis? For tankerne flyver rundt i mit hoved. For vi vil bare så gerne blive godkendt, så vi kan få vores lille drømme barn.

Du skriver også at du var i samrådet, hvad går det ud på? og tro du også at jeg skal det. Da jeg også har en BMI der er en lille smule over normalen. Og min kæreste har en arvelig sygdom (derfor vi vælger at adoptere)

Ved godt det er meget personlige sprøgsmål, der kan være svære og svare på. Men det vil virkelig hjælpe at høre nogen tanker fra en der har været igennem det hele. Og da vi selt ikke kender nogen der har adopteret er det svært at have nogen at snakke med det om. Da jeg ikke rigtigt føler at de kan sætte sig helt ind i vores situation. Og er dem der har sprøgsmålene. Hvilket der er svært at svare på deres, når ens eget hoved er fyldt :P

Men er bare glad for svar, tanker og snak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså ventelisterne er jo afhængig af, hvilket land man vælger som afgiverland. Nogle lande har flere adoptioner igennem end andre. Vi kom på ventelisten i maj måned og er allerede rykket 5 pladser op af listen. Men det kan organisationerne nemmere svare på.

Hvad angår økonomien, så handler det om, at i kan få det til at løbe rundt, og at der er overskud til et barn. på www.ankenaevnet.dk kan læse om afvisninger, og hvad der ligger til grund for dem. Og så vidt jeg husker, så har der endnu ikke været nogle afvisninger pga økonomien, så der skal i ikke være nervøse.

Samrådet er dem, som ens sag kommer for i hvertfald i fase 3. Men de fleste ansøger skal også for samrådet i fase 1. Samrådet er en lille gruppe bestående af en socialrådgiver, psykolog, læge og pædagog, som vurdere ens sag. Der skal bare den mindste smule til for, at man skal for samrådet, men de er vant til at vurdere og ser på ens papir i det store hele, så det skal i ikke være nervøs for.

Jeg husker ikke rigtig hvad vi som sådan blev spurgt om i fase 1. det er også snart 1 år siden. Men vi snakkede rigtig meget om, hvorfor adoption, om vi havde tænkt på landevalg, og så om min kusine og hendes mand, der året forinden var blevet godkendt, og havde samme sagsbehandler.

Men jeg er sikker på, at der ikke er nogle problemer, og i sagtens kan blive godkendte i hvertfald i 1. fase, og er man først godkendt i 1. fase, og er realistiske omkring jeres egne resourcer og belastninger, så skal i også nok blive godkendte i fase 3 :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for besvarelsen :)

Når det var nu ikke så meget generelt omkring ventelisten. Det var nu mere omkring jer personligt ;) Vi ved allerede ret meget omkring de forskellige (forventede) vente tider da vi har været ude på AC børnehjælp i århus, hvor vi fik en gennem gang af hvad vi skulle igennem og hvad man kunne forvente :)

Jeg vil prøve at kikke ind på den side du skriv om :) Men er rigtig glad for det du skriv om økonomien. Så skal man da ikke være så urolig for det :P

Hvis det bare er sådan nogen ting de sprøge ind omkring, så er jeg ikke så nervøs mere. Det er jo det vi selv har snakket meget om, i forløbet op til vores beslutning. Vi snakker også meget om at vi bare må være ærlige og være os selv :) og så håbe på det bedste. Men det føles nu stadig lidt som man skal op til en eksammen og man må bare ikke dumpe den :P

Endnu engang tak for svarende og snakken. Håber vi kommer til at snakke sammen igen her inde. Og I må have alt mulig held og lykke og håber for jer at I kommer hurtigt igennem ventelisten, så I kan få jeres lille barn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså da vi sad til første del af 1. fase, der nåede jeg også at tænke vi bliver afvist rigtig mange gange. Men man skal huske på, at det handler om barnets tarv, det er børn, som allerede har været igennem så meget på så kort tid, derfor er det vigtig, at de kommende forældre er klar den opgave det bliver at adopter.

Men jeg kan jo kun besvare ud fra vores oplevelse, som var super god, og der var bare slet ikke noget at komme efter, og ja det føles lidt som eksamen, heldigvis handler eksamen bare om jer selv, så det i skal snakke om er jer og, hvordan i ser på opgaven at være adoptiv forældre, som jo er anderledes end at være almindelige forældre grundet de svigt barnet har haft fra spæd af...

Vi har valgt Danadopt som organisation, fordi vi gerne ville adoptere fra Korea, og det er kun Danadopt, som har dem som afgiverland.

Hvilke lande har i indtil nu haft kig på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :balloons glæder mig til at følge jeres vej til en lille trold :loveshower (og pyt med din ordblindhed - her er plads til ALLE !!) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for velkomsten Angeljuul:)

Vi er helt forgabt i Etiopien. Det er bare sådan nogen smukke børn. Og da jeg altid har ønsket mig et mulat barn, var det jo helt oplagt :P Plus de krav der er fra landet er lige efter vores hoveder. Da vi begge ikke tro på ægteskaber (men vi bliver jo nød til det. Men det er også det vær, hvis vi for lov til at blive forældre til et lille vidunderligt barn)og gerne vil vente til sidste kald, med at blive gift.

Plus at vi kan godt lide at der ikke går så lang tid, inden vi kan tage ned og hænte vores barn hjem. Plus vi vil også gerne være lidt nede i vores barns hjemland, så vi kan lære det lidt at kende. Og vi lige når at lære hinanden lidt at kende, inden vi river barnet op igen, og udsætter det igen for et så stort et svigt, det må være at blive fjernet for alt det man har kendt, for at blive taget med til et land, hvor alle ser anderledes ud.

Hvordan kan det være at I faldt for korea???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har hele tiden sagt Korea, fordi det for ham er noget velkendt, i at vi har en kammerat adopteret fra Korea og gamle venner fra folkeskolen også. Men ellers handler det bl.a. om barnesynet, hvor man i Korea som forældreløs ret hurtigt kommer fra børnehjemmet til plejefamilier, og den tanke kan vi rigtig godt lide, fordi at barnet dermed vil få mindre svigt, når det er ved en plejemor, som kan tage sig af barnet hele tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :balloons glæder mig til at følge jeres vej til en lille trold :loveshower (og pyt med din ordblindhed - her er plads til ALLE !!) :)

Den låner jeg også lige hjertelig velkommen og :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Pernille

Jeg vil da bare lige byde dig velkommen her på Babyklar og ønske jer held og lykke med adoptionsforløbet.

Håber jeres møde i dag er gået godt :goodluck

Hilsen Ki (der selv er adopteret fra Sydkorea)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen herind :gald Glæder mig til, at følge jeres vej til et lille ønskebarn :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle velkomsterne :)

Det var et rigtig dejligt møde. Det var rigtig ret at møde andre adoptanter. Så nu er der bare ikke andet end at vente på at vores sag kommer tilbage fra samrådet, og håbe på det bedste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle velkomsterne :)

Det var et rigtig dejligt møde. Det var rigtig ret at møde andre adoptanter. Så nu er der bare ikke andet end at vente på at vores sag kommer tilbage fra samrådet, og håbe på det bedste :)

hvornår kommer i for samrådet??? og jeg er sikker på, at i nok skal komme videre til kurserne. Vi var på dem i Kalø vig, og det kan klart anbefales :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skulle gerne ske her i løbet af ugen. Men vores socialkonsulent sagde at vi ikke måtte sidde forhåbningerne for meget op. Da det er henriks sygdom er meget sjælen og at samrådet måske godt kunne finde på at ville have nogen flere oplysninger omkring den. Men vi håber på at den læge der er i samrådet kender til sygdommen og siger god for det :) Ellers må vi jo bare tage den der fra.

Vi glæder os også bare rigtig meget til weekendkursuserne. Vi har bare læst om så mange der har været afsted der har været vild glade for det :)

Hvordan går det med jer og jeres lille koreatrold. Er hun rykket et skrit nærmere :)? Eller er ventelisterne ikke blivet opdateret endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skulle gerne ske her i løbet af ugen. Men vores socialkonsulent sagde at vi ikke måtte sidde forhåbningerne for meget op. Da det er henriks sygdom er meget sjælen og at samrådet måske godt kunne finde på at ville have nogen flere oplysninger omkring den. Men vi håber på at den læge der er i samrådet kender til sygdommen og siger god for det :) Ellers må vi jo bare tage den der fra.

Vi glæder os også bare rigtig meget til weekendkursuserne. Vi har bare læst om så mange der har været afsted der har været vild glade for det :)

Hvordan går det med jer og jeres lille koreatrold. Er hun rykket et skrit nærmere :)? Eller er ventelisterne ikke blivet opdateret endnu.

Du skal huske, at samrådet skal bruge en uge på at sætte sig ind i jeres sag inden den kommer for, men så har i nok svaret i slutningen af næste uge.

Og angående koreatrolden, så har vi hoppet først en tak tilbage og så op på plads nr 35 igen :D. Frem og tilbage er lige langt siger de kloge... Men sådan er det på nogle ventelister, der kan der godt blive inplaceret et par, hvis de har været kommet i klemme på en anden liste...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er slet ikke så meget inde i adoption, men vil da alligevel gerne byde dig velkommen på BK :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad så har i hørt noget om, om i er blevet godkendte eller???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

Ja, vi fik svar i dag. Men samrådet vil gerne have nogen flere undersøgelser omkring Henriks sygdom. Så nu må vi se hvor lang tid det kommer til at trække ud. Men vi var forberedte på, at vi ville få dette svar. Så det kom ikke som den helt store overraskelse. Så nu må vi bare igang med de helt store undersøgelse ;)

Håber alt også er vel, ved jeres side:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa.

Jeg vil da også lige velkommen, selvom du har været her et stykke tid nu..

Vi skal også adoptere, men kan først gå igang med processen næste år til juni. Dette fordi vi ikk har boet sammen længe nok....

Men velkommen til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare ønske rigtig glædelig jul

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER