KatGSH

Gode råd søges

10 indlæg i dette emne

Om en måneds tid skal jeg til lægen. Vi begyndte uofficielt ved årsskiftet og da der endnu ikke er sket noget, vil jeg gerne vide, hvor manden og jeg står i forhold til pb. Jeg ved godt, det endnu ikke er et helt år men jeg er alligevel bekymret og vil gerne i gang med noget hjælp, hvis det nu er nødvendigt.

Jeg er nervøs for at blive fejet af, ikke får sagt tingene rigtigt samt ikke få spurgt om de rigtige ting. Dybest set vil jeg bare enormt gerne være godt forberedt.

Hvad skal jeg spørge ind til?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da vi for mange år siden gik til lægen for første gang sagde vi bare at vi gerne ville udredes for barnløshed idet vi havde prøvet at gøre mig gravid i 1 år.

Så satte lægen gang i at finde årsagen ved at henvise os videre til gynækolog.. Som så henviste os videre til Rigshospitalet, da gynækologen havde fundet" problemet".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

som tommelfingerregel skal man ofte have prøvet et år, før man bliver udredt, men det afhænger også lidt af din læge og hvad jeres situation er. Det kan være en fordel, hvis du er obs på fx. længden af din cyklus. Hvis du har lange og/eller uregelmæssige cykli, så får man ofte hurtigere hjælp, for så kan det tyde på fx PCO hos kvinden. Jeres alder kan også spille ind. Hvis I er omkring 30 eller ældre, så er lægen ofte også mere villig til at sende en videre i systemet. Men hvis I begge er hooked på at blive udredt, så kan I jo spørge ind til at få tjekket sædkvalitet og få tjekket dit stofskifte (både for lavt og for højt stofskifte kan gøre det sværere) og evt. at få dig sendt til en gynækolog med henblik på at udredde, om der skulle være noget hos dig, der giver dårligere betingelser for graviditet. Hvis I er overvægtige kan I få en løftet pegefinger for det, og de kan også finde på at spørge til jeres kost, men der er vist ret stor forskel på, hvordan det takles, når man henvender sig.

Generelt er det nok en fordel, hvis man har en klar dagsorden for, hvad man vil have ud af sin konsultation med lægen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svarene. :) 

 

Nu begyndet det at komme tæt på og jeg tænker rigtig meget på den lægetid. Jeg er godt nok nervøs, hvis jeg skal være helt ærlig. Mit skrækscenarie er at de ikke vil tage os seriøst. 

 

Tror I lægen vil kunne finde på at afvise at hjælpe? Vi er hhv. 30 og 38. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge sendte os videre selvom vi kun havde forsøgt i 3 måneder, fordi min cyklus lå mellem 13-21 dage. 

 

Det er ikke til at vide med sikkerhed, hvad din læge siger, men jeh håber han er lydhør :goodluck 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9 minutes ago, louisevibe said:

Min læge sendte os videre selvom vi kun havde forsøgt i 3 måneder, fordi min cyklus lå mellem 13-21 dage. 

 

Det er ikke til at vide med sikkerhed, hvad din læge siger, men jeh håber han er lydhør :goodluck 

 

Det er godt nok også kort. 

 

Jeg skal nok opdatere jer med hvad lægen siger. Jeg håber vores læge er ligeså lydhør overfor min "alt mellem 23 og 28 dage"-cyklus. Det er selvfølgelig ikke "ekstremt", men jeg synes alligevel det må kunne betegnes som "uregelmæssigt". Håber bare lægen er enig. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det var meget ekstremt. Efter over 1 års akupunktur behandling blev den stabil og det har den heldigvis fortsat med at være efter fødslen. Nu ligger den på 26-27 dage. 

 

Jeg tænker da at 23 dage stangerer til så kort at man kan være i tvivl om, om du har ægløsning der. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ægløsning der. Tester i hvert fald positiv med ægløsningstests. Men nej, der er ikke meget tid til at sætte sig fast så. 

 

Hvor er det dejligt for dig at din cyklus har fået en mere ønskværdig længde :) Det er altså vildt, hvad akupunktur kan gøre! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit indtryk er, at de fleste læger udelukkende går op i, om der er gået et år eller ej (med mindre der er andre åbenlyse faktorer, der spiller ind som fx høj alder eller meget uregelmæssig cyklus). Så hvis I er meget utålmodige for at komme videre i systemet, så kan du jo overveje liiige at lægge et par måneder til, hvornår I gik i gang. Altså, sige at I gik i gang i nov sidste år og ikke jan (ikke at man må lyve for sin læge eller noget :whistling). Men ellers hold det hele så kort som muligt. Sig at I har været i gang (i et år) med at lave en baby uden succes. Din cyklus er sådan og sådan, og I vil rigtigt gerne henvises til en fertilitetsklinik (sæt dig fx ind i hvilke klinikker, der kan være relevante i dit område).

 

Det kan være en fordel at få en henvisning med det samme, og så få fertilitetsklinikken til at stå for udredningen af jer (scanninger, blodprøver, sædprøver mv). Det er i hvert fald mit indtryk, at udredningen så går væsentligt hurtigere end, når den praktiserende læge står for det. Så hvis du vil være forberedt til fingerspidserne kan du kontakte fertilitetsklinikken inden og høre dem, hvad de har brug for, før I kan gå i gang.

 

Jeg er sikker på, at din læge nok skal tage jer seriøst. Held og lykke med det :goodluck:bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det i morgen, jeg skal til læge. Jeg har virkelig nærmest ondt i maven. Det føles meget meget stort og vigtigt, som den vigtigste eksamen nogensinde. 

 

Hvis vi nu er heldige og bliver sendt til behandling/udredning med henblik på behandling, hvor ville så være godt at få behandling henne? Vi bor i Herning kommune. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER